Teknologia Puhelimeni ilmeisesti hakkeroitu? Ahdistava tilanne!

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
Alotetaan sillä, että oon varasijassa tietokoneella ja puhelin on nollattuna (ei käytössä).

Olikohan se eilen, kun sain puhelimeen viestin. Se oli ilmiselvä huijaus (että ois tullu paketti), mutta impulsiivisesti painoin linkistä sen enempää ajattelematta, kunnes sitten tajusin kuinka tyhmää se oli siinä vaiheessa, kun vahinko oli tapahtunu. Ekana mulle tuli reilu tuhat viestii eri numeroista ja jouduin niitä estämään & poistamaan. Tilanne alko rauhottuu, kunnes sitten lenkillä sain viestin "fuck you". Menin kattomaan, että oliko joltain huijarilta vihanen viesti, kun en avaa linkkejä, mutta pöydät oli kääntynyt ja nyt ilmeisesti mie olin se huijari. Miun puhelinnumerosta ollaan siis laitettu lukuisia eri huijausviestejä muille viattomille ihmisille. Ihmiset on yrittäny soittaa miulle ja on laitettu viestii (lähinnä ihmetelleet, että mitä tapahtuu ja vastasin kahelle, että ilmeisesti miun puhelin on kaapattu jne).
Ystävälle laitoin äkkiä viestiä, että mitä hittoo pitäis tehä (hän tietää paljon teknologiasta) ja vastas sitten, että suosittelee nollaa puhelimen ilman varakopioitten tekemistä (soitettiin äitin kaa Elisan asiakaspalveluun ja sieltä neuvoivat samaa, joten näin tehtiin).

Nyt oon itkeny about tunnin verran :D Tää on ekanakin super ahdistava tilanne. Mie toivon, ettei kukaan oo avannu sitä linkkii. Muutenkin puhelinlasku oli sen soiton hetkellä (kun Elisalle soitettiin) jo 250e ja meiän perheen rahatilanne on kehno. Sitten ylipäänsä se miun puhelimen nollaus... kaikki miun kuvat ja muistiinpanot...ihan kaikki on poissa. Mie en saanu kopioida niitä tai laittaa kuvat esim. äitin puhelimeen. Mie vaan nopeesti otin äitin puhelimella kuvat tarinan suunnitelmasta ja hahmoista ja that's it.
Minuu kans ahistaa ja stressaa kauheesti, kun muistiossa ja kuvissa oli paljon asioita, jotka miulla on muistettavana. Tai siis ilman niitä muistiinpanoja (tms)...mie en muista D: mie olin just saanu tehtyy to do -listan koko viikon ajalta ja...muutenkin kaikki muistettavat asiat, kuten "muista langata hampaat", "muista puhistaa läppäri", "muistaa varata hammaslääkäri aika" jne. Miun pitäis nyt tehä paperille se to do -lista (vaikka ironisesti en varmaan tuu muistaa sitä, kun tottunu puhelimen muistioon :D), mutta...toivottavasti saan aikaseks alotettuu sen!
Ja nyt minuu rupes stressaa, että oliko mitä koulujuttuja mitä pitäis muistaa tehä... ja kun koeviikko nyt tulee, niin tota :D ei parane unohtaa mitään (esim. hoitaa tehtäviä myöhään, kun ois kiva päästä kursseista läpi).

Hitto kun piti just pääsiäisen aikaan D: Vasta tiistaina siis päästään Elisalle vaihtaa puhelinnumero ja...minuu vähän pelottaa mennä kouluun :D Nimenomaan sen takia, kun oon turvautunu puhelimen muistioon (laitan sinne kaiken) ja nyt kun ei oo mahollisuutta käyttää puhelinta, niin...no enköhän selvii!

Mie vaan toivon, että tää tilanne selvii D:! Ja mie kans toivon, ettei se lasku kasva ja kasva :S
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Ihan tyhmää et rikoksen uhrit laitetaan maksaa noita laskuja. Itsekin oon kerran painanut linkkiä mut onneks sillon ei tapahtunu mitään tietääkseni. Ei kai lohduta sua mut kerroinpa kuitenkin. Et siis oo ainoo :(
 

hemulinlada

hömelö
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
602
Reaktioarvo
655
hyi kauheeta D: kai siitä nyt jotain korvauksia on pakko saada ku sä se uhri siinä oot D: en kyl tiiä miten noi hommat toimii, mutta oishan se varmaan ihan mukava
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Tosi kurja juttu! :c

Minua on muutenkin alkanut enemmän ja enemmän kauhistuttaa se, kuinka paljon ikävää voi hakkeroimalla saada aikaan. Varsinkin nyt, kun netti on käytännössä katsoen melkein pakollinen nykymaailmassa, jotta voi hoitaa mitään virallisia asioita.

Toivotaan, että tilanne selviää ja lasku ei kasva enempää. Toivottavasti pystytte neuvottelemaan laskua pienemmäksi, jos se on mahdollista.
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
Ihan tyhmää et rikoksen uhrit laitetaan maksaa noita laskuja. Itsekin oon kerran painanut linkkiä mut onneks sillon ei tapahtunu mitään tietääkseni. Ei kai lohduta sua mut kerroinpa kuitenkin. Et siis oo ainoo :(
luojan kiitos siun puhelimeen ei tullu mitään D:! kyllä se sen verran lohduttaa, ettei ainakaan tullu enempää uhreja!
mutta tosiaan, siitä laskusta. elisalla sanoivat, että se lasku on aiheeton, joten meiän ei sitä onneks tarvii maksaa (joten yhessä asiassa sentään tuuri lykästi)!
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
hyi kauheeta D: kai siitä nyt jotain korvauksia on pakko saada ku sä se uhri siinä oot D: en kyl tiiä miten noi hommat toimii, mutta oishan se varmaan ihan mukava
elisalla sanoivat, että se lasku on aiheeton (kun äiti kysy siitä ja oli siis selittäny myös tilanteen < tottakai, kun elisan tyypit meitä autto), joten meiän ei siis sitä piä maksaa (luojan kiitos)!
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
Tosi kurja juttu! :c

Minua on muutenkin alkanut enemmän ja enemmän kauhistuttaa se, kuinka paljon ikävää voi hakkeroimalla saada aikaan. Varsinkin nyt, kun netti on käytännössä katsoen melkein pakollinen nykymaailmassa, jotta voi hoitaa mitään virallisia asioita.

Toivotaan, että tilanne selviää ja lasku ei kasva enempää. Toivottavasti pystytte neuvottelemaan laskua pienemmäksi, jos se on mahdollista.
toi on kyllä totta D:! ja ainakin ite tän tilanteen jälkeen tuun olee paljon varovaisempi, että ylipäänsä millä sivustoilla käyn jne (en oo siis aiemmin käyny millään kauheen epäilyttävillä sivuilla, mutta kuitenkin).

niitä viestejä ei onneks enää lähetelty puhelimen nollaamisen jälkeen, joten se autto tilanteeseen yllättävän paljon (kuitenkin puhelin vielä sammutettuna, että tänään käyään se numero vaihtaa ja tarkistaa onko vielä haittaohjelmia puhelimessa). ja elisallakin sanoivat laskusta, että on aiheeton, joten siitä meiän ei tarvii onneks murehtii!
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
toi on kyllä totta D:! ja ainakin ite tän tilanteen jälkeen tuun olee paljon varovaisempi, että ylipäänsä millä sivustoilla käyn jne (en oo siis aiemmin käyny millään kauheen epäilyttävillä sivuilla, mutta kuitenkin).

niitä viestejä ei onneks enää lähetelty puhelimen nollaamisen jälkeen, joten se autto tilanteeseen yllättävän paljon (kuitenkin puhelin vielä sammutettuna, että tänään käyään se numero vaihtaa ja tarkistaa onko vielä haittaohjelmia puhelimessa). ja elisallakin sanoivat laskusta, että on aiheeton, joten siitä meiän ei tarvii onneks murehtii!
Hyvä juttu, että laskusta ei tarvitse murehtia! 👍

Oletko kehittänyt jonkun varasuunnitelman tulevaisuuden varalle kuvien kopioinnin suhteen esimerkiksi johonkin pilvipalveluun? Ikävä kyllä se ei auta nyt menetettyihin kuviin, mutta itsekin aloin hiljattain varmuuskopioida kuviani niin puhelimestani kuin tietokoneeltakin, koska kumpikin on alkanut piiputtaa siihen malliin, että loppu on niillä lähellä. D:
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
Hyvä juttu, että laskusta ei tarvitse murehtia! 👍

Oletko kehittänyt jonkun varasuunnitelman tulevaisuuden varalle kuvien kopioinnin suhteen esimerkiksi johonkin pilvipalveluun? Ikävä kyllä se ei auta nyt menetettyihin kuviin, mutta itsekin aloin hiljattain varmuuskopioida kuviani niin puhelimestani kuin tietokoneeltakin, koska kumpikin on alkanut piiputtaa siihen malliin, että loppu on niillä lähellä. D:

jep :)!

ja ehottomasti aion jonnekin kuvia tms. kopioida, että jos sattuu tulevaisuudessa jotain vastaavaa (tai jos puhelin menee ihan vaan rikki), niin ei sitten harmita D:! ja se on kyllä ehottomasti hyvä idea! ja varsinkin, kun molemmat vetelee aika viimesiään D:!
 
Ylös Pohja