Syvälliset Kertoisinko Ilta-Sanomien juttuun omista kiusaamiskokemuksistani?

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Hyödyllinen muutos onkin! Ne liivit ja julisteet ehkäissy varmasti monta kiusaamis tilannetta!!
No onhan ne. Aina kun kiusaajat näkee liivit ja julisteet kiusatessaan muita, niin liivien heijastinosa ja julisteiden "KIVA-KOULUSSA EI KIUSATA!"-tekstit syövyttävät heidän silmänsä ja täten estävät heitä kiusaamasta. Siksi opettajat eivät puutu kiusaamiseen mitenkään. :D

Vaikka ala-asteella kiusaamiseen meillä useimmiten puututtiin, niin tulihan tossa äsken mieleen tilanne kyseisiltä ajoilta, jolloin kiusaamiseni ei puututtu. Kerron tästä myöhemmin, koska pitää kohta jatkaa ylppäreihin opiskelua, ja lueskelen tossa mun kiusaamisesta kertovaa tarinaa hetken.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Ää, en oo vielkään kertonut siitä ala-asteen kokemuksestani. Pitää kertoo piakkoin teille.
Höh, ei mun tapaus päässyt Ilta-Sanomien juttuun. :(
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Ää, en oo vielkään kertonut siitä ala-asteen kokemuksestani. Pitää kertoo piakkoin teille.
Ääh, en oo varma, kertoisinko siitä. En vaan tunbu olevani valmis siihen, koska en oo kertonut siitä tilanteesta aiemmin muille kuin vaan kerran epäsuorasti. Tosin saatoin seiskaluokan liikkatunnin jutusta kertoo ekan kerran vasta Ilta-Sanomille. XD
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
voiks joku muuten valaista mua et mikä tän kiva koulun idea edes on? oon vissiin liian laiska googlaamaan enkä tiedä, vaik meidän ala-asteellakin sellanen oli.
Meijän koulu ei oo siinä koska se maksaaxD
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Näin kirjoitin Ilta-Sanomille siis:

Kävin peruskoulun KiVa-kouluissa. Yläasteelle siirryttyäni minua alettiin yhtäkkiä oudoksumaan ja minua myös kiusattiin joissain määrin. Osaa kiusaamistapauksista, kuten muutaman kerran tapahtuvaa tuntemattomien huutelua käytävillä, eivät opettajat huomanneet, joten asia ei ymmärrettävästi tullut puheeksi.


Kuitenkin muistan muutaman tilanteen, jossa opettajat ovat olleet todistamassa tilannetta, mutta eivät tehneet asialle mitään.


Seiskaluokalla kotitalouden tunnilla meidät jaettiin pareihin arpomalla. Arpalapuissa oli ryhmän numerot, joka selitti, kenestä tuli kenenkin pari. Luokallani oli tyttö, jonka kanssa halusin ystävystyä ja toivoin kovasti pääseväni hänen parikseen. Meidän piti kirjoittaa saamamme numerot luokan kirjoitustaululle. Minä menin kirjoittamaan kakkosen, saamani numeron, taululle, ja kuulin äsken mainitun tytön sanovan kovaan ääneen selkäni takana: "Vittujen kevät!" Hän vielä mainitsi opettajalle koko luokan kuullen, ettei halua olla parini. Opettaja, joka oli yksi koulumme KiVa-vastaajista, totesi vain, että kenen kanssa tyttö halusi olla parina, ja tyttö pääsi mieluisensa oppilaan kanssa työskentelemään. Muistan yhä sen järkytyksen, mitä tytön kommentti aiheutti. Pitkään ihmettelin tuon jälkeen, mitä vikaa minussa oli, koska minun kanssa ei haluttu työskennellä.


Toinen tilanne tapahtui myös seiskaluokalla, tällä kertaa liikunnan tunnilla. Kävin erityisluokalla koulua, jossa seiskaluokan aikana liikunnan tunnin ryhmässäni oli kaikki koulun erityisluokan tytöt. Kaksi ysiluokan tyttöä kiusasivat vähän väliä minua liikunnan tunneilla, koska olin arka, enkä uskaltanut tulla peleihin mukaan. Meillä oli kerran sählyä, ja kyseiset tytöt ilkeilivät minulle tuttuun tapaansa. En muista tarkalleen, mitä he ilkeilivät kyseisellä tunnilla. Muistan vaan, kuinka yksi tytöistä kommentoi tapaani torjua vastajoukkueen hyökkäyksen maaliin. Suutuin lopulta oppitunnin loppupuolella tytöille niin, että paiskoin mailani lattialle, mistä liikunnan opettaja hieman suuttui.

Kuljin peruskouluaikanani taksilla kouluun, ja taksilaisena pääsin liikunnan tunneilta aikaisemmin pois suihkuun. Suuttumistilanteen jälkeen liikuntatuntien avustaja saattoi minut pukuhuoneeseen ja kyseli samalla minulta tilanteesta. Hän kysyi, ilkeilikö joku pelin aikana minulle, johon vastasin myöntävästi. Tilannetta ei kuitenkaan selvitetty lainkaan tämän jälkeen, aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Olen kuullut, että Kiva-kouluissa kiusaamistilanteet otettaisiin sekä kiusaajan että kiusatun kanssa puheeksi. Tässä tilanteessa siitä ei ollut merkkiäkään.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Maksaako? XD Miksiköhän sit moni muu koulu on, koska monilla kouluilla on tiukkaa rahasta. XD

Mut ihan kivasti joku on tästä rahat repässyt.
Ainakin joku sano et maksaa ni meil on sit joku eri homma.
Ja joo on tuo kyllä vähän surkuhupaisaa että kiusaamisen vastaisen kouluun pitää maksaa käyttääkseen KiVa nimeä ja materiaaleja jne
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Ainakin joku sano et maksaa ni meil on sit joku eri homma.
Ja joo on tuo kyllä vähän surkuhupaisaa että kiusaamisen vastaisen kouluun pitää maksaa käyttääkseen KiVa nimeä ja materiaaleja jne
Juu. XD Sitä vaan mietin, et miks moni koulu ees on siinä hankkeessa mukana.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Siinä oli semmosia kuvia joissa oli tunteita ja niitten tunnistamista opeteltiin
Aa joo, meilläkin oli just tommosii ekaluokalla. :D Onkohan tommosen tarkotus kehittää oppilaiden empatiakykyä, jolloin he eivät todennäköisemmin kiusaisi?
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Aa joo, meilläkin oli just tommosii ekaluokalla. :D Onkohan tommosen tarkotus kehittää oppilaiden empatiakykyä, jolloin he eivät todennäköisemmin kiusaisi?
Luultavasti. Ja sit et miltä susta tuntu ekana päivänä ja piti mennä sen kortin luo. Varmaan et huomaa et muistakin tuntu siltö
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Minun kouluaikoinani ei mitään kivakouluja ollut, mutta samantyylisiä ja muita kiusaamisvastaisia kampanjoita, mutta voin ihan hyvin uskoa että tuollaiset on aivan täyttä paskaa, jotain julisteita seinillä ja tyhjää löpinää. Anteeksi jos nyt on agressiivinen viesti mutta pistää vihaksi kun ketään ei kiinnosta tehdä kiusaamiselle mitään. :mad:
jep. uskon ettei sille oikee osata tehdä nykysillä keinoilla ja resursseilla mitään. ite ajattelen että kiusaamiseen pitäisi nykysten keinojen lisäksi puuttua panostamalla nuorten mielenterveyteen, koulun henkilökuntaan jne koska henkilö joka kiusaa niin sillä ei ole kaikki hyvin. ennaltaehkäisy on paras tapa vaikka tarvitaan lisää keinoja myös jälkien siivoomiseen ja vahinkojen minimoimisen eli tukea kiusatulle ja mahdollisesti muita auttavia tahoja molempien tueksi.
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Jep, tässä keskustelussa on tullut hyviä kommentteja! Ja on minusta tosi outoa, että koulut on koittanut ulkoistaa kiusaamisen vastaisen toiminnan. Kiusaamisen vastustamiseen ei tarvita random rekvisiittaa vaan oikeita toimia ja niiden pitäisi olla joka koulussa eikä vain kiva-kouluissa.

Ei meidänkään alakoulussa kiva-hanke kiusaamista estänyt, valitettavasti...
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
jep. uskon ettei sille oikee osata tehdä nykysillä keinoilla ja resursseilla mitään. ite ajattelen että kiusaamiseen pitäisi nykysten keinojen lisäksi puuttua panostamalla nuorten mielenterveyteen, koulun henkilökuntaan jne koska henkilö joka kiusaa niin sillä ei ole kaikki hyvin. ennaltaehkäisy on paras tapa vaikka tarvitaan lisää keinoja myös jälkien siivoomiseen ja vahinkojen minimoimisen eli tukea kiusatulle ja mahdollisesti muita auttavia tahoja molempien tueksi.
Joo, tottahan toi. Muun muassa vanhemmilta saatu kiintymyssuhteen laatu tietty vaikuttaa siihen, millaiseksi lapsi tulee, joten koulun voi olla hankala vaikuttaa lapsen kiusaamiskäytökseen, koska lapsi on vanhemmistaan riippuvainen. Toki koulu voi etäympärisrtönä toimia vanhempien sijaan esimerkillisenä neuvojenantajana ja kasvattina, jos vanhemmat eivät vaikka kykene toteuttamaan lapselle turvallista kehitystä. Tietty tämmösiin pitäisi myös puuttua aikaisin, eikä lykätä niitä teini- tai aikuisikään.

Samalla myös koulun henkilökunnan motivaatio kiusaamisen torjumiseksi pitäisi olla hyvä, eikä koulua pitäisi suoraan leimata kiusaamista vastustavaksi.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Jep, tässä keskustelussa on tullut hyviä kommentteja! Ja on minusta tosi outoa, että koulut on koittanut ulkoistaa kiusaamisen vastaisen toiminnan. Kiusaamisen vastustamiseen ei tarvita random rekvisiittaa vaan oikeita toimia ja niiden pitäisi olla joka koulussa eikä vain kiva-kouluissa.

Ei meidänkään alakoulussa kiva-hanke kiusaamista estänyt, valitettavasti...
Täsäs keskustelussa kun joku sanoi KiVa-koulun maksullisuudesta, niin ihan kiva käyttää koulujen rahaa semmoseen, mikä ei ole hyödyllistä. :D Itellä on KiVa-koulusta huonoja kokemuksia siitä, ettei aina, erityisesti yläasteella, kiusaamiseen puututtu.

Mediassahan oli jotain juttuu siitä, kuinka yks mun vanhan paikkakunnan naapurikunnan koulu on kyselyissä paljastunut Suomen pahimmaksi kiusaamispesäkkeeksi, vaikka kyseessä on KiVa-koulu. :D Äiti ei uskaltanut mua pistää kyseiseen kouluun, kun ala-asteella mun ope ehdotti, et menen normaaliluokille, just tuon kiusaamisongelman takii. Ainakin tiiän, et kyseisessä koulussa oltais seiskojen päälle heitetty vettä ja että mun siskon luokkatoverin pulpetin äärelle olisi tunnin aikana heitetty hirttosilmukka. Muutenkin toi kyseinen koulu on aika outo mun mielestä, kun siel on muutamii höpsöi opettajii ainakin.
 
Ylös Pohja