Käsityöt Pidätkö enemmän metallisista vai puisista kutomispuikoista? Ja miksi?

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
"Puisilla" viitataan tässä yhteydessä myös esim. bambusta tehtyihin puikkoihin, vaikkei bambu varsinaisesti puu olekaan.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Puiset, koska metalliset tuntuu jotenkin nihkeiltä sormissa. Pidän niistä myös esteettisesti enemmän. Kumpia itse tykkäät käyttää?
Puisia pääsääntöisesti. Olen erittäin ääniyliherkkä ja en pidä metallisten puikkojen "kalinasta", enkä varsinkaan siitä, jos ne sattuvat putoamaan. Ja tietysti ne liukkaina putoavatkin paljon helpommin kuin puiset. Ja olen myös samaa mieltä tuosta esteettisyydestä.

Pieniä puikkoja varten tosin luon usein silmukoita ensin metallisella puikoilla, koska muutenkin pieniä silmukoita on helpompi jakaa puisille puikoille liukkaasta metallisesta puikosta.
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Hyvä kysymys. Ehkä vähän enemmän metallisista puikoista, koska neulominen soljuu paremmin niillä ja esim. pitsineuletta tai palmikoita on silloin helpompi tehdä. Ja varsinkin kun mulla on tiukka neulekäsiala, niin silmukoiden liukuminen on tärkeämpää.

Ja tietysti sekin vaikuttaa, että olen aloittanut neulomisen metallisilla puikoilla.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Puiset, koska niillä tuntuu kevyemmin kutoa. Mutta mulla on ainoastaan kokemusta puisista pyöröpuikosta.
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,690
Reaktioarvo
1,624
En osaa sanoa... en neulo hirveen usein. :D Mutta mun käsittääkseni noi yhdet puikot, jotka mulla on (ja joilla oon joskus (koulua varten) neulonut), on metalliset. Puisilla en oo varmaan ees testannut neuloa.
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,690
Reaktioarvo
1,624
en pidä metallisten puikkojen "kalinasta", enkä varsinkaan siitä, jos ne sattuvat putoamaan.
Se on kyllä erittäin rasittavaa, jos metallinen puikko putoaa lattialle! D:
(Voihan sekin toki olla yksi syy, miks en oo neulomisesta niin paljon innostunut - jos kerran oon tähän mennessä neulonut vaan metallisilla puikoilla. Jos hankkisin puiset puikot, niin voihan se olla, että rupeisin suhtautumaan ko. ajanvietteeseen vähän myönteisemmin. 🤔)
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Puisista niinkin yksinkertaisesta syystä että metalliset tuntuu niin kauhean kylmältä käsissä, etenkin talvella. D:

Lisäksi tykkään paksummista puikoista enemmän kuin ihan ohuista enkä ole vielä onnistunut löytämään paksuja metallipuikkoja. Ja jos löytäisin niin olisivat todennäköisesti ihan liian painavat.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Se on kyllä erittäin rasittavaa, jos metallinen puikko putoaa lattialle! D:
(Voihan sekin toki olla yksi syy, miks en oo neulomisesta niin paljon innostunut - jos kerran oon tähän mennessä neulonut vaan metallisilla puikoilla. Jos hankkisin puiset puikot, niin voihan se olla, että rupeisin suhtautumaan ko. ajanvietteeseen vähän myönteisemmin. 🤔)
Suosittelen kokeilemaan. Itse olen perin ihastunut puisiin puikkoihin! 🥰

Toki tästäkin keskustelusta näkyy, että eri ihmiset suosivat/välttävät puikoissa eri ominaisuuksia. :D
 
Ylös Pohja