Suhteet Menaiset: Missä menee ystävyyden raja? Vastaa 12 kysymykseen ja saat tietää, oletko samaa mieltä kuin muut suomalaiset!

Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,003
Reaktioarvo
2,899
Vastasin kaikkeen ei paitsi 7 ja 11 ja 12. Aikatauluista lipsumisesta niin mun mielestä ainakin välillä voi, mullakin on yks frendi joka on monesti myöhässä niin ei se nyt niin paha oo. Ja itsekin oon välillä. Joitain se haittaa joitain ei, ja mullakin riippuu päivästä kuinka paljon se haittaa vai haittaako yhtään. 12 nyt on ihan selkeetä että totta kai voi ottaa taukoa. 11 on sillee hankala koska vaikka rehellisyys on jees niin ei nyt ehkä jotkut pienet jutut silleen haittaa jos niistä hiukan puhuu muunneltua totuutta

Mutta toisaalta mitäpä minä tiedän kun mun ystävyyssuhteet tuntuu olevan pelkkää hyvänpäiväntuttavuutta, ei ainakaan pitkää aikaa oo tullu hirveesti jaettua asioita niiden kanssa. Paitsi yhden, vaikka sekään ei tietenkään ymmärrä niitä asioita mutta kuitenkin.

Noista valintojen kommentoimisista sen verran niin en tiedä onko kommentointi itsessään niin paha asia mutta ainakin pitää miettiä miten kommentoi, jos ei halua loukata ystävää. T. kokemusta on
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Ite laitoin melkein kaikkeen "joo" mut vähän ärsyttävää, kun painoin kerran vahingossa väärää ja sit sitä ei enää voinut muuttaa. :/

Eiku hei nyt tarkistin niin en mä niin paljoa vastannutkaan joota. :D Muihin "joo" paitsi 1, 2, 6, 8 ja 9. Oot aivan oikeessa tosta et noi on tosi tilannekohtasii. Esim. parisuhteeseen ei saa sillon mennä puuttumaan jos niil on vaikka riitaa, koska ne varmaan haluu selvittää sen ite. Mut sit jos puuttuu siihen ja kertoo ystävälleen ettei tää oo okei semmosessa tilanteessa, jossa kaveri on vasta nuori mut seukkaa selkeesti aikusen kaa tai suhteessa on väkivaltaa niin se sitten taas on tosi hyvä ja oikeastaan ystävän velvollisuus.
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
On kyllä todella monitulkintaisia. Just esim tuo parisuhdekysymys, niin kuin Taivaansini sanoi, että ei oo ok kommentoida ihan perusjuttuja, mutta jos on vaikka väkivaltaisessa tai muuten haitallisessa suhteessa niin tietysti.

Sama juttu elitapojen kanssa. On törkeää kommentoida jos ei vaikka syö ihan täydellisen terveellisesti, mutta pitää voida sanoa jos toisen alkoholin käyttö lähtee käsistä.

Tän takia laitoin molempiin joo. Mutta ulkonäönkommentointikysymykseen ei, koska ei ole tilannetta jossa ulkonäkö voisi olla vahingollinen, se on vain mielipidekysymys. Jännä huomsta miten monen (49%) mielestä on ok kommentoida ulkonäköä!

Sama juttu sen kanssa että saako valintoja kritisoida. Jos ystävä valitsee hankkia lisätienestejä tuomalla huumeita Thaimaasta peräsuolessaan, sitä pitää kyllä voida vähän kritisoida.

Yllätyin myös miten monen (40%) mielestä ystäville pitää lainata rahaa. Sekin kuitenkin riippuu vähän että kuinka paljon. 10 euroa, joo (tosin ei sitäkään PIDÄ), 5000 euroa ei todellakaan.
 

Barefootbandit

Kokenut
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
107
Reaktioarvo
133
Yllätyin myös miten monen (40%) mielestä ystäville pitää lainata rahaa. Sekin kuitenkin riippuu vähän että kuinka paljon. 10 euroa, joo (tosin ei sitäkään PIDÄ), 5000 euroa ei todellakaan.

Sama yllätti minut. Sanokaa minun sanoneen, että ei pidä, vaikka varaa olisi. Tielleni on osunut kaveri, jonka tapoihin tämä kuului ja se on tehnyt minulle niin hyväksikäytetyn olon ja aiheuttanut niin paljon päänvaivaa, ettei tosikaan. Siihen kokemukseen nyt vähän liittyy kuvioita, jotka saanevat minut näkemään asian kärjistetystä näkökulmasta, mutten käsitä, mikä siinä on, että aina nimenomaan pyydetään lainaamaan rahaa, mutta suin surminkaan ei huolita apua toimeentulotukihakemusten täyttämiseen tai leipäjonoon menemiseen. Pyytettömyys ja vastavuoroisuus on lujittavat luottamusta ja saavat ystävänne pitämään teitä suoraselkäisinä!

:coffee:

Kuten todettua, perin monitulkintaisia. Esimerkiksi aina ystävän tavoitettavissa oleminen ("Pitääkö ystävän olla aina tavoitettavissa?") voi olla oman elämän laiminlyömistä ja läheisriippuvaisen ystävän hyväksikäytettävänä oloa. Tai sitten se voi olla ihan normaalia, eikä hirveän aktiivistakaan yhteydenpitoa, jossa toinen on kuitenkin ollut siellä sinua varten, kun olet häntä tarvinnut. Jos joku ei ole aina tavoitettavissasi, se saattaa mahdollisesti tarkoittaa myös sitä, ettei hän ole aidosti kiinnostunut asioistasi, ja priorisoi Salkkareiden uusinnat korkeammalle kuin sinut.

Mitä sitten on valkoiset valheet ystävyydessä? Jotenkin paljon luontevammin ajattelen, että perhe- ja parisuhteissa syntyisi tilanteita, joissa valkoiset valheet ovat paikallaan. Mietin, onko ne ystävyydessä tarpeen, koska tosiaan kysymykseen tarvitseeko ystävälle kertoa kaikkea, niin ei, ei tarvitse, ja samalla taas ystävälle voi kertoa jostain, mistä perheelle tai kumppanille ei kertoisi.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
On kyll aika liian mustavalkoinen teksti. Jos mun ystävä olisi koukkuuntunut rahapeleihin tai shoppailisi niin että menee kämppä alta, niin kyllä puuttuisin, kuten myös jos hän olisi väkivaltaisessa suhteessa tai hänen elämän tavat olisivat muutenkin hänelle vaaraksi. Välitän ystävistä ja haluan olla heidän tukenaan.
 
Ylös Pohja