cv:n teko ja työnhaku mietityttää

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,679
Reaktioarvo
1,685
oon 19-vuotias opiskelija ja kamppailen nyt cv:n ja työnhaun kanssa.

olen siis aina pelännyt töitä ihan hirveästi. tuntuu jotenkin oudolta kirjottaa se tähän, koska mietin että tajuaako kukaan tai kuulostanko ihan naurettavalta D:

kyse ei siis ole siitä, etten haluaisi tehdä töitä - en toki mitään älyttömän raskasta, ja mielenterveyden kanssa on sellaisia haasteita joiden pelkään vaikuttavan työntekoon, mutta itsessään työnteko kyllä kiinnostaa. tahtoisin saada työkokemusta.

pelkään vaan, etten osaa tehdä töitä niin, että se ei mene ihan valtavaksi itsesyyttelyksi- ja vihaksi, ja etten moittisi itseäni jokasesta pienestäkin virheestä tai vuorovaikutustilanteesta. oon erityisherkkä ja kuormitun valtavan helposti. nuorille onkin suurimmaksi osaksi tarjolla asiakaspalvelutöitä ja vaikka ne omalla tavallaan kiinnostaa, oma pärjääminen mietityttää.

asiaahan ei yhtään auta se, että miulla ei oo mitään hajua, miten oikeestaan lähtisin edes kokoamaan cv:tä, taikka mistä niitä töitä etsisi. mihin miulla on toivoa päästä? nykyaikana tää työllisyystilanne on mennyt aika järkyttävän huonoksi, ja ajattelen jo valmiiks (tiedän, pessimistinen näkökulma) että kuka muka haluais miut töihin, kun en oo vielä ollut missään ja nykyään tuntuu että vaaditaan joku 5 vuoden kokemus vaikka oisit vasta parikymppinen :D

en oo ollut vapaaehtoistoiminnassa, käynyt kursseja tai ohjannut kerhoja jne. mistä voisin mainita. oon ollut palkkatöissä vaan mansikanpoimijana sekä tehnyt jotain raparperin poimintaa, porkkanan kitkentää ymv. kyseessä kaksi eri kesätyöpaikkaa, samana kesänä. tuo oli yksi vaikeimpia ajanjaksoja elämässäni ja se sitten näkyikin työnteossa. oon aina ollut tosi tunnollinen (ehkä liiankin) mutta tuolloin ote lipsui, kun olin ihan jossain omassa maailmassani vaikka kuinka yritin olla tarkka. jäi tosi ikävä olo, etten kokenut pärjääväni siinä hommassa siten kuin ehkä olisi tarvinnut.

työharjotteluissa olen ollut päikkärissä, 4h-yhdistyksessä, hevostallilla + kasvatus- ja ohjausalalla ollessani tein kaksi harjoittelua nuorten kohtaamispaikoissa (ekasta sain numeroarvioinnin joka oli 3 (korkein arvosana 5) ja toista harjoittelua en tehnyt koskaan loppuun, kun vointini huononi niin pahaksi silloin että päätettiin keskeyttää). harjotteluista olen kyllä saanut aina hyvät arviot.

muistan että varmasti näistä paikoista olen kyllä säästänyt aina todistukset, mutta itselle aiheuttaa hämmennystä kun ihan kaikkia niitä ei ole löytynyt ja jotenkin on tosi epätietonen olo siitä.

en tiedä onko tässä miun tekstissä mitään järkeä, kun nyt yöllä kirjotan ja ajatus ei enää kulje. tuntuu, että tästä jäi puuttumaan jotain. sainpahan sydäntäni purettua, ihanaa olis kuulla jos joku pohtii näitä samoja asioita! tuntuu etten mitenkään pääse tässä asiassa eteenpäin, ja että cv:n tekeminen ja työnhaku vaan ovat sellanen ikuisuusmörkö miun mielessä, joista en vaan pääse eroon. nytkin tekstiä kirjottaessa alko vaan itkettää, kun koen olevani joku kummajainen ja ihan yksin tän kanssa. ja sätin itteäni siitä etten tee asialle mitään tai edes yritä hakea töitä - ja kun vielä tietäisin tai osaisin selittää syyn. D:
 
Viimeksi muokattu:

hillasuo

Asiantuntija
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
2,467
Reaktioarvo
977
Alat vaan listaamaan nuo asiat cv:hen! Työtodistuksia voi kai pyytää jälkikäteen jos sitä ei löydy? Ja tuossahan oli paljon asioita mitkä parantaa sun mahdollisuuksia töiden saamiseen :)

Yrität vaan saada homman alulle niin kyllä se siitä! Voisitko pyytää esim vanhempia tai kaveria avuksi?
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
717
Reaktioarvo
827
Oon ite 25 ja vailla koulutusta, työkokemusta nyt pari vuotta saikkutaukoineen ja töihin oon päässy kun oon hakenu. En oo tehny hakukirjettä koskaan eikä mulla oo työtodistuksia tallessa. Toki vaikuttaa se mitä paikkaa hakee, jos haet alalle jossa työvoimapula sulla on paremmat mahdollisuudet. Eri asia sitten haluaako ruveta esim. siivoojaksi.

Sulla on tossa paljon täytettä cv:tä varten, monilla sun ikäsillä se on vielä tyhjä. Muotoilet vaan hyvin etkä vähättele noita harkkoja tms.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,679
Reaktioarvo
1,685
Alat vaan listaamaan nuo asiat cv:hen! Työtodistuksia voi kai pyytää jälkikäteen jos sitä ei löydy? Ja tuossahan oli paljon asioita mitkä parantaa sun mahdollisuuksia töiden saamiseen :)

Yrität vaan saada homman alulle niin kyllä se siitä! Voisitko pyytää esim vanhempia tai kaveria avuksi?
Voi kiitos tsemppauksesta, tuli jotenkin luottavaisempi olo. :) Miussa on kyllä paljon semmosia hyviä piirteitä kuten hyväntahtosuus, tunnollisuus ja semmonen ulospäin huokuva lempeys, mutta huomaan että takerrun niihin omiin heikkouksiin tai hidasteisiin ja ne sitten kulminoituu omassa päässä - vaikka mistä mie muka voin varmaksi tietää miten hyvin pärjään, jos en kokeile?

Luulen kanssa että avun pyytäminen auttais, kun esim. täällä missä asun on sellainen ohjaamo jossa kuulemma autetaan mm. CV:n teossa (sekä muutenkin jos ettii suuntaa vaikka opinnoissa tai työelämässä), niin taidan käydä siellä. Ehkä se, jos pääsee sen kynnysvaiheen yli niin on helpompi tehä. Eilen kun yritin, jäin ite jotenkin jumiin siinä ja oli hankala jatkaa. D:
 
Viimeksi muokattu:

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,679
Reaktioarvo
1,685
Se CV on lähinnä vain hakemuksen täydentämiseen. Panosta hakemukseen ja kerro konkreettisin esimerkein mitkä on sun vahvuudet.
Kiitos muistutuksesta :) Itestä jotenkin tuntuu et se ois tosi olennainen, vaikka oikeessa oot kyllä, että vaikka CV on hyvä tehä niin ei se oo ainoo juttu mikä vaikuttaa.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,679
Reaktioarvo
1,685
Oon ite 25 ja vailla koulutusta, työkokemusta nyt pari vuotta saikkutaukoineen ja töihin oon päässy kun oon hakenu. En oo tehny hakukirjettä koskaan eikä mulla oo työtodistuksia tallessa. Toki vaikuttaa se mitä paikkaa hakee, jos haet alalle jossa työvoimapula sulla on paremmat mahdollisuudet. Eri asia sitten haluaako ruveta esim. siivoojaksi.

Sulla on tossa paljon täytettä cv:tä varten, monilla sun ikäsillä se on vielä tyhjä. Muotoilet vaan hyvin etkä vähättele noita harkkoja tms.
Hei ihana kuulla, että sun kokemus on ollut tuollainen. <3 Antaa toivoa siitä et ehkä se jossain kohtaa viimestään tärppää, vaikka työnhaku voi olla vähän semmoista tuuripeliä ja hakijoita voi olla paljon ym.

En koe että pystyisin vaikkapa siivoustyötä tai hoitotyötä tekemään fyysisyyden takia, mutta ehkä jotain kassalla oloa, hyllyjen täyttöä (ergonomia huomioiden) tms. voisin kuvitella. Samoin voisin olla mansikanmyyjä, jätskimyyjä... Nyt hain eräille festareille myymään korvatulppia ja sadetakkeja, eikä siinä edes kysytty CV:tä ja mielestäni hakemus oli hyvä, niin saa nähdä pääsenkö ainakin sinne. :D Olisi siis muutaman päivän pesti, niin siinä mielessä koen sen ihan sopivana.

Tuntuu vaan hankalalta lähteä kartottamaan työpaikkoja, tai että mitkä just ois niitä mihin pääsis helpommin ilman että kunnolla kokemusta mistään. Mutta varmasti noista harkoista kannattaa mainita ja kaikki hyvä mikä vaan tulee mieleen.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,679
Reaktioarvo
1,685
Luulen että stressaan senkin takia tästä aiheesta nyt näin paljon, kun opintojen suunta hakoteillä. Aattelin siirtyä elokuussa aikuislukion puolelle opiskelemaan, kun amiksessa ei oo mitään itselle kiinnostavaa alaa. Lopetin joskus puoli vuotta sitten kasvatusalan opinnot (oli liian sosiaalista ja en tykännyt olla esillä ja ohjata) ja oonkin sen jälkeen tehnyt pelkkiä y-aineita nettikursseina.

Aattelen myös että lukio varmaan avaa ovia ja saan tarkemmin miettiä mikä se the ala on sitten kolmannen asteen opinnoissa. Sen tiiän että journalismi kiinnostaa, oon hyvä kirjottamaan, toisaalta haluisin matkustella / elää liikkuvaa elämää ja toisten auttaminen on lähellä sydäntä...

Yritän muistuttaa itteä siitä että oon vasta 19 eikä oo hätää, vaikken tiiä tarkalleen mitä haluan tehä, mut kun on se kova tarve itsenäistyä ja tuntuu että monet ympärillä valmistuu, tulee itsellekin se paine että mihinkäs suuntaan tästä lähtisi. :D Ja toki mietin myös työelämää, että jos en saa töitä, en pysty asumaan omillani sen vuoksi jne.
 

hillasuo

Asiantuntija
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
2,467
Reaktioarvo
977
Voi kiitos tsemppauksesta, tuli jotenkin luottavaisempi olo. :) Miussa on kyllä paljon semmosia hyviä piirteitä kuten hyväntahtosuus, tunnollisuus ja semmonen ulospäin huokuva lempeys, mutta huomaan että takerrun niihin omiin heikkouksiin tai hidasteisiin ja ne sitten kulminoituu omassa päässä - vaikka mistä mie muka voin varmaksi tietää miten hyvin pärjään, jos en kokeile?

Luulen kanssa että avun pyytäminen auttais, kun esim. täällä missä asun on sellainen ohjaamo jossa kuulemma autetaan mm. CV:n teossa (sekä muutenkin jos ettii suuntaa vaikka opinnoissa tai työelämässä), niin taidan käydä siellä. Ehkä se, jos pääsee sen kynnysvaiheen yli niin on helpompi tehä. Eilen kun yritin, jäin ite jotenkin jumiin siinä ja oli hankala jatkaa. D:
Hyvä että kuitenki tunnistat itessä myös nuita hyviä piirteitä, niitä sussa on varmasti vielä paaaljon enemmänki <3

Tuo ohjaamo kuulostaa hyvältä idealta! Yksin voi olla hankalaa päästä alkuun.
 
Ylös Pohja