Arvostelen vuodenajat ja järjestän kuukaudet top 12 järkkään

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Nää on vain mun kokemuksia eikä mitään yleistyksiä.



Kevät 4/5

  • Ihanaa kun luonto herää. Valoa on juuri sopivasti kun pimeä ei tuu heti iltapäivällä, yöllä ei ole valoisaa, aurinko nousee ja laskee juuri sopivaan aikaan. Lumi sulaa ja liikkuminen on helppoa. Ötökät eivät kiusaa. Yksi huono puoli ainakin viime keväässä oli sään epävakaus alkukeväästä kun ensin oli niin ihanan aurinkoista ja tuli olo että nyt kaikki lumet lähtee. Mutta sitten iskee joku helvetin lumilinko kaiken sen ihanuuden keskelle ja piti oikein kahlata lumessa. Ja aika monena keväänä, jonka olen elänyt, on tullut takatalvi. Ja koivut kukkii ja nenän tukkii. Kevät on silti mun lemppari vuodenaika.
Kesä 4,5/5

  • Luonto on hereillä, kukat kukkivat, linnut laulavat ja pesivät, vitsit miten ihanaa. Kaikkialla on vihreää. Tosin näkymät ovat aika tukossa kun puut ovat lehtien peitossa, mutta se on vaan merkki siitä että luonto toimii, joten siitä ei saa valittaa edes avarien näkymien ihmisenä. Aurinko lämmittää, mutta ei aina kohtuudella. Heinänuha, hyi. Itikat, mäkäräiset ja paarmat, hyi. Valuva hiki hyi. Koen olevani likaisin juuri kesällä. Lisäksi olen kokenut eniten pettymyksiä juuri kesällä, kun odotukset ovat niin korkealla monessa asiassa.
Syksy 4/5

  • Pimeää on juuri sopivasti mutta marraskuussa ankeimmillaan. Ilmat alkavat raikastumaan mukavasti. Elämä on taas muutenkin normaalia, siis ihmisellä, hyvällä ja pahalla tavalla. Vuodenajan melankolia inspiroi monella tapaa. Luonto on vielä paljaana, mutta ei oteta pisteitä pois lehdistä, jotka peittävät maan alleen pudotessaan maahan. Syksy on rumankaunis kun luonto kuolee, mutta se antaa luonnolle kauniin värin. Tunnelmaa antaa aavemaisuus ja marraskuussa sitä riittää, tosin vähän liikaakin.
Talvi 3,5/5

  • Talvi on paras vuodenaika tunnelmaltaan ja fiilistelyn ystävänä en voisi arvostella alakanttiin. Tykkään pimeistä illoista, kuutamosta ja katulampuistakin, varsinkin kun olen nähnyt kaduilla myös muunkin värisiä valoja kuin keltaisia. Pakkasella on upeaa. Loska on ällöttävää ja rumaa. Sekä teiden jäätyminen eikä meinaa pysyä pystyssä ja hiekoituksen puute monissa paikoissa, mutta se ei ole vuodenajan vika. Lisäksi liika lumi on ärsyttävää.


Tässä kuukaudet top 12 järjestyksessä:



1 Elokuu

2 Syyskuu

3 Toukokuu

4 Kesäkuu

5 Lokakuu

6 Huhtikuu

7 Heinäkuu

8 Joulukuu

9 Helmikuu

10 Tammikuu

11 Maaliskuu

12 Marraskuu



Perustelut järjestykselle:



1.

Elokuu on syksyn ja kesän välimaastoa. Silloin ilmat ovat viileämpiä ja luonto vielä jaksaa kukoistaa.

2.

Vielä on valoisaa ja puut ottavat jo väriä. Lisäksi olen syntynyt syyskuussa.

3.

Kesä on vasta alkamassa toukokuussa. Elämme kevään parasta aikaa, kun lumet ovat jo enimmäkseen poissa ja alkaa vihertämään.

4.

Kesäkuussa näkee paljon kukkia, lintuja ja aurinkoa. Kesä on tuore.

5.

Ruska on kauneimmillaan lokakuussa

6.

Huhtikuussa liian kylmät kelit ovat huitsin Nevadassa

7.

Heinäkuu on kesän parasta aikaa

8.

Joulukuussa lumi on kaunista untuvaista ja aurinko on vielä näkyvissä, mutta päivänvalo kestää liian vähän aikaa

9.

Helmikuussa kirpeät kelit, valoa on tullut hieman lisää

10.

Tammikuu on ankeaa aikaa, lunta on liikaa ja lisää vain tulee. Tykkään kyllä lumesta ja talvesta, mutta parasta talvea mun mielestä on joulukuussa.

11.

Maaliskuussa on selkeesti valoisampaa, mutta luonto on rumaa ilma lauhtuu ja loskaa on teillä, sitten tulee pakkasta ja loska jäätyy. Puissa ei ole ollenkaan lunta ja maassa on vielä lunta, hyi.

12.

Mustaa, ankeaa ja liian synkkää. Puut ovat riisuttuja. Missään ei ole mitään. Koko ajan sataa vaan vettä. Lisäksi kissani kuoli marraskuussa, joka tekee kuukaudesta entistä synkemmän. Ja olen tottunut siihen, että marraskuussa tapahtuu kaikkea ikävää muutenkin. Marraskuu on väsyttävin kuukausi, jolloin toivoo jo lunta.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Oma kuukausijärjestys:

1. Toukokuu
2. Helmikuu
3. Elokuu
4. Joulukuu
5. Huhtikuu
6. Maaliskuu
7. Syyskuu
8. Kesäkuu
9. Heinäkuu
10. Lokakuu
11. Tammikuu
12. Marraskuu

Tuomio annettu yleisen ohjelmiston, sään ja oman mielialani mukaan. Kaamosmasennukseni on hirveä mutten tykkää myöskään kovin lämpimistä ilmoista enkä myöskään pitkistä lomakausista.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
Oma järjestys ois tällainen:

1. Heinäkuu
2. Kesäkuu
3. Elokuu
4. Lokakuu
5. Toukokuu
6. Syyskuu
7. Joulukuu
8. Huhtikuu
9. Tammikuu
10. Maaliskuu
11. Marraskuu
12. Helmikuu

Suurin osa näistä on sään mukaan, mutta osa on erilaisten juhlien tai lomien mukaan.
 

hiiri

jäkälää
Liittynyt
3.5.2022
Viestejä
1,065
Reaktioarvo
793
1. toukokuu
2. kesäkuu
3. heinäkuu
4. joulukuu
5. lokakuu
6. marraskuu
7. huhtikuu
8. helmikuu
9. tammikuu
10. maaliskuu
11. syyskuu
12. elokuu
 
Ylös Pohja