Yliopisto opiskeleeko kukaan suomen kieltä yliopistossa?

Yliopisto, korkeakoulu.

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
millaista se on? oon siis pohtinut tätä yhtenä vaihtoehtona kun haluaisin hakea kouluun nyt keväällä.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
millaista se on? oon siis pohtinut tätä yhtenä vaihtoehtona kun haluaisin hakea kouluun nyt keväällä.
Vissiin voi opiskella suomen kielen historiaa, kirjakieltä, murteita ja selkokieltä. Tuolla kirjastossa on jotain sellaisia kirjoja esim. Sanaiset Kansiot ja Suomen kieli Agricolasta nykypäivään (en muista oliko oikeesti tollane nimi).

Sanaiset kansiot oli oikeasti tosi mielenkiintoinen kirja ja siitä oppi tosi paljon. Esimerkiksi suomen kielen professorit riiteli kauan pitäisikö sana lauantai kirjoittaa lauantai vai lauvantai. Enää tai enään taisi kanssa olla joku taistelun kohde.

Mutta siitä juuri oppi miten keinotekoinen konstruktio kirjakieli ja oikeinkirjoitus on. Se ei ollut luonnollista kenellekään (kukaan ei sano oikeassa elämässä kenellekään vaan kenelleKKään).

Kirjastosta löytyy kans hyviä vanhoja kielikirjoja kuten Huonoa ja hyvää suomea (Saarimaa) ja Hyvää parempaakin suomea (Hako).

Setälä ja Wiio on kanssa tyyppejä joilla on ollut näppinsä pelissä nykyaikaisen suomen kielen kehityksessä.

Sitten jos tahtoo olla täysaikainen kielinatsi niin Kielipoliisin käsikirja on ehdoton must. Se on julkaistu jopa 2000-luvulla ja kirjoitettu hauskasti. Kumma ettei äikän opettajat käskeny mua lukemaan sitä.
 
Ylös Pohja