Seksuaalisuus & sukupuoli Tosiaan olin lääkärissä ja tää sama asia taas ärsyttää mua

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,927
Reaktioarvo
2,892
Miks vitussa siin jossai paperis pitää olla se kysymys kiinnostuksesta sukupuolielämään :DDDD En osaa IKINÄ vastata siihen. Yleensä laitan vaan sen "kiinnostukseni sukupuolielämään on pysynyt ennallaan" koska kai se yleensä on niin mut jotenki tuntuu vaikealta ku harvemmin sitä kiinnostusta edes on ja mitä sillä tarkotetaan, ajatuksia vai mitä, koska ei mulla oo minkäänlaista mielenkiintoa harrastaa seksiä :D jotain fiiliksiä voi olla mut seksi ei missään nimessä ole mun juttu, ei nyt eikä todennäköisesti ikinä ja asia on aina ollut näin. Niin joka kerta vituttaa se sama saatanan kysymys. Joten pistän siihen sit aina sen "kiinnostukseni sukupuolielämään on pysynyt ennallaan" kun en tiedä oikein. Enhä mä oo ees koskaan ollu kenenkään kanssa sängyssä enkä todennäköiswsti aiokaan. Kyllä mul jonkinlainen libido on mutta se vaihtelee hurjasti esim joskus saattaamennä pitkiäkin aikoja ettei oo yhtään mitään tunnetta mistään panetuksesta, ei niinku tietoakaan, ja joskus taas enemmän, mut aina se ällöttää ja ahistaa joten. Se siis vaihtelee, välillä oon täysin "tunteeton" siinä suhteessa ja välillä saattaa olla enemmänkin (mutta se on aivan karseeta jos on koska ahistaa ja ällöttää eikä seksi eikä mikään ole mun juttuni). Oikeasti joka kerta ärsyttää toi sama kysymys kun en osaa vastata siihen totuudenmukaisesti. Mun kiinnostus sukupuolielämäänhäm on periaatteessa aina nolla koska en oo IKINÄ hinkunut siihen tilanteeseen että pääsisin jonkun kanssa oikeasti sänkyyn. Silleen jos puhutaan for real. Mut tunteiden tasolla se ei oo aina nolla mut ahistus ja ällötys on aina läsnä oli panetusta tai ei. Mut sit kai se eka vaihtoehto on totuudenmukaisin en oikee tiiä :Ddddddd koska eihän se kai sinänsä oo muuttunut mihinkään. Tai en tiiä :-----D ku todellista kiinnostusta ei oikeen oo ikinä ollu niin eh. Kai se sitten on pysynyt samana haha. Tosta vois kysyä oikeen lääkäriltä että mitähän mun kuuluis tossa vastata mut en vaa ikinä oo viittiny tai jaksanu. Oli siin muitakim sellasia kysymyksiä mitkä oli sairaan vaikeita mut toi on aina se mun suurin inhokki :-----d aina sillee"ah shit here we go again" 😌 kysykää nyt sitten aseksuaalilta ja neitsyeltä että onko kiinnostus sukupuolielämään pysynyt ennallaan 🤔 here we fucking go.


Enkä mä edes oikeasti ole mitenkään tosissaan kauheen vittuuntunut mutta oon lähinnä hämmentynyt kun siihen on aina niin pirun hankala vastata. Eikä ees tiiä mitä sillä tarkotetaan.

Ärsyttää kyllä vähän että oletetaan että kaikilla on alunperinkään kiinnostust. Kun ei oo koskaan oikein ollu vaikka mult ja kaikilta sitä oletetaankin ja odotetaan jne. Hah. Hulvatonta.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,927
Reaktioarvo
2,892
Siis oletetaanko tossa et ihmisel ois jotenki yleensä aina kiinnostusta ja sit masennusoire on se että kiinnostus vähene tai loppuu? Koska sori nyt vaan mutta mulla se on aina ollu tietyllä tapaa sellasta fluctuating mutta aina se on silti ärsyttänyt ahdistanut ja ällöttänyt.. ja ikinä ei oo tuntunut et haluun oikeesti todellisessa elämässä. Ei ainakaan vielä oo tuntunut. Ennemmin oon AINA pelännyt sitä,en koskaan varsinaisesti halunnut tai hinkunut siihen tilanteeseen. Edelleenkin, saisin varmaan paniikkikohtaukaen tai jotain. Joten. I'm freaking asexual.

Oikeest mä en kertakaikkiaan ymmärrä mitä mun pitäs siihen vastata :D Mut kai se on sit ihan okei laittaa se eka vaihtoehto. Huvittaa vaan että tolla sit arvioidaan jotenki masennusta koska toi kysymys ei vaan päde kaikkiin. Vai?

Huutist
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Onko siinä siis useampi vaihtoehto ja siihen sitten rasti ruutuun? Mun mielestä kuulostaa että "kiinnostunut pysynyt ennallaan" sisältää oletuksen, että kiinnostusta on.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
Onko siinä siis useampi vaihtoehto ja siihen sitten rasti ruutuun? Mun mielestä kuulostaa että "kiinnostunut pysynyt ennallaan" sisältää oletuksen, että kiinnostusta on.
Minusta taas se tarkoittaa juurikin sitä että on pysynyt ennallaan. Eli sen suhteen tilanne normaali. Eihän siinä spesifioida kumpaan suuntaan muutos on, joten siinä tiedustellaan vain onko ollut muutosta
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Minusta taas se tarkoittaa juurikin sitä että on pysynyt ennallaan. Eli sen suhteen tilanne normaali. Eihän siinä spesifioida kumpaan suuntaan muutos on, joten siinä tiedustellaan vain onko ollut muutosta
Se on siis yleinen oletus yhteiskunnassa, että seksi kiinnostaa kaikkia ja siksi tuokin kuulostaa siltä. Se voi tarkoittaa myös muuta ennallaan pysymistä, mutta silloin se ei oikein kerro paljon mitään, jos ei erikseen mainita, mihin nähden se on pysynyt ennallaan. Riippuu varmaan niistä muista vaihtoehdoista miten tuo pitäisi tulkita.

// Niin ja kiinnostuksen väheneminen lienee aika yleinen masennusoire, joten varmaan sitä tuossa haetaan.
 
Viimeksi muokattu:

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
Se on siis yleinen oletus yhteiskunnassa, että seksi kiinnostaa kaikkia ja siksi tuokin kuulostaa siltä. Se voi tarkoittaa myös muuta ennallaan pysymistä, mutta silloin se ei oikein kerro paljon mitään, jos ei erikseen mainita, mihin nähden se on pysynyt ennallaan. Riippuu varmaan niistä muista vaihtoehdoista miten tuo pitäisi tulkita.
Kun siis sehän on se että on ennallaan eikä ole muutoksia. Muutos kumpaan suuntaan vai voi olla oire jostain ja mielestäni kysytään kyseisen henkilön normaaliin verrattuna.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Kun siis sehän on se että on ennallaan eikä ole muutoksia. Muutos kumpaan suuntaan vai voi olla oire jostain ja mielestäni kysytään kyseisen henkilön normaaliin verrattuna.
Jos samassa lomakkeessa kysytään sitä vastaajan normaalia, niin sitten joo, mutta tästä keskustelusta päätellen ei kysytä.
 

Poistettukäyttäjänimi1405

Rotista haaveileva kelarotta
Liittynyt
9.2.2022
Viestejä
995
Reaktioarvo
523
Onko siinä siis useampi vaihtoehto ja siihen sitten rasti ruutuun? Mun mielestä kuulostaa että "kiinnostunut pysynyt ennallaan" sisältää oletuksen, että kiinnostusta on.
Ainakin masennuskyselyssä BDI 21 joka on käytössä lähes kaikkialla, vastaukset on nää:
Kiinnostukseni sukupuolielämään on pysynyt ennallaan
Kiinnostukseni sukupuolielämään on vähentynyt
Kiinnostukseni sukupuolielämään on huomattavasti vähäisempää kuin aikaisemmin
Olen menettänyt kaiken mielenkiintoni sukupuolielämään

_____

Tossa samassa kyselyssä on mun mielestä paljon muitakin ongelmia jos sitä käytetään diagnosoinnissa. Esim painon muutoksissa pisteitä annetaan vaan siitä jos paino on laskenut ja kuinka paljon, monella masennus voi kuitenkin näyttäytyä vaikka painon nousuna kun turvaudutaan enemmän ns roskaruokaan tai rutiinien ylläpitäminen on vaikeaa. Mutta oon itse ainakin ajatellut ton niin että verrattuna omaan "normaaliin" kiinnostuksen tasoon, onko se kiinnostus vähentynyt. Ja huomauttaisin myös että sukupuolielämähän on nyt aika vapaasti tulkittavissa tässä että sopiihan tuo esim aseksuaaleille vaikka ei kiinnostus kohdistuisikaan muihin
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Mutta oon itse ainakin ajatellut ton niin että verrattuna omaan "normaaliin" kiinnostuksen tasoon, onko se kiinnostus vähentynyt. Ja huomauttaisin myös että sukupuolielämähän on nyt aika vapaasti tulkittavissa tässä että sopiihan tuo esim aseksuaaleille vaikka ei kiinnostus kohdistuisikaan muihin

Totta. Jos se vastaus että kiinnostus on pysynyt ennallaan, ei hetkauta tulosta mihinkään suuntaan, niin silloin se kyllä sopii aseksuaalillekin. Vaikka sinänsä testi olettaa, että kiinnostusta on.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,927
Reaktioarvo
2,892
Ainakin masennuskyselyssä BDI 21 joka on käytössä lähes kaikkialla, vastaukset on nää:
Kiinnostukseni sukupuolielämään on pysynyt ennallaan
Kiinnostukseni sukupuolielämään on vähentynyt
Kiinnostukseni sukupuolielämään on huomattavasti vähäisempää kuin aikaisemmin
Olen menettänyt kaiken mielenkiintoni sukupuolielämään

_____

Tossa samassa kyselyssä on mun mielestä paljon muitakin ongelmia jos sitä käytetään diagnosoinnissa. Esim painon muutoksissa pisteitä annetaan vaan siitä jos paino on laskenut ja kuinka paljon, monella masennus voi kuitenkin näyttäytyä vaikka painon nousuna kun turvaudutaan enemmän ns roskaruokaan tai rutiinien ylläpitäminen on vaikeaa. Mutta oon itse ainakin ajatellut ton niin että verrattuna omaan "normaaliin" kiinnostuksen tasoon, onko se kiinnostus vähentynyt. Ja huomauttaisin myös että sukupuolielämähän on nyt aika vapaasti tulkittavissa tässä että sopiihan tuo esim aseksuaaleille vaikka ei kiinnostus kohdistuisikaan muihin
Juu just tuo se oli. Ja tosiaan oon ton saman kyselyn täyttänyt monta kertaa et on tullu tutuksi. Siis silleen periaatteessa sen kysymyksen vois mun mielestä helpoiten tulkita silleen (ainakin itelleni ehkä helpoin tapa) että onko muutosta tapahtunut suhteessa kiinnostukseen OIKEAN sukupuolielämän suhteen. Niin itselläni kun sitä ei koskaan oikein ole ollutkaan, pikemminkin lähes yksinomaan pelkoa ekaa kertaa kohtaan, eikä varsinaisesti mitään halua siihen, niin muutosta ei oikeastaan ole tapahtunut mihinkään suuntaan, kiinnostus on yhtä olematonta kuin aina. Eli sinänsä on oikein vastata että pysynyt ennallaan. Ja sitten taas jos siihen lasketaan kaikki pienetkin seksuaaliset tunteet niin oikeastaan mun on aika vaikea jotenki mitata niiden määrää muutenkaan. Ja mitä enemmän yritän analysoida että mitä oon tuntenut ja milloin niin sitä vaikeampi niitä on mitata :D jos kysyttäisiin romanttisia tunteita niin se ois helpompaa koska niitä on koko ajan mutta seksi on yähhhhhhh noin niinku simppelisti sanottuna niin ei se vaan oikein oo mun juttu. En oikein jaksa analysoida että mitä se sitten tarkoittaa jos oon välillä nähny seksuaalista unta koska tarkottaako se automaattisesti kiinnostusta sukupuolielämään vai onko se vaan mun alitajunta joka nostaa ällöttäviä ja ahdistavia asioita uniin. Koska yleensä mua kuitenkin ahdistaa sellaisten unien näkeminen eikä niin että tykkäisin niistä.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,927
Reaktioarvo
2,892
Totta. Jos se vastaus että kiinnostus on pysynyt ennallaan, ei hetkauta tulosta mihinkään suuntaan, niin silloin se kyllä sopii aseksuaalillekin. Vaikka sinänsä testi olettaa, että kiinnostusta on.
Jep, niin periaatteessa sama se mitä siihen vastaa :D muistan vaan että tosiaan toi ärsytti mua sillon aikoja sitten jo kun se vaa tuntuu siltä että pitäs olla kaikilla kiinnostusta :D ja musta tuntuu että ehkä sen takia....... Oon itekin rikkonu rajojani jo liikaa .......... Siis ei sen kyselyn takia mut yleensä tän yhteiskunnan takia. Tuntuu että oon yrittänyt puskee itteeni liikaa sellaseks mikä pitäs olla. Ja oon joutunut ällöttäviin tilanteisiin vaikka en sentään ihan seksiin asti mutta suutelukin tuntu jo aika ällöttävältä. Hrrrrrrr vieläkin ahistaa se. Nyt vasta tuntuu että tajuan että mul on lupa olla. Harmi vaan että joutu puskee omia rajoja ja mitätöin omia tunteitani tyylillä "totta kai sä oot valmis seksiin jo tossa iässä, sähä oot jo aikuinen" lmao nope en oo valmis vieläkään xD kiitos maailma
 

Poistettukäyttäjänimi1405

Rotista haaveileva kelarotta
Liittynyt
9.2.2022
Viestejä
995
Reaktioarvo
523
Juu just tuo se oli. Ja tosiaan oon ton saman kyselyn täyttänyt monta kertaa et on tullu tutuksi. Siis silleen periaatteessa sen kysymyksen vois mun mielestä helpoiten tulkita silleen (ainakin itelleni ehkä helpoin tapa) että onko muutosta tapahtunut suhteessa kiinnostukseen OIKEAN sukupuolielämän suhteen. Niin itselläni kun sitä ei koskaan oikein ole ollutkaan, pikemminkin lähes yksinomaan pelkoa ekaa kertaa kohtaan, eikä varsinaisesti mitään halua siihen, niin muutosta ei oikeastaan ole tapahtunut mihinkään suuntaan, kiinnostus on yhtä olematonta kuin aina. Eli sinänsä on oikein vastata että pysynyt ennallaan. Ja sitten taas jos siihen lasketaan kaikki pienetkin seksuaaliset tunteet niin oikeastaan mun on aika vaikea jotenki mitata niiden määrää muutenkaan. Ja mitä enemmän yritän analysoida että mitä oon tuntenut ja milloin niin sitä vaikeampi niitä on mitata :D jos kysyttäisiin romanttisia tunteita niin se ois helpompaa koska niitä on koko ajan mutta seksi on yähhhhhhh noin niinku simppelisti sanottuna niin ei se vaan oikein oo mun juttu. En oikein jaksa analysoida että mitä se sitten tarkoittaa jos oon välillä nähny seksuaalista unta koska tarkottaako se automaattisesti kiinnostusta sukupuolielämään vai onko se vaan mun alitajunta joka nostaa ällöttäviä ja ahdistavia asioita uniin. Koska yleensä mua kuitenkin ahdistaa sellaisten unien näkeminen eikä niin että tykkäisin niistä.
Mitä tarkotat oikealla sukupuolielämällä, pelkkää yhdyntää? Sukupuolielämään lasketaan myös masturbaatio ja seksuaaliset halut tms
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,927
Reaktioarvo
2,892
Mitä tarkotat oikealla sukupuolielämällä, pelkkää yhdyntää? Sukupuolielämään lasketaan myös masturbaatio ja seksuaaliset halut tms
No siis tarkoitin sillä ehkä juurikin seksiä toisen ihmisen kanssa. En pelkkää yhdyntää vaan yleensä seksiä toisen ihmisen kanssa. Mutta siis no tavallaan ne ehkä lasketaan mutta mulla ei vaan eka tullut mieleen sitä. Helpoin se on määritellä niin että haluaako seksiä toisen ihmisen kanssa oikeasti. Siis mulle se on helpoin aatella niin koska kuten sanoin niin seksuaaliset halut on vaikea määritellä että paljonko niitä on
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Pisteissä ja tulkinnassa se "on pysynyt ennallaan" vastaus katsotaan ei-huolestuttavaksi/normaaliksi ja se ei siten vaikuta testin kokonaistulokseen eli se on ihan oikea vastaus. Ei oo mitään väliä onko haluja vai ei kun siinä kysytään nimenomaan että onko se potilaan normaalitilanne muuttunu. Samaten ku esimerkiks ruokahalusta kysyttäessä kysytään että onko halu vähentyny niin tottakai ihminen jolla on normaalisti vähäinen ruokahalu vastaa sen mukaan onko se vähentyny entisestään, ei sen mukaan onko se vähäisempi ku useimmilla muilla.

Ja yhden kohdan pisteet nyt ei hirveesti muuta sitä kokonaistulosta suuntaan tai toiseen.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,927
Reaktioarvo
2,892
Pisteissä ja tulkinnassa se "on pysynyt ennallaan" vastaus katsotaan ei-huolestuttavaksi/normaaliksi ja se ei siten vaikuta testin kokonaistulokseen eli se on ihan oikea vastaus. Ei oo mitään väliä onko haluja vai ei kun siinä kysytään nimenomaan että onko se potilaan normaalitilanne muuttunu. Samaten ku esimerkiks ruokahalusta kysyttäessä kysytään että onko halu vähentyny niin tottakai ihminen jolla on normaalisti vähäinen ruokahalu vastaa sen mukaan onko se vähentyny entisestään, ei sen mukaan onko se vähäisempi ku useimmilla muilla.

Ja yhden kohdan pisteet nyt ei hirveesti muuta sitä kokonaistulosta suuntaan tai toiseen.
Siis juu. Mä vaan mietin niit kysymyksii aina nii tarkkaan. Ne muutki oli vaikeita esim just se ruokahalu ku ei oikee osaa sanoo et mikä on sopiva vaihtoehto.
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
Noh, jos sitä kiinnostusta ei ennenkään oo juuri ollut, eikä tilanne oo muuttunut siitä mihinkään, niin sittenhän se on pysynyt ennallaan. :P
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,927
Reaktioarvo
2,892
Noh, jos sitä kiinnostusta ei ennenkään oo juuri ollut, eikä tilanne oo muuttunut siitä mihinkään, niin sittenhän se on pysynyt ennallaan. :P
Niin kai :D riippuu toki siitä miten se kiinnostus kuuluu mitata, mutta... :D

Oikeastaan en tiiä, mitä vähemmän ajattelen mitään tämmösiä ni sitä vähemmän mua ahdistaa. Aina kun yritän ymmärtää että mitä tunnen edes tai oon tuntenut ja mitä se on ja onkse oikeesti seksuaalista vai jotain pakotettua seksuaalista halua niin ajan itteni vaan nurkkaan ja ahdistun ihan helvetisti. Kai mä oon ace ja sillä sipuli XDDDDD en jaksa itteeni

(Fun fact: nytkin näin jotain random seksuaalista unta, sori tmi, mutta näin hereillä ei kiinnosta enää xddddddddd tai en tiedä kiinnostiko siinä unessa, ehkä)

Ja tästä tuli nyt taas mun seksuaalisuuspanikointikeskustelu mut i guess i'm ace 😑 kai sitä on kuitenkin parempi panikoida kuin sukupuolta

..............

(Fun fact nro 2: sain eilen illalla huutoahdistuskohtauksen ja itkin varmaan viis tuntia putkeen ja vannon että osa siitä johtu myös tästä lgbt-paskasta xDd)
 
Ylös Pohja