Urheilu Vinkkejä venyvyyteen?

Bella

Asiantuntija
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
236
Reaktioarvo
205
Oon siis ehkä maailman epä venyvin tyyppi ikinä, mua sattuu jopa 90 asteen kulma ns istualtee tai sillee polvet maassa oleminen että ois vähän pakko skarppaa jos koittaa päästä läpi yhistä liikkuvuus kokeista :o
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Jos haluat liikkuvuutta etenkin jalkoihin, yksi hyvin kokonaisvaltainen liike on, että yrität saada jalat suorassa istuen tai seisten sormet varpaisiin. Pidä siinä asennossa missä tuntuu, ei väliä saatko niitä käsiä polviin vai varpaisiin asti. Puolesta minuutista minuuttiin kerrallaan, toista tätä useita kertoja päivässä. Voi auttaa myös alaselän liikkuvuuteen. Kyykyssä oleminen on myös hyvä. Taas niin alhaalla kuin pääsee.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Tärkein asia alkuun! Lämmitä lihas hyvin ennen kuin venytät. Tee kyykkykä, x-hyppyjä, nosta polvia ja potki pyllyä. Siirrä painoa jalalta toiselle lämmittää lantiota. Laita kädet lattiaan ja koukistele jalkoja vuoronperään. Mene kontalle ja rullailen selkää jotta myös se lämpenee. Vasta sitten kun on lihan lämmin, voit alkaa venyttämään. Muuten reväytät lihaksen tai vaurioitat ja liikkuvuus vain heikkenee entiseltään vaikka venyttelisit koko ajan. Usein myös sen lihaksen käyttäminen näihin asentoihin on liikkuvuuden kannalta tärkeämpää kuin itse syvät venytykset!
Toinen tärkeä, älä koskaan anna venytyksen olla epämukava. Sen ei koskaan kuulu sattua. Venytä vain sen verran että tunnet juuri venytyksen, vailla se olisikin vain se että istut lattialla jalat suorassa. Pidä siinä ja hengitä syvään. Jos pusket sen yli, vaurioitat taas lihasta ja menetät liikkuvuutta.
Kolmas, juo paljon vettä, lihas tarvitsee sitä.
 
Ylös Pohja