Seksuaalisuus & sukupuoli Pride kuukauden kunniaksi: tarinani queer henkilönä

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
TOSIAAN! oon siis bi ja non-binary. tykkään ihmisestä sukupuolesta riippumatta ja mitä tulee omaan sukupuoli-identiteettiin, niin en luokittele itteeni naiseks, enkä myöskään mieheks!


milloin tajusin asian?
>2018 kesällä (sopivasti pride kuukauden aikaan), etten ookkaan hetero :D! muistan, kun olin sillon isomummilla ja Googlailin eri suuntautumisia (ja vieläpä Wikipediasta). mä ihastuin mun siihen aikaseen (tyttö) kaveriin, joten olin vähän hämmentyny. mä en ollu sitä aiemmin miettiny mun suuntautumista, kun vasta tuolloin. päädyin aluks panseksuaaliin, mutta sitten myöhemmin bi (ja onhan tässä välissä ollu vaikka ja mitä, mutta bi kyllä nyt tuntuu siltä oikeelta. joka tapauksessa mulle on tärkeintä se tieto, että tykkään ihmisestä sukupuolesta riippumatta).

>sukupuoli-identiteetin kanssa meni sitten vähän pidempään :S ekan kerran lähin asiaa miettimään 2018 loppupuolella, kun tajusin etten hitokseen oo nainen ja se vaan tuntuu väärältä. mutta koska en siihen aikaan tienny mitään muita käsitteitä, kun vaan cis ja trans, niin...se oli vaan hämmentävää D:! kun tiesin kuitenkin, etten oo poika, mutten myöskään tyttö, niin mikäs sitten? hautasin vaan ajatukset sikseen ja kieltäydyin pohtimasta asiaa sen enempää. KUITENKIN lukion alussa mä lähin miettimään asiaa jälleen ja entistä enemmän (+ tuohon aikaan jo esim. käsite non-binary oli tutumpi - tai tiesin, ettei asia oo vaan kahella tavalla, että "joko oot cis tai trans", vaan on paljon muitakin identiteettejä). jossain vaiheessa tein myös jotain netti testejä :D mutta päädyin kyseiseen termiin (enby) vasta pari kaks-kolme kuukautta sitten (oiskohan ollu Huhtikuussa).


kaapista tulo (ekat & parhaimmat)!
>tosiaan. en niinkään koe, että oisin kaapissa. tai aina uusille ihmisille "tullaan kaapista", mutta sen jälkeen kun ekan kerran tulin 8-luokan alussa, niin en oo sen jälkeen ajatellu, että oisin kaapissa (uusille ihmisille/ihmisille jotka ei ylipäänsä tiiä). oon muutenkin melko avoin asiasta, etten yritä sitä mitenkään piilotella.

>2018 kesällä tosiaan tajusin, etten oo hetero, mutta halusin muistaakseni "sulatella" asiaa rauhassa ja halusin siitä kertoo kavereille kasvotusten, joten se tosiaan tapahtu syksyllä, kun koulut alko! välkän aikana siinä sit kerroin, että oon pan (siihen aikaan tosiaan vielä panseksuaaliks luokittelin). kaverit otti sen hyvin, mutta toiselle kaverille tosin piti lähtee selittää, että mitä ekanakin termi "hetero" tarkottaa :')

(mulla ei oo kauheesti mitään tosi "mahtavia" tarinoita, mutta kerronpa nyt kaks, jotka on jääny mieleen xD! eka tapahtu tosiaan lukiossa tänä vuonna ja toinen about kaks vuotta sitten)

>olin hieman miettiny, että millon kertoisin mun kaverille (aka sen aikaselle ihastukselle), että hei oon bi btw :D kyllä mä tiesin, että hän hyväksyis, joten se ei ollu mun syy kertoo hänelle. mä halusin kertoo hälle sen asian, koska...halusin jakaa jotain luottamuksellista, ya know D:! ja halusin myös tehä asian selväks, että ois sit helpompi vitsailla itsestään :') ESIM. kemian tunnilla meinasin tulla kaapista kahelle kaverille, kun taululla luki "homogeeniset" ja "heterogeeniset", niin olis tehny mieli sanoo, että "haha, mäpä oon bigeeninen" heh...
KUITENKIN! mä jostain syystä olin super jännittyny :D? tai vähintäänkin näytin siltä, sillä hän meni samantien vakavaks ja lopetti syömisen siihen (niin, oltiin tosiaan ruokalassa kahestaan). mä alotin sen jotenkin, "okei lupaa, ettet kerro kellekkään plaplapla.... mie luotan sinuun", jolloinka vaan täräytin, että joo oon bi :D (että eipä ollu muuta). tuli syvä hiljaisuus ja...hän on mahtava kuuntelija ja ihminen, mutta välillä stressaa asioista liikaa! hän rupes jännittää kauheesti ja eka asia mitä sano oli, "miulle tuli paha olo" < EI SIITÄ, että oon bi ja kerroin ton, VAAN koska olin tosiaan kertonu ennen ruokailuu, että joo miulla on siulle sit jotain kerrottavaa, jonka jälkeen näytin ite kauheen ahistuneelta :') mutta tosiaan, hän tottakai hyväksy asian ja jatkettiin normaalisti.

>mun isosisko oli hiljattain alkanu seuraamaan mua snäpissä ja tein justiinsa yolon, että ihmiset sai mennä laittaa anosti mitä vaan. hienostihan sinne oli tullu "vitun homo" kommenttii :'D ja miun sisko tuli laittaa (kännissä) viestii, että eihän minuu kiusata ja plaplapla ja hän aina rakastaa minuu ja mhhmmm. noh, laitoin sit jotain ja kysyin myös, että eihän se häntä haittaa, etten oo hetero. hän sit vastas, että on liberaali :D ja että tottakai hyväksyy.

(sitten sukupuoli-identiteettiin)


>ekan kerran tulin kaapista hyvälle ystävälle, kun laitoin hälle viestii, että oon enby. laitoin myös vähän myöhemmin muutamalle muulle hyvälle ystävälle ja hyö kaikki otti sen hyvin ja kunnioittaa miun identiteettiä. kuitenkin kasvotusten ekan kerran kerroin...noh, voisinpa oikeestaan sanoo, että parhaalle ystävälle about pari kuukautta sitten (oiskohan ollu joko Maaliskuun loppupuolella tai Huhtikuun alussa - hitto, kun en muista :D). mie raahasin hänet yhteen "hylättyyn luokkaan" meiän lukiossa ja kerroin sitten asian (ja kerroin myös miun uuen nimen - hän kirjotti sen käteen :D). tottakai hän hyväksy miut ja...ei mitään sen dramaattisempaa xD

(nyt haluun kertoo kaks asiaa siihen liittyen :D eka kun kerroin mun parille kaverille, että on enby ja sitten tää asia enkun open kaa xD)

>ruokalassa (jälleen ruokailu - oiskohan ollu viikko sen jälkeen, kun kerroin sille mun bff) kerroin mun kahelle kaverille (toinen oli se, joka stressaa kaikesta ja toinen on...mainitsematon kaveri xD sanotaan nyt J ja M, että varmasti tunnistavat sitten). kuumottelin ääneen, että "okei mä syön ensin, että voin sit lähtee nopee" ja toivoin myös, että he tukis mua. noh, M lohdutteli sit mua ja sano, ettei hän suutu. kerroin sit, että oon non-binary ja selitin mitä se mun kohalla tarkottaa. pyysin myös, että käyttäisivät mun nykystä nimee (siitä lähtien M koko ajan hoki mun nimee xD <3). tää mun bff oli kertonu jälkeenpäin, että J:n ilme oli vähintäänkin näkemisen arvonen (alko taas stressaa, eikä tienny mitä sanoo :') hitto rakastan kyllä sitä piirrettä hänessä :D omalla tavalla sulosta).

>tuohon aikaan vielä (Maalis-Helmikuu) meillä oli meneillä 4-jakso, jossa oli ruotsii! kysyin sit opelta lähtiessään luokasta, että mikä olikaan sukupuolineutraali pronomini ruotsissa. hän vastas, jolloinka sanoin, että mie sit käytän sitä. hän vielä kysy, että "ja enkussa they/them?", johon annoin myöntävän vastauksen. seuraavana päivänä sitten hän tuli sanoo, että jos vahingossa sanoo pronominit väärin, niin miun pitää korjata hänet. hän myös sano, ettei tee mitään tahallaan ja parhaansa mukaa yrittää muista jne jne jne.
hän on vaan ja ainoostaan kerran sanonu pronominin väärin! enkun kurssilla, kun juttelin jotain tän mun bff kaa (hän vähän kiusotteli mua) ja ope sit sano jotain, "...leave her alone...", JOLLOIN hän sit tajus asian ja korjas, "sorry R! leave them..." ;w; hän on muutenkin tosi ymmärtäväinen ja...."tukeva" (supporttaava hitto vie, joka kuulostaa erittäin mukavalta suomeks, mutten haluis finglishaakaan käyttää).


hmm...en oo nyt varma haluunko muuta kirjottaa, kun ennemmin haluisin mennä nukkuu :D
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,927
Reaktioarvo
2,892
Vähän vanha kesu mut luin tän nytten randomisti ja pakko vaan sanoo kuin hellyyttävä toi sun opettaja ja sisko myös 🤧🥺 ja tosi ihanaa että kaveritki suhtautu hyvin! Mulla taitaa suunnilleen kaikki kaverit tietää että oon bi tai ainakaan en piilottele sitä mitenkään. Ja jos vanhemmat kysyis suoraan niin melko varmasti kyllä sanoisin sen niillekin. Mut mieluummin vaan jos ne kysyy suoraan ku en haluu ite sitä ilmottaa. Vähän kyllä epäilen ettei ne kysy :D sukupuolipohdinnoista en tiiä ketkä kaikki tietää mut ainakin yks kaveri ja ehkä jotkut muutkin, ainaki yhelle kriiseilin kerran sitä et "inhottavaa ku pitää valita sukupuoli kaikkial", tää oli joskus viime vuoden puolella. En tosin oo varsinaisesti tullut kaapista minään sukupuolena sillee koska se on ollu niin pitkään tämmönen asia mitä en vaan tajuu. Nyt must tuntuu et oon varmaan sit muunsukupuolinen, mut siis silleen että se sukupuoli just vaihtelee. Tai siis mä luulen et se vaihtelee. Olin taas pitkää ajatellu että oon cis nainen, mutta sit viime yönä mulle tuli yhtäkkiä sellanen olo taas että haluun ettei mua kohdeltais naisena eikä miehenä ja tuntu silt et haluun about piilottaa mun kehon muodot. Siis oikeestaan se ei haitannu muuten et mul ei ollu mitenkään sillee paha olo mun kehosta, mut enemmänkin silleen et jos kävelisin nyt jossain kaupungil niin olis kiva jos pystyis näyttää siltä ettei must nää sukupuolta you know. Niin siitä rupesin aattelee et ei helvetti voinko todella olla cis jos tää tuntuu välillä tältä. Välillä vaan mieluummin sanon muunsukupuolinen, välillä mieluummin nainen. Mut varmaa se mikä kuvastaa sitä koko kokemusta on muunsukupuolinen. Vaikkakin tietty joilleki se tarkottaa pysyvää "ei nainen eikä mies" -tilaa ja joillekin niinku mulle sit taas tämmöstä "vaihtelee" -tilaa. Mut kai se muunsukupuolinen nyt sit on se termi mikä sopii. Vihaan kyllä tätä edestakasin sahaamista.

Aiheeseen liittyen pakko jakaa ku katoin jotain random videoo tästä aiheesta missä taas joku heitti sem argumentin että yhyy yhyy lapsia ohjataan kyseenalaistamaan sukupuolta ei saa ohjata niitä siihen suuntaan jnejnejne, u know. Niin alko vituttaan koska jos ne tajuis yhtään millasta on olla muunsukupuolinen niin ne tajuis sen, että esim. Mä kyseenalaistin mun sukupuolen jo peruskoulussa ihan MUUTENKIN. kukaan ei tosiaankaan ohjannu mua siihen ja en tainnu edes tietää mikä on muunsukupuolinen. Tiesin vaan että kun piti ruksia sukupuoli johonkin lomakkeeseen niin välillä must tuntu ihan oudolta se. Sillee että oonko varmasti nainen. Niin juu mä kyseenalaistin sitä kyllä ihan ilman mitään et kukaan ois mua ohjannut siihen suuntaan. Toki ymmärrän että asia saattaa cissukupuolisillekin aiheuttaa sit stressiä jos ne rupee yliajattelee tai sekottaa asioita toisiinsa (esim poikatyttöys) tai ehkä oon itekin vaan cis joka on sekottanu asiat toisiinsa tai yliajattelen, who knows.

Ainiin, muistan ku liityin facebookkiin joskus tosi nuorena, oisinkohan ollu 11-13, niin sillon jo ku piti valita sukupuoli ni mul oli vähän sellanen olo et oisko joku muu ku mies tai nainen ku tää ei nyt jotenki tunnu helpolta valinnalta. Et ilmeisesti tää juttu on sit ollu aina, niin et se vaihtelee? Vai tuntuukohan kaikista tältä.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,927
Reaktioarvo
2,892
Muuten... hauska sattumaet mul tuli tää olo just silloin viime yönä ja nythän on muunsukupuolisten päivä :D en sillon tajunnu sitä mä vaa olin sillee "oh must näköjään tuntuu tältä" ja sit vähän myöhemmin olin sillee ei vittu kappas nyt on 14.7. 🥺 KOHTALOA eiku :D oikeesti tosi outo sattuma tavallaa ku vielä eilen olin sillee "juu oon cis nainen" mut sit ku vuorokausi vaihtu niin alko tuntuu silt et en voi olla cis hahaha mitä

VAI tuntuuks cis-ihmisist tältä mä en tiiä! :O ku tietäis mitä ne aattelee.....
 
Ylös Pohja