Keho Ärsyttää mun kiusalliset liikehäiriöt

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Okei, eka kerta kun puhun tästä missään. En tiedä onko nää ees tic-liikkeitä kun ne on tahdosta riippuvaisia. Siis mulla on aina jotenkin levoton olo ja siks mä teen ihme liikkeitä nykyisin etenkin pään alueen ja jalkojen lihaksilla helpottaakseeni sisäistä epämiellyttävää tunnetta. Välillä tää on tosi raskasta. Ne liikkeet ovat tahdosta riippuvaisia, mutta tulee semmoinen pakottava tarve tehä niitä ihan missä vaan, pystyisin periaatteessa hallitsemaan niitä mut mun on vaan pakko tehdä niitä oloa helpottaakseni. Lapsena mä myös ääntelin, kotiväen kesken aika isosti, koulussa pienesti ja välillä mun tekee mieli nykyisinkin päästellä pieniä ääniä kurkustani missä vaan.
Siis mä en tajua sitä tunnetta ees mikä saa mut tekemään liikkeitä. Tää on kiusallista. Tätä on jatkunu ihan pikkulapsesta saakka kun saatto vaikka haaroväliin tulla sellainen tunne että kutittaa vaikkei oikeesti kutita. Siis se on sellainen outo tunne, kaupassakin ja puristin jalkani yhteen niin että ”kutina” hälvenisi. Kerran lapsena porukat luuli että mulla on kihomatoja kun valitin kutinasta ihan koko ajan tai no äitini huomas mun kummallisen kippuroinnin kautta että mikä tuota vaivaa…
Onko täällä muita joilla ois joskus ollu tämmöstä? Ootko hakenut apua ja millaista apua sait?
 
Viimeksi muokattu:

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Ja siis tähän ei liity myöskään mitään pakkoajatuksia että jotain pahaa tapahtuu jos näitä liikkeitä ei tee. Se on se epämieluisa tunne joka pakottaa tekemään.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Mulla ei ihan tollasta, mutta muita pakonomaisia liikkeitä kyllä. Raavin esim. pienenä päänahan ja käsivarret verille, nykyisin nypin ihokarvoja ja oon nyppinyt käsiini sellasia täpliä, mistä iho auki. Myös niskaa ja korvantaustaa kosken vähän väliä aika pakonomaisesti varsinkin jos on yhtään stressaava tilanne. Oon tehnyt tätä niin kauan kuin muistan enkä ole pystynyt lopettamaan, vaikka oon yrittänytkin ja pidän just kynnet mahdollisimman lyhyinä ettei tule pahaa jälkeä
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,732
Reaktioarvo
2,892
Ei ehkä ihan tollasta mut jotain ihme liikkeitä kuitenkin... Esim eilen kun sain huutoahistuskohtauksen niin jotenkin nyökyttelin päätäni yms. En tiiä onkse sit jotain ahistukseen liittyvää pakkoliikettä tai jotain
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,977
Reaktioarvo
8,475
"tic-liikkeet", kiitos tästä. Mietin yläasteella, että mikä maantiedon ja biologian opettajalla oli pakkoliikkeiden kanssa ja sisarentyttäreni, joka oli hänen "luokallaan" mietti samaa ja ollaan pohdittu, että mikä on lääketieteellinen termi. Se Ari nimittäin nytkytteli päätään jännästi, kuin olisi niskan yläpuolella olevaa pukua korjannut.
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
Ootko saanut apua siihen? Onko jotain diagnoosia johon ne liittyis ehkä?
No, on mulla diagnosoitu ADHD ja autismin kirjon häiriö. Mutta ei ne sitä ehkä kokonaan selitä?
Epäilenkin, että mulla on myös Touretten syndrooma ja/tai OCD. En oo kumminkaan viittiny puhua lääkärille asiasta, kun ei nää pakkotoiminnot niin pahoja ole - ärsyttäviä vaan.
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
781
Reaktioarvo
752
Pystyn samaistumaan sun kertomukseen! Olen pikkuhiljaa huomannut tekeväni levottomassa tilassa liikkeitä, jotka helpottavat epämukavaa oloa. Saatan heilauttaa päätäni aivan kuin yrittäisin hätistää jotain ötökkää, lyödä kädet yhteen, ilmeillä omituisesti tai kääntää päätä nopeasti taaksepäin. Mun ei ole kuitenkaan pakko tehdä näitä liikkeitä, joten ne ovat luultavasti tahdosta riippuvaisia.
Päästän myös ääniä enkä nykyään edes aina tajua, ettei kannata. Saatan esimerkiksi kävelyllä helpottaa ikävää oloa ääntelemällä itsekseni ja tajuan vasta tapahtuneen jälkeen, ettei olisi kannattanut. Asun onneksi melko pienessä paikassa, joten ihmisiä ei ole kaikkialla.
En ole hakenut apua ja olen oikeastaan hyväksynyt sen, että näytän varmasti ulkopuolisten silmissä melko kummalliselta. Toisaalta ajattelen, että jokaisesta löytyy varmasti jotain kummallista. D:
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Up.
Tuu vertaistukena kertomaan omista kokemuksista jos sulla niitä on.
Nyt mulla on paha kausi tämän liike asian kanssa. Tai enemmän ääntelen nyt ja ahdistaa kun ihmiset huomaa sen ja kukaan ei kysele mitään, joten taitaa tarkoittaa sitä että muut ajattelevat että mulla on jokin ongelma mut ne haluavat kunnioittaa tilaani eivätkä siksi päätä kysyä. Ja ois muutenkin kiusallista jos joku kyselis. En voi sille mitään. Naksuttelen hiljaa kieltä, teen sellaisia pieniä kurkunselvitysääniä, saatan vedellä syvään henkeä tai hengittää ulos raskaasti, tehdä ihan pieniä kuiskaustason nauruääniä kurkullani (en koko keholla). Täs on ollu kaikkea stressiä. Nää liikkeet alkaa olla aika häiritseviä mut en tiiä minkä puoleen pitäis kääntyä, ku en tiiä mihin diagnoosin tahdosta riippumattomat oireet voivat kuulua. Onko se neuropsykiatri? En tiiä onko tää ees stimmaustakaan.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Ja siis tähän ei liity myöskään mitään pakkoajatuksia että jotain pahaa tapahtuu jos näitä liikkeitä ei tee. Se on se epämieluisa tunne joka pakottaa tekemään.

Pakkotoiminnon taustalla ei aina oo mitään selkeää pakkoajatusta. Mulla on se "perinteinen" häiriö eli tarkistan ovia, hellaa jnejne. Osan taustalla on tottakai ajatus tulipalosta tms mutta suuren osan toiminnoista teen vaan koska tuntuu siltä että täytyy.

Nuo "tuntuu siltä" -oireet myös yhdistyy mulla niihin selkeämpiin. Esim. hellaa tarkistaessa hengitän, liikutan kättä ja otan askelia tietyllä tavalla ja tietyissä vaiheissa ilman sen kummempaa ajatusta taustalla, tuntuu vaan pahalta jos en tee niin. Mun pää myös nykii ja pyörii sen verran että kumppani kutsuu pöllöksi, tääki liittyy osin muihin tarkistuksiin kun pitää vaikka katsoa tiettyyn pisteeseen mutta pudistelen päätä myös sillon kun muistan jonkun nolon tilanteen tai kun tulee vaan se tunne että täytyy.

Mulla on joka tapauksessa lähinnä pakkotoimintoja eikä varsinaisesti tic-oireita enkä tietenkään pysty sanomaan mistä sulla on kyse ku en ole lääkäri. Veikkaan että noista oireista voi lähteä puhumaan mitä kautta tahansa, yleislääkäri saattaa pistää psykiatriselle puolelle mutta sieltä taas on mahdollisuus päästä neuropsykiatrian pariin jos tarve vaatii.

Pakkotoiminnoista ilman sitä varsinaista ajatusta taustalla käytetään muistaakseni englanniksi termiä "just right OCD" jos siitä haluaa ottaa tarkemmin selvää.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Nostan keskustelua koska stressin takia teen hirveesti näitä. Oon juonu hirveesti kofeiinia niin kokeilen et helpottaisko jos ois ilman. Vaik on ollut aikoja jolloin ei oo voinu juua joka päivä kahvia todellakaan ja silti oli pakko tehä liikkeitä. Mut niitä on alkanut pahempiikin paikkoihin.
Tää on hirveen ärsyttävää ja tuottaa kipuakin. En haluu tehä tätä.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Tavallaan tää kuulostais stimmaukselta. Mut häpeän tätä vaivaa paljon mutku tekee mieli liikehtiä niin jos sitä pidättää niin kuorma vaan kasvaa.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Ja tää jos mikä on autismia. Huomaan että saatan huomaamattani jopa heijata itseäni.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Noi kuulostaa kyllä jonkin sortin tic-oireita. Itsellä ollut myös koko ikäni, lääkärin mukaan liittyy usein esm. adhd:hen. Lapsena röhkin (XD), nyt aikuisena esm. kurtistelen kulmiani tai nenääni, yliojennan raajojani, vääntelen leukoja ja niskojani, selvittelen kurkkuani. Ja just toi et tekemättä jättäminen tuntuu siltä ku kutiais ihan helvetisti mikä muuttuu kivuksi jos et tee niitä liikkeitä. Joskus myös saatan äännähdellä tai alkaa haukkumaan itseäni ääneen mikä tapahtuu yhtäkkiä tai hokemaan että tapa ittes jolloin nyin samalla itseäni. Tätä tapahtuu jos ahdistaa tai oon tehnyt jonkun virheen ja se kyllä hävettää.

En tiiä mitä tälle vois tehdä, ehkä joku käyttäytymisterapia auttaisi.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Noi kuulostaa kyllä jonkin sortin tic-oireita. Itsellä ollut myös koko ikäni, lääkärin mukaan liittyy usein esm. adhd:hen. Lapsena röhkin (XD), nyt aikuisena esm. kurtistelen kulmiani tai nenääni, yliojennan raajojani, vääntelen leukoja ja niskojani, selvittelen kurkkuani. Ja just toi et tekemättä jättäminen tuntuu siltä ku kutiais ihan helvetisti mikä muuttuu kivuksi jos et tee niitä liikkeitä. Joskus myös saatan äännähdellä tai alkaa haukkumaan itseäni ääneen mikä tapahtuu yhtäkkiä tai hokemaan että tapa ittes jolloin nyin samalla itseäni. Tätä tapahtuu jos ahdistaa tai oon tehnyt jonkun virheen ja se kyllä hävettää.

En tiiä mitä tälle vois tehdä, ehkä joku käyttäytymisterapia auttaisi.
Nää ei oo tahdosta riippumattomia liikkeitä et en tiiä onko tää tic
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Nää liikkeet alkaa olla aika häiritseviä mut en tiiä minkä puoleen pitäis kääntyä, ku en tiiä mihin diagnoosin tahdosta riippumattomat oireet voivat kuulua. Onko se neuropsykiatri? En tiiä onko tää ees stimmaustakaan.
Vidu tos pitäis lukea et ”tahdosta riippuvaiset”
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Nää ei oo tahdosta riippumattomia liikkeitä et en tiiä onko tää tic
Omat on ainakin lääkärin mukaan tic oireita (maan yks parhaimpia psykiatrian asiantuntijoita). Nää oireet voi tulla mulle ihan yllättäen etten voi tai ehdi vaikuttaa niihin, monesti teen niitä ihan huomaamatta (esm. uusin oli silmien siristely ja otsan nykiminen), mutta joskus voin viivyttää niitä mikä saa olon tuntumaan helvetilliseltä niinku fyysisesti. Niinku hirveä kutina joka helpottaa vaan raapimalla. Onko sulla jotain hoitokontaktia jolta voisit kysyä asiasta? Muistelisin et sulla ois diagnosoitu autismi (vai epäiltiinkö sitä) niin käsittääkseni tic oireet on yleisiä just adhd, autismiin ja pakko-oirehäiriöön liittyen.
 
Ylös Pohja