Mielenterveys Kyllä mua ärsyttää se että mun musiikkiharrastus niputetaan autismin alle ja kaikki muutkin asiat joista tykkään

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Nyt jotenki alkanu vituttaa se asia ku rakastan tehä musaa ja sit psykologi laskee mussa ilmenevät autismin piirteet ja ”erityiset mielenkiinnonkohteet: biisit”.
Sillon mua ei ärsyttänyt niin paljon ku nyt jälkeenpäin. Eikö tässä saa tykätä mistään ilman että se lasketaan diagnoosikriteeriksi.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,737
Reaktioarvo
2,892
Mua hämmentää itteeni koko toi erityismielenkiinnonkohteet-käsite.

Niinku mitä se tarkottaa????? Mikä lasketaan sellaseks? Ei-autisteilla on mielenkiinnon kohteita. Milloin mielenkiinnonkohde on sellainen että se liittyy jollakin lailla autismiin? Silloinko jos siihen käyttää joka päivä joku kymmenen tuntia tai jotain? No silloin varmaan minullekin musiikin kuuntelu etc voisi olla erityismielenkiinnonkohde.

Siis itse en vain ymmärrä jotenkin
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Mua hämmentää itteeni koko toi erityismielenkiinnonkohteet-käsite.

Niinku mitä se tarkottaa????? Mikä lasketaan sellaseks? Ei-autisteilla on mielenkiinnon kohteita. Milloin mielenkiinnonkohde on sellainen että se liittyy jollakin lailla autismiin? Silloinko jos siihen käyttää joka päivä joku kymmenen tuntia tai jotain? No silloin varmaan minullekin musiikin kuuntelu etc voisi olla erityismielenkiinnonkohde.

Siis itse en vain ymmärrä jotenkin
Kai se johtuu siitä ku se on huomattu yhteneväisyytenä autististen ihmisten välillä. Mut kyllä, tavallaan tää tuntuu ihan turhalta alleviivaamiselta ku tykkää jostain ja sit vielä siitä jopa voidaan pahimmassa tapauksessa kiusata joissakin tapauksissa. ”Haha autistisen kaltaisesti kiinnostunut tosta jutusta” ”Vittu mikä autisti :D”
Saatana… sit vielä vakuutetaan että ”saa tykätä mistä haluaa”. Miks joitakin mielenkiinnonkohteita pidetään niin epätavallisina, että siitä on tarvetta tehä erityinen diagnoosi?
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Itsehän sinä tunnut tekevän siitä haloon.
Niin, sehän on tämän keskustelun pointti et haluun purkaa tunteita asian tiimoilta.
Ja olen ymmärtänyt, että se on ihan sallittua…
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Niin, sehän on tämän keskustelun pointti et haluun purkaa tunteita asian tiimoilta.
Ja olen ymmärtänyt, että se on ihan sallittua…
Ja ku ajattelee sillee niin kyllähän se tuntuu epäreilulta olla ”erityisihminen” sen takia että tykkää jostain jutusta paljon. Siis juu mä ymmärrän sen puolen, että autismiin yleensä liittyy se, että kuormittuu sosiaalisista tilanteista ja sellane henkilö tarvii enemmän omaa tilaa kuin neurotyypillinen. Ja ehkä siitä syystä voi tulla vietettyä paljon aikaa omien mielenkiinnonkohteiden parissa? Entiiä tuun kohta googlettelee…
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Mua hämmentää itteeni koko toi erityismielenkiinnonkohteet-käsite.

Niinku mitä se tarkottaa????? Mikä lasketaan sellaseks? Ei-autisteilla on mielenkiinnon kohteita. Milloin mielenkiinnonkohde on sellainen että se liittyy jollakin lailla autismiin? Silloinko jos siihen käyttää joka päivä joku kymmenen tuntia tai jotain? No silloin varmaan minullekin musiikin kuuntelu etc voisi olla erityismielenkiinnonkohde.

Siis itse en vain ymmärrä jotenkin
Varmaan se pointti on just tuo erityinen mielenkiinto ja sen mukana tuoma kyky panostaa johonki tiettyyn asiaan tyypillistä enemmän. Mulle tulee ekana esimerkkinä mieleen se miten mun puoliso ei pysty keskittymään, lukemaan tai sisäistämään tiettyjä asioita jos ne liittyy johonki ei-kivaan mutta oppii ulkoa tietokirjan verran infoa itteään kiinnostavasta asiasta. Eikä siis edes oo kyseessä autismin kirjoon kuuluva tyyppi, tommosta esiintyy varmasti muillaki (kai? en tiedä onko tuo erityismielenkiinto nimikkeenä jotenki vaan autismin juttu mutta tuota käytöstä kyllä näkee monilla) mutta se usein tuodaan esiin nimenomaan autismiin liitettynä kun se on niin yleinen piirre siinä.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,737
Reaktioarvo
2,892
Kai se johtuu siitä ku se on huomattu yhteneväisyytenä autististen ihmisten välillä. Mut kyllä, tavallaan tää tuntuu ihan turhalta alleviivaamiselta ku tykkää jostain ja sit vielä siitä jopa voidaan pahimmassa tapauksessa kiusata joissakin tapauksissa. ”Haha autistisen kaltaisesti kiinnostunut tosta jutusta” ”Vittu mikä autisti :D”
Saatana… sit vielä vakuutetaan että ”saa tykätä mistä haluaa”. Miks joitakin mielenkiinnonkohteita pidetään niin epätavallisina, että siitä on tarvetta tehä erityinen diagnoosi?
Ymmärrän D: muutenkin autismista haukkuminen on yhtä naurettavaa kun vaikka läskiks haukkuminen..... Huoh..
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Varmaan vähän sellanen homma niinku ei "normiksilla" riitä adhd diagnoosiin vaan se että on vähän levoton-> piirre ei siis välttämättä ole oire. Samalla lailla jos "normaalilla" on joku autismin "piirre", ei se mene oireeksi koska ei ole riittävästi muita autismin piirteitä diagnoosiin `\_(•_•)_/`
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Ymmärrän kyllä täysin että ärsyttää jos joku sun mielenkiinnon kohde automaattisesti laitetaan sairauden/häiriön piikkiin ilman että se sitä välttämättä olisi. Sanoisin et älä välitä ja tee sitä omaa juttuas vaan!
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Ymmärrän kyllä täysin että ärsyttää jos joku sun mielenkiinnon kohde automaattisesti laitetaan sairauden/häiriön piikkiin ilman että se sitä välttämättä olisi. Sanoisin et älä välitä ja tee sitä omaa juttuas vaan!
Kiitos <3
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
En ole missään vaiheessa hyökännyt psykologin työtä vastaan ja pääosin olen tosi ymmärtäväinen ihminen, vähän liiankin välillä. Toivon että täällä olisi jotenkin turvallinen ilmapiiri siihen että saa avautua omista tunteistaan ilman että sitä tullaan tuomitsemaan tuolla tavalla. Jos et pysty kunnioittamaan sitä niin mun ei tarvi kuunnella tuollaista, joten ignoreen menet nyt, hei hei!
 
Ylös Pohja