Syvälliset Pieniä asioita, joista on jäänyt paha maku suuhun lapsuudesta

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,454
Reaktioarvo
2,340
- Äiti valitti ja hakkui aina isää, ja sitten myöhemmin vertasi minua ja siskoani häneen.
- Vanhempani riitelivät todella kovaan ääneen, kun mentiin siskon kanssa nukkumaan. Me aina kuultiin huutoa ja kiroilua, yleensä huutokiroilua.
Tästä on jäänyt jonkinlainen trauma, koska aina kun joku kiroilee tai huutaa lähelläni, mulle iskee sellainen "fight or flight" -reaktio. Tämän takia vihaan kiroilua yli kaiken.
- Jos minulla ja siskollani oli riita, toinen vanhemmista tuli joko huutamaan tai erottamaan meidät väkisin. Yleensä toinen meistä, eli pikkusiskoni, raahattiin toiseen huoneeseen "jäähylle". Muistan erään tilanteen. Oli talvi, ja ulkoeteisessä tietenkin kylmä, ja meillä oli jokin riita. Isä vei minut keittiöön ja äiti vei itkevän, huutavan ja potkivan siskoni jäätävään ulkoeteiseen. Muistan, että minua pelotti tuo tilanne. En voinut tehdä muuta kuin seisoa ja tuojottaa, kun äiti koijasi siskoni sinne kylmän "jäähylle". Sitten tietenkin pakotettiin pyytämään anteeksi.
- Jos itki jostain "turhasta", sanottiin "ei auta nuo krokotiilin kyyneleet". Silloin ei yritetty saada itkua loppumaan, vaan hoettiin tuota lausetta.
 
Ylös Pohja