Aihe vapaa Yrittäjyys D:

titi-uuh

"jee"
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
237
Reaktioarvo
401
Ajatukseni on ollu ruveta tänä vuonna yrittäjäksi. Nään siinä paljon hyviä puolia omalta kannaltani.

Sit kuitenkin se pelottaa. Tälleen erityisen ailahtelevana ihmisenä musta tuntuu kauhistuttavalta päästää irti sosiaaliturvan verkosta. En luota siihen, että pystyisin olemaan niin vakaasti vahva kuin mitä yksinyrittäminen vaatii. Lisäksi oon hosuli ja säätäjä. Pelkään maksavani asiat ihan väärin ja kauheiden sanktioiden vyöryvän päälleni. Mun aivot menee muutenkin jumiin budjeteista, veroilmoituksista ja alveista. Entä jos yrittäjän elämä onkin pelkkää numero- ja pykäläviidakossa harhailua!

Onks täällä ketään kellä ois kokemusta yrittäjyydestä? Onks kellään rohkaisun sanoja?

Erityisesti mua mietityttää, miten mielenterveyden fibat ja yrittäjyys soljuu yhteen :))))
 

e71347

Uusi
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
59
Reaktioarvo
73
Tulen nyt täältä itse epäonnistuneena yrittäjänä rohkaisemaan että kyllä sä pystyt siihen ja kannattaa ainakin kokeilla. Se on jo hyvä lähtökohta että näet yrittäjyydessä hyviä puolia, itsehän olen perustanut yrityksen lähinnä siksi että se oli ainoa keino saada oman alan töitä joten lähtökohtaisestikin olen vähän väärällä asenteella liikkeellä. Mun alalla onneksi pääsee helposti alkuun, koska istun vaan kotona tietokoneen ääressä eli mun alkuhankinnat silloin kun yrityksen perustin oli uusi tietokone ja yksi ohjelmisto. Tietysti riskit ja alkuhankinnat on isommat, jos meinaat perustaa vaikka kahvilan.

Monet noista asioista joita pohdit pystyy antamaan kirjanpitäjän tehtäväksi. Mullekin tulee aina säännöllisin väliajoin mieleen että olenkohan sittenkin vahingossa tehnyt veropetoksen ja vankila uhkaa niin se kirjanpitäjän olemassaolo vähän helpottaa. Ja ajatuskin jostain veroilmoituksen täyttämisestä hirvittää sen verran että jätän sen ihan mielelläni sellaisille, jotka sen osaa.

Mulle itselleni yrittäjyydessä ehdottomasti vaikeinta on ollut oman osaamisen mainostaminen. Eli sitä kautta käytännössä asiakkaiden hankkiminen :D Mulla ei todellakaan ole mitenkään yrittäjämäinen luonne ja se on kieltämättä tehnyt välillä vähän tiukkaa henkisen jaksamisen kannalta. Tuntuu, etten osaa oikeasti mitään ja hirvittää miettiä, että vastuu on kokonaan mulla ja kaikesta pitäisi periaatteessa selvitä yksin. Koko ajan pitäisi olla omalla epämukavuusalueellaan, että voisi pitää bisneksen pystyssä ja se on tosi stressaavaa mulle. Mutta luonteesta se varmasti on pitkälti kiinni, pitäisi olla oikea asenne että pärjäisi.

Olet varmaan selvittänyt tai aiot selvittää onko sulla oikeutta starttirahaan sitten, kun yrityksen perustat? Se helpottaa tuota sosiaaliturvan piiristä pudottautumista ja mä en ikinä olisi uskaltanut jos mulle ei sitä olisi myönnetty. Sieltä voi tosin olla sitten hankalaa päästä enää takaisin tukien piiriin, esim. mullekaan ei enää suostuttu starttirahan jälkeen maksamaan mitään työttömyystukea koska mut määritellään vieläkin yrittäjäksi vaikka yritys työllistää mua ehkä muutaman tunnin kuukaudessa.
 

Koreahullu

Kokenut
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
111
Reaktioarvo
104
Ajatukseni on ollu ruveta tänä vuonna yrittäjäksi. Nään siinä paljon hyviä puolia omalta kannaltani.

Sit kuitenkin se pelottaa. Tälleen erityisen ailahtelevana ihmisenä musta tuntuu kauhistuttavalta päästää irti sosiaaliturvan verkosta. En luota siihen, että pystyisin olemaan niin vakaasti vahva kuin mitä yksinyrittäminen vaatii. Lisäksi oon hosuli ja säätäjä. Pelkään maksavani asiat ihan väärin ja kauheiden sanktioiden vyöryvän päälleni. Mun aivot menee muutenkin jumiin budjeteista, veroilmoituksista ja alveista. Entä jos yrittäjän elämä onkin pelkkää numero- ja pykäläviidakossa harhailua!

Onks täällä ketään kellä ois kokemusta yrittäjyydestä? Onks kellään rohkaisun sanoja?

Erityisesti mua mietityttää, miten mielenterveyden fibat ja yrittäjyys soljuu yhteen :))))​
Uskallatko paljastaa millaista yritystä olet ajatellut?​
 

titi-uuh

"jee"
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
237
Reaktioarvo
401
Monet noista asioista joita pohdit pystyy antamaan kirjanpitäjän tehtäväksi. Mullekin tulee aina säännöllisin väliajoin mieleen että olenkohan sittenkin vahingossa tehnyt veropetoksen ja vankila uhkaa niin se kirjanpitäjän olemassaolo vähän helpottaa. Ja ajatuskin jostain veroilmoituksen täyttämisestä hirvittää sen verran että jätän sen ihan mielelläni sellaisille, jotka sen osaa.

Aaaaa niin tietysti. Ja siis veroilmoituksillekin on olemassa asiantuntijansa! 🤯 Kaunista.

Kiitos muutenkin rohkaisevasta viestistäsi. Et ilmeisesti ole joutunut ainakaan vankilaan? Starttiraha-asioita en oo vielä selvitellyt, mutta tiiän kuitenkin, että sitä kannattaa hakea ennen yrityksen perustamista. Muutenkin kaikki suunnitelmat on vielä ihan auki. Asia on ajankohtainen oikeestaan vasta kesän lopulla.

Toi vastuuasia mietityttää mua. Osan ajasta seison vahvasti jaloillani ja tunnen oloni pystyväksi, mutta osan ajasta taas oon sikiöasennossa itseään ja maailmaa inhoava mytty. En tiiä, miten se sopii yhteen yritystoiminnan pyörittämisen kanssa. Toisaalta ehkä sikiöasentoaikakin vähenee, kun elämään tulee enemmän stabiiliutta ja vähemmän identiteettikriisiä D:

Uskallatko paljastaa millaista yritystä olet ajatellut?

En nyt kauhean spesifisti uskalla paljastaa, mutta sanotaan nyt näin, että autan ihmisiä oivaltamaan, mitä ne haluaa elämältä. Sivutoiminimellä hoitelen sit taidebisneksiä.
 
Ylös Pohja