Ammattikoulu Kysymyksiä nykyisille ja tuleville ammattikoululaisille

Ammattikoulu, amis

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
1. Mitä alaa menette opiskelemaan?(saa myös kertoa koulun jos haluu)

2. Miksi valitsitte juuri sen alan?

3. Monennellako hakutoiveella se koulutus teillä oli?

4. Uskotteko työllistyvänne tällä alalla?

5. Onko teillä suunnitelmia työllistymiseen?

6. Aiotteko/harkitsetteko vaihtavanne alaa?

7. Mille alalle amiksessa vaihtaisitte, jos ette olisi tällä alalla?

8. Mikä on parasta omalla alallanne?

9. Aiotteko jatkokouluttautua?

10. Aiotteko osallistua esim. Taitaja-kisoihin?

11. Tuleeko/oliko teillä koulussanne jo vanhoja tuttuja?

12. Onko sinulla kavereita alallasi, tai uskotko saavasi niitä?

13. Mikä on unelma-ammattisi?

14. Meneekö/menikö teidän kaverit amikseen, lukioon vai jonnekin muuallle?

15. Miten kaverisi, perheesi ja sukulaisesi yms. ovat suhtautuneet siihen, että menit amikseen?

16. Halusitko nuorempana enemmän amikseen vai lukioon?

17. Nykyisen amikset: Mikä on paras muistosi amiksesta?

18. Jäättekö/jäittekö kaipaamaan yläastetta?

19. Opiskeletko/aloitatko opiskelemaan kaksoistutkintoa?

20. Kerro vapaasti ajatuksiasi ammattikoulusta.
 

kuljeskelija

Matkalla
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
888
Reaktioarvo
861
Mulla on vielä yläkoulukin edessä, mutta tiedän meneväni amikseen. Osasyynä se että iskä odottaa numeroiden perusteella mun menevän lukioon, mutta haluan ärsyttää sitä ja menen amikseen. Sillä on kait jotain sitä vastaan että menisin amikseen. :D Ja kyllä muutenkin haluaisin mieluummin amikseen kuin lukioon.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Mulla on vielä yläkoulukin edessä, mutta tiedän meneväni amikseen. Osasyynä se että iskä odottaa numeroiden perusteella mun menevän lukioon, mutta haluan ärsyttää sitä ja menen amikseen. Sillä on kait jotain sitä vastaan että menisin amikseen. :D Ja kyllä muutenkin haluaisin mieluummin amikseen kuin lukioon.
se on niitä jotka luulee et amiksessa on pelkästään aloja joissa on huono palkka vielä varamaan sitä et ei pääsis korkealle asteelle
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Mulla on vielä yläkoulukin edessä, mutta tiedän meneväni amikseen. Osasyynä se että iskä odottaa numeroiden perusteella mun menevän lukioon, mutta haluan ärsyttää sitä ja menen amikseen. Sillä on kait jotain sitä vastaan että menisin amikseen. :D Ja kyllä muutenkin haluaisin mieluummin amikseen kuin lukioon.
Aaaa, aika hyvä. :D Onko jo mielessä jotain alaa, joka kiinnostais?
 

kuljeskelija

Matkalla
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
888
Reaktioarvo
861

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,996
Reaktioarvo
8,482
Mulla on vielä yläkoulukin edessä, mutta tiedän meneväni amikseen. Osasyynä se että iskä odottaa numeroiden perusteella mun menevän lukioon, mutta haluan ärsyttää sitä ja menen amikseen. Sillä on kait jotain sitä vastaan että menisin amikseen. :D Ja kyllä muutenkin haluaisin mieluummin amikseen kuin lukioon.
Toivottavasti mielesi muuttuu, sillä lukion antamat eväät jatkokoulutukseen on paljon parempi kuin mikään amatikalun käsienheiluttelu kurssi. Pilaat käytännössä elämäsi, jos valitset väärän alan 15-vuotiaana.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Mutta vaikeampaa korkeakouluun on amistaustalla päästä ihan vain valintaprosessin takia, sitä en kiellä. Mutta aika naurettavaa väittää ammattikoulun pilaavan mahdollisuudet eteenpäin. Onhan se aikuislukiokin olemassa ja ammattitutkinnon suorittanut ei tarvitse suorittaa lukiosta muuta kuin yo-kokeet.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Mutta vaikeampaa korkeakouluun on amistaustalla päästä ihan vain valintaprosessin takia, sitä en kiellä. Mutta aika naurettavaa väittää ammattikoulun pilaavan mahdollisuudet eteenpäin. Onhan se aikuislukiokin olemassa ja ammattitutkinnon suorittanut ei tarvitse suorittaa lukiosta muuta kuin yo-kokeet.
Niimpä ja se riippuu myös alasta. Esim. mä meen amikseen media-alalle sen takia takia, koska haluan kuitenkin ammattikorkeakouluun ja siellä ainakin ennakkotehtävissä on, jos menee vaikka jollekkin elokuva-alalle opiskelemaan niin pitää tehdä semmonen video ja jos oon opetellut sitä jo ammattikoulussa niin todennäkösemmin mulla on myös paremmat mahdollisuudet selviytyä paremmin niistä ennakkotehtävistä ja lopulta päästä kouluun. Ja sit ku muutenki alalla arvostetaan työkokemusta niin voin saada sitä jo opintojen aikana, jos pääsen vaikka oman alan kesätöihin.
 
Ylös Pohja