Opiskelu yo-kirjoitukset 2022

Opiskelu ja itseopiskelu

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
onko täällä muita, jotka kirjottaa nyt keväällä tai kenties syksyllä? mä itse menen korottamaan pitkän englannin, uskonnon ja filosofian arvosanoja. D: totesin nimittäin, et on mulle helpompaa yrittää korottaa arvosanoja ja sitten hakea samalla kouluun kuin että yrittäisi ns. kylmiltään lukea filosofiaa eikä muistaisi oikeastaan mitään. tavoitteenani on siis päästä opiskelemaan tänä vuonna! D:

tein lukuaikataulun tossa joku aika sitten ja oon pysyny siinä hyvin. käytän kaksi viikkoa yhteen kurssikirjaan ja luen vain arkipäivinä. joskus arkipäivisinkin saatan pitää taukoa kyllä. nyt on meneillään yhteiskuntafilosofia, joka on itse asiassa mun inhokki kaikista filosofian kursseista... liikaa asiaa ja jotenki kauhian kuivaa. ironista, ku mä tykkään tarkastella yhteiskuntaa ja miettiä asioita siihen liittyen, mut tästä en vaan pidä. D: ussaa aattelin lukea saman verran kuin aiemmalla kirjotuskerralla eli luen pääasiassa vain eri uskonnoista. enkkuun en valmistaudu varmaan mitenkään ihmeellisesti, ehkä katson sarjoja tai jotakin. D:

mutta niin, onko muita kirjoittajia? ootko kenties kirjoittanut jo joitain aineita ja tämä on toinen/kolmas kirjoituskerta tai uusintayritys? ootko tehnyt lukuaikataulun ja ootko onnistunut pysymään siinä? ja muitakin fiiliksiä saa toki kertoa kirjoituksiin liittyen! vai olenkohan mä ainoa kirjoittaja? 🥺
 

Tumppetus

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
150
Reaktioarvo
144
Syksyllä pitäisi kirjoittaa ensimmäiset aineet. (Ja sattuuko kukaan muuten muistamaan milloin niihin pitää ilmoittautua? :D) Suunnittelen että kirjoitan syksyllä äidinkielen, englannin, biologian ja ehkä maantieteen ja sitten myöhemmin keväällä fysiikan ja matematiikan. Vähän kauhistuttaa kun varsinkin matematiikan ja fysiikan arvosanat on koko viimeisen vuoden syöksyneet alas. Toisaalta juuri siksi olenkin jättänyt ne sinne keväälle niin saan ensin helpommat aineet pois alta ja sitten voin lukulomalla päntätä niitä kunnolla.

Munkin pitäisi varmaan tehdä sitten jonkinlainen lukuaikataulu, mutta oon kyllä aivan surkea pysymään missään semmoisissa. Se onkin mun suurin huolenaihe, että jos en saakaan aikaiseksi lukea kunnolla (tai siis tiedän etten kyllä kunnolla tule lukemaan, mutta jos nyt edes pari kirjaa saisin auki). Välillä mietin että olisi itsekin pitänyt lähteä opiskelemaan filosofiaa ja muuta vastaavaa :D
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
Syksyllä pitäisi kirjoittaa ensimmäiset aineet. (Ja sattuuko kukaan muuten muistamaan milloin niihin pitää ilmoittautua? :D) Suunnittelen että kirjoitan syksyllä äidinkielen, englannin, biologian ja ehkä maantieteen ja sitten myöhemmin keväällä fysiikan ja matematiikan. Vähän kauhistuttaa kun varsinkin matematiikan ja fysiikan arvosanat on koko viimeisen vuoden syöksyneet alas. Toisaalta juuri siksi olenkin jättänyt ne sinne keväälle niin saan ensin helpommat aineet pois alta ja sitten voin lukulomalla päntätä niitä kunnolla.

Munkin pitäisi varmaan tehdä sitten jonkinlainen lukuaikataulu, mutta oon kyllä aivan surkea pysymään missään semmoisissa. Se onkin mun suurin huolenaihe, että jos en saakaan aikaiseksi lukea kunnolla (tai siis tiedän etten kyllä kunnolla tule lukemaan, mutta jos nyt edes pari kirjaa saisin auki). Välillä mietin että olisi itsekin pitänyt lähteä opiskelemaan filosofiaa ja muuta vastaavaa :D
tsemppiä jo valmiiksi! D: kuulostaa fiksulta, et ensin hoidat noi iisimmät aineet pois ja sitten keväällä vaikeammat. päättelenkö väärin vai haluisitko tulevaisuudessa opiskella luonnontieteitä tms? mie uskon, että saat luettua hyvin D: mut kieltämättä mietitytti muakin lukuaikataulun teko, varsinkin adhd/add-oireisena, mut hyvin on sujunut vielä D: varsinkin jos aihe kiinnostaa ni siin on helpompaa pysyä. ja kunhan muistaa pitää taukoja ja vapaata lukemisesta niin kyl se siitä!

mikäli joskus muutat mielesi, niin kyllä humanismialalla on tilaa, hehhe 🌞
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Kolmannen kerran kirjoita tänä keväänä. Uusinnassa pitkä englanti kun vuosi sitten tuli I-- . Varsinainen pohja-noteeraus. : D

En ehkä vieläkään pääse läpi kun en koe osaavani tarpeeksi. :( Tämän takia olen ollut vielä ylimääräisen 4. vuoden lukiossa.


Kirjoitus aikataulu.:unsure: Ehkä pitäisi alkaa lukemaan. :D Koulussa olen kyllä käynyt koko ajan kertaamassa että ei sen puoleen, ja olen kuunnellut paljon englannin kielistä musiikkia.
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
Kolmannen kerran kirjoita tänä keväänä. Uusinnassa pitkä englanti kun vuosi sitten tuli I-- . Varsinainen pohja-noteeraus. : D

En ehkä vieläkään pääse läpi kun en koe osaavani tarpeeksi. :( Tämän takia olen ollut vielä ylimääräisen 4. vuoden lukiossa.


Kirjoitus aikataulu.:unsure: Ehkä pitäisi alkaa lukemaan. :D Koulussa olen kyllä käynyt koko ajan kertaamassa että ei sen puoleen, ja olen kuunnellut paljon englannin kielistä musiikkia.
pystyt siihen!! mä uskon sinuun!! D: hyvä homma, ku oot käyny kertailemassa. ja musan kuuntelu/sarjojen katselu on oikeesti aika hyvä tapa valmistautua enkun kokeeseen, vaikkei sitä heti uskoisi. D: lähetän paljon tsemppiä!

eli meitä molempia kutsuu enkun koe 21. päivä, huijui D: nyt se oikeen iskee päin pläsiä
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Kolmannen kerran kirjoita tänä keväänä. Uusinnassa pitkä englanti kun vuosi sitten tuli I-- . Varsinainen pohja-noteeraus. : D

En ehkä vieläkään pääse läpi kun en koe osaavani tarpeeksi. :( Tämän takia olen ollut vielä ylimääräisen 4. vuoden lukiossa.


Kirjoitus aikataulu.:unsure: Ehkä pitäisi alkaa lukemaan. :D Koulussa olen kyllä käynyt koko ajan kertaamassa että ei sen puoleen, ja olen kuunnellut paljon englannin kielistä musiikkia.
Luin alkuun L ja ihmettelin miksi tahdot uusia... 😰
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
se oli siinä! D: ihmettelin, et hetkinen miks tääl on näin vähän porukkaa ja samal puhuin kamujen kans wapissa, ni yks sano et "aa se on siks ku suurin osa on kirjottanu varmaa syksyl". ja olin sillee ... aa, joo, niinpä 🤣 mekin kirjotettiin syksyllä sillon joskus aikoja sitten (3.5v... ai kauhia).

mä oon oikein tyytyväinen omaan suoritukseeni, en ois voinu enää paremmin tehdä. tähtään M, mut jos se ei tuu ni ei voi mitään. nukuin meinaan noin puoltoista tuntia... D: kofeiinin voimalla menin sitten. shoutout muuten lohilon "pink beach"ille, on hyvää!

@redneck276 mitä mieltä olit kokeesta? D: unohin aamulla kirjottaa tsempit sulle
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
se oli siinä! D: ihmettelin, et hetkinen miks tääl on näin vähän porukkaa ja samal puhuin kamujen kans wapissa, ni yks sano et "aa se on siks ku suurin osa on kirjottanu varmaa syksyl". ja olin sillee ... aa, joo, niinpä 🤣 mekin kirjotettiin syksyllä sillon joskus aikoja sitten (3.5v... ai kauhia).

mä oon oikein tyytyväinen omaan suoritukseeni, en ois voinu enää paremmin tehdä. tähtään M, mut jos se ei tuu ni ei voi mitään. nukuin meinaan noin puoltoista tuntia... D: kofeiinin voimalla menin sitten. shoutout muuten lohilon "pink beach"ille, on hyvää!

@redneck276 mitä mieltä olit kokeesta? D: unohin aamulla kirjottaa tsempit sulle
Saa nähdä mitä tulee. Ei ehkä niin paha ollut kuin viime keväänä. Tuurilla sitten vaan läpi. : D

Kirjoitelmat oli osittain yllätys. Valitsin sen aiheen jossa piti kirjoittaa jostain tietokone/älypuhelin ongelmista yms. ,toivottavasti ei nyt pahasti ohi aiheen mennyt mutta ideoita mistä kirjoittaa oli enemmän kuin tarpeeksi. Ensimmäinen kerta 4. vuoden aikana, kun on ideaa yli tarpeen.:ROFLMAO: Neljän vuoden aikana kun on ollut tosi paljon ongelmia laitteiden kanssa, milloin mistäkin asiasta. Piti kirjoittaa Abitti tikkujen toimimattomuudestakin mutta jätin sen pois. : D
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
Saa nähdä mitä tulee. Ei ehkä niin paha ollut kuin viime keväänä. Tuurilla sitten vaan läpi. : D

Kirjoitelmat oli osittain yllätys. Valitsin sen aiheen jossa piti kirjoittaa jostain tietokone/älypuhelin ongelmista yms. ,toivottavasti ei nyt pahasti ohi aiheen mennyt mutta ideoita mistä kirjoittaa oli enemmän kuin tarpeeksi. Ensimmäinen kerta 4. vuoden aikana, kun on ideaa yli tarpeen.:ROFLMAO: Neljän vuoden aikana kun on ollut tosi paljon ongelmia laitteiden kanssa, milloin mistäkin asiasta. Piti kirjoittaa Abitti tikkujen toimimattomuudestakin mutta jätin sen pois. : D
uskon sinuun!!! D:

mä kelasin kans, et oisin kirjottanu siit mut sit teinki sen vikan eli sen puhejutun 🤣 se ois ollu aika hauska, ku oisit kirjottanu abitin toimimattomuudesta D:
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
noniin, tulenpas nyt vähän purkamaan ajatuksia yo-kokeista. D: enkun kokeesta oon tosiaan sitä mieltä, et meni ihan mukavasti ja sitä en jää ns. epäilemään sen kummemmin. en ajatellut ottaa enkun opeen yhteyttä ja kysyä alustavia, mulle riittää et nään ne lopulliset arvosanat sitten. pisteet ei yleensä enkussa paljoa mihinkään liiku, paitsi ehkä vikassa tehtävässä D:

uskonnon kirjotin perjantaina ja ensinäkemältä olin vähä sillee "ei saatana...", mut sit aloin kattoo paremmin niitä tehtäviä, ni ei sitten ollukaan hätää enää! tein kolme 20p tehtävää ja kaksi 30p tehtävää eli meni just niin kuin pitikin 😎 uskonto jostain syystä on aina ollu mulle suht helppo aine, ku siitä asiat jää hyvin mun muistiin. en siis lukenu kokeeseen pal ollenkaan; kertasin perusjuttuja ja luin eri uskonnoista. keskityin lukemaan buddhalaisuudesta, taolaisuudesta, shintolaisuudesta ja kungfutselaisuudesta - JA SE KANNATTI! kokeessa oli yks tehtävä kokonaan buddhalaisuudesta ja sain mainittua shintolaisuuden pariin otteeseen yhdessä tehtävässä.

oon itse aika ylpeä koesuorituksestani. tein siis väittämätehtävän, "uskonnot videopeleissä", "kristilliset arvot", buddhalaisuustehtävän ja sitten vielä ysitehtävän eli sen, ku piti ihmetellä luterilaista kirkkoa ja kertoa, miksi jäsenmäärä vähenee jne. D: sellane ongelma vaan, että huomasin klo 13.30, et ei saakeli - mul on viel 2 tehtävää tekemättä! onneks oon nopee kirjottamaan koneella ni rauhottelin itseäni ja totesin, et ny teen ihan perkeleesti viimeset puoltoista tuntia. 14.59 palautin kokeen D::::

huomenna viimeistään saan tietää alustavat pisteet, kun mulla on filosofian/uskonnon opettajan kanssa etäyhteystapaaminen filosofian kokeeseen liittyen. toivottavasti meni nyt paremmin kuin viimeksi toi uskonto, vaikka meni siis ihan hyvin sillon ennenkin D: keskiviikkona onkin sitten vielä filosofia, mut sinne oon menossa luottavaisin mielin. oon pysyny aika hyvin aikataulussa, mut totesin, et haluun mieluummin käyttää aikaa kertailuun, kun siihen että opettelen metafysiikan kaikki jutut. osaan 1-3 kurssit sen verran hyvin kuitenkin, et en näe nii kauheesti järkeä lukea metafysiikkaa tuli perseen alla. D:

sen muuten voin sanoa, ku joskus joku mun opettaja sanoi, että "yo-kokeet on kans vähä niinku kypsyyskoe", niin se on totta! se tarkoittaa siis sitä, että myöhemmin, ku meet uusimaan, ni jotenki se koe on helpompi tehdä ku on saanu lisää elämän kokemusta tai jotakin 🤣 kuulostaa varmaa hassulta, mut kyl se on ihan tosi! tai no, tuskin se nyt mikään tieteellinen teoria on, mutta hassusti tuntuu pitävän paikkaansa. D: en kyl tiedä, päteekö toi ehkä vaan reaaliaineisiin... saattaa olla, koska mä ymmärtäisin esim. matikast nyt paljon vähemmän kuin lukiossa. puhuin yhen tuttuni kanssa kokeen jälkeen ja oltiin asiasta samaa mieltä, et joo, kyllä näkyi tässä reaalissa, et tuntuu ns. tietävän paremmin D:
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Ei hitto, alustavat pistemäärät pitkästä englannista on tullut Wilmaan ja vedin vielä huonommin kuin viime keväänä. D: Viime keväänä 110 pistettä joka riitti I - - arvosanaan. Nyt tänä keväänä alustavat 105 pistettä. Kaikkeni yritin, keskityin ja olin ns. ylimääräisen 4.vuoden lukiossa tämän takia ja munasin.😐

Tosin sellaista olen kuullut että tänä keväänä meni muutenkin huonommin, joka on heijastusta etäopetus jaksoista.

Erityispäätöksellä tein tämän uusinnan ja päätös oikeuttaa ylioppilaslautakunnan päätöksellä pistehyvityksiä, jos ne niin haluavat. Enpä usko että hyvittävät mahdollista I - - arvosanaa läpi. :ROFLMAO:
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
Ei hitto, alustavat pistemäärät pitkästä englannista on tullut Wilmaan ja vedin vielä huonommin kuin viime keväänä. D: Viime keväänä 110 pistettä joka riitti I - - arvosanaan. Nyt tänä keväänä alustavat 105 pistettä. Kaikkeni yritin, keskityin ja olin ns. ylimääräisen 4.vuoden lukiossa tämän takia ja munasin.😐

Tosin sellaista olen kuullut että tänä keväänä meni muutenkin huonommin, joka on heijastusta etäopetus jaksoista.

Erityispäätöksellä tein tämän uusinnan ja päätös oikeuttaa ylioppilaslautakunnan päätöksellä pistehyvityksiä, jos ne niin haluavat. Enpä usko että hyvittävät mahdollista I - - arvosanaa läpi. :ROFLMAO:
sä teit sen, minkä pystyit eli parhaasi. D: hmm, eli jos etäopetuksen takia on mennyt monilla muillakin huonommin, niin voi olla mahdollista, että arvosanajakaumat kääntyy vielä jotenkin eduksesi. sitä ei kyl sit tiedä ennen toukokuun puoliväliä D:::: odottavan aika on pitkä

pidetään sormet ristissä ja peukut pystyssä, että hyvittävät! D: onko siis enkku sulla pakollisena aineena?
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
sä teit sen, minkä pystyit eli parhaasi. D: hmm, eli jos etäopetuksen takia on mennyt monilla muillakin huonommin, niin voi olla mahdollista, että arvosanajakaumat kääntyy vielä jotenkin eduksesi. sitä ei kyl sit tiedä ennen toukokuun puoliväliä D:::: odottavan aika on pitkä

pidetään sormet ristissä ja peukut pystyssä, että hyvittävät! D: onko siis enkku sulla pakollisena aineena?
Pakollinen.

Mut heitetään tyyliin pihalle ja muut pääsee lakin kanssa pois. : D Ehkä pääsen kuitenkin katsomaan koulun yo-juhlia jos en itse pääse ylioppilaaksi. Viime vuonna oli varmaan niin tiukat rajoitukset että mua ei kutsuttu paikalle oman ikäryhmäni lakitukseen. Etäyhteydellä melkein kaikki muut seurasivat lakitusta. Penkkarit ainakin on tällä viikolla niin siihen yritän osallistua.
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
Pakollinen.

Mut heitetään tyyliin pihalle ja muut pääsee lakin kanssa pois. : D Ehkä pääsen kuitenkin katsomaan koulun yo-juhlia jos en itse pääse ylioppilaaksi. Viime vuonna oli varmaan niin tiukat rajoitukset että mua ei kutsuttu paikalle oman ikäryhmäni lakitukseen. Etäyhteydellä melkein kaikki muut seurasivat lakitusta. Penkkarit ainakin on tällä viikolla niin siihen yritän osallistua.
ei kai sentään? D: vai voiko siis tommosesta syystä heittää ulos? toivon mukaan ei. mut jee, penkkarit on sentään kiva juttu! D:
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
jaha, tuun taas vähän purkamaan omia ajatuksiani D: saa tulla muutkin ja mu puolest tätä keskustelua voi käyttää syksynkin kirjotusten yhteydessä, jos joku tän huomaa eikä viitsi tehdä uutta tms D:::

keskiviikkona oli mun viimeinen koe ja se oli niin sanotusti pääpäivä - eli vuorossa oli filosofia. viime viikon torstaina ja perjantaina en lukenu ollenkaan, ja metafysiikan kurssi jäi sitten vähän kesken, koska totesin et on paljon fiksumpaa kerrata. lauantaina kirjotin ykköskurssista (peruasioita filosofiasta) itselleni sanaston ja sunnuntaina kakkoskurssista (etiikka). kolmoskurssista (yhteiskuntafilosofia) kirjoitin tärkeistä teemoista eli oikeudenmukaisuudesta, vallasta, eri aatteista ja kertasin tärkeimpiä ismejä sekä demokratian juttuja. metafysiikasta eli neloskurssista luin tietoisuudesta, tekoälystä, totuuden määrittelystä ja tiedosta.

mä aattelin, että ykkös- ja kakkoskurssissa on aika paljon tärkeitä käsitteitä, joita basically kaikkia jollain tavalla tarvii. yhteiskuntafilosofia ei oo läheskään niin kiveen hakattu, ja sit metafysiikka on mulle vaikein, joten opettelin vain välttämättömän. mulla oli vielä yks etäyhteyskokous mun lukioaikasen filosofian opettajan kanssa ja hän sano, et hei luepa muuten tieteestä, ku siitä melkeen aina kysytään. OLI IHAN HITSIN HYVÄ JUTTU että otin neuvosta vaarin, koska se oli eka tehtävä! D:

toka tehtävä oli etiikan käsitteiden selitystä, jonka tein ton tiedetehtävän lisäks. tein myös sellaisen, jossa piti analysoida karl marxin väitteen oikeudenmukaisuutta - ja meikä mandoliino, joka pitää marxin ajatuksia hyvinä, oli onnessaan luonnollisesti :D ja se oli oikeestaan aika kiva tehtävä, ku muistin, mitä asioita mun pitää ottaa huomioon. seuraavassa tehtävässä piti eritellä jostain opiskelijoiden vuoropuhelusta heidän tietokäsityksiä ja toisessa osassa piti perustella, kenen näkemys oli vakuuttavin. tein siis 4 tehtävää ekasta osasta ja vain 1 tehtävän tokasta osasta, joka tarkottaa siis sitä, että mun kokeen enimmäispistemäärä on 110. mut koin, että ei se 10 pistettä pal missään paina, ku en ois mitenkään osannu tehdä toista tehtävää siellä tokassa osiossa. D::: ne oli vähän mun osaamiseni ulkopuolella. se yks tehtävä, jonka tein, oli sopivast demokratian ihanteisiin ja uhkiin liittyvä ni sen osasin omasta mielestäni tehä hyvin.

oon tyytyväinen omaan suoritukseen! ei loppunu onneks aika kesken ja sain hyvin vastattua kaikkiin. aattelin tänään kysyy mun opettajalta, et millon hän kerkee tarkistaa sen ja sitten ootellaankin alustavia pisteitä D: ussasta alustavat oli 65 ja mun opettaja sano, että tarkisti sen hyvin tiukoin kriteerein. toivotaan siis, että sensori heittää tyylipisteitä, koska niitä kuulemma ansaitsen, niin silloin ois hyvä mahdollisuus saada M. filosofiassa tähtään E, ja jos sen saan nii hyvä on D: mut katsotaan miten käy sitten.
 
Ylös Pohja