Jenkkiautoista kiinnostuneita?

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Aina kannattaa yrittää tehdä ketju uudelleen. (viimeksi tein demiin).

Löytyykö varasijasta ketään, jolla olisi jenkkiauto tai olisi niistä kiinnostunut?


Kiinnostaa myös ihan vaan tietää, löytyykö edes jonkun vanhemmilta jenkkiautoa?
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
En omista jenkkiautoa, mutta olen kyllä ajanut sellaista useamman kerran. Onhan ne ihan hienoja. En kyllä itelleni haluis, turhaa vievät rahaa, halvemmallakin kun voi siirtyä paikasta toiseen :)
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
En omista jenkkiautoa, mutta olen kyllä ajanut sellaista useamman kerran. Onhan ne ihan hienoja. En kyllä itelleni haluis, turhaa vievät rahaa, halvemmallakin kun voi siirtyä paikasta toiseen :)
Ei ne mun mielestä vie turhaa rahaa, jos ei sitten ole joku oikeasti vanha, joka voi viedä bensaa yli 20l/100km. Kyllä niitä vähemmänkin kuluttavia on ollut esim. 50-luvulla. Kaasuautoksi muuntamalla viimeisetkin kulut ainakin häviäisi.

Meillä on ollut vain uudempia jenkkejä vuosimallit 1979, 1986, 1990 ja 1991, jotka ei syö bensaa matka-ajossa kuin 9-11l/100km vuosimallista riippuen. Kaupunki ajossa muutaman litran enemmän. Eli ei yhtään enempää kuin toisetkaan saman kokoluokan autot samalta ajalta. Korjauksissa ollaan säästetty, kun meillä on ihan perusjenkkejä ollut joihin saa varaosia helposti ja halvalla, jos jotain tarvitsee vaihtaa. On yllättänyt itsenikin kuinka vahvaksi amerikkalainen ainakin viime vuostuhannella on kaiken vielä tehnyt. Esim. ajovalojen polttimoihin ei meinannut löytyä uusia, koska alkuperäisiin 27-vuotta vanhoihin polttimoihin ei tehtaalta oltu laitettu sarjanumeroita.

Isällä oli joskus japanilainen Datsun, niin se vei aikaa ja rahaa, vaikka söi bensaa muutaman litran vähemmän. Datsun, joka siis myöhemmin Nissan, ei ole muutenkaan tunnettu hyvänä autona, joten voiko sitä edes verrata? Isän Datsunin loppu tuli pääasiassa ruostumisen takia. Hitsari oli ilmoittanut ettei ole enää paikkaa mihin hitsata kun pohja oli pelkkää hitsuuta. :ROFLMAO: Viimeiseksi lähti eturengas irti, kun se missä se rengas oli kiinni lähti irti kuin paperi. Jos se olisi lähtenyt irti aiemmin ja ajovauhdissa, niin minua ei tässä olisi kirjoittelemassa.

---------------------------
Mutta käytetyt autot on aina yksilöitä. Me ollaan aina ostettu hyvässä alkuperäisessä ja räpeltämättömässä kunnossa olevia autoja. Paljon on sellaisia autoja, joita joku on mennyt räpeltämään ja kulutus voinut nousta tuplasti. Tai esim. joku on korjannut huonosti tai vaihtanut laaduttomia kiina osia, joiden takia auto on koko ajan rikki.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Näin jonkun uuden ja hienon sinisen mustangin. Kyllä on rahaaa käytetty. Ja tuskin äänestää vihreitä
Mustangin uusimpaan 2015 alkaneeseen sukupolveen on saatavilla myös vihreämpi ecoboost moottori, V8 moottorin sijasta.
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
Ei ne mun mielestä vie turhaa rahaa, jos ei sitten ole joku oikeasti vanha, joka voi viedä bensaa yli 20l/100km. Kyllä niitä vähemmänkin kuluttavia on ollut esim. 50-luvulla. Kaasuautoksi muuntamalla viimeisetkin kulut ainakin häviäisi.

Olisin hieman eri mieltä asiasta... bensa/diesel kun ei ole ainoa mihin sitä rahaa palaa. Ja kaasuautoksi muutettu jenkki nyt ei vaan ole mikään "jenkki", niitten "kuuluu" kulkea bensalla. Dieselkin voidaan hyväksyä, mutta mieluiten silti bensa. Itse olen siis ajellut jenkillä sen verran, että alle 20 litran et pääse kaupunkiajossa. Hyvin harvoin käy tuuri ja kuuluukin "vain 18 litraa". Maantieajossa kulutus pyörii siinä 11-13 litran kieppeillä keskimäärin. Kun ajatellaan, että yleensä tavallinen ajelu on kaupunkiajoa, niin kallista on. Bensan hinta ainakin täällä päin tällä hetkellä alkaa muutenkin hipoa pilviä.
Niin ja sitten ne muut kulut. Autovero ja vakuutukset. JÄRKYTTÄVÄN KALLISTA. Näiden määrittämiseen vaikuttaa auton kulutus/koko siis. Itse omistan ihan "tavisauton" ja jopa siinä on kova vero ja vakuutuksetkin vie jonkin verran, vaikka bonuksia toki on kertynyt.
Ja sitten ne huollot ja varaosat. Kalliita. Jenkkeihin kun saa vielä kaiken lisäks metsästää niitä varaosia, ei löydy välttämättä ihan "joka pajalta". Toki on vaihtoehto opetella itse rassaamaan autoja, ehkä sillä saa muutaman euron säästettyä.
Ja vielä renkaat. Eivät nekään (yllättäen) halvimmasta päästä.
Ja sitten lopuksi kannattaa miettiä, millä sitten talvella ajelee...en suosittele lähtee jenkillä liikenteeseen, niistä lukkiutuu jarrut tosi helposti (tuttu tilanne tämäkin, kaikkea sitä oppii) ja se on ihan helvetin vaarallista. Eli jos tarvii autoa ympäri vuoden, on siis hankittava vielä TOINEN siis "tavisauto" johon sitten saa rahaa palamaan. Mulle on ihan sama millä kukakin ajelee, mihin omat rahansa laittaa ja mitä on mieltä asioista, kunhan vaan tässä oman mielipiteeni kerroin :)
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Sen vertaa ettei ajokorttia ole, mutta kerkeääpähän ainakin ihastella vielä.
Volvon kuva tuolla sun profiilissa
Olisin hieman eri mieltä asiasta... bensa/diesel kun ei ole ainoa mihin sitä rahaa palaa. Ja kaasuautoksi muutettu jenkki nyt ei vaan ole mikään "jenkki", niitten "kuuluu" kulkea bensalla. Dieselkin voidaan hyväksyä, mutta mieluiten silti bensa. Itse olen siis ajellut jenkillä sen verran, että alle 20 litran et pääse kaupunkiajossa. Hyvin harvoin käy tuuri ja kuuluukin "vain 18 litraa". Maantieajossa kulutus pyörii siinä 11-13 litran kieppeillä keskimäärin. Kun ajatellaan, että yleensä tavallinen ajelu on kaupunkiajoa, niin kallista on. Bensan hinta ainakin täällä päin tällä hetkellä alkaa muutenkin hipoa pilviä.
Niin ja sitten ne muut kulut. Autovero ja vakuutukset. JÄRKYTTÄVÄN KALLISTA. Näiden määrittämiseen vaikuttaa auton kulutus/koko siis. Itse omistan ihan "tavisauton" ja jopa siinä on kova vero ja vakuutuksetkin vie jonkin verran, vaikka bonuksia toki on kertynyt.
Ja sitten ne huollot ja varaosat. Kalliita. Jenkkeihin kun saa vielä kaiken lisäks metsästää niitä varaosia, ei löydy välttämättä ihan "joka pajalta". Toki on vaihtoehto opetella itse rassaamaan autoja, ehkä sillä saa muutaman euron säästettyä.
Ja vielä renkaat. Eivät nekään (yllättäen) halvimmasta päästä.
Ja sitten lopuksi kannattaa miettiä, millä sitten talvella ajelee...en suosittele lähtee jenkillä liikenteeseen, niistä lukkiutuu jarrut tosi helposti (tuttu tilanne tämäkin, kaikkea sitä oppii) ja se on ihan helvetin vaarallista. Eli jos tarvii autoa ympäri vuoden, on siis hankittava vielä TOINEN siis "tavisauto" johon sitten saa rahaa palamaan. Mulle on ihan sama millä kukakin ajelee, mihin omat rahansa laittaa ja mitä on mieltä asioista, kunhan vaan tässä oman mielipiteeni kerroin :)
Ei ole tarkoitus haastaa riitaa, kunhan mietin muutamaa asiaa.

En tiedä mitä jenkkiä olet ajanut, mutta noissa uudemmissa henkilöautoissa ja farmareissa saa todella yrittää että saisi menemään edes sen 20l/100km. Meillä on farmari, joka syö matkassa 10l/100km ja kaupungissa 14/100km, niin sen saa syömään n. 20l/100km vain silloin kun perässä tulee 1600kg ilmanvastus eli asuntovaunu.:unsure: Olen ollut vain tietääkseni 3 autossa, jotka syö 20l/100km ja ne on ollut 1966 Pontiac Bonneville ja 2000-luvun VW:n ja Mersun isot pakut sekä Chevy Starcraft. Bensa on varmasti nyt halpaa mitä se voi olla 10 vuoden päästä.

Kaikki vanhat autot on ja isot autot on autoverojen osalta kalliitta ja varsinkin dieselit. Valtiolla menee verotus välillä vähän yli varsinkin harrasteautojen kohdalla.

Kyllä perusjenkkeihin saa varaosat jopa mun kotikaupungista ja jos ei löydy niin yhdessä päivässä saavat sen tänne. Muutenhan jos täältä jotain muuta haluaa niin saa aina lähteä hakemaan Turusta.:ROFLMAO:Jenkkikorjaamoita löytyy sieltä sun täältä, mutta niihin on aina jonoa ja tavallinen korjaamo ei osaa jenkeille tehdä mitään. Se onkin suurin miinus jenkkiautojen kanssa, joka vaatii usein toista vara-autoa käyttöön. Jenkkiautot kyllä on keskimäärin luotettavia autoja, joten hirveästi ei todennäköisesti tarvitse korjata, vasta esimerkkiä huonoista autoista en nyt uskalla antaa.:rolleyes:

Itse aikosin sanoa jo aiemmin renkaista, että ne on halvemmasta päästä, kun vertaa uusien autojen 17-20 tuumaisiin vanteisiin ja renkaisiin. Toisaalta sitten muiden 90-lukulaisten autojen renkaat on varmaan aavistuksen halvempia. Mitäköhän nuo lukkiutuvat jarrut, kun ei ole tullut vastaan vastaavaa ongelmaa. Takaveto sedanit, joissa on kevyt perä on kyllä vaarallisia. Ollaan menty sellaisella vuodesta 2015 ja ei auta vaikka mitkä renkaat olisi alla, niin on paikoittain liukasta. Viime talvi mentiin periaatteessa kesärenkailla kokonaan, vaikka amerikkalaisten autojen M+S renkaat on sallittu myös talvikeleillä. Yllättävän hyvin pitivät silti, kun normisti ollaan käytetty nastoja. Toisaalta tässä meidän 1991 jenkkiautossa on ABS jarrut eli lukkiutumattomat. Kuitenkin vastoin yleistä luuloa on jenkkiautot suunniteltu myös talvikelejä varten. Ei Yhdysvalloissakaan pelkkää aurinko paistatella Californiassa, vaan pohjoisosien osavaltioissa on hurjemmat talvet mitä meillä täällä Suomessa. Ne ei saa edes jokaisessa osavaltiossa käyttää talvirenkaita siellä, josta siis nämä yhdistetyt M+S renkaat varmaan juontaa juurensa. Jos oikein nuuka on niin ajelee Suomessa sitten M+S renkailla läpi vuoden.

---------------------
Mulla ei ole siis omaa talviautoa vielä, mutta talviautoksi aikosin pickupia, jossa saa varmaan vaarallisuuden huippuunsa. Toisaalta hankin kyllä auton jossa on pois kytkettävä neliveto. Nelivedolla ei ole niin liukasta ja saa pitämään auton suorassa ja voinhan lastata lavan täyteen kiviä, saadakseni lisää painoa takarenkaille. Lava-auto on kuitenkin työn puolesta pakollinen, joten sille ei voi mitään.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Sellaista olen kuullut että 80-luvun ja 90-luvun alun jenkkeihin saa osat huomattavasti helpommin kuin saman ikäisiin japseihin. Kuulemma tuon ajan japsien varaosien kysyntä on jo niin vähäistä ettei niitä saa kaikkialta.
 

Meikävaan

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,726
Reaktioarvo
2,673
Volvon kuva tuolla sun profiilissa

Ei ole tarkoitus haastaa riitaa, kunhan mietin muutamaa asiaa.

En tiedä mitä jenkkiä olet ajanut, mutta noissa uudemmissa henkilöautoissa ja farmareissa saa todella yrittää että saisi menemään edes sen 20l/100km. Meillä on farmari, joka syö matkassa 10l/100km ja kaupungissa 14/100km, niin sen saa syömään n. 20l/100km vain silloin kun perässä tulee 1600kg ilmanvastus eli asuntovaunu.:unsure: Olen ollut vain tietääkseni 3 autossa, jotka syö 20l/100km ja ne on ollut 1966 Pontiac Bonneville ja 2000-luvun VW:n ja Mersun isot pakut sekä Chevy Starcraft. Bensa on varmasti nyt halpaa mitä se voi olla 10 vuoden päästä.

Kaikki vanhat autot on ja isot autot on autoverojen osalta kalliitta ja varsinkin dieselit. Valtiolla menee verotus välillä vähän yli varsinkin harrasteautojen kohdalla.

Kyllä perusjenkkeihin saa varaosat jopa mun kotikaupungista ja jos ei löydy niin yhdessä päivässä saavat sen tänne. Muutenhan jos täältä jotain muuta haluaa niin saa aina lähteä hakemaan Turusta.:ROFLMAO:Jenkkikorjaamoita löytyy sieltä sun täältä, mutta niihin on aina jonoa ja tavallinen korjaamo ei osaa jenkeille tehdä mitään. Se onkin suurin miinus jenkkiautojen kanssa, joka vaatii usein toista vara-autoa käyttöön. Jenkkiautot kyllä on keskimäärin luotettavia autoja, joten hirveästi ei todennäköisesti tarvitse korjata, vasta esimerkkiä huonoista autoista en nyt uskalla antaa.:rolleyes:

Itse aikosin sanoa jo aiemmin renkaista, että ne on halvemmasta päästä, kun vertaa uusien autojen 17-20 tuumaisiin vanteisiin ja renkaisiin. Toisaalta sitten muiden 90-lukulaisten autojen renkaat on varmaan aavistuksen halvempia. Mitäköhän nuo lukkiutuvat jarrut, kun ei ole tullut vastaan vastaavaa ongelmaa. Takaveto sedanit, joissa on kevyt perä on kyllä vaarallisia. Ollaan menty sellaisella vuodesta 2015 ja ei auta vaikka mitkä renkaat olisi alla, niin on paikoittain liukasta. Viime talvi mentiin periaatteessa kesärenkailla kokonaan, vaikka amerikkalaisten autojen M+S renkaat on sallittu myös talvikeleillä. Yllättävän hyvin pitivät silti, kun normisti ollaan käytetty nastoja. Toisaalta tässä meidän 1991 jenkkiautossa on ABS jarrut eli lukkiutumattomat. Kuitenkin vastoin yleistä luuloa on jenkkiautot suunniteltu myös talvikelejä varten. Ei Yhdysvalloissakaan pelkkää aurinko paistatella Californiassa, vaan pohjoisosien osavaltioissa on hurjemmat talvet mitä meillä täällä Suomessa. Ne ei saa edes jokaisessa osavaltiossa käyttää talvirenkaita siellä, josta siis nämä yhdistetyt M+S renkaat varmaan juontaa juurensa. Jos oikein nuuka on niin ajelee Suomessa sitten M+S renkailla läpi vuoden.

---------------------
Mulla ei ole siis omaa talviautoa vielä, mutta talviautoksi aikosin pickupia, jossa saa varmaan vaarallisuuden huippuunsa. Toisaalta hankin kyllä auton jossa on pois kytkettävä neliveto. Nelivedolla ei ole niin liukasta ja saa pitämään auton suorassa ja voinhan lastata lavan täyteen kiviä, saadakseni lisää painoa takarenkaille. Lava-auto on kuitenkin työn puolesta pakollinen, joten sille ei voi mitään.
Niin on, niistäkin pidän suuresti
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
Ei ole tarkoitus haastaa riitaa, kunhan mietin muutamaa asiaa.

En tiedä mitä jenkkiä olet ajanut, mutta noissa uudemmissa henkilöautoissa ja farmareissa saa todella yrittää että saisi menemään edes sen 20l/100km. Meillä on farmari, joka syö matkassa 10l/100km ja kaupungissa 14/100km, niin sen saa syömään n. 20l/100km vain silloin kun perässä tulee 1600kg ilmanvastus eli asuntovaunu.:unsure: Olen ollut vain tietääkseni 3 autossa, jotka syö 20l/100km ja ne on ollut 1966 Pontiac Bonneville ja 2000-luvun VW:n ja Mersun isot pakut sekä Chevy Starcraft. Bensa on varmasti nyt halpaa mitä se voi olla 10 vuoden päästä.

Kaikki vanhat autot on ja isot autot on autoverojen osalta kalliitta ja varsinkin dieselit. Valtiolla menee verotus välillä vähän yli varsinkin harrasteautojen kohdalla.

Kyllä perusjenkkeihin saa varaosat jopa mun kotikaupungista ja jos ei löydy niin yhdessä päivässä saavat sen tänne. Muutenhan jos täältä jotain muuta haluaa niin saa aina lähteä hakemaan Turusta.:ROFLMAO:Jenkkikorjaamoita löytyy sieltä sun täältä, mutta niihin on aina jonoa ja tavallinen korjaamo ei osaa jenkeille tehdä mitään. Se onkin suurin miinus jenkkiautojen kanssa, joka vaatii usein toista vara-autoa käyttöön. Jenkkiautot kyllä on keskimäärin luotettavia autoja, joten hirveästi ei todennäköisesti tarvitse korjata, vasta esimerkkiä huonoista autoista en nyt uskalla antaa.:rolleyes:

Itse aikosin sanoa jo aiemmin renkaista, että ne on halvemmasta päästä, kun vertaa uusien autojen 17-20 tuumaisiin vanteisiin ja renkaisiin. Toisaalta sitten muiden 90-lukulaisten autojen renkaat on varmaan aavistuksen halvempia. Mitäköhän nuo lukkiutuvat jarrut, kun ei ole tullut vastaan vastaavaa ongelmaa. Takaveto sedanit, joissa on kevyt perä on kyllä vaarallisia. Ollaan menty sellaisella vuodesta 2015 ja ei auta vaikka mitkä renkaat olisi alla, niin on paikoittain liukasta. Viime talvi mentiin periaatteessa kesärenkailla kokonaan, vaikka amerikkalaisten autojen M+S renkaat on sallittu myös talvikeleillä. Yllättävän hyvin pitivät silti, kun normisti ollaan käytetty nastoja. Toisaalta tässä meidän 1991 jenkkiautossa on ABS jarrut eli lukkiutumattomat. Kuitenkin vastoin yleistä luuloa on jenkkiautot suunniteltu myös talvikelejä varten. Ei Yhdysvalloissakaan pelkkää aurinko paistatella Californiassa, vaan pohjoisosien osavaltioissa on hurjemmat talvet mitä meillä täällä Suomessa. Ne ei saa edes jokaisessa osavaltiossa käyttää talvirenkaita siellä, josta siis nämä yhdistetyt M+S renkaat varmaan juontaa juurensa. Jos oikein nuuka on niin ajelee Suomessa sitten M+S renkailla läpi vuoden.

---------------------
Mulla ei ole siis omaa talviautoa vielä, mutta talviautoksi aikosin pickupia, jossa saa varmaan vaarallisuuden huippuunsa. Toisaalta hankin kyllä auton jossa on pois kytkettävä neliveto. Nelivedolla ei ole niin liukasta ja saa pitämään auton suorassa ja voinhan lastata lavan täyteen kiviä, saadakseni lisää painoa takarenkaille. Lava-auto on kuitenkin työn puolesta pakollinen, joten sille ei voi mitään.
En ole mäkään haastamassa riitaa, kuin myös mietin asioita. Nää mun mielipiteet on muodostuneet ihan oman kokemukseni kautta :) Me kaikki kun emme voi (eikä tarttekaan) olla samaa mieltä asioista.
En ole ajanut mitään uusia (vuodesta -90 eteenpäin) jenkkejä. En pidä niitä "oikeina" amerikanrautoina. Mulle on tulleet tutuksi lähinnä GM tuotteet vuodesta -85 vanhempaan päin.
Yhdelläkään ajaminen ei ole ollut edullista, kulutus on hurja ja sitä rataa. En sitten tiedä, onko se autojen iästä kiinni, vai asuinpaikasta, kun ei myöskään varaosia saa helposti täältä ja huollot hoituu nopeiten, kun autonomistajalla on kyky rassata ja huoltaa itse. Nyt puhun siis vain jenkkiautoista, tavisauton saa huoltoon vaikka saman vuorokauden aikana. Täällä päin ei siis ole mitään jenkkikorjaamoita.
Ja itse en pidä jenkkejä kovin luotettavina autoina. Aina on joku ongelma päällä, vaikka sitten olisi pienikin, mutta ongelma silti. Tämäkin perustuu ihan kokemuksiini, olen vierestä "päässyt" seuraamaan monen monta kertaa.
Ja sitten vielä tuohon talviajeluun. Tuo vanhojen jenkkien jarrujen lukkiutuminen on yleistä. Talviajo-ominaisuudet on mun mielestä muutenkin aika surkeat jenkeissä. Kyllä mä käännyn vahvasti olemaan sitä mieltä, että niitä ei ole tarkoitettu talviajoon. Olkoon siellä Amerikassa sitten lunta tai ei :D
Tunnen useita jenkkiharrastajia sekä harrastajia, joilla ei enää sitä jenkkiä ole. Yksikään ei aja/ole ajaneet talvisin, vaan auto on nukkunut talviunet tallin perällä.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
En ole mäkään haastamassa riitaa, kuin myös mietin asioita. Nää mun mielipiteet on muodostuneet ihan oman kokemukseni kautta :) Me kaikki kun emme voi (eikä tarttekaan) olla samaa mieltä asioista.
En ole ajanut mitään uusia (vuodesta -90 eteenpäin) jenkkejä. En pidä niitä "oikeina" amerikanrautoina. Mulle on tulleet tutuksi lähinnä GM tuotteet vuodesta -85 vanhempaan päin.
Yhdelläkään ajaminen ei ole ollut edullista, kulutus on hurja ja sitä rataa. En sitten tiedä, onko se autojen iästä kiinni, vai asuinpaikasta, kun ei myöskään varaosia saa helposti täältä ja huollot hoituu nopeiten, kun autonomistajalla on kyky rassata ja huoltaa itse. Nyt puhun siis vain jenkkiautoista, tavisauton saa huoltoon vaikka saman vuorokauden aikana. Täällä päin ei siis ole mitään jenkkikorjaamoita.
Ja itse en pidä jenkkejä kovin luotettavina autoina. Aina on joku ongelma päällä, vaikka sitten olisi pienikin, mutta ongelma silti. Tämäkin perustuu ihan kokemuksiini, olen vierestä "päässyt" seuraamaan monen monta kertaa.
Ja sitten vielä tuohon talviajeluun. Tuo vanhojen jenkkien jarrujen lukkiutuminen on yleistä. Talviajo-ominaisuudet on mun mielestä muutenkin aika surkeat jenkeissä. Kyllä mä käännyn vahvasti olemaan sitä mieltä, että niitä ei ole tarkoitettu talviajoon. Olkoon siellä Amerikassa sitten lunta tai ei :D
Tunnen useita jenkkiharrastajia sekä harrastajia, joilla ei enää sitä jenkkiä ole. Yksikään ei aja/ole ajaneet talvisin, vaan auto on nukkunut talviunet tallin perällä.
Mä olen taas päässyt seuraamaan kuinka monet "tavis" autot on koko ajan korjaamolla. Etenkin ysäri Saabit on sukulaisilla monta kertaa kuussa korjattavana. Japsit myös täyttä sontaa yleisesti ja saksalaisissa paljon sähkövikoja etenkin Audissa. Onhan toki sitten ne 2000-luvun Itävallassa tehdyt Chryslerit kohtuu huonoja autoja. Sekä pienet Dodget vielä huonompia. Ne meneekin jo samaan kastiin "tavis" autojen kanssa.

Olen kulkenut syntymästä asti amerikkalaisten autojen kyydissä ja sittemin myös ratissa, eikä mitään jarruongelmia ole ikinä ollut. Ei edes vanhimmassa talvikäytössä olleessa 1986 mallisessa farmarissa. Ota vertailuun sitten 1985 ja vanhemmat eurot ja japsit, niin niissä vasta kurjat ajo- ja etenkin talviominaisuudet on.:LOL: Amerikassa sentään oltu pikkasen edellä tuolloin ja oikeastaan aina. Amerikkalaisen ja eurojen sekä japsien suurimmat erot ovat hävinneet vasta 1990-luvun puolella ja viimeistään 2000-luvulla. Amerikkalaiset autot oli viime vuostuhannella valovuosia edellä varustelussa ja myös lyijyttömään bensaan siirtymisessä. Se mikä yleistyi jenkeissä jo 50-luvulla yleistyi esim. japseissa vasta 90-luvulla samaan mittakaavaan. Kuten sähköikkunat.

Puhuttaessa uudemmista on vaikea löytää parempaa talviajoon sopivaa autoa valmistusmaan perusteella. Oli sitten jenkki, euro tai japsi, niin yhtälailla kaikilta löytyy hyviä ja huonoja talviautoja.

Tosi jenkkimies/nainen on ihminen joka ajaa jenkillä ympärivuotisesti, mutta edellä mainutut voivat käsittää myös nimityksen jenkkiharrastaja. Mutta se joka ajaa japsilla talvisin ja jenkillä kesäisin, niin onko se sitten enemmän se tosi harrastelija? Näitten kanssa menee vähän sekaisin. Kuitenkin olen kuullut paljon tapauksia, joissa ensimmäistä kertaa jenkin rattiin tai kyytiin päässyt haluaa vain enää amerikkalaisia.:unsure:


Jenkkejä on kyllä aina pidetty yleisesti luotettavina autoina. Siitähän käytetään sitä suomenkielistä sanontaakin "kestää isältä pojalle". Sen kyllä ymmärtää kun luotettavampaa autoa ei meillä ole ikinä ollut kuin jenkit. Kova suoritus vielä 12-31-vuotiailta autoilta. Kyllä muutamat kerrat on jääty tielle, mutta yksi auto ei ole ikinä hajonnut. Nykyinen auto taas on yllättänyt siitä, ettei juuri 2015 vuoden jälkeen ole tarvinnut tehdä kuin perushuollot. 20 -vuoden aikana on uudehkojen Made in china osien takia jääty muutama kerta tielle ja yksi kerta vanhan made in canada osan takia. Yhden kerran meni vanha vaihdelaatikko asuntovaunun vedon takia. Ei kestänyt vetoa, kuten ei moni muukaan henkilöauto edes tänä päivänä.


Itse jos puhun vanhasta amerikanraudasta tarkoitan 70-lukulaista ja vanhempaa autoa. Uudempien kanssakin voi käyttää tätä nimitystä, mutta uudet alkaa olemaan jo nykyauton kaltaisia.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Missä päin pieni_ihminen asut? Asutko kenties pohjoisessa Suomessa tai keski/itäsuomessa lähempänä Venäjän rajaa.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Autojen kestävyydestä vielä. Miettikää mitä autoja on eniten jäänyt 20-80-luvuilta? Se kertoo joko siitä mikä kestää tai mitä vedetään paaliin. :rolleyes:
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
Mä olen taas päässyt seuraamaan kuinka monet "tavis" autot on koko ajan korjaamolla. Etenkin ysäri Saabit on sukulaisilla monta kertaa kuussa korjattavana. Japsit myös täyttä sontaa yleisesti ja saksalaisissa paljon sähkövikoja etenkin Audissa. Onhan toki sitten ne 2000-luvun Itävallassa tehdyt Chryslerit kohtuu huonoja autoja. Sekä pienet Dodget vielä huonompia. Ne meneekin jo samaan kastiin "tavis" autojen kanssa.

Olen kulkenut syntymästä asti amerikkalaisten autojen kyydissä ja sittemin myös ratissa, eikä mitään jarruongelmia ole ikinä ollut. Ei edes vanhimmassa talvikäytössä olleessa 1986 mallisessa farmarissa. Ota vertailuun sitten 1985 ja vanhemmat eurot ja japsit, niin niissä vasta kurjat ajo- ja etenkin talviominaisuudet on.:LOL: Amerikassa sentään oltu pikkasen edellä tuolloin ja oikeastaan aina. Amerikkalaisen ja eurojen sekä japsien suurimmat erot ovat hävinneet vasta 1990-luvun puolella ja viimeistään 2000-luvulla. Amerikkalaiset autot oli viime vuostuhannella valovuosia edellä varustelussa ja myös lyijyttömään bensaan siirtymisessä. Se mikä yleistyi jenkeissä jo 50-luvulla yleistyi esim. japseissa vasta 90-luvulla samaan mittakaavaan. Kuten sähköikkunat.

Puhuttaessa uudemmista on vaikea löytää parempaa talviajoon sopivaa autoa valmistusmaan perusteella. Oli sitten jenkki, euro tai japsi, niin yhtälailla kaikilta löytyy hyviä ja huonoja talviautoja.

Tosi jenkkimies/nainen on ihminen joka ajaa jenkillä ympärivuotisesti, mutta edellä mainutut voivat käsittää myös nimityksen jenkkiharrastaja. Mutta se joka ajaa japsilla talvisin ja jenkillä kesäisin, niin onko se sitten enemmän se tosi harrastelija? Näitten kanssa menee vähän sekaisin. Kuitenkin olen kuullut paljon tapauksia, joissa ensimmäistä kertaa jenkin rattiin tai kyytiin päässyt haluaa vain enää amerikkalaisia.:unsure:


Jenkkejä on kyllä aina pidetty yleisesti luotettavina autoina. Siitähän käytetään sitä suomenkielistä sanontaakin "kestää isältä pojalle". Sen kyllä ymmärtää kun luotettavampaa autoa ei meillä ole ikinä ollut kuin jenkit. Kova suoritus vielä 12-31-vuotiailta autoilta. Kyllä muutamat kerrat on jääty tielle, mutta yksi auto ei ole ikinä hajonnut. Nykyinen auto taas on yllättänyt siitä, ettei juuri 2015 vuoden jälkeen ole tarvinnut tehdä kuin perushuollot. 20 -vuoden aikana on uudehkojen Made in china osien takia jääty muutama kerta tielle ja yksi kerta vanhan made in canada osan takia. Yhden kerran meni vanha vaihdelaatikko asuntovaunun vedon takia. Ei kestänyt vetoa, kuten ei moni muukaan henkilöauto edes tänä päivänä.


Itse jos puhun vanhasta amerikanraudasta tarkoitan 70-lukulaista ja vanhempaa autoa. Uudempien kanssakin voi käyttää tätä nimitystä, mutta uudet alkaa olemaan jo nykyauton kaltaisia.
Se on hieno homma, että sulla/teillä on vaan positiivisia kokemuksia jenkkeihin liittyen. Vaikka kovasti pyritkin puolustamaan jenkkiautoja (siinä ei ole mitään pahaa), olisi silti ihan hyvä ottaa huomioon/hyväksyä myös se toinen ääripää, eli ne kaikki eivät ole tuollaisia yksilöitä, mihin sä oot tottunut.
Ja kyllä autoissa on paljon eroja (siis kaikissa autoissa, on sitten jenkki/euro/japsi) niitä en ala sen kummemmin edes miettimään. Oman kokemukseni perusteella sanon vaan sen verran, että mun ikivanha ex-japsi oli kaikista parhain ajettava ja vähävikaisin auto mihin olen koskaan ikinä tähän mennessä tutustunut. Osia vaan lakkasi saamasta, se oli kamalaa. Ikävöin usein. Että eipä ollut japsiauto sontaa ;)
En myöskään tiedä ketään, joka "koko ajan" joutuisi japsiautoaan (tai euroautoakaan) korjaamolle viemään. Jännää, miten voikaan autoista saada erilaisia ja ihan päinvastaisia käsityksiä, on sitten kyseessä jenkki tai vaikka japsi!
En mä enempää ala palaamaan tuohon aiheeseen jenkkien luotettavuudesta, mutta täällä päin voi ainakin todeta, "ei kestä isältä pojalle" :)
Mun mielestä on naurettavaa puhua "tosi jenkkimiehistä ja naisista". On olemassa vaan autoharrastajia. Tai vaikka niitä jenkkiharrastajia. Tuntuu vähän pakkomielteiseltä, jos ei muuta autoa "pystyisi" ajamaan kuin vain ja ainoastaan jenkkiä. Tosi outoa :D Mun mielestä ihminen on järkevä, jos ajaa talvisin sellaisella autolla, joka on mahdollisimman taloudellinen ja jonka kanssa ei joudu jatkuvasti ongelmiin ja jopa vaaratilanteisiin. Tämä kun on asia, joka koskee osaa jenkkiharrastajia. Mun kaveripiirissä ihan ilomielin laittavat jenkin talviunille, koska eivät näe järkeä ajaa niillä talvisin.
Ja mitä tuohon tulee, että ekaa kertaa kyydissä/ratissa ollut haluaa vain enää amerikkalaisia, niin tuota... enpä tunne tälläisiä :D Ja itsekin kun olen ajellut, niin eipähän ole ikinä tullut fiilistä "hei tää on vaan se ainut ja OIKEA AUTO en mä enää muuta haluu". Kivaa se jenkillä ajelu on, mutta en ymmärrä mikä siinä noin paljon viehättää. Kyydissäkin oon istunut lähes kyllästymiseen asti :D Niin ja kyllä täällä päin ne jenkkiharrastajat ajelee kaikenlaisilla autoilla. Taitaa olla aika nuoria ihmisiä, jos innostuvat jostain jenkeistä noin kovasti. Mä taisin muistaakseni ite olla 13 vee ku ekaa kertaa olin kyydissä, mut kyl se oli vaan kiva kokemus muiden kivojen kokemusten mukana, ei muuta.
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
Autojen kestävyydestä vielä. Miettikää mitä autoja on eniten jäänyt 20-80-luvuilta? Se kertoo joko siitä mikä kestää tai mitä vedetään paaliin. :rolleyes:
Yhtä paljon (vähän) niitä jenkkejä näkyy katukuvassa, kuin vanhoja euroja ja japsejakin. Esimerkiksi ihan 20 tai 30-luvuilta peräisin olevia jenkkejä ei näy, mutta eipä kyllä näy muistakaan maista tulleita :)
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Se on hieno homma, että sulla/teillä on vaan positiivisia kokemuksia jenkkeihin liittyen. Vaikka kovasti pyritkin puolustamaan jenkkiautoja (siinä ei ole mitään pahaa), olisi silti ihan hyvä ottaa huomioon/hyväksyä myös se toinen ääripää, eli ne kaikki eivät ole tuollaisia yksilöitä, mihin sä oot tottunut.
Ja kyllä autoissa on paljon eroja (siis kaikissa autoissa, on sitten jenkki/euro/japsi) niitä en ala sen kummemmin edes miettimään. Oman kokemukseni perusteella sanon vaan sen verran, että mun ikivanha ex-japsi oli kaikista parhain ajettava ja vähävikaisin auto mihin olen koskaan ikinä tähän mennessä tutustunut. Osia vaan lakkasi saamasta, se oli kamalaa. Ikävöin usein. Että eipä ollut japsiauto sontaa ;)
En myöskään tiedä ketään, joka "koko ajan" joutuisi japsiautoaan (tai euroautoakaan) korjaamolle viemään. Jännää, miten voikaan autoista saada erilaisia ja ihan päinvastaisia käsityksiä, on sitten kyseessä jenkki tai vaikka japsi!
En mä enempää ala palaamaan tuohon aiheeseen jenkkien luotettavuudesta, mutta täällä päin voi ainakin todeta, "ei kestä isältä pojalle" :)
Mun mielestä on naurettavaa puhua "tosi jenkkimiehistä ja naisista". On olemassa vaan autoharrastajia. Tai vaikka niitä jenkkiharrastajia. Tuntuu vähän pakkomielteiseltä, jos ei muuta autoa "pystyisi" ajamaan kuin vain ja ainoastaan jenkkiä. Tosi outoa :D Mun mielestä ihminen on järkevä, jos ajaa talvisin sellaisella autolla, joka on mahdollisimman taloudellinen ja jonka kanssa ei joudu jatkuvasti ongelmiin ja jopa vaaratilanteisiin. Tämä kun on asia, joka koskee osaa jenkkiharrastajia. Mun kaveripiirissä ihan ilomielin laittavat jenkin talviunille, koska eivät näe järkeä ajaa niillä talvisin.
Ja mitä tuohon tulee, että ekaa kertaa kyydissä/ratissa ollut haluaa vain enää amerikkalaisia, niin tuota... enpä tunne tälläisiä :D Ja itsekin kun olen ajellut, niin eipähän ole ikinä tullut fiilistä "hei tää on vaan se ainut ja OIKEA AUTO en mä enää muuta haluu". Kivaa se jenkillä ajelu on, mutta en ymmärrä mikä siinä noin paljon viehättää. Kyydissäkin oon istunut lähes kyllästymiseen asti :D Niin ja kyllä täällä päin ne jenkkiharrastajat ajelee kaikenlaisilla autoilla. Taitaa olla aika nuoria ihmisiä, jos innostuvat jostain jenkeistä noin kovasti. Mä taisin muistaakseni ite olla 13 vee ku ekaa kertaa olin kyydissä, mut kyl se oli vaan kiva kokemus muiden kivojen kokemusten mukana, ei muuta.
Ei kai siinä ole yhtään ihmeellisempää ajaa jenkillä aina kaikki ajonsa, kun on myös ihmisiä jotka ajavat aina kaikkia ajonsa eurooppalaisella ja japanilaisella. Kaikki autot ei voi olla luotettavia, mutta kaikista suurin osa voi olla. Sama pätee toisinkin päin. Jos suurin osa autoista on paskoja, niin osa niistä autoista voi olla luotettavia.

Japanilaisen Toyota Corolla 1989 oli mun isoisoisällä kun olin pieni. Se poistettiin rekisteristä vain 14-vuotta vanhana ja 230 000km ajettuna. Joku taas sanoo että tuon ajan japanilaiset kestää "ikuisesti" ja paljon ajettuina, joka tuntuu oudolta tuota ajatellen. Mutta eipähän trafin tiedoissa lukenut että auto olisi romutettu, ainoastaan otettu kilvet pois kuten laki vielä silloin salli. Ties vaikka olisi vielä jossain ladossa.

Mikäs sellainen ihminen sitten on, jolla on vain amerikkalaisia käyttöautoja? Ei ne silloin ole harrasteita, joten ei ole harrastaja, mutta voi olla jenkkimies/nainen? Tosiaan se on melko yleistä ollut, että ihminen alkaa ajamaan vain jenkeillä, harvemmin sitä kuulee että joku jenkkiautoilla ajava myy kaikki jenkkinsä ja alkaa ajamaan vaikka japsilla.

Se on kyllä outoa, jos et ole kuullut että joku vie euroa tai japsiansa koko ajan korjaamolle. Tiedän useitakin ongelman kanssa painivia. Etenkin saabismi on sairaus. Sukulainen löi hanskat tiskiin romu saabien kanssa, kun se joutui useita kertoja kuukaudessa korjauttamaan saabia, ja vaihtamaan autoakin 0,5-2- vuoden välein uuteen saabiin. Jossain kohtaa järkiintyi ja osti Opelin. Opel toimi sillä mielestäni hyvin, mutta yhtäkkiä se osti taas saabin ja alkoi taas korjauttamaan sitä koko ajan. Anteeksi niille joilla on saabi, mutta tämä on totuus. Demissä sain joskus vihat niskoille joltain saabistilta kun kerroin tämän. :rolleyes:

Muokattu: Isä on ammattinsa puolesta joutunut ajamaan erimaalaisia autoja ja merkkejä ja niiden vikalistoja olen päässyt seuraamaan. Meillä sen sijaan jenkit aina mennyt kerralla läpi katsastuksesta, mutta katsastus tilastot kertoo usein myös auton käyttäjistä jotain.
 
Viimeksi muokattu:

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Etelä-Suomen alueella, mutta tarkemmin en kerro.
Sanoit ettei lähelläsi ole jenkkikorjaamoita, joten voin sanoa että jenkkikorjaamoita on ainakin Porissa, Ihodessa (n. 17 Raumalta), Ruskolla, Turussa, Salossa, Helsingin alueella useita, joten todennäköisest asut kauempana näistä. Etelä-Suomi on kuitenkin iso alue, joten ei kaikkialla näitä korjaamoita ole. Tietouteni loppuu tähän, missä niitä korjaamoja voisi olla.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Yhtä paljon (vähän) niitä jenkkejä näkyy katukuvassa, kuin vanhoja euroja ja japsejakin. Esimerkiksi ihan 20 tai 30-luvuilta peräisin olevia jenkkejä ei näy, mutta eipä kyllä näy muistakaan maista tulleita :)
20 ja 20-luvun jenkkejä näkyy suurimmaksi osaksi vain hot rodeina. Osa on tuontiautoja ja osa on tehty alkuperäisista Suomeen uutena myydyistä suomiautoista. (pätee oikeastaan joka vuosimalliin). Se ettei muita 40-lukulaisia ja vanhempia euroja ei näy johtuu siitä että autojen myynti perustui lähestulkoon tuolloin vain ja ainoastaan amerikkalaisiin autoihin. Sitten kun tuli 50-luku niin amerikkalaiset autot olivat liian radikaaleja eurooppalaisille, jonka takia myynti laski ja tilalle tuli eurooppalaisia ja 60-luvulla japanilaisia. Kuitenkin amerikkalaisten autojen luotettavuuteen luotettiin aina auton alkuajoilta asti. Taksisuharien kesken amerikkalaiset yhdessä mersun kanssa oli luotettavien maineessa aina 80-luvulle asti, jossa kehiin tuli Oldsmobilen huono diesel. Tämä moottori laskettiin markkinoille General Motorsin johdon painostuksesta liian aikaisin, koska suunnittelua ja kestävyyttä ei oltu tarpeeksi tutkittu. Sitten 80-luvun jälkeen jenkkitakseja ei enää ole ollut samaan malliin kuten aikoinaan. Aina löytyy joku kuten naapurikaupungin 1998 GMC Starcraft, jossa on reilusti yli 1 000 000km samalla ja avaamattomalla moottorilla.o_O Uusi taksilaki toi kaikenlaisia kesätakseja ja sunnuntaisuhareita kylläkin.

Kyllä jenkkejä näkyy eniten kun koko autoharrastus ainakin pohjoismaissa perustuu jenkkeihin oman arvion mukaan 80%. Seuraavaksi eniten näkyy eurooppalaisia autoja ja vähemmistö on japanilaisia. Tätä kertoo ihan trafintilastotkin mitä olen tutkinut, vaikka suoraa viivaa totuudesta nekään ei anna. Jenkkiautoja pitäisi olla Suomessa yli 100 000 kappaletta, joista todennäköisesti lähemmäs puolet vanhoja harrasteautoja. Ei ole iso osa, jos Suomessa on yhteensä yli 3 miljoonaa ajoneuvoa rekisterissä.
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
Ei kai siinä ole yhtään ihmeellisempää ajaa jenkillä aina kaikki ajonsa, kun on myös ihmisiä jotka ajavat aina kaikkia ajonsa eurooppalaisella ja japanilaisella. Kaikki autot ei voi olla luotettavia, mutta kaikista suurin osa voi olla. Sama pätee toisinkin päin. Jos suurin osa autoista on paskoja, niin osa niistä autoista voi olla luotettavia.

Japanilaisen Toyota Corolla 1989 oli mun isoisoisällä kun olin pieni. Se poistettiin rekisteristä vain 14-vuotta vanhana ja 230 000km ajettuna. Joku taas sanoo että tuon ajan japanilaiset kestää "ikuisesti" ja paljon ajettuina, joka tuntuu oudolta tuota ajatellen. Mutta eipähän trafin tiedoissa lukenut että auto olisi romutettu, ainoastaan otettu kilvet pois kuten laki vielä silloin salli. Ties vaikka olisi vielä jossain ladossa.

Mikäs sellainen ihminen sitten on, jolla on vain amerikkalaisia käyttöautoja? Ei ne silloin ole harrasteita, joten ei ole harrastaja, mutta voi olla jenkkimies/nainen? Tosiaan se on melko yleistä ollut, että ihminen alkaa ajamaan vain jenkeillä, harvemmin sitä kuulee että joku jenkkiautoilla ajava myy kaikki jenkkinsä ja alkaa ajamaan vaikka japsilla.

Se on kyllä outoa, jos et ole kuullut että joku vie euroa tai japsiansa koko ajan korjaamolle. Tiedän useitakin ongelman kanssa painivia. Etenkin saabismi on sairaus. Sukulainen löi hanskat tiskiin romu saabien kanssa, kun se joutui useita kertoja kuukaudessa korjauttamaan saabia, ja vaihtamaan autoakin 0,5-2- vuoden välein uuteen saabiin. Jossain kohtaa järkiintyi ja osti Opelin. Opel toimi sillä mielestäni hyvin, mutta yhtäkkiä se osti taas saabin ja alkoi taas korjauttamaan sitä koko ajan. Anteeksi niille joilla on saabi, mutta tämä on totuus. Demissä sain joskus vihat niskoille joltain saabistilta kun kerroin tämän. :rolleyes:

Muokattu: Isä on ammattinsa puolesta joutunut ajamaan erimaalaisia autoja ja merkkejä ja niiden vikalistoja olen päässyt seuraamaan. Meillä sen sijaan jenkit aina mennyt kerralla läpi katsastuksesta, mutta katsastus tilastot kertoo usein myös auton käyttäjistä jotain.
En todellakaan ole kuullut siitä, että euro/japsiautojen omistajat olisivat jatkuvasti viemässä huoltoon autojaan. Mitä tulee vanhoihin japsiautoihin, niin on tosi kummallista, että tuon ikäinen mainitsemasi Toyota on otettu pois ajosta. Itse kun olen omistanut yli 30 v japsin, niin ajelisin sillä vieläkin, jos osia olisi saanut. Autossa kun ei itsessään ollut mitään vikaa. Ei edes ruostevaurioita. En ole itse minkään automerkin/valmistusmaan kannattaja. Nykyisin ajelen eurolla. Olen tyytyväinen. Auto on vähävikainen, enkä tätäkään ole joutunut viemään korjaamolle edes yhtä kertaa vuodessa :) Ja tuo mitä Saabeista kirjoitit, ihmetyttää mua myös, kun itse tunnen hyvinkin merkkiuskollisen ja onnellisen saabistin :D Edelleen ei voi muuta kun todeta, että onpa nämä autokokemukset erilaisia.
Katsastuksien kanssa ei myöskään ole mulla ollut ongelmia japsin eikä euron kanssa. Yleensä ovat aina saaneet leiman ensiyrittämällä.
Mun mielestä pelkästään jenkeillä ajavia voidaan kutsua harrastajiksi. Tai parempi ois kutsua vaan autoilijoiksi, niin kuin euro/japsiautoilijoitakin. Ja tosiaan tunnen tosi monta, jotka ovat jenkistään luopuneet, eivätkä enää palanneet harrastuksen pariin. Joten tämän perusteella ei voida sanoa olevan yleistä, että kerran jenkillä ajelleet eivät vaihtaisi euroon/japsiin.
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
20 ja 20-luvun jenkkejä näkyy suurimmaksi osaksi vain hot rodeina. Osa on tuontiautoja ja osa on tehty alkuperäisista Suomeen uutena myydyistä suomiautoista. (pätee oikeastaan joka vuosimalliin). Se ettei muita 40-lukulaisia ja vanhempia euroja ei näy johtuu siitä että autojen myynti perustui lähestulkoon tuolloin vain ja ainoastaan amerikkalaisiin autoihin. Sitten kun tuli 50-luku niin amerikkalaiset autot olivat liian radikaaleja eurooppalaisille, jonka takia myynti laski ja tilalle tuli eurooppalaisia ja 60-luvulla japanilaisia. Kuitenkin amerikkalaisten autojen luotettavuuteen luotettiin aina auton alkuajoilta asti. Taksisuharien kesken amerikkalaiset yhdessä mersun kanssa oli luotettavien maineessa aina 80-luvulle asti, jossa kehiin tuli Oldsmobilen huono diesel. Tämä moottori laskettiin markkinoille General Motorsin johdon painostuksesta liian aikaisin, koska suunnittelua ja kestävyyttä ei oltu tarpeeksi tutkittu. Sitten 80-luvun jälkeen jenkkitakseja ei enää ole ollut samaan malliin kuten aikoinaan. Aina löytyy joku kuten naapurikaupungin 1998 GMC Starcraft, jossa on reilusti yli 1 000 000km samalla ja avaamattomalla moottorilla.o_O Uusi taksilaki toi kaikenlaisia kesätakseja ja sunnuntaisuhareita kylläkin.

Kyllä jenkkejä näkyy eniten kun koko autoharrastus ainakin pohjoismaissa perustuu jenkkeihin oman arvion mukaan 80%. Seuraavaksi eniten näkyy eurooppalaisia autoja ja vähemmistö on japanilaisia. Tätä kertoo ihan trafintilastotkin mitä olen tutkinut, vaikka suoraa viivaa totuudesta nekään ei anna. Jenkkiautoja pitäisi olla Suomessa yli 100 000 kappaletta, joista todennäköisesti lähemmäs puolet vanhoja harrasteautoja. Ei ole iso osa, jos Suomessa on yhteensä yli 3 miljoonaa ajoneuvoa rekisterissä.
Täällä päin ei näy rodeja. Viimeksi näin sellaisen 17 vuotta sitten. Tais olla ohiajomatkalla, kun ei enää näkynyt uudestaan! Muitakaan vanhoja harrasteautoja ei näy kovin usein. Ikävää kyllä huomata, että kaikenmaalaiset vanhat autot ovat selkeesti vähentyneet katukuvasta viimeisen viiden vuoden aikana.
Niin no yleensä jenkkiharrastajien piireissä on oma alakulttuurinsa, se tietysti saattaa vähän lisätä autojen näkyvyyttä jossain muualla.
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
Sanoit ettei lähelläsi ole jenkkikorjaamoita, joten voin sanoa että jenkkikorjaamoita on ainakin Porissa, Ihodessa (n. 17 Raumalta), Ruskolla, Turussa, Salossa, Helsingin alueella useita, joten todennäköisest asut kauempana näistä. Etelä-Suomi on kuitenkin iso alue, joten ei kaikkialla näitä korjaamoita ole. Tietouteni loppuu tähän, missä niitä korjaamoja voisi olla.
En asu lähelläkään mainitsemiasi kaupunkeja.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
En todellakaan ole kuullut siitä, että euro/japsiautojen omistajat olisivat jatkuvasti viemässä huoltoon autojaan. Mitä tulee vanhoihin japsiautoihin, niin on tosi kummallista, että tuon ikäinen mainitsemasi Toyota on otettu pois ajosta. Itse kun olen omistanut yli 30 v japsin, niin ajelisin sillä vieläkin, jos osia olisi saanut. Autossa kun ei itsessään ollut mitään vikaa. Ei edes ruostevaurioita. En ole itse minkään automerkin/valmistusmaan kannattaja. Nykyisin ajelen eurolla. Olen tyytyväinen. Auto on vähävikainen, enkä tätäkään ole joutunut viemään korjaamolle edes yhtä kertaa vuodessa :) Ja tuo mitä Saabeista kirjoitit, ihmetyttää mua myös, kun itse tunnen hyvinkin merkkiuskollisen ja onnellisen saabistin :D Edelleen ei voi muuta kun todeta, että onpa nämä autokokemukset erilaisia.
Katsastuksien kanssa ei myöskään ole mulla ollut ongelmia japsin eikä euron kanssa. Yleensä ovat aina saaneet leiman ensiyrittämällä.
Mun mielestä pelkästään jenkeillä ajavia voidaan kutsua harrastajiksi. Tai parempi ois kutsua vaan autoilijoiksi, niin kuin euro/japsiautoilijoitakin. Ja tosiaan tunnen tosi monta, jotka ovat jenkistään luopuneet, eivätkä enää palanneet harrastuksen pariin. Joten tämän perusteella ei voida sanoa olevan yleistä, että kerran jenkillä ajelleet eivät vaihtaisi euroon/japsiin.
Ehkä jos tuntemasi saabisti ajaa 80-luvun saabeilla. Niin se mun sukulaisenkin saabi kauan sitten vielä kesti, kun se oli sitä kasari muotoilua. Heti kun vaihtoi uudempaan malliin, niin alamäki alkoi. Niitä uusia ysäri romuja taisi olla jotain 7kpl sen kasari saabin jälkeen. Sen kasari saabin tuhosi kolari.

Meidän Chevrolet ei ole ollut korjaamolla 6-vuoteen :D , ja onneksi ei kun ei meillä tuona aikana olisi ollut varaa maksaa mitään korjauksia. Huollotkin jäänyt retuperälle, joten ihme että vielä liikkuu. Onneksi amerikkalainen teki auton kestämään, kun "normaali" auto olisi voinut jättää jo tielle. Silloin joskus ajateltiin ostaa 2000-luvun Chrysler, jonka jakohihnan vaihtaminen (tyyppivika) olisi varmaan ajanut "henkilökohtaiseen konkurssiin". Onneksi tuli Chevy myyntiin, jossa ei siis ole mitään synnynnäisiä tyyppivikoja ikinä ollut. Normaalia kulumaa, joka koskee lähinnä penkkiä. Vanhalta taksilta voi jotain odottaakin, vaikka auto oli ostaessa melkein kuin uusi ja on sitä luokkaa vieläkin.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Täällä päin ei näy rodeja. Viimeksi näin sellaisen 17 vuotta sitten. Tais olla ohiajomatkalla, kun ei enää näkynyt uudestaan! Muitakaan vanhoja harrasteautoja ei näy kovin usein. Ikävää kyllä huomata, että kaikenmaalaiset vanhat autot ovat selkeesti vähentyneet katukuvasta viimeisen viiden vuoden aikana.
Niin no yleensä jenkkiharrastajien piireissä on oma alakulttuurinsa, se tietysti saattaa vähän lisätä autojen näkyvyyttä jossain muualla.
Mielenkiintoista, kun täällä päin näkyy todella paljon vanhoja autoja ainakin hienolla säällä. Viime perjantaina laskin, että 20min aikana pääkadun joka 5. auto oli vanha jenkkiauto. :LOL: Samana päivänä 3kpl kupla volkkareita saman kadunpätkän varrella. :ROFLMAO: Se oli kyllä poikkeuksellista. Varmaan jenkkiautojen määrä kotikaupungissani selittyy kauas 80-luvulle, jolloin nuorisolla jenkkiautot oli ykkönen. Olipahan aikoinaan kotikaupunigssani eniten jenkkejä Suomessa asukaslukuun suhteutettuna. Kaupungissani ei ole edes 90-luvun jälkeen järjestetty juurikaan autotapahtumia, vaikka tänä vuonna sellainen jostain syystä tehdään. Tänään näkyi 3kpl vanhoja jenkkejä ja yksi rantakirppu.

Kiinnostaa kyllä missä päin asut, kun samantapaista olen kuullut muualtakin ja itsekin huomannut alueellisesti. Jos yhtään viitsit yksityisviestillä laittaa edes jokseenkin suuntaa antavasti missä päin asut. Voin laittaa sinulle sitten asuinpaikkakuntani. Ei ole tietenkään pakko, mutta auto asiat kiinnostaa aina.
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
Ehkä jos tuntemasi saabisti ajaa 80-luvun saabeilla. Niin se mun sukulaisenkin saabi kauan sitten vielä kesti, kun se oli sitä kasari muotoilua. Heti kun vaihtoi uudempaan malliin, niin alamäki alkoi. Niitä uusia ysäri romuja taisi olla jotain 7kpl sen kasari saabin jälkeen. Sen kasari saabin tuhosi kolari.

Meidän Chevrolet ei ole ollut korjaamolla 6-vuoteen :D , ja onneksi ei kun ei meillä tuona aikana olisi ollut varaa maksaa mitään korjauksia. Huollotkin jäänyt retuperälle, joten ihme että vielä liikkuu. Onneksi amerikkalainen teki auton kestämään, kun "normaali" auto olisi voinut jättää jo tielle. Silloin joskus ajateltiin ostaa 2000-luvun Chrysler, jonka jakohihnan vaihtaminen (tyyppivika) olisi varmaan ajanut "henkilökohtaiseen konkurssiin". Onneksi tuli Chevy myyntiin, jossa ei siis ole mitään synnynnäisiä tyyppivikoja ikinä ollut. Normaalia kulumaa, joka koskee lähinnä penkkiä. Vanhalta taksilta voi jotain odottaakin, vaikka auto oli ostaessa melkein kuin uusi ja on sitä luokkaa vieläkin.
Se tuntemani saabistin Saab ei ole 80-luvulta, vaan vuosimallia -99. Että taas näitä erilaisia kokemuksia autoihin liittyen :)
Mun eurokaan ei ole ollut vuosiin korjaamolla. Omistuksessani se on ollut muutaman vuoden. Öljyt kävin vaihdattamassa keväällä. Sitä ei voi laskea, koska kyseessä ei ollut vika, vaan normaali auton kunnosta huolehtiminen. Ja tääkin auto alkaa olla aika vanha, lähenee jo kahtakymppiä :)
Niin edelleen tuohon jenkkiauton pitämiseen voi vaan todeta sen, että kallista on. Niin kuin tuosta kirjoittamastasi viestistäkin voi jokainen sen todeta. Mutta EN ala palaamaan tähän aiheeseen, se on jokaisen oma asia, mihin rahansa laittaa. Ja edelleen muistutan, että kaikki amerikkalaiset autot eivät kestä. Vaikka sulla on positiivisia kokemuksia, kaikilla ei niitä ole. Kannattaa muistaa tämä. ENKÄ MYÖSKÄÄN ole palaamassa tähän aiheeseen tämän enempää, koska olen jo omat kokemukseni ja havaintoni aiheesta tänne kirjoittanut.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Niin edelleen tuohon jenkkiauton pitämiseen voi vaan todeta sen, että kallista on. Niin kuin tuosta kirjoittamastasi viestistäkin voi jokainen sen todeta.
En sitä tarkoittanut, että jenkkiauton ylläpitäminen olisi kallista, vaan yleisesti sitä ettei yhtikäs minkään auton tai kulkuneuvon pitäminen olisi ollut 6-vuoden aikana oikeastaan mahdollista. Muutenhan työttömätkin pärjää hyvin jenkkiautolla, eikä mitään suurempia kuluja synny muihin autoihin verrattuna.
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
Mielenkiintoista, kun täällä päin näkyy todella paljon vanhoja autoja ainakin hienolla säällä. Viime perjantaina laskin, että 20min aikana pääkadun joka 5. auto oli vanha jenkkiauto. :LOL: Samana päivänä 3kpl kupla volkkareita saman kadunpätkän varrella. :ROFLMAO: Se oli kyllä poikkeuksellista. Varmaan jenkkiautojen määrä kotikaupungissani selittyy kauas 80-luvulle, jolloin nuorisolla jenkkiautot oli ykkönen. Olipahan aikoinaan kotikaupunigssani eniten jenkkejä Suomessa asukaslukuun suhteutettuna. Kaupungissani ei ole edes 90-luvun jälkeen järjestetty juurikaan autotapahtumia, vaikka tänä vuonna sellainen jostain syystä tehdään. Tänään näkyi 3kpl vanhoja jenkkejä ja yksi rantakirppu.

Kiinnostaa kyllä missä päin asut, kun samantapaista olen kuullut muualtakin ja itsekin huomannut alueellisesti. Jos yhtään viitsit yksityisviestillä laittaa edes jokseenkin suuntaa antavasti missä päin asut. Voin laittaa sinulle sitten asuinpaikkakuntani. Ei ole tietenkään pakko, mutta auto asiat kiinnostaa aina.
Vau, hienolta kuulostaa, että noin paljon vanhoja autoja liikenteessä! Piristää kyl katukuvaa varmasti :) Tuo todennäköisesti vaikuttaa, jos kotikaupungissasi on aina ollut vahva autoharrastuskulttuuri. Siihen en kyllä jaksa uskoa, että samat "entiset 80-luvun nuoret" siellä ajelisi, mutta ehkäpä esimerkiksi joidenkin heidän jälkikasvunsa huristelevat ympäriinsä :D
Tuolla aiemmin jo mainitsinkin, että mä en tarkemmin kerro missä asun.
 
Ylös Pohja