Mielenterveys Selektiivinene mutismi

Mustaruusu

Harjoittelija
Liittynyt
29.3.2021
Viestejä
5
Reaktioarvo
6
Hei! Olen 20 vuotias tyttö. Ja Olen kärsinyt koko elämäni ajan selectivemutismista. Onko täällä joku jolla olisi tämä sama vaiva?. Tai sitten jotain kokemusta tai tietoa?
 
Viimeksi muokattu:

jokuvaan

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
4.4.2021
Viestejä
956
Reaktioarvo
993
Ei ole kokemusta, mutta tässä linkattuna yksi erinomainen silmiä avaava Ylen dokkari, joka käsittelee mielestäni hyvin tätä aihetta!
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
714
Reaktioarvo
822
Mulla on, rupesi helpottamaan joskus 18-vuotiaana ja nyt 23-vuotiaana ei vaivaa kovin usein.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,022
Reaktioarvo
8,489
En osaa muuta kysyä, kuin tämän: miksi se on suomeksi otsikossa, mutta englanniksi tekstissä?
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,594
Reaktioarvo
6,501
Hei! Olen 20 vuotias tyttö. Ja Olen kärsinyt koko elämäni ajan selectivemutismista. Onko täällä joku jolla olisi tämä sama vaiva?. Tai sitten jotain kokemusta tai tietoa?
En oo varma mitä toi termi oikeesti tarkottaa, viittitkö valaista? :D (terveisin liian laiska googlettamaan)
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,950
Reaktioarvo
5,745
Ei oo mitään tommosta ja kun jaksan pystyn ihan hyvin puhumaan. Nykyään välillä vaan oon niin väsynyt että puhuminen edes vanhemmille on väsyttävää enkä halua tehdä sitä. Tekis mieli opetella muutama viittoma että vois vastata ilman että tarvii ääntä tehdä xd
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Onko tässä siis niin, että puhuu vaikka perheenjäsenilleen mutta ei puhu kodin ulkopuolisille ihmisille? Koulussa oli eräs oppilas joka ei puhunut, mutta ilmeisesti puhui vaan äitinsä kanssa kotona.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
714
Reaktioarvo
822
Onko tässä siis niin, että puhuu vaikka perheenjäsenilleen mutta ei puhu kodin ulkopuolisille ihmisille? Koulussa oli eräs oppilas joka ei puhunut, mutta ilmeisesti puhui vaan äitinsä kanssa kotona.
Käytännössä mikä tahansa sellanen tilanne, jossa henkilö osaa ja pystyy fyysisesti puhumaan mutta ei puhu tietyissä tilanteissa tai tietyssä seurassa. Kodin ulkopuolinen puhumattomuus on kyllä varmasti yleisintä.
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,692
Reaktioarvo
1,625
Käytännössä mikä tahansa sellanen tilanne, jossa henkilö osaa ja pystyy fyysisesti puhumaan mutta ei puhu tietyissä tilanteissa tai tietyssä seurassa. Kodin ulkopuolinen puhumattomuus on kyllä varmasti yleisintä.
Mun äiti taisi lapsena kärsiä jonkinasteisesta valikoivasta puhumattomuudesta. Esim. jos niillä oli kotona vieraita, se ei kuulemma uskaltanut aina puhua niille. Yhtenä syynä varmasti paine käyttäytyä hyvin - äidin vanhemmat oli moisesta rutkasti tarkempia kuin omani.
Itse pystyn kyllä yleensä puhumaan ihmisille ilman suurempia vaikeuksia - mutta aina toisinaan on tullut vastaan tilanteita, joissa en yhtäkkiä oo pystynytkään. Ensimmäisenä tulee nyt mieleen ne kerrat, kun piti koulutehtävää varten haastatella ohikulkijoita kadulla (Hoidin ko. tehtävät lopulta haastattelemalla perhettä ja naapureita), sekä se, kun kaupungilla yllättäen tuli joku kysymään multa venäjäksi jotain (Osaan ko. kieltä sen verran, että olisin ihan hyvin osannut vastata sille, mutta siinä hetkessä unohdin rippeetkin sanavarastostani). Voiko tästä siis päätellä, että mullakin on jotain taipumusta tämmöiseen puhumattomuuteen?
 
Ylös Pohja