Mielenterveys Hävettääkö teitä itkeä?

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
782
Reaktioarvo
752
Mä itken useimmiten vain silloin, kun kukaan ei ole näkemässä. Toki muutama romahdus on tullut lääkärin sekä tyttöystävän nähden ja niitä jostain syystä häpeän.
Hävettääkö teitä itkeä?
 

Karzaa

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
435
Reaktioarvo
423
Hmmm no mieluiten itken yksin tai äidin seurassa. Ennen oon ainakin hävennyt itkemistä aika paljonkin, mut enää en taida tai en ainakaan niin paljoa.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Mua ahistaa itkeminen muiden edessä. Ei siis hävetä, (ainakaan en tiedosta häpeäväni) tiiän et se on ihan ok mut saan aina ahistuskohtauksen siitä jostakin syystä, en tiiä miksi (voi kai olla joku tiedostamattoman häpeän merkki?? Mut se kyl tuntuu ihan puhtaalta ahistukselta eikä häpeältä)
Yleensä itken sillon ku kukaan ei nää eikä kuule.
 

rätvänä

Asiantuntija
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
222
Reaktioarvo
317
Joo, sinänsä/oikeasti en ajattele että itkemisessä on mitään hävettävää, mut käytännössä se tunne tulee silti välillä. Itken aika harvoin, mut esimerkiksi unettoman yön jälkeen pienistäkin asioista. Pelkään että se yleinen harvakseltaan itkeminen saa ihmiset olettamaan, et niillä satunnaisilla itkukerroilla olen jotenkin tosi murtunut tai onneton, ja se taas tuntuu hankalalta.

Niin ja toisinaan tulee mieleen itkettävä asia iloisessa tilaisuudessa tai rennon leffaillan aikana jotain Hachikoa katsoessa (yleensä en itke elokuville, mutta se saa aina parkumaan) ja silloinkin tuntuu että hardcore-nyyhkyttäminen vetäisi vähän liikaa huomiota. Känni-itkuja puolestaan häpeän siksi että muilla voisi olla kiva ilta, mutta joutuvat sen sijaan lohduttelemaan.
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
782
Reaktioarvo
752
Kyllä. Paljon. Olen tosin elämäni aikana julkisesti itkenyt useita kertoja, sillä en yksinkertaisesti osaa olla itkemättäkään.
Samaistun tähän, sillä en osaa itsekään olla itkemättä siitä huolimatta, että se hävettää paljon. Oon itkenyt bussipysäkillä, koulussa, kadulla ja niin edelleen, mutta ikävintä on, jos joku huomaa. D:
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Joo mä yleensä meen itkee vessaan. Ja silloin ku mulla on tunteet avautuessa ihmisille niin silloin itken tosi herkästi ja se tuntuu minusta oudolta. Pyrin viimeiseen asti välttelemään itkemistä ihmisten edessä mutta joskus se on vaikeeta ja se on vähän paha.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,885
Reaktioarvo
1,407
Itken ääri harvoin, enkä ikinä kenenkään nähden, (ellen sitten ole humalassa tai jotain) joten jos joskus välillä itken vaikkapa keskellä yötä, en häpeä sitä.
 

hillasuo

Asiantuntija
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
2,391
Reaktioarvo
965
Lol joo mutta mä kyllä itken AINA

On muuten ärsyttävää käydä musatuntien välissä vessassa pillittämässä.. tai muutenki itken ihan sika helposti. Varsinki jos en osaa jotaki😅😅
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
782
Reaktioarvo
752
Lol joo mutta mä kyllä itken AINA

On muuten ärsyttävää käydä musatuntien välissä vessassa pillittämässä.. tai muutenki itken ihan sika helposti. Varsinki jos en osaa jotaki😅😅
Et ole ainoa, joka itkee helposti! Esimerkiksi täällä on toinen, joka saattaa itkeä ihan vain siksi, että joku sanoo tiukempaan sävyyn jotain. 😅
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Ennen joo mutta nykyään ei. Jotenkin en oo pystynyt pidättää kyyneliä ja aluksi sitten otin extra stressin siitä ja häpeilin, mutta nykyään en pyytele anteeksi mun tunteita. Ehkä tää terapeutti tutkinto on aiheuttanut sen, koska täällä tulee itkettää vähän väliä koko luokan edessä. Meillä ei varmaan ole yhtäkään opiskelijaa ryhmässä joka ei olisi itkenyt kaikkien edessä tän kahden ja puolen vuoden aikana, ja meitä on yli 20 ja me kaikki ollaan 30-60 vuotiaita aikuisia 🤣
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
782
Reaktioarvo
752
Ennen joo mutta nykyään ei. Jotenkin en oo pystynyt pidättää kyyneliä ja aluksi sitten otin extra stressin siitä ja häpeilin, mutta nykyään en pyytele anteeksi mun tunteita. Ehkä tää terapeutti tutkinto on aiheuttanut sen, koska täällä tulee itkettää vähän väliä koko luokan edessä. Meillä ei varmaan ole yhtäkään opiskelijaa ryhmässä joka ei olisi itkenyt kaikkien edessä tän kahden ja puolen vuoden aikana, ja meitä on yli 20 ja me kaikki ollaan 30-60 vuotiaita aikuisia 🤣
Oho, okei! Saanko kysyä, että miten terapeutti tutkinto toteutuu? Millaista se on?
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
782
Reaktioarvo
752
Joo. Itken tosi pienistä asioista ja jos joku saa mulle jollain mitättömällä asialla itkuisen olon, niin häpeän itseäni jopa ennen kuin yksikään kyynel on vierinyt alas.

Oon tosi herkkä, oon jopa miettinyt voisko mulla olla erityisherkkyyttä D:
Ymmärrän. D: On surullista, että itkemistä hävetään niin paljon. Se on kuitenkin luonnollinen asia ja yhtälailla tunteen aiheuttama kuin vaikka hymy iloisena. D:
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Mul riippuu tosi paljon et kenen seurassa on et hävettääkö. Ja sit tietenki et kuinka räkästä itkua tulee itkettyä.. :'D

Useimmiten mua enemmänki vaan ärsyttää se jos ei saa puhuttuu ku itkee ja häpeen enemmänki sitä itkiessä puhumista ku itkemistä itessään. Ja sen liskäs mua ärsyttää se et ku itken niin herkästi et jos kattoo vaik jotain leffaa mikä on vähänki tunteikkaampi nii sit itken vähän välii.

Mua kyl hävettää seki ku sit ku jos itken hirveen herkästi ja nii pienilleki jutuille et alan nauraa itelleni melkein heti ku alotan itkee ja jos mua ei tunne nii se näyttää varmaan vähän oudolta ku itkee ja nauraa samaan aikaan. :D
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,989
Reaktioarvo
2,892
Hävettää kyllä mutta siihen häpeään on ollut pakko tottuu koska oon itkeny niin tolkuttoman monta kertaa muiden ihmisten edessä. Milloin koulussa, milloin vanhempien seurassa, millon kavereiden seurassa, ihan vittu missä vaan :D itken niin helposti yleensä et sille ei nyt sit mitään voi. Ja jos itken se ei aina tarkoita edes että olisin surullinen. Saatan itkeä ihan vaan siitä jos joku biisi on niin kaunis tai muuten vaan millon mistäkin syystä. Hsp kun oon. Kivustakin itken helposti ja mulla on alhainen kipukynnys niin kaikki sattuu muhun normaalia pahemmin
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,989
Reaktioarvo
2,892
Hävettää kyllä mutta siihen häpeään on ollut pakko tottuu koska oon itkeny niin tolkuttoman monta kertaa muiden ihmisten edessä. Milloin koulussa, milloin vanhempien seurassa, millon kavereiden seurassa, ihan vittu missä vaan :D itken niin helposti yleensä et sille ei nyt sit mitään voi. Ja jos itken se ei aina tarkoita edes että olisin surullinen. Saatan itkeä ihan vaan siitä jos joku biisi on niin kaunis tai muuten vaan millon mistäkin syystä. Hsp kun oon. Kivustakin itken helposti ja mulla on alhainen kipukynnys niin kaikki sattuu muhun normaalia pahemmin
T. Oon itkeny gynelläkin kivusta vaikka kuulemma "ei tää satu ollenkaan ei hätää" tai mitäs se nyt sanokaa siin. Juu ei sattunu xdd
 

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
864
Reaktioarvo
1,566
Riippuu tilanteesta. Läheisille tai ystäville ei mutta sitten kun ammattilaiselle puhun (omalle terapeutilleni) niin silloin ei vain jotenkin "kehtaa" itkeä jos itkettäisi.
 
Ylös Pohja