Opiskelu Kokemuksia ryhmätöistä

Opiskelu ja itseopiskelu

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Kertokaa kaikkia hyviä, huonoja ja omituisia ryhmätyökokemuksia. Onko joku ryhmäläinen sluibaillut tai pomottanut tai hävinnyt kuin pieru Saharaan?

Itsellä on ollut ihan kohtalaisia kokemuksia nyt AMKissa opiskellessa. Eräässä ryhmätyössä kaikki sujui hyvin, mutta lopullinen työ saatiin palautettua vain jotain 4 minuuttia ennen palautusajan loppumista. Jotenkin ei vaan saatu ajoissa sovittua mitään ja meni tiukalle palautuksen kanssa.

Toinen ryhmätyö sujui hyvin, tosin ei oltu ihan varmoja siitä, että miten työ pitäisi jakaa tai ylipäätään tehdä. Sitten loppuvaiheessa aika alkaa loppua kesken eikä oikein ehditty työstämään, joten yksi jäsenistä veti herneen nenään ja ilmoitti, että onkin "kunnianhimoinen ja haluaisi saada hyvän arvosanan". Eli jo tehty työ ei ollutkaan kelvollinen, mutta ei oikein selvinnyt, että mitä ihmettä hän siihen vielä halusi. Tyyppi erosi ryhmästä ja ilmoitti opettajalle. Palautettiin sitten jo tehty työ vähän viimeistellen ja se ryhmästä karannut kai sitten teki jotain ihan huippua priimaa oman osuutensa pohjalle, tiedä sitten mitä, koska palautukseen oli vain pari päivää siinä vaiheessa.

Jatkossa taidan tehdä ihan itsenäisesti, koska meillä annetaan tehdä myös yksin. Joskus olis vaan kiva saada jaettua työtä porukassa, jolloin kuorma olisi pienempi. Vaan vaikeaa on.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Ite inhoan ryhmätöitä, vaikka pääosin ne onkin aina menneet ihan hyvin. Mun ihan eka ryhmätyö amkissa oli kuitenkin ihan täysi painajainen, kun työtä aloittaessa kyselin työnjaoista ja eräs sitten ilmoitti tekevänsä koko jutusta 2/3 yksin. No itse sitten myönnyin ja päädyin tekemään jonkun pikkuosan jostain, kun en tuntenut tätä tyyppiä ja ajattelin, että se varmaan haluaa varmistua, että kaikki menee niinkuin se itse haluaa ja että se myös osaa asiansa, kun kerran itse niin päättäväisenä kertoi haluavansa tehdä kaiken itse ja sanoi muka aloittaneensa myös jo.

No selvisi sitten päivä ennen palautusta, että itse asiassa tää ei ollut tehnyt juuri mitään ja sen vähäisenkin ihan väärin lukematta edes ohjeita koko paskaan ja päädyin itse sitten viettämään koko edeltävän yön väsäämässä edes jotain esitettäväksi kelpaavaa. Esittäessä tää samainen tyyppi vaan jätti tulematta ja sain ite kaikki haukut opettajalta. Juuri ja juuri päästiin läpi, mutta oon vieläkin tän opettajan mustalla listalla ja tää vitun sankari pääsi kuin koira veräjästä, kun ope vissiin luuli, että minä olin siinä se, joka pilasi sen työn. No opin ainakin sen, että kehenkään ei kannata luottaa ja kaikki kannattaa vaan jakaa tasaisesti ihan sama vaikka joku haluaisikin yksin tehdä kaiken. Sitä en vieläkään tosin ymmärrä, mikä sillä toisella mahtoi olla motiivina tälle koko selkkaukselle, kun sai se itsekin siitä huonon arvosanan vaikka huudoilta välttyikin D:
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Ite inhoan ryhmätöitä, vaikka pääosin ne onkin aina menneet ihan hyvin. Mun ihan eka ryhmätyö amkissa oli kuitenkin ihan täysi painajainen, kun työtä aloittaessa kyselin työnjaoista ja eräs sitten ilmoitti tekevänsä koko jutusta 2/3 yksin. No itse sitten myönnyin ja päädyin tekemään jonkun pikkuosan jostain, kun en tuntenut tätä tyyppiä ja ajattelin, että se varmaan haluaa varmistua, että kaikki menee niinkuin se itse haluaa ja että se myös osaa asiansa, kun kerran itse niin päättäväisenä kertoi haluavansa tehdä kaiken itse ja sanoi muka aloittaneensa myös jo.

No selvisi sitten päivä ennen palautusta, että itse asiassa tää ei ollut tehnyt juuri mitään ja sen vähäisenkin ihan väärin lukematta edes ohjeita koko paskaan ja päädyin itse sitten viettämään koko edeltävän yön väsäämässä edes jotain esitettäväksi kelpaavaa. Esittäessä tää samainen tyyppi vaan jätti tulematta ja sain ite kaikki haukut opettajalta. Juuri ja juuri päästiin läpi, mutta oon vieläkin tän opettajan mustalla listalla ja tää vitun sankari pääsi kuin koira veräjästä, kun ope vissiin luuli, että minä olin siinä se, joka pilasi sen työn. No opin ainakin sen, että kehenkään ei kannata luottaa ja kaikki kannattaa vaan jakaa tasaisesti ihan sama vaikka joku haluaisikin yksin tehdä kaiken. Sitä en vieläkään tosin ymmärrä, mikä sillä toisella mahtoi olla motiivina tälle koko selkkaukselle, kun sai se itsekin siitä huonon arvosanan vaikka huudoilta välttyikin D:
Ei helvetti mikä tyyppi toi sun ryhmätyöparis. D: En osannutkaan olettaa, että näitä tapauksia on vielä korkeakouluissa, vaikka joku yliopistossa opiskeleva demittäjä kertoi ryhmätyöparinsa feidailevan tapaamisista. Mietin vaan, et miten tommoset lusmuilijat ovat voineet korkeakouluihin päästä, ja miten ne edes opinnoissaan tai työelämässä edes pärjäävät. :/
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Itse en ryhmätöistä erityisesti pidä, koska epäsosiaalisena olentona en ole hyvä olemaan kanssakäynnissä muiden ihmisten kanssa, eikä omaa näkemystä asioista saa helposti ryhmätöissä tuotua esille. Tietty ryhmätöissä on se etu, että työtaakka on pienempi, kuin kaikkea ei yksin tehdä, ja ryhmätöitä on kiva tehdä, kun ryhmät jäsenet ovat mukavia ja työnsä tekeviä. Itselle on välillä eksynyt ryhmiini näitä sluibailijoita, mutta ei tule ryhmätöistä erityisen huonoa kokemusta mieleen. :D

Ryhmätyöt on muutenkin kuormittavia, kun niissä pitää ajatella muita ja olla tekemisissä muiden kanssa. En vaan osaa jutella ihmisille, ja yksinäisenä olentona en löydä työskentelyryhmää omasta tahdostani. Kaikki aina valkkaa omat kaverinsa ryhmään, ja itse päädyn ryhmien jäseneksi joko ylimääräisenä tai arpomalla. On kyl joskus mun opetusryhmän opiskelijat pyytänyt mua ryhmiin, mut vain lähinnä sen takia, ettei mun tarttis mennä meidän koulun peruslinjalaisten sekaan, joita en lainkaan tunne. :D Oon siis kuvislinjalla.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Ei helvetti mikä tyyppi toi sun ryhmätyöparis. D: En osannutkaan olettaa, että näitä tapauksia on vielä korkeakouluissa, vaikka joku yliopistossa opiskeleva demittäjä kertoi ryhmätyöparinsa feidailevan tapaamisista. Mietin vaan, et miten tommoset lusmuilijat ovat voineet korkeakouluihin päästä, ja miten ne edes opinnoissaan tai työelämässä edes pärjäävät. :/
Joo pohdin kans, että miten ihmeessä tollaset ylipäänsä roikkuu mukana D: no varmaan työelämässä viimeistään sitten tajuaa ettei toimi ihan noin
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Joo pohdin kans, että miten ihmeessä tollaset ylipäänsä roikkuu mukana D: no varmaan työelämässä viimeistään sitten tajuaa ettei toimi ihan noin
Niinpä. D: Mut tiiätkö, onko ammattikorkeakoulussa noita tyyppejä paljonkin? Ite hain pariin ammattikorkeakouluun yhteishaussa mut ensisijaisesti yliopistoihin.
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,148
Reaktioarvo
5,469
Meillä oli tän vuoden alussa AMK:ssa yksi iso kirjallinen tehtävä (lopullinen pituus lähes 80 sivua) ryhmätyönä. Ryhmäkin oli iso, 6 henkeä, joten jaettiin kirjoitelman alueet suunnilleen tasan ja alettiin hommiin. Sovittiin yhteinen deadline työn "raakaversiolle", jotta editoija (= minä) kerkeää tarkistaa ja viimeistellä työn ennen varsinaista palautusta.

4 henkeä teki osansa erinomaisesti ja aikataulussa. Yksi teki vähän sinnepäin, mutta myös ajallaan. Mutta auta armias tämä viimeinen sankari... Sen lisäksi että hän vänkäsi vastaan ja valitti jatkuvasti, hän oli kirjoittanut raakaversio-deadlineen mennessä YHDEN SIVUN (vrt. muilla 8-12 sivua). Ja aivan hutaistua tekstiä. No, pistin hänelle viestiä, että teepäs nyt osiosi loppuun niin voin editoida sen sitten viimeisenä, katson muiden osiot ekana. Arvatkaa vaan venyttikö hän sitä kirjoittamistaan oikean deadlinen viimeisen päivän iltaan. :D Oli tosi kiva sitten paniikissa itku kurkussa editoida sitä, kun palautusaikaa oli jäljellä joku 30 minuuttia. Ennen kaikkea ketutti se, että hänellä oli hyvin kevyt osio meidän muiden osioihin verrattuna ja sitten kehdataan käyttäytyä noin. Saatiin työstä arvosanaksi 5 (asteikolla 1-5) ja rehellisesti sanottuna ärsyttää, että hänellekin tuli sama arvosana vaikka työpanos oli muihin ryhmäläisiin verrattuna surkea.

En pidä ryhmätöistä, eivätkä tämmöiset kokemukset auta asiaa yhtään. :D Pakko haukkua itseään vähän myös: myönnän olevani aika dominoiva ryhmän jäsenenä ja varmasti aika ärsyttävä ryhmäläinen. En tykkää kompromisseista ja tapaan levittää omaa osiotani muiden osioiden päälle, koska haluan suorittaa perfektionistisia korjailujani joka välissä. Omassa toiminnassani on siis myös paljon kehitettävää.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Näitä kokemuksia lukiessa ei kyl tee mieli aloittaa korkeakouluopintoja. Pitänee sit jatkaa lukion jälkeen elämäm koluun. T_T
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,148
Reaktioarvo
5,469
Näitä kokemuksia lukiessa ei kyl tee mieli aloittaa korkeakouluopintoja. Pitänee sit jatkaa lukion jälkeen elämäm koluun. T_T
Suosittelen korkeakouluopintoja ryhmätöistä huolimatta! Vaikka ryhmätöitä on aika paljon, niin meillä ainakin saa useimmiten päättää ryhmänsä itse, joten harvemmin joutuu näiden sluibailijoiden kanssa samaan porukkaan.

Ja vaikka olisikin satunnaiset ryhmät niin voi tulla positiivisiakin kokemuksia: viimeisimpänä itse tein englannin esitelmän erään puolitutun luokkatoverini kanssa ja tämä osoittautuikin ihan super mainioksi tyypiksi ja nykyään ollaan kavereita. Ilman tätä ryhmätyötä ei oltaisi välttämättä tajuttu tutustua. Ja hän teki myös oman osionsa työstä erittäin hyvin.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Niinpä. D: Mut tiiätkö, onko ammattikorkeakoulussa noita tyyppejä paljonkin? Ite hain pariin ammattikorkeakouluun yhteishaussa mut ensisijaisesti yliopistoihin.
Omalla luokalla (n. 35 ihmistä) tulee äkikseltään mieleen 3 tollasta perässäroikkujaa, joten aika maltillinen määrä vielä :D en sitten tiedä miten muualla kun koronan takia en oo tosiaan ees nähnyt muita ryhmiä kuin tuon oman
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Omalla luokalla (n. 35 ihmistä) tulee äkikseltään mieleen 3 tollasta perässäroikkujaa, joten aika maltillinen määrä vielä :D en sitten tiedä miten muualla kun koronan takia en oo tosiaan ees nähnyt muita ryhmiä kuin tuon oman
Siis onks ammattikorkeakoulussa opiskelijat jaettu opiskeluryhmiin niin kuin lukiossa? Mut onks ammattikorkeakoulussa kurssit vain tietyn opiskeluryhmän kesken, eikä lukion tavoin silleen, että kurssille hakee opiskelijoita monista opiskeluryhmistä?

Ite hain muuten opiskelee amkiin (ja yliopistoon) graafista suunnittelua, ja hakemiini aloihin amkissa otetaan 20-21 opiskelijaa. Onks toi siis sit se oma amkin opiskeluryhmä?

Mut joo, tiiätkö, et onks noi sun ryhmän perässäliikkujat semmoisii hylköitä tai tuppisuita, joita ei kiinnosta olla ihmisten kaa? Nimittäin toi ryhmätöissä vitkastelu antaa vähäsen semmosen kuvan. :D
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Kertokaa kaikkia hyviä, huonoja ja omituisia ryhmätyökokemuksia. Onko joku ryhmäläinen sluibaillut tai pomottanut tai hävinnyt kuin pieru Saharaan?

Itsellä on ollut ihan kohtalaisia kokemuksia nyt AMKissa opiskellessa. Eräässä ryhmätyössä kaikki sujui hyvin, mutta lopullinen työ saatiin palautettua vain jotain 4 minuuttia ennen palautusajan loppumista. Jotenkin ei vaan saatu ajoissa sovittua mitään ja meni tiukalle palautuksen kanssa.

Toinen ryhmätyö sujui hyvin, tosin ei oltu ihan varmoja siitä, että miten työ pitäisi jakaa tai ylipäätään tehdä. Sitten loppuvaiheessa aika alkaa loppua kesken eikä oikein ehditty työstämään, joten yksi jäsenistä veti herneen nenään ja ilmoitti, että onkin "kunnianhimoinen ja haluaisi saada hyvän arvosanan". Eli jo tehty työ ei ollutkaan kelvollinen, mutta ei oikein selvinnyt, että mitä ihmettä hän siihen vielä halusi. Tyyppi erosi ryhmästä ja ilmoitti opettajalle. Palautettiin sitten jo tehty työ vähän viimeistellen ja se ryhmästä karannut kai sitten teki jotain ihan huippua priimaa oman osuutensa pohjalle, tiedä sitten mitä, koska palautukseen oli vain pari päivää siinä vaiheessa.

Jatkossa taidan tehdä ihan itsenäisesti, koska meillä annetaan tehdä myös yksin. Joskus olis vaan kiva saada jaettua työtä porukassa, jolloin kuorma olisi pienempi. Vaan vaikeaa on.
Joo riippuu ihan ryhmästä. Ryhmät kai vaatii myös jonkilaista johtajatyyppiä, mutta ei kukaan kai sellainen tahdo olla koulussa
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Suosittelen korkeakouluopintoja ryhmätöistä huolimatta! Vaikka ryhmätöitä on aika paljon, niin meillä ainakin saa useimmiten päättää ryhmänsä itse, joten harvemmin joutuu näiden sluibailijoiden kanssa samaan porukkaan.

Ja vaikka olisikin satunnaiset ryhmät niin voi tulla positiivisiakin kokemuksia: viimeisimpänä itse tein englannin esitelmän erään puolitutun luokkatoverini kanssa ja tämä osoittautuikin ihan super mainioksi tyypiksi ja nykyään ollaan kavereita. Ilman tätä ryhmätyötä ei oltaisi välttämättä tajuttu tutustua. Ja hän teki myös oman osionsa työstä erittäin hyvin.
Itselle toi oman ryhmän valitseminen ei helpota asiaa lainkaan, sillä minulla ei ole lainkaan ystäviä tai hyviä tuttuja, joiden kaa tehdä pari-tai ryhmätyöt. Näin on minulla ollut koko tämän lukioajan, ja aina vaan oon joutunut kuumottelee, kenen pariksi tai mihin ryhmään joudun. Jos parit valitaan ite, olen aina ylijäämä, joka joutuu johonkin ryhmään satunnaisesti pariksi. Uskon, että sama jatkuu minulla korkeakoulussakin.

Niin ja en oo koskaan koulun ryhmätöistä kavereita saanut, vaikka joissakin ryhmissä on ollut kiva jutella muiden kaa niitä näitä. :D Poikkeuksena on meidän koulun teatteriproduktio viime vuodelta, jolloin parinani oli eräs tyttö, johon tutustuin, mutta produktion päätyttyä ei olla oltu yhteyksissä. Ei oo vaan meillä tullut pidettyä yhteyttä.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Joo riippuu ihan ryhmästä. Ryhmät kai vaatii myös jonkilaista johtajatyyppiä, mutta ei kukaan kai sellainen tahdo olla koulussa
Kyl jotkut semmoiset, jotka haluavat vaikuttaa asioihin ja ilmaista mielipiteensä, ovat koulussa varmasti johtajatyyppiä.

Tietty koulussa ei välttis haluta aiheuttaa riitatilanteita muiden kaa, joten iso osa oppilaista voi sivuuttaa johtajan roolin ja myöntyä hiljaa enemmistön mielipiteeseen, vaikka näkemys asioista olisi itsellä toisenlainen. Johtajan rooli myös on työlästä, kun ryhmätöissä on suurempi vastuu työtuloksesta.

Eli kyllä nöitä johtajatyyppejä koulusta löytyy, mut ei niin paljoa kuitenkaan. Aivan kuten sanoitkin, ei moni nähtävästi halua johtajatyyppiä olla koulussa.
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Johtajatyypin tarve vähän riippuu, olin kerran yhdessä ryhmässä, jossa olisi ollut tarvetta johtajatyypille ja itse en siihen ryhtynyt, koska minut oli siirretty siihen ryhmään muualta ja muut jo tunsivat toisensa, joten rupea siinä sitten johtamaan porukkaa, joka jo tuntee toisensa...sanomattakin selvää, että ryhmätyöt eivät onnistuneet ja johtajatyypin puute vaivasi, mutta kukaan ei oikein luontevasti siihen osannut ruveta. Huono arvosana ryhmätyöstä, taisi olla vain 2. Onneksi se oli kertaluontoinen ryhmäjuttu.

Toisessa ryhmässä kaikki sujui hyvin ilman sen kummempaa johtajaa, ryhmänjaon jälkeen katsoin tehtävää ja ehdotin spontaanisti työn jakamista osiin ja jokainen poimi itselleen oman osuuden luontevasti ja teki sen valmiiksi, jonka jälkeen vapaaehtoinen viimeisteli työn ja kysyi vielä viimeiset kommentit ja korjausideat, jonka jälkeen hän palautti työn hyvissä ajoin. Arvosanaksi täydet viisi. Semmoinen ryhmätyö on kyllä mahtava, kaikki vaan soljuu melkein kuin itsestään eikä kukaan vedä hernettä nenään mistään tai rupea sooloilemaan. Ehkä aikuisryhmässä onnistuu paremmin, tiedä sitten, koska kaikilla on paljon muitakin töitä ja kaikki haluavat olla tehokkaita sillä vähällä ajalla, joka opiskeluun riittää.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
J
Siis onks ammattikorkeakoulussa opiskelijat jaettu opiskeluryhmiin niin kuin lukiossa? Mut onks ammattikorkeakoulussa kurssit vain tietyn opiskeluryhmän kesken, eikä lukion tavoin silleen, että kurssille hakee opiskelijoita monista opiskeluryhmistä?

Ite hain muuten opiskelee amkiin (ja yliopistoon) graafista suunnittelua, ja hakemiini aloihin amkissa otetaan 20-21 opiskelijaa. Onks toi siis sit se oma amkin opiskeluryhmä?

Mut joo, tiiätkö, et onks noi sun ryhmän perässäliikkujat semmoisii hylköitä tai tuppisuita, joita ei kiinnosta olla ihmisten kaa? Nimittäin toi ryhmätöissä vitkastelu antaa vähäsen semmosen kuvan. :D
Juu meillä ainakin on, mutta normaalioloissa on kyllä kursseja muidenkin kanssa, nyt koronavuonna tää koulu on vaan rajottanut silleen että rakennuksessa oli vaan yksi ryhmä kerrallaan sillon kun vielä ylipäänsä oli lähikoulua. Ja joo, luulisin että toi n. 20 ihmistä on se ryhmä sitten, tai täällä ne ainakin jaetaan vaan niin että tietyn linjan kaikki sinä vuonna alottaneet on yksi ryhmä. Kieltämättä tällänen luokkasysteemi tuntuu vähän oudolta kun viimeksi peruskoulussa oli oikeasti oma luokka mutta joo :D

Yks näistä ei oo hylkiö vaan enemmänkin liikabilettäjä, joka ei sitten koulusta huolehdi yhtään, mutta nää pari muuta on juuri sellasia tuppisuita jotka ei oo ottaneet mitään kontaktia kehenkään, vaikka moni vielä alkuvuodesta yrittikin kutsua niitä mukaan porukkaan D:
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Mulla ei ole mitään kovin kamalia kokemuksia. Joskus on tehty vähän kiireisellä aikataululla, mutta aina on tullut valmista ennen deadlinea. Yhdellä filosofian kurssilla meillä oli muistaakseni viiden hengen ryhmä, mutta kahdesta ei koskaan kuulunut mitään. Saatiin vitonen, vaikka suunniteltiin esitelmä edellisenä päivänä (kaikki oli lukenu sovitun luvun kirjasta, sitten siitä keskusteltiin ja sovittiin suunnilleen, mitä puhutaan). Meni yllättävän hyvin.

Joskus lukiossa piti tehdä joku yhteiskuntaopin esitelmä. Siihen tuli otsikoksi "PAKKO RUOTSI" ja olin ilmeisesti hirvee nillittäjä, kun huomautin siitä.

Lukupiirit on ollu ihan kivoja, mitä nyt kommunikaatio ja muutama muukin asia vähän ontui edellisellä kurssilla. Kaikkien piti lukea joku artikkeli ja kertoa siitä muille lukupiiriläisille, yksi ryhmäläisistä ei ensin löytänyt artikkelia (minä linkkasin hänelle yhden löytämäni) ja sitten ei osannut oikein kertoa siitä mitään, koska ei oikein ollut ehtinyt lukea sitä. (Se oli niin kiinnostava, että toivoisin, että olisin valinnut sen itse.) Muiden ryhmäläisten artikkelit piti lukea etukäteen. Olisi varmaan pitänyt sopia joku deadline niiden valitsemiselle, koska ne sai luettavaksi edeltävänä iltana. Koko ryhmän kanssa piti sitten käydä läpi ne artikkelit. Yksi ryhmäläinen katosi zoomista juuri ennen omaa vuoroaan, ja kolmas esitteli artikkelin valmistautumatta.

Kerran yksi samassa lukupiirissä ollut kertoi, että toisella kurssilla hänen kanssaan samassa ryhmässä ollut oli nukantanut kesken zoom-tapaamisen. D: Tämä sama lukupiiri oli muuten paras ikinä, olin varmaan itse se paskin jäsen. En olisi ikinä saanut mitään niin luovaa aikaiseksi, mutta siinä ryhmässä sattui olemaan jotain taiteilijoita. :D
 

Tumppetus

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
150
Reaktioarvo
144
Eipä tule hirveästi mitään mieleen. Tänä vuonna on käynyt tosi usein niin, että mut on laitettu samaan ryhmään ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa ja ne on ilmeisesti päättäneet, ettei yhden suomalaisen takia tartte vaivautua puhumaan suomea :D Hieman kiusallista mutta mielenkiintoista kun pelataan lautapeliä ja kaikki puhuu venäjää mutta mun oletetaan silti osallistuvan vaikkei kukaan edes kerro mulle missä mennään :D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
J

Juu meillä ainakin on, mutta normaalioloissa on kyllä kursseja muidenkin kanssa, nyt koronavuonna tää koulu on vaan rajottanut silleen että rakennuksessa oli vaan yksi ryhmä kerrallaan sillon kun vielä ylipäänsä oli lähikoulua. Ja joo, luulisin että toi n. 20 ihmistä on se ryhmä sitten, tai täällä ne ainakin jaetaan vaan niin että tietyn linjan kaikki sinä vuonna alottaneet on yksi ryhmä. Kieltämättä tällänen luokkasysteemi tuntuu vähän oudolta kun viimeksi peruskoulussa oli oikeasti oma luokka mutta joo :D

Yks näistä ei oo hylkiö vaan enemmänkin liikabilettäjä, joka ei sitten koulusta huolehdi yhtään, mutta nää pari muuta on juuri sellasia tuppisuita jotka ei oo ottaneet mitään kontaktia kehenkään, vaikka moni vielä alkuvuodesta yrittikin kutsua niitä mukaan porukkaan D:
Juu, itekin aattelin, et tietyn alan tiettynä vuotena opinnon aloittaneet olis yks opiskeluryhmä. Mut onks nää muiden alojen opiskelijoiden yhteiset kurssit ainoastaan kielikursseja, vai onko niitä enemmän ja kuinka paljon?

Juu, pakko myöntää, et ei ne sluibailijat aina ole näitä yksinäisiä hiirulaisia. :D Mut on kyl jännä, et laiskurit on korkeakouluun asti päässeet. Mut musta tuntuu hieman ihanalta, että teidän luokalla on yritetty näitä tuppisuita pyytää porukkoihin mukaan, vaikkei se ookaan onnistunut. ♡ Siis kun mun ryhmässä lukiossa nää yksinäiset on vaan hätetty omiin oloihinsa, vaikka meidän luokalla on opettajien kesken hyvä maine. Ja kun meidän koukussa piti äänestää kannustaja meidän ryhmästä, niin tyylii puolet jätti äänestämättä (Minä myös, valitettavasti, koska en luokkalaisiani tunne. Oli kyl mielessä äänestää yhtä tyttöä, mut aattelin sen samalla olevan awkwardii, koska en ole läheinen hänen kaa). Ja siis oon yrittänyt mennä porukkoihin mukaan vähän väliä, mutta en niihin päässyt.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Eipä tule hirveästi mitään mieleen. Tänä vuonna on käynyt tosi usein niin, että mut on laitettu samaan ryhmään ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa ja ne on ilmeisesti päättäneet, ettei yhden suomalaisen takia tartte vaivautua puhumaan suomea :D Hieman kiusallista mutta mielenkiintoista kun pelataan lautapeliä ja kaikki puhuu venäjää mutta mun oletetaan silti osallistuvan vaikkei kukaan edes kerro mulle missä mennään :D
Sullapa on huonoa tuuria sit ollut. :D Tätä viestiä lukiessa aattelin ryhmäläistesi puhuvan enkkua keskenään, mutta ei kun venäjäähän ne puhuvatkin. :D On kyl kummallisii noi sun ryhmäläiset, kun eivät viitti sua huomioida mitenkään ja edes selittää, mistä on pelissä tai ryhmässä kyse.

Miten ihmeessä korkeakoulussa pelataan lautapelejä koulussa, vai opiskeletko muualla? Vai onko sitten jokin sosiaalialan opinto kyseessä?
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Miten ihmeessä korkeakoulussa pelataan lautapelejä koulussa, vai opiskeletko muualla? Vai onko sitten jokin sosiaalialan opinto kyseessä?
Mä opiskelen yliopistossa ja meidän piti kyllä joskus pakollisella ruotsin kurssilla pelata jotain. Kielikeskuksen kursseista paras, jolla oon ollut oli portugalin kurssi ja siellä leikittiin ja pelattiin vaikka mitä :D Tehtiin myös brigadeiroja tunnilla.
 
Viimeksi muokattu:

Bella

Asiantuntija
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
236
Reaktioarvo
205
Jotenkin joka kerta menee ihan päin helevettiä ryhmä työt ellei sitten tee hyvän kaverin kanssa.
Aina se menee niin että joko mua oletetaan niin tyhmäksi etten muka osaisi mitään ja että "no kopsaa vaan jostain tähä jotain ku et sä muuten mitään tähän saa" jne. tai niin että joudun tekee kaiken :O
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Jotenkin joka kerta menee ihan päin helevettiä ryhmä työt ellei sitten tee hyvän kaverin kanssa.
Aina se menee niin että joko mua oletetaan niin tyhmäksi etten muka osaisi mitään ja että "no kopsaa vaan jostain tähä jotain ku et sä muuten mitään tähän saa" jne. tai niin että joudun tekee kaiken :O
Aika ilkeetä käytöstä sun ryhmäläisiltä. :(
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Mä opiskelen yliopistossa ja meidän piti kyllä joskus pakollisella ruotsin kurssilla pelata jotain. Kielikeskuksen kursseista paras, jolla oon ollut oli portugalin kurssi ja siellä leikittiin ja pelattiin vaikka mitä :D Tehtiin myös brigadeiroja tunnilla.
Ää, en tiennyt, et yliopistossa olis pelei ja leikkei tunnilla, vaan aattelin, et siel tyylii istuttais perse penkissä kii kuuntelemassa open löpinöitä ja tehtäis random-ryhmätöitä. Mut olis kyl erikoista, että ruotsin kurssilla puhuttaiskin vaan venäjää. :D
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Jos oon täysin rehellinen, niin vihaan ryhmätöitä. Onneksi oman alan opinnoissa ryhmätyöt on aika harvinaisia. Yksilötyöskentelyssä minä teen kaiken ja saan henkilökohtaisen palautteen, joka kohdistuu oikealle ihmiselle. Ryhmätöissä taas palaute tulee kaikille yhtäläisesti, vaikka epäkohdat ei olisi olleet omalla vastuulla. Yleensä en kehtaa ryhmässä nillittää samalla tavalla kuin yksin työskennellessäni, joten jälki on yleensä huonompaa. Ikävää, että joudun olemaan tätä mieltä :/
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
ryhmätyöt ei oo mun suosikkei, mut kavereitten kans yhes opiskelu menee kyl hyvin - toki en tiiä lasketaanko tätä varsinaisesti ryhmätyöskentelyks. yhellä kurssilla oli ryhmätöitä pitkin kurssia ja se oli harvinaisen ok tapa kurssin suorittamiseen. matikalla ny harvemmi ryhmätöitä toki on.
 

Tumppetus

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
150
Reaktioarvo
144
Sullapa on huonoa tuuria sit ollut. :D Tätä viestiä lukiessa aattelin ryhmäläistesi puhuvan enkkua keskenään, mutta ei kun venäjäähän ne puhuvatkin. :D On kyl kummallisii noi sun ryhmäläiset, kun eivät viitti sua huomioida mitenkään ja edes selittää, mistä on pelissä tai ryhmässä kyse.

Miten ihmeessä korkeakoulussa pelataan lautapelejä koulussa, vai opiskeletko muualla? Vai onko sitten jokin sosiaalialan opinto kyseessä?
Siis ihan lukiossa vielä opiskelen. Lautapelejä enimmäkseen jos on joitain ryhmätymistunteja tai käsitteiden opiskelua. Niin ja samat opettajat on töissä myös yläkoulussa, alakoulussa ja jopa eskarissa ja sehän näkyy opetustavoissa :D

En tosin sanoisi mun ryhmäläisiä ihan oudoiksi, kun oon itse onnistunut hommaamaan mykän ja ehkä vihamielisen juntin maineen, joten ilmeisesti kaikki vaan olettaa etten mä haluais osallistua tai sitten ne pelkää mua.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Siis ihan lukiossa vielä opiskelen. Lautapelejä enimmäkseen jos on joitain ryhmätymistunteja tai käsitteiden opiskelua. Niin ja samat opettajat on töissä myös yläkoulussa, alakoulussa ja jopa eskarissa ja sehän näkyy opetustavoissa :D

En tosin sanoisi mun ryhmäläisiä ihan oudoiksi, kun oon itse onnistunut hommaamaan mykän ja ehkä vihamielisen juntin maineen, joten ilmeisesti kaikki vaan olettaa etten mä haluais osallistua tai sitten ne pelkää mua.
Ääää, mä luulin, että sä olit toi yliopistossa opiskeleva henkilö. Siis mun viestiin vastas tos yks yliopisto-opiskelija. :D

Mut joo, itekin oon lukiossa, tosin nyt abi ja kirjoitukset ohi, ja meilläkin on ollut lautapelei ja vastaavaa kielten kursseilla. :D Itellä on myös mun lukiossa mun ryhmäläisten keskuudessa friikin maine, vaikka koulullamme kuuluis olla suvaitsevainen ilmapiiri. Maine näkyy siinä, että oon jäänyt porukoista ulkopuolelle. :D Mulla on siis autisminkirjon häiriö ja vaikea-asteinen dysfasia, mikä näkyy mun käytöksessä. Ja siis mun ryhmäläiset tietää näistä mun diagnooseista oletettavasti, ettei oo siitä kiinni, etteikö ne niistä tietäis. :D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
No niin, herätetään tää keskustelu eloon pitkästä aikaan.

Tää mun tarina ei perustu koulujen perinteisiin projektityyppisiin ryhmätöihin. Koska tässä kouluaiheisessa hommassa on yhteistyötä, niin päätin tän lisätä tänne.

Meillä koulun oppilaskunnassa on jokaisesta opiskeluryhmästä noin 13 oppilasta jäseninä. Mun lisäks meidän luokalta on kaks tyyppiä myös siinä mukana. Ja siis ongelma tässä on se, etteivät he ikinä ole kokouksissa paikalla. :'D Yks näistä oli kerran ja toinen näistä kaksi. Sitä mä mietinkin, et miks ne sinne ylipäätään tuli, jos ne kerta ei siellä viiti olla. Nää on aiemmin olleet muissa kouluissaan oppilaskunnassa. Kai sit aattelivat, että täällä peruskoulun tavoin pääsee livahtaa tunneilta pakoon kokouksiin. Ja siis meillä kokoukset on koulupäivän jälkeen. Ja kyllä inhotti se, kun meidän koulun ekois bileis yks näistä esiintyi oppilaskunnan puheessa vähän maireen oloisena, vaikkei koko tyyppi ole oikeestaan mitään tehnyt oppilaskunnan eteen. :D Ja siis nää kaks tyyppii jatkuvasti lintsailee koulusta, että kai siinä sit piilee toi niiden vapaamatkustus.
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
yleensä ryhmätyöt on kivoja, mutta se vähän riippuu aiheesta! jos se on mälsä aihe (ylipäänsä joku yhteiskuntaopin asia tyylisesti), niin sillon ei huvittais tehä ylipäänsä mitään, mutta jos se aihe on mielenkiintonen (psykologiasta joku), niin sitten nautin siitä tekemisestä! mutta jos se aihe on joku, josta oon tosi innoissani, niin..sillon haluisin tehä sen ite :D koska välillä haluun tehä X asian just omalla tavalla.

yläasteella vihasin ryhmätöitä, koska...
1) vihasin sillon esittämistä
2) miulla oli vaan kaks kaverii ja yleensä ei saatu ees päättää ryhmiä, joten useimmiten päädyin kiusaajien kaa samaan ryhmään :')

mutta nyt lukiossa rakastan niitä, koska...
1) rakastan nykyään esittämistä :D
2) oon kaikkien miun luokkalaisten kaveri, joten se on ihan se ja sama mihin ryhmään meen, vaikka toisaalta saahaan päättää ite (lukuun ottamatta harvoja poikkeuksia)

mie teen hyvin yleensä ryhmätyöt miun parin kaverin kaa ja hyö kaks on oikeesti hyviä koulussa :D toinen heistä saa kaikista aineista 10 ja 9, sekä hän on vaan nero, joten tulee väkisinkin välillä vähän tyhmä olo (varsinkin kun puhuvat usein matikasta ja fysiikasta ._.).
heiän kaa on super kiva tehä, koska...noh, hyö kerää suurimman osan tiedosta ja mie valitsen sen helpoimman aihealueen, mistä kertoo (ja koska oon hyvä piirtämisessä, niin toimin kans kuvittajana :'D). mutta mie muutenkin tykkään viettää aikaa heiän kaa :)
 
Ylös Pohja