pidättekö omasta etunimestänne?

jokuvaan

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
4.4.2021
Viestejä
956
Reaktioarvo
993
Oma etunimeni on vähän erikoisempi, eikä saman nimisiä ole sataakaan Suomessa.

lapsena vihasin nimeäni. Se oli minusta outo ja tuntui pahalta esittellä itsensä, kun en oikein tykännyt nimestäni. se näytti oudolta kirjoitettuna ja olisin kernaasti vaihtanut nimeni. Edes kalentereissa sitä ei silloin ollut (tuli kalentereihin ollessani 2.luokalla) joten juhlimme aina toisen nimeni nimipäivää ja se oli tuntui tyhmältä.

Nykyisin pidän nimestäni, mitä minun olisi ollut vaikea uskoa silloin nuorempana - oikeastaan jo teininä aloin pitämään. pyrin miettimään siitä positiivisesti: se on vahva, erilainen ja sillä on merkitys.

kertokaa omia mietteitä nimistänne!
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Mun nimi on ollut aika yleinen joskus 70-luvulla että sillee aika vanhanaikainen nimi mulla on. Ja sillee ihan kiva. Se on aika yleinen, tosi monessa työpaikassa on ollut se ongelma että on ollut monta samannimistä minun kanssani ja sit oon törmännyt siihen ilmiöön että minua kutsutaan sukunimellä, ikuinen kirous peruskoulusta asti ja sukunimestäni en oikein tykkää :D
Apua taas selitin ihan paljon ottamatta kantaa itse kysymykseen XDD
Mutta niin, kyllä mun nimi on ihan hyvä, en vihaa. Enkä oo koskaan vihannutkaan. Joskus oon harkinnut nimen vaihtamista mutta vain raikastuakseni mutta eipä oo kauheesti ollut kiinnostusta nimenvaihtoon enkä pidä sitä mitenkään leikin asiana. Noniin tulipa liikaa asiaa, miten voi olla vaikee vastata suoraan kysymykseen, aina tulee höpöteltyä vähän liian paljon aiheesta lol.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
821
Tykkään mun nimestä. Ei löydy kalenterista eikä oo mitenkään erityisen sievä mutta tykkään siitä ettei tuu vastaan muilla. Ainoa haittapuoli että eroaa vaan yhellä kirjaimella toisesta, vähän yleisemmästä kirjotusasusta joten mun nimi on aina väärin joka paikassa, varsinki virallisissa papereissa ärsyttävää. Ainiin ja mikään sukunimi ei oikeen sovi etunimen kans, haluisin vaihtaa mun sukunimen mut ei kuulosta mitenkään hyvältä.
 

rätvänä

Asiantuntija
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
222
Reaktioarvo
317
Aikaisemmin en, joten vaihdoin sen :D Jos multa kysytään niin kaikkien pitäisi muuttaa nimensä mieleisekseen, kuka edes olisi parempi valitsemaan kuin se ihminen, jota ko. sanalla kutsutaan? En tosin itsekään muuttanut ihan täysin, tavallaan vaan muokkasin.

Edellinen oli siis tosi harvinainen yhdistelmänimi tyyliin Lisa-Sofie, Lena-Lucia, Ann-Mary jne. enkä koskaan oikein kokenut että se sopi mulle, ihmisetkin kuulivat aina väärin. Tykkään kliseisen perinteisistä suomalaisista nimistä, niin vaihdoin Liisaksi/Leenaksi/Anniksi/sellaiseksi. Toki perhe kutsuu edelleen koko nimellä ja muut vanhat tutut lyhenteellä siitä edellisestä nimestä.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,386
En oikein tykkää, vaikka mun nimi ei nyt mikään kovin harvinainen ole, mutta omaa kaimaa en ole juuri koskaan tavannut. Olen joskus miettinyt ihan nimen vaihtoa, mutta en nyt varmaan enää viitsisi nähdä sitä vaivaa. Yllättävän moni vaan aina kysyy, kirjoitetaanko se k:llä vai c:llä niin vähän turhauttaa vastata, että koolla.
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,148
Reaktioarvo
5,469
En pidä. Olen jonkin aikaa ajatellut ottavani toisen nimeni käyttöön.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,586
Reaktioarvo
6,495
Mun nimi on ikivanha :D Tai siis on peräisin tyyliin jostaki 1800-luvulta ja on kehittyny jostaki toisesta nimestä joka on kehittyny joskus kreikan kielen sanasta
Itekkää en joskus pienempänä nimestä tykänny, oisin halunnu et mun kolmas nimi ois mun etunimi. (En siis sillon tiennyt etunimen ja kutsumanimen eroa mutta siis) Nykyään aattelen et mun nimi on kiva, sopii mulle ja vaikka se onki semmone perus suomalainen nii ei oo nykyään ees kovin yleinen koska mun nimisiä ihmisiä nimetään joka vuosi vähemmän :D Tiedän useita kirjailijoita ja poliitikkoja samannimisiä mut henkilökohtasesti oon tavannu vaan kaks.
 

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,138
Reaktioarvo
1,049
En tykkää. Haluisin jonkun kovis-nimen, enkä mitään lässynlääpehmonalle-nimeä.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
En tykkää mutten vihaakaan. Mulla on kans erikoisempi nimi ja oon saanut kuulla ties mitä vitsiä ja vittuilua siitä lapsesta lähtien. Toisaalta erikoisuutensa vuoksi tuosta nimestä on tullut vahva osa mun identiteettiäni.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Ihan ok. Kirjoitusasua tosin saa koko ajan olla korjailemassa ja kalenterista ei löydy, mutta ei mua erityisemmin haittaa eikä nimipäiviä meidän perheessä ole juhlittu muutenkaan. Mun nimi ihan sopii mulle ja sukunimen kanssa myös
 
Liittynyt
15.7.2022
Viestejä
522
Reaktioarvo
348
Tykkään, ehkä. Vähän epätavallinen mut ei suinkaan harvinainen nimi, ja mua nuoremmilla yleistynyt. Mutta kuulostaa jotenkin limaiselta emt miten selittäisin sen mutta ::D ja monesti koska mulla on hiljasempi ääni niin muut kuulee sen väärin ja se on häirinny mua aina, koska se on vähän epätavallisempi nimi niin esim. vanhemmat ihmiset ei saa sitä oikein usein vaikka toistaisin pariin kertaan...
 

Desvelada

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
174
Reaktioarvo
154
Ennen en tykännyt kovin paljoa, mutta nyt olen oppinut tykkäämään. Ei mikään yleinen nimi, mutta löytyy kyllä kalenterista.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
35,370
Reaktioarvo
2,893
Mun mielestä oon kyl aina tykännyt omasta nimestäni, vaikka tietenkin se on tuottanut hiukan ongelmia kun pitää selittää miten se kirjoitetaan (etunimi ja sukunimi myös). En myöskään aina tiedä esitellessä itseäni että minkä nimen sanoisin :D on luontevaa käyttää lempinimeä koska musta käytetään sitä yleensä lähes aina. Mutta joskus tuntuu että sen lempinimen sanominen on tyhmää että pitäskö kuitenkin sanoa oikea etunimi ja en tiiä :D tietysti kasuaaleissa tilanteissa ainakin voi käyttää sitä lempinimeä. Itse asiassa joskus kun joku käyttää mun oikeaa nimeä niin se on vähän hassua koska mun lempinimi on kuitenkin se mitä yleensä käytetään :D niin sitten virallisissa yhteyksissä jos käytetään oikeaa nimeä niin se on outoa sinänsä mutta toisaalta ihan virkistävää vaihtelua :D
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Tykkään, ehkä. Vähän epätavallinen mut ei suinkaan harvinainen nimi, ja mua nuoremmilla yleistynyt. Mutta kuulostaa jotenkin limaiselta emt miten selittäisin sen mutta ::D ja monesti koska mulla on hiljasempi ääni niin muut kuulee sen väärin ja se on häirinny mua aina, koska se on vähän epätavallisempi nimi niin esim. vanhemmat ihmiset ei saa sitä oikein usein vaikka toistaisin pariin kertaan...
Onkohan meillä sama nimi. Omassani kans just limafiilis ja kuulostaa mun korvaan enemmän miehen nimeltä. Yleistynyt 2010 eteenpäin ja sekoitetaan usein perinteisempään nimeen, jossa on yksi kirjain vähemmän. Itsekin joudun painottamaan tavuja, jotta jokainen kirjain tulee kuulluksi
 

Oltermanni

𝓐𝓲𝓽𝓸 𝓳𝓪 𝓞𝓲𝓴𝓮𝓪
Liittynyt
13.2.2021
Viestejä
1,229
Reaktioarvo
828
Alle 300 mun etunimen omaavaa Suomessa, kai se sit on suht harvinainen. Aikoinaan tyyliin lapsena oli ärsyttävää korjata oikeaa kirjoitusasua, mutta nykyään kyllä pidän omasta nimestäni.
 
Liittynyt
15.7.2022
Viestejä
522
Reaktioarvo
348
Onkohan meillä sama nimi. Omassani kans just limafiilis ja kuulostaa mun korvaan enemmän miehen nimeltä. Yleistynyt 2010 eteenpäin ja sekoitetaan usein perinteisempään nimeen, jossa on yksi kirjain vähemmän. Itsekin joudun painottamaan tavuja, jotta jokainen kirjain tulee kuulluksi
Apua, nyt on kyllä jännä, noi kaikki kuulostaa sellasilta mitkä osuu mun nimeen... Millä kirjaimella alkaa? Mulla M
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Mun nimi taas on todella yleinen, usein löytyy monia samannimisiä. Olen oikeastaan yllättynyt ettei koskaan ole ollut koulussa luokalla tai harrastusryhmässä samannimisiä ihmisiä. Olen tykännyt mun nimestä aina. Ainoa asia, mitä olen harmitellut on se, että se on niin lyhyt ettei mulla oo koskaan ollut varsinaisesti lempinimiä. Tykkään myös siitä miten etu- ja sukunimeni yhtensä viittaavat Ruotsiin. Vaikken ole suomenruotsalainen, sukujuureni ovat vahvasti ruotsalaiset ja tykkään siitä ajatuksesta että kannan sitä perintöä mukanani nimessäni.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,886
Reaktioarvo
1,407
Ei se mikään paras nimi mun mielestä ole, mutta oon siihen tottunut, enkä kyllä osais keksiä itelleni mitään eri nimeä.
 
Ylös Pohja