Mielenterveys seksuaalinen hyväksikäyttö

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
te keillä on kokemusta miten ootte päässeet siitä yli? puhumalla, terapialla vai ihan itekseen?

kertokaa vapaasti omia kokemuksia, ehkä itsekin rohkenen.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Ite en oo kokenu seksuaalista hyväksikäyttöä mutta mun kaveri on. (Luvallaan kerron tänne)
Sille yks tärkeimmistä jutuista oli just se et sai puhhuu tärkeille ihimisille joihin tiesi voivansa luottaa ja sit sitä mukaa uskaltautui hakeutua terapeutillekin.
Sellanenki ajatus auttoi et ku meijän solut uudistuu aina tietyin väliajoin (oisko ollu 7 tai 9 vuojen?) et sen ajan jäläkee ei enää oo sitä kehoa johon on koskettu iliman lupaa
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Ite en oo kokenu seksuaalista hyväksikäyttöä mutta mun kaveri on. (Luvallaan kerron tänne)
Sille yks tärkeimmistä jutuista oli just se et sai puhhuu tärkeille ihimisille joihin tiesi voivansa luottaa ja sit sitä mukaa uskaltautui hakeutua terapeutillekin.
Sellanenki ajatus auttoi et ku meijän solut uudistuu aina tietyin väliajoin (oisko ollu 7 tai 9 vuojen?) et sen ajan jäläkee ei enää oo sitä kehoa johon on koskettu iliman lupaa
Ylittykö rikoksen kynnys, tekikö rikosilmoituksen? Liian harva tekee häpeän ja raskaan prosessin takia. Kertoiko koulun johdolle tai jollekin opettajalle? Ja vissiin samassa koulussa on että joutuu kuitenkin näkemään häntä. Surullista, jopa 40% naisista on kokenut seksuaalista häirintää ja oikea osuus on varmasti paljon isompi. Aina sitä ei edes tunnisteta vaan menee huonon läpän piikkiin ja nainen on vaa vittumainen, huumorintajuton nauta. Hyvä että pääsi juttelemaan kavereille ja jopa terapeutille, varmaan on hyödyksi! Hyvä että on selviytynyt siitä. <3

Ehkä itsekin tänään uskallan kertoa oman tarinani tänne vielä kun olen humalassa.. Tätä ei tiedä ketään muutan kun mies joten ehkä se olisi terapeuttista kirjoittaa asioita ylös, en tiedä.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,579
Reaktioarvo
2,892
Mikä lasketaan seksuaaliseksi hyväksikäytöksi? Koska en ole varma voinko vastata ennen kuin tiedän mikä on se määritelmä mitä tässä haetaan.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Mikä lasketaan seksuaaliseksi hyväksikäytöksi? Koska en ole varma voinko vastata ennen kuin tiedän mikä on se määritelmä mitä tässä haetaan.
Uskon et määritelmä on jotakuinkin näin: joku tekee sulle pyytämättä/vastentahtoisesti jotakin seksuaalista (koskettelee tai tunkeutuminen, puhuu rivoja jne). Myös pyytämättä tulleet kosketukset ja sanat voivat sitä olla. Jos oot sekavassa tai tiedottomassa tilassa ettet voi muodostaa omaa mielipidettä tai tahtoa. Jos joku kiristää tai painostaa sua seksin tai seksuaalisiin tekoihin. Jos jollain on henkinen valta tai auktoriteetti suhun ja se käyttää sitä hyväksi.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,579
Reaktioarvo
2,892
Uskon et määritelmä on jotakuinkin näin: joku tekee sulle pyytämättä/vastentahtoisesti jotakin seksuaalista (koskettelee tai tunkeutuminen, puhuu rivoja jne). Myös pyytämättä tulleet kosketukset ja sanat voivat sitä olla. Jos oot sekavassa tai tiedottomassa tilassa ettet voi muodostaa omaa mielipidettä tai tahtoa. Jos joku kiristää tai painostaa sua seksin tai seksuaalisiin tekoihin. Jos jollain on henkinen valta tai auktoriteetti suhun ja se käyttää sitä hyväksi.
Aa okei. No siinä tapauksessa joo mua on esimerkiksi baarissa kosketeltu pyytämättä joitakin kertoja. Oli ihan sairaan embarrassing. Esim mun rintoja on kosketeltu tosin olin kyllä aiemmin suudellu sen tyypin kanssa ja käveltiin portaita ylös ja sit se alko koskee mun tissei ja öö muistan vaa et se tuntu hassult et aa okei yhtäkkiä jonku kädet on mun tisseil. Sit myös yks mies yllättäen kouras mua pillusta ja muistan että se jopa sattui/tuntui tosi jotenki fyysisesti oudolta et ehkä se teki sen vähän kovakourasesti vielä. + Netissä mulle on lähetelty (tai siis whatsappissa) sellaisia seksuaalissävytteisiä viestejä joita en kyllä millään ois halunnu siinä tilanteessa kuulla. Tällasia kokemuksia niin ja tietysti se yks kerta kun kadulla joku mies tuli juttelee ja ahdisti mut nurkkaan siinä sitten. Selitti jotain että haluunko tulla sen luo ja ahdisti nurkkaan, tarras kädestä kiinni niin etten päässy siitä pois, kunnes sain riuhtaistua itseni pois. Sitte vaa juoksin poies siitä ja se mies tais kadota johonki si. Tämmösiä on siis ainakin tapahtunut mulle. On niitä kyllä muitakin, esim suudeltu yllättäen mutta en usko että se tyyppi tarkoitti mitään pahaa, taisi vielä pyytää anteeksikin jälkeenpäin. Mutta olihan se hieman ahdistava tilanne ainakin ensiksi.

Noh, oon jonku verran puhunu näistä ihan ammattilaisille, mutta en kovinkaan paljon. Mutta jonkun verran. Jonkun verran myös puhunu läheisten kanssa, kirjotellu itsekseni asiasta jne. Sitte en tiiä onko tää auttanu mua jotenkin kanssa, mutta tosiaan oon käsitellyt näitä myös unissa, sillä joitakin kertoja oon nähny unia missä tunnen esimerkiksi jonkun ihan hirveeltä tuntuvan kosketuksen ja sit en välttämättä pysty tekee sille mitään. Se tuntuu siinä unessa siis fyysisesti ihan kauheelta. Niin toi on varmasti joku mun mielen tapa käsitellä asiaa. Mut en tiiä onko se auttanu :D myös en tiedä auttaako tämäkään mutta huomaan kyllä jokseenkin että mun mieli käsittelee asiaa myös niin että fantasioin ton tyyppisistä tilanteista. Ellei se sit oo niin että se ei liity tavallaan asiaan, koska esim alistus yms fantasiathan voi olla muutoinkin aika yleisiä. Niin en oo varma liittyykö se siihen. Mutta saatan just kuvitella tollasia ahdistelutyyppisiä tilanteita mutta jonkun sellaisen kanssa jota ite haluun kuitenkin. Idk idk. Its kinda exciting.

Niin, ja oon kuunnellut joitain aihetta käsitteleviä biisejä myös.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Täs tää sit tulee.... Kuten moni tietää mulla oli ja on huumeongelma. Kotiolot oli aina hyvät ja rakastavat vanhemmat mutta mt-ongelmien takia karkailin ja sekaannuin huumeisiin. Pyörin yleensä vanhempien miesten seurassa, tai lähdin kavereiden kanssa niiden mukaan huumeiden toivossa. Olin niin rikki ja itsetuhoinen eikä mulla ollu itsesuojeluvaistoa. En muista tarkkaan millon menetin neitsyyteni, joskus 16-17v kuitenkin. Olin seksuaalisesti tosi kokematon ja koukussa huumeisiin. Mikään ei kuitenkaan ollut ilmaista, ei ruoka tai huumeet. Saatoin olla karussa parista viikosta yli kuukauteen aina kerralla ja karkasin useamman kerran. Näitä ikäviä tarinoita on ihan liikaa mutta tässä on osa, aikajärjestys voi olla päin helvettiä mutta suollan nyt vaan tekstiä miten asiat tulee mieleen.

Kerran yksi mies otti mut "hyväsydämmisyyttään" luokseen yöksi mutta sisällä käski mennä sängylle makaamaan ja sanoi ettei tämä ole mikään ilmainen majatalo. Mua pelotti enkä halunnut yksin keskellä yötä ulos kylmään. Muistan hämärästi sen kun olin jalat kohti kattoa ja tuijotan seinää ja toivon että se olis ohi nopeasti. Näitä miehiä oli useampi ja kaikki halusi samaa, vastineeksi sain huumeita, ruokaa tai yösijan. Aina en mitään. Yhdellä kerralla yks parikymppinen skinhedi otti mut yöksi luokseen, tunsin hänet entuudestaan kun hengailtiin samoilla kulmilla. Sanoin sille etukäteen etten aio maata sen kanssa ja sano et se oli ok. Kun menin lattialle nukkumaan, se tuli mun viereen ja yritti riisua mua vaikka kielsin. Siirryin sänkyyn ja äijä seurasi mua, siirryin lattialle ja sama juttu. Lopulta en jaksanut enää vastustella vaan annoin sen tehdä mitä halusi ja lähdin heti aamulla itkien pois. Oli useita miehiä jotka käytti mun sekavuutta, riippuvuutta tai sitä faktaa että olen karkuteillä ilman yösijaa hyväksi. Häikäilemättä. Ällöttävää ajatella kaikkea tapahtunutta, olo on niin likanen. Rehellisesti sanoen en muista monta niitä oli, ehkä kymmenen. Kerran umpihumalassa kaksi miestä houkutteli mut keskellä yötä läheiseen puistoon huumeilla ja minä naiivi tyhmä tyttö menin. Ne puhu englantia joten kaikkee en ymmärtänyt. Ison puun takana toinen otti musta kiinni ja laski mun housut alas sekä paino selästä maahan (olisi halunnut varmaan perseeseen), toinen mies anto 20e setelin. Olin niin peloissani ja 16v, yksin kahden ison miehen kanssa tyhjässä puistossa. Paniikissa nostin housut takaisin jalkaan ja lähdin juoksemaan lähimpään kauppaan ja ne miehet juoksi perässä, lähti vasta kun muut ihmiset hätisteli ne pois.

Kun täytin 17v pyörin erityisesti yhden vanhemman narkomaani miehen kanssa joka aluksi vaikutti "mukavalta". Se vaan käveli vastaan, olin dumpattu edellisestä paikasta ja kysyin ekalta vastaan tulevalta yöpaikkaa. Ja sain sen. Se opetti mut käyttää huumeita ja piikittää itteeni. Usein oltiin yöt ulkona tai sen kavereiden luona. Monesti se makasi mun kanssa kun olin niin sekasin ja menettänyt todellisuuden tajun. Ekaks antoi liian ison annoksen kamaa ja sit teki mitä teki. Sen muistan että monesti sen kaverit katseli sitä. Sillä äijällä oli vielä C-hepatiitti josta ei kertonut eikä ikinä käyttänyt kumia, onneks en saanut tartuntaa. Suurinta osaa kerroista en muista kunnolla ja se varmasti on ihan hyvä. En halua ajatella mitä mulle on voitu tehdä kun oon taju kankaalla. Ei välttämättä mitään, mut en tiedä ja se ahdistaa. Kerran mut käskytettiin alasti koska porukka oli vetänyt piriä ja luuli et olin varastanut niiltä 20e. Piti riisua ja todistaa etten ole piilottanut mitään vaatteisiin, makasin maassa kun ne hullut repi mua hiuksista ja potki. Vei kännykän ja päästi sit menemään.

On myös lievempiä tapauksia jolloin mun likasia pikkuhousuja yritetty ostaa. Kerran joku äijä tarras takapuolesta kiinni liukuportaissa. Kerran mieslääkäri pyysi ottamaan paidan pois, heilutti kynää silmien edessä ja kehui miehelleni miten "miten nuoren naisen muodot ovat niin kauniit ja oikein Jumalan lahja". Nyt aikuisena ällöt vanhat miehet on yritellyt saada mukaansa tupakalla ja alkoholilla kun on luullut et oon alaikänen.

Törmäsin myös muutamaan aidosti hyvään mieheen ja naiseen näiden reissujen aikana jotka majotti mua ilmaiseksi eikä pyytänyt _mitään_ vastapalvelukseksi. Ei ikinä yrittänyt mitään. Mut suurin osa miehistä oli hirviöitä enkä tajua miten ihmiset voi tehdä sellasta. Naisen asema huumemaailmassa on surkea.

Huh, en ole näitä kertonut näin kellekään ikinä. Mies tietää jotain mutta ei kaikkea tai näin yksityiskohtaisesti. Hävettää kirjoittaa tätä vaikka tiedän ettei olisi syytä. Mutta silti. Ahdistaa vitusti muistella ja yrittää muistella mut tavallaan helpottaa kirjoittaa ja sanottaa nää jonnekin. Kadun niin sitä huolta mitä vanhemmilleni aiheutin ja niiden sydän särkyisi kun ne tietäisi tästä. Nykyään en pahemmin näitä muistele vaikka ne varmasti vaikuttaa silti, aikaisemmin olin tosi itsetuhonen. Jotenkin ihminen vaan blokkaa traumaattiset asiat pois mielestä mikä on kai ihan hyvä juttu.

En kaipaa sääliä tai huomiota, tai no huomiota kaipaan. Haluun et joku muukin tietää mitä mulle tapahtu. Haluun päästä tästä tunteesta eroon et oon rikkinäinen ja ällöttävä. Noiden tapahtumien jälkeen olin tosi itsetuhoinen ja yritin itsemurhaa, sain yliannostuksia ja musta tuli vielä holtittomampi oman turvallisuuden kanssa joka näky päihteiden lisääntymisessä. Tilanne on onneksi nyt tasaantunut mutta kyllä noi asiat edelleen vaivaa ja pitäis päästä terapiaan puhumaan niistä.
 
Viimeksi muokattu:

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Aa okei. No siinä tapauksessa joo mua on esimerkiksi baarissa kosketeltu pyytämättä joitakin kertoja. Oli ihan sairaan embarrassing. Esim mun rintoja on kosketeltu tosin olin kyllä aiemmin suudellu sen tyypin kanssa ja käveltiin portaita ylös ja sit se alko koskee mun tissei ja öö muistan vaa et se tuntu hassult et aa okei yhtäkkiä jonku kädet on mun tisseil. Sit myös yks mies yllättäen kouras mua pillusta ja muistan että se jopa sattui/tuntui tosi jotenki fyysisesti oudolta et ehkä se teki sen vähän kovakourasesti vielä. + Netissä mulle on lähetelty (tai siis whatsappissa) sellaisia seksuaalissävytteisiä viestejä joita en kyllä millään ois halunnu siinä tilanteessa kuulla. Tällasia kokemuksia niin ja tietysti se yks kerta kun kadulla joku mies tuli juttelee ja ahdisti mut nurkkaan siinä sitten. Selitti jotain että haluunko tulla sen luo ja ahdisti nurkkaan, tarras kädestä kiinni niin etten päässy siitä pois, kunnes sain riuhtaistua itseni pois. Sitte vaa juoksin poies siitä ja se mies tais kadota johonki si. Tämmösiä on siis ainakin tapahtunut mulle. On niitä kyllä muitakin, esim suudeltu yllättäen mutta en usko että se tyyppi tarkoitti mitään pahaa, taisi vielä pyytää anteeksikin jälkeenpäin. Mutta olihan se hieman ahdistava tilanne ainakin ensiksi.

Noh, oon jonku verran puhunu näistä ihan ammattilaisille, mutta en kovinkaan paljon. Mutta jonkun verran. Jonkun verran myös puhunu läheisten kanssa, kirjotellu itsekseni asiasta jne. Sitte en tiiä onko tää auttanu mua jotenkin kanssa, mutta tosiaan oon käsitellyt näitä myös unissa, sillä joitakin kertoja oon nähny unia missä tunnen esimerkiksi jonkun ihan hirveeltä tuntuvan kosketuksen ja sit en välttämättä pysty tekee sille mitään. Se tuntuu siinä unessa siis fyysisesti ihan kauheelta. Niin toi on varmasti joku mun mielen tapa käsitellä asiaa. Mut en tiiä onko se auttanu :D myös en tiedä auttaako tämäkään mutta huomaan kyllä jokseenkin että mun mieli käsittelee asiaa myös niin että fantasioin ton tyyppisistä tilanteista. Ellei se sit oo niin että se ei liity tavallaan asiaan, koska esim alistus yms fantasiathan voi olla muutoinkin aika yleisiä. Niin en oo varma liittyykö se siihen. Mutta saatan just kuvitella tollasia ahdistelutyyppisiä tilanteita mutta jonkun sellaisen kanssa jota ite haluun kuitenkin. Idk idk. Its kinda exciting.

Niin, ja oon kuunnellut joitain aihetta käsitteleviä biisejä myös.
Ikävä et oot joutunut kokee tollasta D= se että ootte suudellut aikaisemmin ei oikeuta alkaa kuorimaan rinnoista ja alapäästä vaan siitä pitäisi _aina_ olla varma et se on ok, jos ei muuten voi olla niin pitää kysyä. Aina, ei poikkeuksia. Samoin ikävät huutelut ja viestit, ei niitä yleensä ole kiva saada ja se on ahdistelua.

Hyvä että oot saanut puhuttua näistä jollekin, ne helposti jää vaivaamaan ja on ihan luonnollista että asiaa käsittelee vaikka unissa. Tollaset tilanteet voi vaikuttaa myös omaan seksuaalisuuteen. Toivottavasti et joutuisi enää kokemaan tuollaista ikinä, liian iso osa naisista (ja miehistä) joutuu kokemaan seksuaalista väkivaltaa ja se on niin väärin. Ja suomi on vielä naisille täysin tasa-arvoinen maa. Vitut.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,579
Reaktioarvo
2,892
Ikävä et oot joutunut kokee tollasta D= se että ootte suudellut aikaisemmin ei oikeuta alkaa kuorimaan rinnoista ja alapäästä vaan siitä pitäisi _aina_ olla varma et se on ok, jos ei muuten voi olla niin pitää kysyä. Aina, ei poikkeuksia. Samoin ikävät huutelut ja viestit, ei niitä yleensä ole kiva saada ja se on ahdistelua.

Hyvä että oot saanut puhuttua näistä jollekin, ne helposti jää vaivaamaan ja on ihan luonnollista että asiaa käsittelee vaikka unissa. Tollaset tilanteet voi vaikuttaa myös omaan seksuaalisuuteen. Toivottavasti et joutuisi enää kokemaan tuollaista ikinä, liian iso osa naisista (ja miehistä) joutuu kokemaan seksuaalista väkivaltaa ja se on niin väärin. Ja suomi on vielä naisille täysin tasa-arvoinen maa. Vitut.
Jep, mutta yritäpä saada nuo jotkut tajuamaan se... Ne oli siis tosiaan kaks eri tyyppiä, se joka kouras alapääst oli vaa randomisti et sen kaa ei oltu ees tehty mitää tollast mut sen toisen kaa suudeltii. Mut ihan totta kyllä mitä sanot. Ilmeisesti jotkut ei vaan ymmärrä sitä että ei voi tuolla tavalla olettaa naisen olevan varmasti ok asian kanssa. En minäkään lähtis esimerkiks kenenkään miehen penistä koskettelemaan ellei olis täysin selvää että se on ihan ok. Kai ne sen tosiaa niin aattelee että nyt kun suudeltiin niin tuolle on ok että kosken sit mihin vaa tästä lähin. Ja tbh se suudelmakin oli vähän sellainen etten oikein tiennyt siitäkään halusinko sitä, sekin oli tilanteena vähän yllättävä niin en oikeen kerennyt miettiäkään ja jälkeenpäin mua kyllä hieman se ahdisti, tuntui niin seksuaaliselta (varsinkin kun mulla on tää ongelma ollu seksuaalisuuden kanssa yleensäkin vuositolkulla).

Kiitos <3 no niinpä. Ja on niin hurjaa miten nämä sankarit eivät edes näytä huomaavan mitä toiminnallaan voivat aiheuttaa. Ei ole oikein että uhri yrittää vielä pitkänkin ajan päästä nauttia seksuaalisuudesta (kun niitä seksuaalisia haluja kuitenkin valitettavasti saattaa olla edelleen) ja sitten tuntuu vaan pahalta ja alkaa itkeä ja yms. Mutta. Tän voisi tosiaan kaikille sanoa jotka luulee että Suomessa naiset on tasa-arvoisia! Ei ole. Kehtaavatki viel väittää niin. Totta kai ihan muutkin sukupuolet sitä samaa kokee mutta ei tarvitse kuin hieman vilkaista ympärilleen niin näkee että naiset sitä kohtaa selkeästi eniten. Ja siis jopa siinä määrin että se alkaa olla ihan tavallista eikä siitä edes hätkähdä. Aina on joku huutelemassa ja aina pitää miettiä uskaltaako pimeällä kävellä yksin kotiin. Miehet varmaan harvemmin pelkää tuolla tavalla esim raiskauksia jne.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,579
Reaktioarvo
2,892
Huhhuh oon kyllä niin sanaton tosiaan noista sun kokemuksista. Aivan sairasta miten pahoja jotkut ihmiset voi olla. Jotenkin ei vois uskoa mutta todella, jotkut on aivan läpimätiä tyyppejä. Ihan vitun järkyttävää..
 
Ylös Pohja