Politiikka Mää haluun nimet sukupuolineutraaleiksi

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,019
Reaktioarvo
2,899
Eikö ne vois muuttaa sukupuolineutraaleiks samalla tavalla ku vaatteet

Niiku sanotaan että se on vaan vaate ni samalla tavalla voidaan ajatella että se on vaan nimi
Mutta ei ihmiset ikinä tottuis siihen varmaa
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,019
Reaktioarvo
2,899
Yleensäkin en ymmärrä edes sitäkään miks ihmiset pitää tilastoida sukupuolen mukaan.

Toisaalta mua ei henkilökohtaisesti haittaa se mitä must lukee jossain virallisissa papereissa, eihän ne tiedä must mitään muutakaan ja miks pitäiskään tietää, ihan sama. Mun passissa voi lukea mitä vaan, ei se mua niin hetkauta. Mut noin yleisesti ottaen se on vaa nii outoa miks kaikki pitää tilastoida ja tilastoida
 

Kertokaapliis

Asiantuntija
Liittynyt
13.3.2021
Viestejä
280
Reaktioarvo
153
No en tiiä mun mielestä aika turhaa kyl olis :D ja onhan sellasia nimiä monia jo että vaihtaa sit vaan ite nimensä jos on into saada joku sukupuolineutraali nimi, eikai kaikkee tarvii kuitenkaan muuttaa
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,019
Reaktioarvo
2,899
No en tiiä mun mielestä aika turhaa kyl olis :D ja onhan sellasia nimiä monia jo että vaihtaa sit vaan ite nimensä jos on into saada joku sukupuolineutraali nimi, eikai kaikkee tarvii kuitenkaan muuttaa
No mut mä vaan tarkotan sitä et se tuntuu jokseenkin keinotekoiselta että tytön nimi ei voi olla vaikka Janne. Toki se on vakiintunut pojan nimeksi mut mua ärsyttää se että ne on alunperin edes pitänyt jaotella sukupuolen mukaan. Jos tavallaan se vois ihan hyvin olla tytön nimi jos ei ois alunperinkään näitä rajoja.

Ja sit jos joku transihminen vaikka ei halua vaihtaa nimeään, jos sillä ei oo mitään dysforiaa siitä, mutta haluu kuitenkin vaihtaa juridisen sukupuolensa, nii sit se on tyhmää että sen on pakko vaihtaa sen vanha nimi. Okei, en tiedä miten hypoteettinen tilanne toi on, Koska yleensä kai jos on ftm tai mtf niin kokee dysforiaa siitä vanhasta nimestä mut ei ehkä kaikki ja joku voi vaikka tykätäkin siitä omasta nimestään, mut sit sen on pakko vaihtaa se nimi koska se on väärän sukupuolen nimi. Tosiaan en tiiä kuinka olematon määrä tämmösiä ihmisiä on mut you know, eikse oo vähän turhan holhoavaa että valtio ei anna ihmisten pitää niitä nimiä mitä haluaa

Tai siis, jos esim muunsukupuolisuus tulis mahdolliseks Suomessa silleen että ihmisen juridinen sukupuoli voi olla muu, ei nainen tai mies, niin tiedän ainakin yhden ihmisen joka jossain haastattelussa sanoi että se ei tarvii mitää nimenvaihdosta koska se ei koe että sen nimi on mitenkään ahistava sille itelleen. Ja se oli siis ihan muunsukupuolinen. Mut jos tämä ihminen kuitenkin (jos se olis mahdollista edes Suomessa) haluis juridiseks sukupuolekseen muun, niin sen ei varmaan annettais pitää naisen nimeä mikä ois ihan naurettavaa, koska mitä vittua valtiolla on oikeesti siihen sanomista? Niin eikö samalla logiikalla joku ftm vois myös haluta vaikka pitää oman ns. Naisen nimensä vaikka onkin oikeasti poika. En usko että kaikki kokee sitä nimeä ahdistavana itelleen. Sama mulla itelläni, en oo koskaan vihannu nimeäni millään tavalla vaan aina pitänyt siitä, ja se on naisen nimi (tosin mun identiteetti vaihtelee joten ei oo kyse siitä etten olis ollenkaan nainen). Siis jos joku transihminen on kiintyny nimeensä eikä taho vaihtaa sitä eikä se oo sille ongelma, niin sen on kuitenkin pakko vaihtaa se koska Suomen laki. Jos sun juridinen sukupuoli on mies sul ei voi olla naisen nimeä. Ja mä en vaan usko et kaikki transihmiset vihaa omaa ristimänimeään, uskon että on olemassa sellasia jotka haluis sen säilyttää, vaikka ehkä ne onkin vähemmistö.

Mut jos nimet ois alunperin kaikki unisex, niin kellään ei tarvis edes olla mitään nimidysforiaa. Ihmisten obsessio sukupuoleen ja halu jaotella kaikki sukupuolen mukaan on uskomatonta mun mielestä.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,042
Reaktioarvo
8,494
Jos ymmärtäisit aitoa feminismiä, niin nimet ovat jo sukupuolineutraaleja koska sukupuolta ei saa olettaa.
 

Meikävaan

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,726
Reaktioarvo
2,673
Jos ymmärtäisit aitoa feminismiä, niin nimet ovat jo sukupuolineutraaleja koska sukupuolta ei saa olettaa.
Komppaan tätä kommentin ideaa, ja lisäisin vielä että musta on tavallaan ihanaa kun on niin monia erilaisia nimiä. Jos ne pelkistettäisiin neutraaleiksi kaikki niin katoaisi kaikki kauniit nimet.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,597
Reaktioarvo
6,502
Mää tiiän monta poikaa joilla on tytön nimi ja monta tyttöä joilla on pojan nimi. Ei mitään ongelmaa.
Ja jos välttis haluu sellasen nimen josta ei varmasti voi heti olettaa sukupuolta nii kyllähän sen voi aina vaihtaa :D
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,019
Reaktioarvo
2,899
ai sen tyylisiks kun vaikka jessette vai miten
Jessette tai nicorettooooo 🎶 :D voi ei kiitti tästä muistutuksesta mut joo siis tarkotin että laki ei säätelis että mitkä on tytön ja pojan nimiä. Nimillähän ei ole itsessään sukupuolta vaan kaikki on vaan semmosii et ihmiset on päättänyt että toi on tytön nimi, toi on pojan nimi, toi on unisex.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,019
Reaktioarvo
2,899
Mää tiiän monta poikaa joilla on tytön nimi ja monta tyttöä joilla on pojan nimi. Ei mitään ongelmaa.
Ja jos välttis haluu sellasen nimen josta ei varmasti voi heti olettaa sukupuolta nii kyllähän sen voi aina vaihtaa :D
Emmä ny sitä tarkottanu. Entä jos joku transihminen haluu säilyttää vanhan nimensä mut ei voi koska suomen laki? Sillähä pitää olla seb juridisen sukupuolen mukanen nimi.
Ja en usko et voit tietää koska eihän Suomessa saa antaa tytölle pojan nimeä tai toisinpäin vai onks tää muuttunu
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Jessette tai nicorettooooo 🎶 :D voi ei kiitti tästä muistutuksesta mut joo siis tarkotin että laki ei säätelis että mitkä on tytön ja pojan nimiä. Nimillähän ei ole itsessään sukupuolta vaan kaikki on vaan semmosii et ihmiset on päättänyt että toi on tytön nimi, toi on pojan nimi, toi on unisex.
aivan mutta haittaisiko se tunnistamista
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,597
Reaktioarvo
6,502
Emmä ny sitä tarkottanu. Entä jos joku transihminen haluu säilyttää vanhan nimensä mut ei voi koska suomen laki? Sillähä pitää olla seb juridisen sukupuolen mukanen nimi.
Ja en usko et voit tietää koska eihän Suomessa saa antaa tytölle pojan nimeä tai toisinpäin vai onks tää muuttunu
Aaa no okei
No kyllä mää esimerkiksi tiiän yhenki miehen jolla on sama nimi ku mulla ja mun nimi on ihan perus suomalainen tytön nimi
Sit on muutama muu mies joilla on naisen nimi ja sit pari muuta naista joilla on niminä kans sellane nimi mikä on yleensä vaa miehillä
 
Ylös Pohja