Niin mähän hain sinne samaan kouluun kuin sä ja myös taiteiden alalle, tosin hain opiskelemaan graafista suunnittelua. Pääsin siis esivalintakokeesta läpi, mistä yllätyin todella paljon, sillä Aalto-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun ennakkotehtävistä en päässyt läpi.
Ja tietty taidealoilla on kovaa kilpailua, vaikka tähän hakemaani opiskelupaikkaan haki vähemmän tyyppei kuin muihin hakemiini koulutispaikkoihin. Yleensä korkeakoulun taidealoihin ei pääse heti ekalla kerralla, ja usein kyseisiin kouluihin pääsevät ovat käyneet kansanopiston, jossa opetellaan alan asioita taidokkaasti ja saadaan hyvät eväät valintakokeissa pärjäämiseen. Olinkin yllättynyt, että ekalla hakukerralla pääsin jo esivalintakokeesta läpi, mutta tietty voin pudota varsinaisen valintakokeen tehtyäni.
Ja kuten
@rätvänä sanoi, niin amiksesta opituilla tiedoilla ja taidoilla voi olla vaikea pärjätä kirjallisissa tehtävissä. Ite oon lukion käynyt, ja esivalintakokeessa ollut kirjoitustehtävä vaikuttikin lukion lukutaidon tehtävältä, eli tehtävältä, jossa pitää tulkita tekstiä. En tiiä, onko amiksessa äikän lukutaidon tehtäviä kaikilla aloilla ja onko yhtä paljoa kuin esim. lukiossa, mutta ainakin juuri hevosalalta valmistuneella kaverillani oli tässä viimeisenä opiskeluvuonna semmoinen jostain taideteoksesta. Kyseinen kaveri vieläpä sanoi, että on turhia tommoset tehtävät, kun ei semmoisilla mitään tee. :D Ja olin kyl yllättynyt, et semmoisia olis amiksessakin.
Ja ite sain kuvallisesta tehtävästä 4,25 pistettä ja kirjallisesta tehtävästä 3 pistettä. Lähetin yhteishaussa myös liitteen lukion kuvisdiplomistani, josta sai yhden pisteen. Ja oon siis käynyt lukioni kuvataide- ja muotoilulinjan, jossa kyl oppii kuvataiteen ja muotoilun taitoja eri kuviskursseilta.