Mielenterveys Kesä oli jälleen rennompaa.

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Jälleen ensimmäisen viikon jälkeen on lukio hajottanut mielenterveyteni.

Kesällä joka ikinen aamu oli mukavaa nousta töihin, vaikka teinkin fyysisesti raskasta työtä. Olin joka ikinen päivä aamusta alkaen iloinen töissä, odotin jokaista päivää. Työkaverit olivat mukavia ja tiesin töiden jälkeen saavani ottaa rennosti tai käydä esimerkiksi urheilemassa!

Nyt nousen väsyneenä, tiedän etten ole ehtinyt nukkumaan kunnolla. Istun koulussa kahdeksan tuntia päivästä, tämän jälkeen käyn soittotunnilla ja loppu ilta menee läksyissä. Itken ja huudan kaikille, koska en osaa ja jaksa. Äitinikään ei enään jaksa. Minulla ei ole kavereita joilta kysyä apua.

En vain enää jaksa. En jaksa mitään. Mikään ei tunnu miltään. Tiedän vain sen, kuinka olen jo nyt jäljessä tehtävissä. Tiedossa monta esitelmää, netissä olevien, tekemättömien, tehtävien määrä kasvaa joka ikinen päivä.

Heti, kun valmistun, lähden kauas pois. Jollei jokin muutu, en tule milloinkaan palaamaan tänne takaisin.
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Samaistuin. En oikein muuta osaa sanoa. Kesä meni todella hyvin. Nyt on kahdeksasta puoleen neljään koulua jonka jälkeen lähes suoraan treeneihin ja myöhään illalla kotiin, läksyt teen matkalla treeneihin niiltä osin kuin ehdin, loput viikonloppuna mahdollisesti myöhässä. En ehdi palautua rasituksesta ja olen väsynyt. Ja olen käynyt lukiota nyt seitsemän päivää. Kadun jo tässä kohtaa lukiovalintaani, olisin vallan hyvin voinut mennä toiseen kaupunkiin, lähemmäs harrastustani ja urheilulinjalle vieläpä, jolloin saisin treenejä hoidettua kouluajalla ja vielä opintopisteitäkin siitä että harrastan urheilua. Nyt huitelen vajaan tunnin suuntaansa lähes joka päivä koulun jälkeen vain siksi ettei tarvinnut muuttaa kotoa kun koulu sentään on pyöräilymatkan päässä. Enkä saa kuitattua harrastustani edes opintopisteiksi. Joskus en käsitä tyhmyyttäni.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Samaistuin. En oikein muuta osaa sanoa. Kesä meni todella hyvin. Nyt on kahdeksasta puoleen neljään koulua jonka jälkeen lähes suoraan treeneihin ja myöhään illalla kotiin, läksyt teen matkalla treeneihin niiltä osin kuin ehdin, loput viikonloppuna mahdollisesti myöhässä. En ehdi palautua rasituksesta ja olen väsynyt. Ja olen käynyt lukiota nyt seitsemän päivää. Kadun jo tässä kohtaa lukiovalintaani, olisin vallan hyvin voinut mennä toiseen kaupunkiin, lähemmäs harrastustani ja urheilulinjalle vieläpä, jolloin saisin treenejä hoidettua kouluajalla ja vielä opintopisteitäkin siitä että harrastan urheilua. Nyt huitelen vajaan tunnin suuntaansa lähes joka päivä koulun jälkeen vain siksi ettei tarvinnut muuttaa kotoa kun koulu sentään on pyöräilymatkan päässä. Enkä saa kuitattua harrastustani edes opintopisteiksi. Joskus en käsitä tyhmyyttäni.
Valintoja valintoja. Kyllä me kaikki jälkiviisastellaan.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Samaistun:(
Toki mulla menee samallalailla ku kesälläkin mut lol
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Samaistuin. En oikein muuta osaa sanoa. Kesä meni todella hyvin. Nyt on kahdeksasta puoleen neljään koulua jonka jälkeen lähes suoraan treeneihin ja myöhään illalla kotiin, läksyt teen matkalla treeneihin niiltä osin kuin ehdin, loput viikonloppuna mahdollisesti myöhässä. En ehdi palautua rasituksesta ja olen väsynyt. Ja olen käynyt lukiota nyt seitsemän päivää. Kadun jo tässä kohtaa lukiovalintaani, olisin vallan hyvin voinut mennä toiseen kaupunkiin, lähemmäs harrastustani ja urheilulinjalle vieläpä, jolloin saisin treenejä hoidettua kouluajalla ja vielä opintopisteitäkin siitä että harrastan urheilua. Nyt huitelen vajaan tunnin suuntaansa lähes joka päivä koulun jälkeen vain siksi ettei tarvinnut muuttaa kotoa kun koulu sentään on pyöräilymatkan päässä. Enkä saa kuitattua harrastustani edes opintopisteiksi. Joskus en käsitä tyhmyyttäni.
Ja hei, onnistuisko lukion vaihto?
Tiedän useamman jotka on vaihtaneet kesken vuotta lukioon toiselle paikkakunnalle johonkin erityislukioon:)
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
782
Reaktioarvo
752
Samaistun. Jos siis helpottaa, niin et ole yksin. Teen kouluhommia etänä, sillä olen osastolla enkä pääse paikan päälle koululle. En meinaa edes löytää kaikkia tehtäviä, joita pitäisi tehdä ja samalla niitä tulee vaan lisää. Stressaa ja ahdistaa.

Lähetän tsempit täältä. ❤️
Tuli myös mieleeni, että kannattaisiko sun jutella jonkun kanssa tuosta? Esimerkiksi opon?
Mulla myös helpottaa se, kun teen opiskelusta mukavampaa. Otan esimerkiksi lämpimän kauratyynyn syliini, kuuntelen musiikkia ja teen kouluhommia kohtuudessa, ei liikaa yhdelle päivälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Ja hei, onnistuisko lukion vaihto?
Tiedän useamman jotka on vaihtaneet kesken vuotta lukioon toiselle paikkakunnalle johonkin erityislukioon:)
No tätä olen kans miettinyt mutta en sitten tiedä ratkaisisiko sekään ongelmiani oikeasti. Toki tulee erivapauksia ja helpotuksia opintoihin se urheilulinjalaisuuden myötä, olen jo monta kertaa viikon aikana miettinyt kuinka paljon helpompaa olisi olla siellä. Ehkä pitäisi jutella jonkun kanssa mutta en saa sitäkään aikaiseksi.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
No tätä olen kans miettinyt mutta en sitten tiedä ratkaisisiko sekään ongelmiani oikeasti. Toki tulee erivapauksia ja helpotuksia opintoihin se urheilulinjalaisuuden myötä, olen jo monta kertaa viikon aikana miettinyt kuinka paljon helpompaa olisi olla siellä. Ehkä pitäisi jutella jonkun kanssa mutta en saa sitäkään aikaiseksi.
Kannattaa yrittää:)
Saat muutenkin olikohan joku 8 kurssia pois tuolla.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Jep 16 opintopistettä nykylukion mukaan. Täytyy kuitenkin jakso loppuun käydä ettei tarvitse käydä samoja kursseja uusiksi, hyväksyvät varmaan kuitenkin kun on pakollisia ja pitäisi joka paikassa olla täysin samanlaisia.
Joo hyväksyvät.
Mut kannattaa alottaa jo nyt järjestelyt että ei käy nii että hups ei ookkaan asuntoa tms
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Voimahali <3 Mä en tiedä mitä mulle tapahtu kesän aikana, koska sitä ennen oli useampi vuosi ollut tosi rankkaa. Jätin lukion kesken, kävin valman, mutta sielläkin sain vaan pari kurssia suoritettua. Nyt aloitin opiskelut erityisoppilaitoksessa ja jostain syystä jaksan lyhyilläkin yöunilla käydä koulussa, vaikka matka kouluun on pidempi ja joudun heräämään vähän aikaisemmin. Välillä tuntuu, että en ansaitsisi olla siinä koulussa, koska en oo edes syönyt mun lääkkeitä moneen kuukauteen. Toisaalta saa nähdä miten taas käy, kun mennään syksyä kohden.

Mä en tiedä kunnolla miten lukiossa toimitaan tuollaisissa tilanteissa, mutta olisko sun mahdollista saada jotain kevennystä sun opiskeluihin? Se on niin väärin, jos opiskelun takia menettää voimat ja mielenterveyden. Sä ansaitsisit tohon jotain helpotusta ja apua ja toivon todella, että saatkin. <3
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Samaistuin. En oikein muuta osaa sanoa. Kesä meni todella hyvin. Nyt on kahdeksasta puoleen neljään koulua jonka jälkeen lähes suoraan treeneihin ja myöhään illalla kotiin, läksyt teen matkalla treeneihin niiltä osin kuin ehdin, loput viikonloppuna mahdollisesti myöhässä. En ehdi palautua rasituksesta ja olen väsynyt. Ja olen käynyt lukiota nyt seitsemän päivää. Kadun jo tässä kohtaa lukiovalintaani, olisin vallan hyvin voinut mennä toiseen kaupunkiin, lähemmäs harrastustani ja urheilulinjalle vieläpä, jolloin saisin treenejä hoidettua kouluajalla ja vielä opintopisteitäkin siitä että harrastan urheilua. Nyt huitelen vajaan tunnin suuntaansa lähes joka päivä koulun jälkeen vain siksi ettei tarvinnut muuttaa kotoa kun koulu sentään on pyöräilymatkan päässä. Enkä saa kuitattua harrastustani edes opintopisteiksi. Joskus en käsitä tyhmyyttäni.
Kuten jo aiemmassa sanottiin, kannattaa katsella josko lukion vaihto onnistuisi! :3

Mut ikävää kuulla, että heti sulla noin rankkaa
:( Toivottavasti helpottaisi!
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Samaistun. Jos siis helpottaa, niin et ole yksin. Teen kouluhommia etänä, sillä olen osastolla enkä pääse paikan päälle koululle. En meinaa edes löytää kaikkia tehtäviä, joita pitäisi tehdä ja samalla niitä tulee vaan lisää. Stressaa ja ahdistaa.

Lähetän tsempit täältä. ❤️
Tuli myös mieleeni, että kannattaisiko sun jutella jonkun kanssa tuosta? Esimerkiksi opon?
Mulla myös helpottaa se, kun teen opiskelusta mukavampaa. Otan esimerkiksi lämpimän kauratyynyn syliini, kuuntelen musiikkia ja teen kouluhommia kohtuudessa, ei liikaa yhdelle päivälle.
Kiitos! Tsempit myös sulle <3

Ikävää kuulla, että osastolla oli haittaa noin paljon sun opiskelua :(

Voisin yrittää jutella jonkun kanssa :3 Ja kiitos vinkeistä, pitää kokeilla!
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Voimahali <3 Mä en tiedä mitä mulle tapahtu kesän aikana, koska sitä ennen oli useampi vuosi ollut tosi rankkaa. Jätin lukion kesken, kävin valman, mutta sielläkin sain vaan pari kurssia suoritettua. Nyt aloitin opiskelut erityisoppilaitoksessa ja jostain syystä jaksan lyhyilläkin yöunilla käydä koulussa, vaikka matka kouluun on pidempi ja joudun heräämään vähän aikaisemmin. Välillä tuntuu, että en ansaitsisi olla siinä koulussa, koska en oo edes syönyt mun lääkkeitä moneen kuukauteen. Toisaalta saa nähdä miten taas käy, kun mennään syksyä kohden.

Mä en tiedä kunnolla miten lukiossa toimitaan tuollaisissa tilanteissa, mutta olisko sun mahdollista saada jotain kevennystä sun opiskeluihin? Se on niin väärin, jos opiskelun takia menettää voimat ja mielenterveyden. Sä ansaitsisit tohon jotain helpotusta ja apua ja toivon todella, että saatkin. <3
Ihanaa kuulla, että nyt jaksat käydä koulussasi! Ja tietenkin ansaitset olla siellä!! Onko siis siellä koulussa sellainen ilmapiiri, että sinne on "kevyempää" nousta jokainen aamu? Mutta niin ihanaa kuulla!!

Ja kiitos <3 Pitää yrittää kysellä opolta tms :)
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Ihanaa kuulla, että nyt jaksat käydä koulussasi! Ja tietenkin ansaitset olla siellä!! Onko siis siellä koulussa sellainen ilmapiiri, että sinne on "kevyempää" nousta jokainen aamu? Mutta niin ihanaa kuulla!!

Ja kiitos <3 Pitää yrittää kysellä opolta tms :)
Joo, on kiva ja rento ilmapiiri ja paljon pienempi ryhmäkoko, joten on ollut helpompi olla siellä. Opettajat pystyy paremmin tukemaan opinnoissa ja sen takia ei jää niin helposti jälkeen, kun on helposti apua saatavilla. Oon ainakin tähän asti tykännyt olla siellä ja toivottavasti jatkossakin. Toisena vuonna pitäisi lähteä työssäoppimaan ja kaksi vikaa opiskeluvuotta ollaan yleensä työpaikoilla, se on ehkä ainoa juttu mikä jännittää, koska silloin taas tulee muutoksia, mutta eiköhän siitäkin selviä ':D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Ää, nykyään lukio-opinnot on kamalan raastavia. Tuntuu, ettei ongelmaa ymmärretä kovinkaan paljon. :( Tietysti opettajatkin ja monet muutkin joutuvat kärsimään tästä ongelmasta, ettei tämä ole yksinomaan opiskelijoiden taakkana.

Onko sulla lukkarissa paljon vapaaehtoisia kursseja, jotka tuovat lisää työtaakkaa? 🤔 Kirjoitatko esimerkiksi liikaa aineita vai täyttääkö koulun erityislinjan lisäkurssit lukkaria järkyttävästi? Näin entisen lukion erityislinjan opiskelijana tuo on aika tuttua, kun lukuaineet söivät liikaa intoa ja lukkaria. Jouduin monet vapaaehtoiset kuviskurssit jättää tekemättä, kun muuten olisi ollut liikaa pitkiä koulupäiviä... Tällainen lukkareiden höllennys kohentaa omaa jaksamista huomattavasti, ja vapaa-aikaa jää enemmän muuhun. 😇

Toisaalta nyt kun kurssien sijasta kerätään lukioissa opintopisteitä, niin näin vanhan lukio-opetussuunnitelman käyneenä hankala tietää nykylukion opiskelun rankkuutta. Joka tapauksessa opiskelusta pyritään nähtävästi tehdä paljon raskampaa, mitä se ennen oli. :/
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
782
Reaktioarvo
752
Kiitos! Tsempit myös sulle <3

Ikävää kuulla, että osastolla oli haittaa noin paljon sun opiskelua :(

Voisin yrittää jutella jonkun kanssa :3 Ja kiitos vinkeistä, pitää kokeilla!
Kiitos paljon. ❤️


Se kieltämättä hankaloittaa asioita. D:

Ajattelen, että juttelu voisi olla tärkeää. Ole hyvä! ❤️
 
Ylös Pohja