Aihe vapaa vaikuttaisiko tälläiset asiat siihen kenen ystävä voitte olla

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
mielenterveysongelmat? päihde- tai peliriippuvuus? iv-käyttö mitä ei ehkä edes päällepäin huomaa? alkoholismi? kodittomuus? paha kakssuuntainen tai skitsofrenia? jos joskus ollut vankilassa? jos on esm. hiv tai c-hepatiitti? seksuaalirikollisen kanssa? ulkoisesti oikeasti erilaisen ihmisen kanssa? rahattoman?

suurin osa noista on ainakin omasta mielestä ihan itsestään selviä mutta muutama kyseenalainen, mutta kiinnostaisi kuulla mihin te laitatte rajat kun puhutaan kaveruudesta tai ystävyydestä?
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
tiedän 100% varmuudella et seksuaalirikollisen kanssa en varmasti olisi kavereita. ehkä en ois myöskään pahasta kaksisuuntaisesta tai skitsofreniasta kärsivän kaveri, en oikeen tiedä D: en oo ihan varma tosta alkoholismistakaan. kyse ei ole siitä, että mä tuomitsisin tms., vaan siitä et en usko et mu omat rahkeet riittäis tai jotain sellaista.

vankilassa olleen kaveri olen ollutkin - muista syistä tiemme erosivat - ja eniten se riippuu rikoksesta. kaikki noi muut mitä en erikseen maininnut ei luultavast ois mitään isoja ongelmia, en ainakaan usko.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,895
Reaktioarvo
1,411
No itse en ehkä ois hyvää pataa seksuaalirikollisen kanssa, enkä välttämättä sellasen kanssa, joka on istunu linnassa, riippuen teosta tietysti. Muuten kyllä ehkä voisin tulla toimeen vaikka sillä henkilöllä oiskin joitain noista edellämainituista jutuista, ainakaan mielenterveysongelmat, rahattomuus tai kodittomuus ei haittais hirveesti.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
826
Seksuaalirikollista en hyväksy, muut on ok mutta tiettyjä ehtoja on.
Multa ei sais lainata rahaa kun mulla ei sitä itelläni ole.
Kylään ei pääse jos on tilanne päällä(mania, psykoosi, muu sekavuus tai arvaamattomuus). Tämä eläinten takia, en halua että eläin satuttaa vierasta tai toisin päin.
Mielenterveysongelmainen saa varautua siihen että mä en oikeen osaa olla hienovarainen tai lohduttaa, mulla on itellä pitkä sairashistoria ja suhtaudun kuulemma joskus kylmästi. Oon myös ehdoton siinä että mielenterveysongelmalla ei saa tahtoaan läpi tai yritä manipuloida. Ei sillä että kaikki tuota tekisi mutta lähipiirissä on tarpeeksi niitä jotka yrittää.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
seksuaalirikollisen kaveri en kyllä pystys missään nimessä olemaan. vankilassa olleen kaveri kyllä, mutta riippus paljonkin siitä, miksi hän ois linnassa istunu. luulen etten pystys olemaan alkoholistin, skitsofreniasta tai pahasta kakssuuntasesta kärsivän kans erityisemmin tekemisissä D: ei sillä että he ois jotenkin huonoja ihmisiä, vaan siks että kun oma mielenterveyteni ei tällä hetkellä oo missään parhaassa kunnossa, niin uskon että kuormittusin vaan enemmän ja murehtisin jatkuvasti liikaa heidän vointia. mielenterveysongelmaisen kaveri voin olla (ja oonkin), mutta kieltämättä sekin on välillä aika rankkaa, kun on koko ajan huolissaan, et miten se toinen pärjää ja mitä jos se tekee itelleen jotain yms. D: mutta ehkä se on jotenki omalla tavallaan helpompaa, kun itellä on mt-ongelmia myös. nuo muut mitä en maininnu, ei varmaan haittais ainakaan hirveesti.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,852
Reaktioarvo
2,388
Varmaan vahvin noista on se seksuaalirikollinen, eli en voisi olla sellaisen henkilön kaveri. Olen itsekin mielenterveysongelmainen, mutta hoitamattomana sellainen voi johtaa hyvinkin karuihin seurauksiin joten tälläisen henkilön kanssa olisi varmasti aika rankkaa tulla toimeen, samoin jos on pahasti alkoholisoitunut ja päihderiippuvainen. Toki yrittäisin varmasti tukea jos henkilö tosissaan haluaisi ottaa apua vastaan ja olisi yhteistyöhaluinen. Ulkoiset seikat nyt ei vissiinkään haittaa tai vankeustuomio vaikka jostain pienemmästä rikoksesta, mutta tuskin murhaajan kanssa voisin kaveerata.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Niinkuin moni sanoikin niin seksuaalirikolliseen vetäisin rajat, koska se on jo ajatuksena kuvottava ja vaikea kuvitella, että voisin pitää sitä ihanana ystävänä, jos tollasta on tehnyt. Sama pätee esim. henkirikokseen poislukien ehkä esim. hätävarjelun takis tehty tappo tms. Mt-ongelmaisia mulla on jo valmiiksi paljon ystävinä eikä päihderiippuvuuskaan ois ystävyydelle este. Toki jonkun rajan vetäisin siihen, ettei toisen sairaus liikaa alkaisi vaikuttamaan omaan elämään, koska pidemmän päälle on tosi kuormittavaa huolehtia koko ajan toisesta, vaikka tukena tietty onkin tärkeää olla. Kodittomuus, rahattomuus, ulkonäkö yms. taas ei ois mun asia eikä vaikuttais siihen, miten näkee ihmisen jos on hyvä tyyppi
 

Amislainen

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
544
Reaktioarvo
461
tiedän 100% varmuudella et seksuaalirikollisen kanssa en varmasti olisi kavereita. ehkä en ois myöskään pahasta kaksisuuntaisesta tai skitsofreniasta kärsivän kaveri, en oikeen tiedä D: en oo ihan varma tosta alkoholismistakaan. kyse ei ole siitä, että mä tuomitsisin tms., vaan siitä et en usko et mu omat rahkeet riittäis tai jotain sellaista.

vankilassa olleen kaveri olen ollutkin - muista syistä tiemme erosivat - ja eniten se riippuu rikoksesta. kaikki noi muut mitä en erikseen maininnut ei luultavast ois mitään isoja ongelmia, en ainakaan usko.
Mulla on samnalailla sun kaa tosin en nyt oo vankilassa olevan ihmisen kaveri oo ollu mut en mä kyl varmaan pystyis olemaankaan ja sit noh kylmä päihderiippuvaisen kaberi voisin olla ku itekki oon tupakasta ja nuuskasta riippuvainen
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
lähinnä mietin esm. voisitteko olla pahasti riippuvaisen kaveri (käyttää päivittäin suonensisäisiä huumeita) jos henkilö vaikuttaa selväpäiseltä eikä riippuvuus välttämättä edes näkyisi ihmisestä, ainakaan pahasti. ymmärrän että selvästi sairaan ihmisen kaveri voi olla vaikea olla jos se suoltaa sitä paskaa sun niskaan 24/7 mutta tuli mieleen kun tiedän ihmisiä keiden "vakaumus" ei antaisi periksi olla riippuvaisen ystävä.

päässä vain pyörii että voinko ikinä saada kavereita kun olen näin sairas, vaikka se sairaus ei ehkä päälle päin näykään niin selvästi. mutta kummasti kun ihmiset huomaa poltto- ja viiltoarvet iholla ja taipeiden kohdalla punaiset kuopat niin ihmiset kaikkoaa nopeasti kadoksiin. ja jos tähän päälle on vielä sossupummi niin huhhuh.. pakko olla laiska paska sillon.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Niinkuin moni sanoikin niin seksuaalirikolliseen vetäisin rajat, koska se on jo ajatuksena kuvottava ja vaikea kuvitella, että voisin pitää sitä ihanana ystävänä, jos tollasta on tehnyt. Sama pätee esim. henkirikokseen poislukien ehkä esim. hätävarjelun takis tehty tappo tms. Mt-ongelmaisia mulla on jo valmiiksi paljon ystävinä eikä päihderiippuvuuskaan ois ystävyydelle este. Toki jonkun rajan vetäisin siihen, ettei toisen sairaus liikaa alkaisi vaikuttamaan omaan elämään, koska pidemmän päälle on tosi kuormittavaa huolehtia koko ajan toisesta, vaikka tukena tietty onkin tärkeää olla. Kodittomuus, rahattomuus, ulkonäkö yms. taas ei ois mun asia eikä vaikuttais siihen, miten näkee ihmisen jos on hyvä tyyppi
tämä x 10000
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
tiedän 100% varmuudella et seksuaalirikollisen kanssa en varmasti olisi kavereita. ehkä en ois myöskään pahasta kaksisuuntaisesta tai skitsofreniasta kärsivän kaveri, en oikeen tiedä D: en oo ihan varma tosta alkoholismistakaan. kyse ei ole siitä, että mä tuomitsisin tms., vaan siitä et en usko et mu omat rahkeet riittäis tai jotain sellaista.

vankilassa olleen kaveri olen ollutkin - muista syistä tiemme erosivat - ja eniten se riippuu rikoksesta. kaikki noi muut mitä en erikseen maininnut ei luultavast ois mitään isoja ongelmia, en ainakaan usko.
"vaan siitä et en usko et mu omat rahkeet riittäis tai jotain sellaista"

ihan mielenkiinnosta mietin et mitä meinasit tällä? ymmärsin että jos henkilö rasittaa sua omilla ongelmillaan oli sairaus mikä tahansa, se on rankkaa enkä itekään pystyis semmoseen tällä hetkellä. mut jos ihmisen sairaus ei vaikuta omaan elämään juurikaan niin haittaisiko se moraalisesti tai jotain kun tiedät että toinen käyttää huumeita tai juo liikaa itsekseen?
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
"vaan siitä et en usko et mu omat rahkeet riittäis tai jotain sellaista"

ihan mielenkiinnosta mietin et mitä meinasit tällä? ymmärsin että jos henkilö rasittaa sua omilla ongelmillaan oli sairaus mikä tahansa, se on rankkaa enkä itekään pystyis semmoseen tällä hetkellä. mut jos ihmisen sairaus ei vaikuta omaan elämään juurikaan niin haittaisiko se moraalisesti tai jotain kun tiedät että toinen käyttää huumeita tai juo liikaa itsekseen?
ei haittais moraalisesti, tarkotin joo ennemmin tota et jos toinen rasittais mua ongelmillaan aina ni sitte ei rahkeet riittäisi D: mul ei oo diagnosoitu mitään, mut mul on omia ongelmia mielenterveyteni ynnä muun suhteen ja huolin ihmisistä niin perkuleesti, ni siksi siis ajattelisin, etten välttämättä pystyisi. ei siis sillä, etten voisi olla toisen samanlaisen kaveri - voin ja olen. mut niin, toki jos tietäisin, et tää mun kaveri niinku ns. pärjää - ehkä vähä hassu sana tässä vaiheessa ??? - ni sit en huolistelisi nii hirveästi ehk asiasta.
mut eli siis lähtökohtaisesti, jos puhutaan nimenomaan sellasesta et omaan elämääni ei vaikuttais mikään noista sen kummemmin, ni en mie sit välttämättä missään näkis ongelmaa D:

tohon mitä sanoit aiemmin, ni en usko et sun on mahotonta löytää kavereita. mut totta se taitaa ol, et useimmat ihmiset kaikkoaa ympäriltä, jos on vähänkin jotain "epänormaalia" meneillään tai "liikaa ongelmia" tai jotain ihmeselityksiä. D:

ilmeeni, ku kirjotin tätä viestiä _kauan_, eikä täs oo must vieläkää kovin paljoa järkeä - noh! toivottavasti sain pointtini jotenki selitettyä
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
jos nyt puhutaan siis, että henkilö on uusi tuttava, eikä vaikka jo vanha kaveri (koska tottakai silloin pyrkisin auttamaan henkilöä, joka kamppailisi mm. päihderiippuvuuden kanssa, enkä kääntäis selkää. mutta jos kyseessä uus tuttu, niin...noh, en suoranaisesti hakeudu sellaisten ihmisten ympärille, vaikkei toki ulkosesti aina voi tietää, että mitä on meneillään).

-mielenterveysongelmat ei missään nimessä haittaa (ois tosi tekopyhääkin miulta sanoo yhtään mitään).
-päihde- ja peliriippuvuus... mie en tiiä D: näin alaikäsenä en ehkä haluis olla ihmisten ympäröimänä, jolla on mm. päihderiippuvuus. ja alkoholismi kuuluu myös tähän kategoriaan. tai...se ois hurjaa tän ikäsenä (ja kyseenalaistettavaa) olla henkilön kaveri, jolla on alkoholismi (ja tietosesti mennä siihen ystävyyssuhteeseen), mutta tottakai se on missä tahansa iässä rankkaa D:
-kodittomuus ei haittaa ja...noh, silloin ois mahdollisuus auttaa henkilöä takas jaloille. tuntuu kyllä vähän pahalle, että sanon tän tässä kohassa, enkä aiemmissa... mutta toivottavasti ymmärrätte D:
-kyseiset häiriöt ei ois ongelmana. toisaalta haluisin tietää kyseisistä häiriöistä vielä entistä enemmän, mitä jo nyt, että...henkilö sais miulta parhaan mahdollisen tuen.
-noh...nyt tulee taas mieleen, että aika sus jos tän ikänen hengaa vangin kanssa :D tai että ei se nyt ihan nuori kaveri kumminkaan ois? noh, tää riippuu ihan teosta! jos hän on joutunut syyttömänä sinne (tai joku pieni teko. ...no toisaalta ei vankilaan pienistä teoista ihan mennä :D), niin tietenkään se ei haittaa. mutta jos henkilö on tyyliin murhannut tai raiskannut jonkun, niin...ei kiitos.
-en tiiä... ei kai?
-en haluu olla missään nimessä seksuaalirikollisen kaveri. tottakai itellä ois aika semmonen olo, että joutuisin olee varpaillani siinä. tääkin on siinä, etten tietoisesti hakeutuis kyseisen henkilön seuraan.
-ei tietenkään! minuu ei kiinnosta miltä kaveri näyttää, kun luonnehan se on tärkein (että viihtyy henkilön seurassa). ja sekin on semmonen juttu, mille ei vaan maha mitään.
-ei rahattomuus ois ongelmana.

näitä oli kyllä mielenkiintosia pohtii. ja en tiiä miten erilaiset miun vastaukset ois, jos oisin esim. 25v, mutta...tätä on vaikee miettii 17 vuotiaana, kun...useemmat kohat on hieman "kyseenalasia" (esim. että miks tän ikänen hengais ex-vangin kanssa).
 
Ylös Pohja