Työ Millaisen 4h-yrityksen voisin perustaa?

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Eli siis kävin jo viime vuonna 4h-yrityskurssin, mutta en keksinyt mitään yritysideaa ja alko ahdistaa ihan sikana, kun mulla ei ollut mitään työkokemusta eikä edes tet-kokemusta ja pitäski yhtäkkii jotain yritystä alkaa pyörittää. Mulla on kyllä nytki vaan neljän päivän tet-kokemus ja siitäkin olin vaan yhen päivän siellä työpaikalla ja muuten oli etänä eli ei tää ahdistus nyt mitenkään hirveesti oo siitä laskenut.

Mutta en nyt kuitenkaan saanut tänäkään vuonna kesätöitä ja oon jo melkein 16 niin haluisin mä kuitenkin nyt jostain sitä rahaa saada ja kokemusta etten ihan kokonaan ehdi työelämästä syrjäytyä, koska mitä vanhemmaksi tulen niin sitä enemmän työkokemusta arvostetaan, kun otetaan töihin ihmisiä niin en haluu joutua semmoseen tilanteeseen etten saa töitä, koska en saanut aiemminkaan töitä.

Mut en vieläkään keksi mitään yritysideaa, jonka voisin toteuttaa. Ainoot yritysideat mitä mulla on on joko liian isoja, tai niihin tarttis koulutuksen. Tyyliin joku jättimäinen huvipuisto, tai sovellusidea. Enkä oo oikeestaan hyvä missään. Tai niinku oon silleen ihan hyvä jossain jutuissa, mutta en niin hyvä, että siitä voisi laskuttaa. Ainoot jutut missä koen olevani silleen ihan hyvä et voisin sitä työksi tehä on kirjoittaminen ja näytteleminen. En mä niissäkään nyt niin hyvä oo enkä oo ees harrastanut teatterii hirveen pitkään ja kielioppi ja pilkkusäännöt yms. takkuaa.

Sit oon kans käynyt 4h:n koti- ja pihatyökurssin tässä lähipäivinä, mutta siellä ei ees opetettu juuri yhtään niiden töiden tekemistä. Vähän se opettaja näytti ruohonleikkurin käyttöä mut en mä enää siitä mitän muista mitä mistäkin napista tapahtui eikä sitä päässyt ees ite kokeilee.(se kyl kysy haluuko joku kokeilla mut en mä halunnut ku kaikki tuijotti siinä ympärillä enkä tajunnut mitään siitä sen käytöstä)

Enkä oo siis ikinä tehnyt mitään koti- tai pihatöitä paitsi vähän köksän tunneilla jotain pientä ja kukkia oon kastellut, mutta ilmesesti nekin oon kastellut väärin, koska ope sano et niitä pitäis kastella vähän, odottaa veden imeytymistä ja sitten kastella lisää, kun mä oon aina vaan kastellut kerralla. Eli en siis yhtään osais tehä niitäkään juttuja niin en tiiä ryhdynkö sitten tonkaan kautta tekemään mitään.

Eli tarttisin siis kipeesti jotain pienimuotosia yritysideoita, joita kuka tahansa vois osata tehä. Eniten tykkään luovasta tekemisestä, mutta kaikki kelpaa. Lastenhoitoo on äiti ehdottanut ja sitä harkitsenkin, mutt se pelottaa ihan hirveesti, kun en oo ikinä hoitanut lapsia ja eri perheillä on eri säännöt ja pitäis mennä vieraaseen taloon enkä osaa aina olla niin ankara ja sit en tiiä mitä teen jos ne alkaa haukkumaan mua... Mutta joo, kertokaa vaan ideoita.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Ja anteeks taas pitkä viesti, mun alotukset aina jotenkin ajautuu tänmösiks. D: Mutta halusin vaan kertoo noista jutuista niin et vois ehkä olla helpompaa ehottaa jotain kun noista saatetaan kuitenkin kysyä kommenteissa.
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Sujuuko leipominen, tai löytyykö sulta mitään bravuuria? Leivonnaisten myyminen tilauksesta voisi olla ihan hyvä liikeidea jos kukaan muu ei ole vielä perustanut paikkakunnalle sellaista 4h-yritystä.

Itsekin harkitsin kesäyritystä, mutta onnistuin viime tipassa saamaan kerrossiivoojan töitä koko kesäksi.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Sujuuko leipominen, tai löytyykö sulta mitään bravuuria? Leivonnaisten myyminen tilauksesta voisi olla ihan hyvä liikeidea jos kukaan muu ei ole vielä perustanut paikkakunnalle sellaista 4h-yritystä.

Itsekin harkitsin kesäyritystä, mutta onnistuin viime tipassa saamaan kerrossiivoojan töitä koko kesäksi.
En mä nyt tiiä miten luokittelis mun leivontatason. Osaan leipoa semmosia perusleivoksii, jotka ei näytä mitenkään kummosilta ja välillä saatan tekemisessä mokata, mut niinku semmosii perus millasii aika monet leipoo. Ja ne jotka leivoksii ton kautta myy on kyllä 1000 kertaa taitavampii ku mä et en mä mitään mun leivoksii kehtais myydä.

Ja meillä on täällä ihan semmonen kahvila, joka tilauksesta tekee ihan ammattimaisii leivoksii ja aiemmin oli toinenkin kahvila, tosin en oo varma tekiks se tilaustöitä, mut se joutu lopettamaan toimintansa, koska sille ei riittänyt asiakkaita.

Siistii että sait kesätöitä! Ite aattelin aluks et voishan tota hakea vielä jakajaksi.fi -sivuston kautta postinjakajan hommiin kesätöihin(pari viikkoo sitten siis näin ajattelin, nyt saattais olla jo vähän myöhästä) mutta sitten muistin, että mullahan on alhanen hemoglobiini eli en mä mitään tommosta jaksais tehä... :/ Ja siivoojan työtä en ees harkitse, koska vihaan siivoomista yli kaiken. :D Mieluummin olisin se, joka maksaa sen tekemisestä. Eli ei siis saa olla liian rankka myöskään se työ.
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Olen nyt hieman myöhässä (ööh... Hiemanko? Aika paljon :D), mutta jos kerran pidät näyttelystä/teatterista, niin mitä jos järjestetäisit jonkin teatterileirin tai semmoisen lapsille? (jos siis ei ole teidän paikkakunnalla vielä)
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Olen nyt hieman myöhässä (ööh... Hiemanko? Aika paljon :D), mutta jos kerran pidät näyttelystä/teatterista, niin mitä jos järjestetäisit jonkin teatterileirin tai semmoisen lapsille? (jos siis ei ole teidän paikkakunnalla vielä)
Ei haittaa, en oo vieläkään nimittäin perustanut 4h-yritystä, ei oo oikein ideaa, enkä ees olis ehtinyt. :D Mut meidän paikkakunnalla on jo(ei tosin tässä vaan naapurikylässä)(ja siis on oikeestaan useempikin) ja siinä varmaan olis hyvä olla vähintään 18, ku olis kuitenkin niin monesta lapsesta yksin vastuussa ja pitäis saada jossain vuokrattuu tilat siihen, tarvikkeita, suunnitella ohjelma ja siitä olis ollut hyvä tiedottaa ja ennen, kuin kesä on täydessä tohinassaan. :/
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Ei haittaa, en oo vieläkään nimittäin perustanut 4h-yritystä, ei oo oikein ideaa, enkä ees olis ehtinyt. :D Mut meidän paikkakunnalla on jo(ei tosin tässä vaan naapurikylässä)(ja siis on oikeestaan useempikin) ja siinä varmaan olis hyvä olla vähintään 18, ku olis kuitenkin niin monesta lapsesta yksin vastuussa ja pitäis saada jossain vuokrattuu tilat siihen, tarvikkeita, suunnitella ohjelma ja siitä olis ollut hyvä tiedottaa ja ennen, kuin kesä on täydessä tohinassaan. :/
Hmmm... Tuo ikä on kyllä varmasti totta :/
Ja harmi, että niitä löytyy jo niin monta ://

Uskon, että keksit vielä jonkin tosi hyvän idean! <3
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
leivonta, pihatyöt, käsitöiden myynti, vanhusten auttaminen, kaupassa käyminen, lasten hoito, koirien ulkoiluttaminen, kesäkahvila vaikka kesä alkaa kohta olemaan jo ohi, siivouspalvelu, tutor toiminta jossain kouluaineessa missä oot hyvä jne.

tekemällä oppii, kukaan ei ole seppä syntyessään.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
leivonta, pihatyöt, käsitöiden myynti, vanhusten auttaminen, kaupassa käyminen, lasten hoito, koirien ulkoiluttaminen, kesäkahvila vaikka kesä alkaa kohta olemaan jo ohi, siivouspalvelu, tutor toiminta jossain kouluaineessa missä oot hyvä jne.

tekemällä oppii, kukaan ei ole seppä syntyessään.
Kiitos! Nää oli hyvii vinkkei. En oo viel ees ehtinyt tekee sitä yritystä, ku oikeesti mul on joka viikko jotain ohjelmaa ja tää on oikeesti tyyliin mun eka vapaaviikko, että toivottavasti sen sitten ehdin perustamaan vielä tän kesän aikana. D:
 
Ylös Pohja