Haluun muuttaa ulkomaille

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Haluan muuttaa ulkomaille, mutta en tiedä vielä minne. Olisihan se jännää yrittää sopeutua itselleen täysin vieraaseen kulttuuriin jne. Tahdotteko te muuttaa joku päivä ulkomaille? Ei tarvitse olla mikään pitkä reissu, ehkä vuosi vaihtarina riittäis.
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Oon asunut jo monta vuotta ulkomailla ja en mä nyt niin tiedä, että onko tää kivaa.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mä olen siis "maailman kansalainen". Lapsena oltiin vähän siellä sun täällä Suomen ja Espanjan välillä (isä Espanjasta ja äiti Suomesta),mutta niistä ajoista en muista mitään. Kun olin 4, oltiin puolisen vuotta unkarissa lähetystyössä. Noista ajoista mulla on jo muistoja kun yritin lommunikoida toisten lasten kanssa ja oli hassua kun ei ollut samaa kieltä. Mutta silti meillä oli aina hauskat leikit. Lukion jälkeen lähdin Amsterdamin, koska se on mulle ollut semmonen turvallinen kotoisa paikka, mutta ns. Pakenin traumaa joka tapahtui Suomessa ja yksin maassa jossa ympärillä puhutaan kieltä jota en täysin ymmärrä, se trauma otti musta vallan ja masennuin pahasti ja yritin estää sitä masennusta alkoholilla. Muutin takaisin Suomeen. Olin 25 kun muutin Englantiin opiskelemaan ja täällä nyt olen ollut lähes 5 vuotta ja tää on mun koti nyt. Ihan on suunnitelmissa ostaa täältä asunto jne. Toki haluisin ainakin muutaman kesän viettää Suomessa vielä, mutta pimeitä kylmiä talvia en kaipaa. Olemme myös puhuneet miehen kanssa että eläkepäivillä muutetaan Espanjaan. Brexitistä huolimatta se olisi helppoa hänelle kun minulla on Espanjan kansalaisuus ja olemme kuitenkin menossa naimisiin.

Mut jos mitään kysymyskiä muutosta, sopeutumisesta tai muusta, niin saa pistää.
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Oon ollut vaihdossa, ja oon opiskellut pidemmänkin aikaa ulkomailla.

Vaihto oli just tuollaista jännää ja kivaa, koska se oli helppoa, kun oli kuitenkin Suomen sosiaaliturva ja Erasmus-apuraha ja opintotuki ja muuta turvaverkkoa siinä.

Varsinainen muuttaminen on perseestä, kun pitää luovia kaikkea sosiaaliturvaa (johon siis opiskelijana kuuluu, paitsi jos tekee töitä, mitä on pakko tehdä, että saa rahaa) ja verotusta ja muuta inhottavaa, jota vihaan ja inhoan.

Kaikki on vähän hankalampaa kuin Suomessa, koska asiat nyt vaan toimii eri lailla kuin mihin on tottunut. Ihan jostain perusasioista lähtien. Mihin lajittelen maitopurkin ja mihin vien kierrätyksen? Mitä teen jos netti ei toimi? Oho, kauppa ei ookaan auki koska on joku pyhäpäivä, mitähän mä tänään sitten syön? Miten toimin jos tuun kipeäksi? Jne

Jos ei osaa kieltä, hankaluusaste nousee vähintään kaksinkertaiseksi.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Vielä jonkin aikaa sitten uneksin opiskeluista ulkomailla yhtenä mahdollisena vaihtoehtona, mutta en ole varsinaisesti haaveillut jääväni pysyvästi muualle.
 

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
867
Reaktioarvo
1,569
joskus aikoinaan mietin et haluan muuttaa ulkomaille, nyt kun uutisia lukee ympäri maailmaa niin kyllä mä mielummin Suomeen jään
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Oon ihan lapsesta asti haaveillut ulkomaille muutosta ja ajatuksena on tosiaan jossain vaiheessa lähteä. Itsellä on kaksi vaihtoehtoa, joita eniten oon pohtinut, mutta periaatteessa oon avoin kokeilemaan jotain muutakin kuin niitä kunhan Euroopan rajojen sisällä pysyisin. Ensin kyllä meinasin käydä nykyisen kouluni loppuun Suomessa ja jos vaan korona sallii niin kokeilla ensin työharjoittelua tai vaihtoon lähtöä
 
Ylös Pohja