Yhteishaku & pääsykokeet Mihin kolmannen asteen tutkintoon tähtäisin

Yhteishaku, pääsykokeet, valintakokeet.

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
Biologia (yliopisto)
Psykologia (yliopisto)
Ensihoitaja (AMK)
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Biologia (yliopisto)

Mikä sinua kiehtoo erityisesti biologiassa? Siinäkin on monta osa-aluetta.

Psykologia (yliopisto)

Kiinnostaako sinua esim. terapiatyylinen työskentely, mainostoimisto, asiantuntijuus ihmisten käyttäytymisestä yleensäkin tai tutkimustyö? Tai ihmisten auttaminen sopivan urapolun löytämisessä, jolloin voisit olla esim. opo tai työkkärin psykologi. Myös esim. psykologian opettaminen on yksi vaihtoehto.

Ensihoitaja (AMK)

Ovatko nopeat tilanteet sinun juttusi? Entä miten kolmivuorotyö luonnistuisi oman arviosi mukaan? (Ja lisähuomautus, että etenkin monille ADHD-ihmisille tällainen nopeatempoisia päätöksiä vaativa ala on loistovalinta.)
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
Biologia (yliopisto)

Eniten kiinnostaa mutaatiot ja evoluutio.

Psykologia (yliopisto)

Kiinnostaa tutkimus työ. Ei siis psykologiksi.

Kumpaankin näihin yliopistoihin että jaksankohan opiskella sen kuus vuotta?

Ensihoitaja (AMK)

Ovatko nopeat tilanteet sinun juttusi? Mä en tiedä. Pelkään että tapan jonkun huithapeloinnilla tai en saa tehtyä jotain päätöstä.
Kolmivuorotyöstä en tiedä. Tavallaan se voisi sopia hyvinkin koska tykkään valvoa ja 11 jälkeen ei juuri en väsytäkkään. Toisaalta valvominen ei hirveästi varmaan sovi minulle. Kokoajanhan ne yrittää kai päästä kolmivuorosta eroon eikä sitä kait käytetä enää kaikkialla(?)
(Ja lisähuomautus, että etenkin monille ADHD-ihmisille tällainen nopeatempoisia päätöksiä vaativa ala on loistovalinta.) Mä en tosiaan tiedä onko mulla edes adhd vai onko tää jotain muuta ja lisäks tuo päätösten teossa olen huono ja jos joku antaa pitkän litanjan jotain ohjeita suullisesti niin enhän mä niitä muista?
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Biologia (yliopisto)

Eniten kiinnostaa mutaatiot ja evoluutio.

Psykologia (yliopisto)

Kiinnostaa tutkimus työ. Ei siis psykologiksi.

Kumpaankin näihin yliopistoihin että jaksankohan opiskella sen kuus vuotta?

Ensihoitaja (AMK)

Ovatko nopeat tilanteet sinun juttusi? Mä en tiedä. Pelkään että tapan jonkun huithapeloinnilla tai en saa tehtyä jotain päätöstä.
Kolmivuorotyöstä en tiedä. Tavallaan se voisi sopia hyvinkin koska tykkään valvoa ja 11 jälkeen ei juuri en väsytäkkään. Toisaalta valvominen ei hirveästi varmaan sovi minulle. Kokoajanhan ne yrittää kai päästä kolmivuorosta eroon eikä sitä kait käytetä enää kaikkialla(?)
(Ja lisähuomautus, että etenkin monille ADHD-ihmisille tällainen nopeatempoisia päätöksiä vaativa ala on loistovalinta.) Mä en tosiaan tiedä onko mulla edes adhd vai onko tää jotain muuta ja lisäks tuo päätösten teossa olen huono ja jos joku antaa pitkän litanjan jotain ohjeita suullisesti niin enhän mä niitä muista?
Jos tutkimustyö kiinnostaa, niin ootko miettiny tilastotiedettä? Käytännössä tilastotieteilijät tekee psykologian ja lääketieteen alan tutkimustulokset, kun psykologit ja lääkärit toimii tutkimuksissa substanssiosaajina. T. matikan opiskelija, joka haaveilee mm. laskennallisen neurotieteen tutkijan urasta
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
Jos tutkimustyö kiinnostaa, niin ootko miettiny tilastotiedettä? Käytännössä tilastotieteilijät tekee psykologian ja lääketieteen alan tutkimustulokset, kun psykologit ja lääkärit toimii tutkimuksissa substanssiosaajina. T. matikan opiskelija, joka haaveilee mm. laskennallisen neurotieteen tutkijan urasta
Mä en tiiä mut ei mua pelkkä tilastojen laskeminen kiinnosta vaan just se et pääsee tekemään kokeita ihmisten kanssa ja sitä kautta tekemään tutkimusta
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Biologia (yliopisto)

Eniten kiinnostaa mutaatiot ja evoluutio.

Psykologia (yliopisto)

Kiinnostaa tutkimus työ. Ei siis psykologiksi.

Kumpaankin näihin yliopistoihin että jaksankohan opiskella sen kuus vuotta?

Ensihoitaja (AMK)

Ovatko nopeat tilanteet sinun juttusi? Mä en tiedä. Pelkään että tapan jonkun huithapeloinnilla tai en saa tehtyä jotain päätöstä.
Kolmivuorotyöstä en tiedä. Tavallaan se voisi sopia hyvinkin koska tykkään valvoa ja 11 jälkeen ei juuri en väsytäkkään. Toisaalta valvominen ei hirveästi varmaan sovi minulle. Kokoajanhan ne yrittää kai päästä kolmivuorosta eroon eikä sitä kait käytetä enää kaikkialla(?)
(Ja lisähuomautus, että etenkin monille ADHD-ihmisille tällainen nopeatempoisia päätöksiä vaativa ala on loistovalinta.) Mä en tosiaan tiedä onko mulla edes adhd vai onko tää jotain muuta ja lisäks tuo päätösten teossa olen huono ja jos joku antaa pitkän litanjan jotain ohjeita suullisesti niin enhän mä niitä muista?
No ehdottomasti kannattaa hakee sinne alalle, mikä itseä kiinnostaa. Ainakin tän viestisi perusteella oletin, että sua kiinnostais enemmän biologia ja psykologia, koska oot kiinnostunut itse näistä aloista etkä niinkään pelkästään työvuorosysteemeistä niin kuin ensihoitajan alalla.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
No ehdottomasti kannattaa hakee sinne alalle, mikä itseä kiinnostaa. Ainakin tän viestisi perusteella oletin, että sua kiinnostais enemmän biologia ja psykologia, koska oot kiinnostunut itse näistä aloista etkä niinkään pelkästään työvuorosysteemeistä niin kuin ensihoitajan alalla.
Siis kyllä mua eh homma kiinnostaa sekin kovasti ja tykkään esim kaikista ea aisoiden opetteluista jne ja oon aina halunnu hoitoalalle.
Bilsassa ja psykassakin on toki omat puolensa...
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
Yliopistossa olisi mahdollisuus päästä vaihtoon ulkomaille (ja ehkä jäädä sinne joksikin aikaa) mutta amk saisin suoraan ammatin
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,984
Reaktioarvo
8,477
Huihui. Mikä sai lääkärin epäilemään tätä?
Muiden ihmisten takia jouduin käymään psykiatrilla, 10 vuotta oli väliä. Toinen, nuorempi lääkäri sitten ihan säikähti, kun joutui olemaan samassa huoneessa kanssani, vaikka olin puhunut mm. juustoista, kun kysyi mitä syön.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
Muiden ihmisten takia jouduin käymään psykiatrilla, 10 vuotta oli väliä. Toinen, nuorempi lääkäri sitten ihan säikähti, kun joutui olemaan samassa huoneessa kanssani, vaikka olin puhunut mm. juustoista, kun kysyi mitä syön.
Mistä nämä juustot oli valmistettu...
 
Ylös Pohja