Opiskelu Kysy mistä vaan matikantehtävistä

Opiskelu ja itseopiskelu

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Päätin tehdä tällaisen keskustelun, johon voi heittää kysymyksiä yläasteen, lukion tai miksei yliopistomatikan tehtävistä. Opiskelen kyseistä ainetta yliopistossa ja vastaan siltä pohjalta parhaani mukaan :)
 

franco

lisäpaino ukko
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
42
Reaktioarvo
48
pitäisi osoittaa, että mikä tahansa disjunktioista ja konjunktioista muodostuva konnektiivi f(x1,...xn) toteuttaa f(1,...1)=1. olen laatinut jo sanallisen todistuksen, mutta haluaisin vielä formaalimman rakenteellisen induktion. miten lähtisit liikkeelle?
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
pitäisi osoittaa, että mikä tahansa disjunktioista ja konjunktioista muodostuva konnektiivi f(x1,...xn) toteuttaa f(1,...1)=1. olen laatinut jo sanallisen todistuksen, mutta haluaisin vielä formaalimman rakenteellisen induktion. miten lähtisit liikkeelle?
Tää on varmaan logiikan kurssiin liittyvä tehtävä? En oo valitettavasti vielä käynyt yhtään logiikan kurssia yliopiston puolella, perustiedot logiikasta on toki yliopistomatikan esittelykurssilta. Jos avaat vähän tuota logiikan puolta niin voin koittaa auttaa induktiossa, se on hyvin selkäytimessä :)
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
pitäisi osoittaa, että mikä tahansa disjunktioista ja konjunktioista muodostuva konnektiivi f(x1,...xn) toteuttaa f(1,...1)=1. olen laatinut jo sanallisen todistuksen, mutta haluaisin vielä formaalimman rakenteellisen induktion. miten lähtisit liikkeelle?
Pitääkö tossa osoittaa että tuo on tautologia? Siinä tapauksessa lähtisin tekemään totuustaulua. Jos oikein ymmärrän, niin tuossa on kyseessä siis lause (A ja B ja C...) tai (A tai B tai C...), onko näin? Induktiota voit tietysti soveltaa niin, että kiinnität A:n ja tarkastelet aluksi negaatiota, sitten lisäät B:n ja B:n negaatiot, sitten oletat, että sama pätee x_n:llä ja lopuksi todistat induktioväitteen eli x_n+1. Kerro toki jos ymmärsin väärin!
 

franco

lisäpaino ukko
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
42
Reaktioarvo
48
Pitääkö tossa osoittaa että tuo on tautologia? Siinä tapauksessa lähtisin tekemään totuustaulua. Jos oikein ymmärrän, niin tuossa on kyseessä siis lause (A ja B ja C...) tai (A tai B tai C...), onko näin? Induktiota voit tietysti soveltaa niin, että kiinnität A:n ja tarkastelet aluksi negaatiota, sitten lisäät B:n ja B:n negaatiot, sitten oletat, että sama pätee x_n:llä ja lopuksi todistat induktioväitteen eli x_n+1. Kerro toki jos ymmärsin väärin!
ei ole tautologista kyse. tarkoitus siis osoittaa, että minkä tahansa, ainoastaan disjunktioista ja konjunktioista muodostuvan, propositiolauseen totuusarvo on 1, mikäli kaikki propositiosymbolit ovat myös 1. alkuolettamana tietysti (1 ja 1) ja (1 tai 1) ovat tietysti tosi, mutta täytyisi kyetä osoittamaan tuo jotenkin rekursiivisesti, että se pätee kaikille oletuksen mukaisille arbitraarisille propositiolauseille. eli että v(A {v,∧} p)=1. Toisin sanoen siis P(x) pätee kaikille x, missä x on rekursiivisesti määritelty joukko. Sain nyt jonkinlaisen päättelyn aikaan, ei mitään hajua onko se pätevä. Hankalaa kun tottunut matemaattiseen induktioon ja tässä pitää käyttää rakenteellista induktiota josta on aika suppeasti materiaalia netissä. Ilmeisesti kuitenkin induktiovaiheen voi jättää yksinkertaisemmissa tapauksissa pois, ja mielestäni tässä ei tarvitse sitä käyttää. tässä todistus
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
ei ole tautologista kyse. tarkoitus siis osoittaa, että minkä tahansa, ainoastaan disjunktioista ja konjunktioista muodostuvan, propositiolauseen totuusarvo on 1, mikäli kaikki propositiosymbolit ovat myös 1. alkuolettamana tietysti (1 ja 1) ja (1 tai 1) ovat tietysti tosi, mutta täytyisi kyetä osoittamaan tuo jotenkin rekursiivisesti, että se pätee kaikille oletuksen mukaisille arbitraarisille propositiolauseille. eli että v(A {v,∧} p)=1. Toisin sanoen siis P(x) pätee kaikille x, missä x on rekursiivisesti määritelty joukko. Sain nyt jonkinlaisen päättelyn aikaan, ei mitään hajua onko se pätevä. Hankalaa kun tottunut matemaattiseen induktioon ja tässä pitää käyttää rakenteellista induktiota josta on aika suppeasti materiaalia netissä. Ilmeisesti kuitenkin induktiovaiheen voi jättää yksinkertaisemmissa tapauksissa pois, ja mielestäni tässä ei tarvitse sitä käyttää. tässä todistus
Joka tapauksessa on tärkeää että yrität. Jos saat tuohon jostain malliratkaisun niin oon kyllä kiinnostunut kuulemaan, että miten se rakentuu. Tosiaan logiikan kurssit on itellä jossain määrittelemättömässä tulevaisuudessa :D
 

franco

lisäpaino ukko
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
42
Reaktioarvo
48
Joka tapauksessa on tärkeää että yrität. Jos saat tuohon jostain malliratkaisun niin oon kyllä kiinnostunut kuulemaan, että miten se rakentuu. Tosiaan logiikan kurssit on itellä jossain määrittelemättömässä tulevaisuudessa :D
missäs vaiheessa opintoja muuten olet?
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
Oon ite ollu matikassa niin huono, että mun opo ei lukiossa antanut mun mennä tekemään lyhyen matikan yo-koetta edes ylimääräisenä :D sinänsä hassua, kun eihän kukaan mun puolesta voi päättää, mutta tavallaan ihan hyvä että kielsi. Säästyipähän rahat hahha.

Mielenkiinnosta kurkkasin matikan ylioppilaskokeita äsken ja kaikki termit ja numerot saivat mun aivot solmuun. Pakko ihan kysyä, että onko matemaattiset kaavat jotenkin loogisia sulle ja avautuuko ne kuinka helposti? Itse kun en pysty samalla tavalla käsittämään matikkaa saatika sitä miten jotkut voivat sitä osata D:
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
Oon ite ollu matikassa niin huono, että mun opo ei lukiossa antanut mun mennä tekemään lyhyen matikan yo-koetta edes ylimääräisenä :D sinänsä hassua, kun eihän kukaan mun puolesta voi päättää, mutta tavallaan ihan hyvä että kielsi. Säästyipähän rahat hahha.

Mielenkiinnosta kurkkasin matikan ylioppilaskokeita äsken ja kaikki termit ja numerot saivat mun aivot solmuun. Pakko ihan kysyä, että onko matemaattiset kaavat jotenkin loogisia sulle ja avautuuko ne kuinka helposti? Itse kun en pysty samalla tavalla käsittämään matikkaa saatika sitä miten jotkut voivat sitä osata D:
öö nyt on kyl outoo et opo kieltää :D eihä se sille kuulu kirjotaks vai et ku sun päätöshä se on??
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Oon ite ollu matikassa niin huono, että mun opo ei lukiossa antanut mun mennä tekemään lyhyen matikan yo-koetta edes ylimääräisenä :D sinänsä hassua, kun eihän kukaan mun puolesta voi päättää, mutta tavallaan ihan hyvä että kielsi. Säästyipähän rahat hahha.

Mielenkiinnosta kurkkasin matikan ylioppilaskokeita äsken ja kaikki termit ja numerot saivat mun aivot solmuun. Pakko ihan kysyä, että onko matemaattiset kaavat jotenkin loogisia sulle ja avautuuko ne kuinka helposti? Itse kun en pysty samalla tavalla käsittämään matikkaa saatika sitä miten jotkut voivat sitä osata D:
Oon ite siinä mielessä huono vertailukohta että itelleni matikka on ollu aina aika helppoa. Mutta se, että matikka tuntuu hankalalta, ei pitäisi olla este sen opiskelulle! Matemaattista ajattelutapaa voi omaksua harjoittelemalla ja jokaisen pitää jossain kohtaa alkaa nähdä vaivaa, itelläni vaivannäkö on alkanu nyt yliopistossa.
Yo-kokeet ei yleensäkään oo paras paikka aloittaa, niiden on tarkoituskin olla vaikeita. Itellä kun omista kirjotuksista on jo muutama vuosi vierähtänyt niin en välttämättä muista lukiossa opetettuja ratkaisumetodeja, kun on viime aikoina käydyt yliopistomatikan kurssit mielessä :D
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
katso liitettä 387
Miten ratkaisisit(te) tuon kolmoskohdan?
Tosi hauska pulma! Otin cosx^n ulos summasta, jonka jälkeen jää sinx^k/cosx^k eli tanx^k. Jos tanx=-1 ja n on pariton, on summan arvo nolla. Toisaalta jos cosx tai sinx on missä tahansa tapauksessa nolla, niin myös summa on nolla. Muita ratkaisuja en näin luennon tauolla keksinyt :D
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Tosi hauska pulma! Otin cosx^n ulos summasta, jonka jälkeen jää sinx^k/cosx^k eli tanx^k. Jos tanx=-1 ja n on pariton, on summan arvo nolla. Toisaalta jos cosx tai sinx on missä tahansa tapauksessa nolla, niin myös summa on nolla. Muita ratkaisuja en näin luennon tauolla keksinyt :D
Ja vielä lisäyksenä, mikäli tanx=/=-1, ratkaisuja ei ole, koska kun -1<tanx<+1 ja tanx=/=0 niin tanx^2k=/=-tanx^2k+1
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
aritmaattisessa lukujonossa on a3 = 450 (siis siellä alhaalla 3 kertoo mones jäsen on kyse) ja a7 = 390 (sama juttu seiskan kaa). määritä jonon sadas jäsen.

älä kerro vastausta vaan auta mua vähän et pääsen alkuun D= tää koko aihe on mulle hämärästi ymmärrettävissä. kiitos <3
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
aritmaattisessa lukujonossa on a3 = 450 (siis siellä alhaalla 3 kertoo mones jäsen on kyse) ja a7 = 390 (sama juttu seiskan kaa). määritä jonon sadas jäsen.

älä kerro vastausta vaan auta mua vähän et pääsen alkuun D= tää koko aihe on mulle hämärästi ymmärrettävissä. kiitos <3
Tosta saat yhtälöparin. Aritmeettisille lukujonoille pätee a_n=a_1+(n-1)*d. Nyt koska tiiät mitä on a_3 ja a_7 (sijoita n ja lukuarvo tuohon lausekkeeseen), voit ratkaista a_1:n ja d:n. Lopuksi sijoitat n:n paikalle luvun 100.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Tosta saat yhtälöparin. Aritmeettisille lukujonoille pätee a_n=a_1+(n-1)*d. Nyt koska tiiät mitä on a_3 ja a_7 (sijoita n ja lukuarvo tuohon lausekkeeseen), voit ratkaista a_1:n ja d:n. Lopuksi sijoitat n:n paikalle luvun 100.
mietinkin että ehkä jos kokeilisin niin mutta en ollut sitten varma, yritän nyt lukea matikkaa kuuden vuoden tauon jälkeen XD kiitos paljon, tuskin olisin totakaan vaihtoehtoa enää miettinyt.
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Mitenkäs tuon ratkaisisit? katso liitettä 430
Nyt keksinkin. Eli voit ilmaista tuon sisemmän neliön pinta-alan isomman neliön sivun pituuden avulla. Olkoon ison neliön sivun pituus a. Tällöin ison neliön pinta-ala on a^2. Tuossa pienemmän neliön molemmin puolin on kolmiot a*a/2*1/2 ja toisessa suunnassa vastaavasti nelikulmiot, jotka saadaan kun vähennät tuosta isosta kolmiosta pienemmät kolmiot, joista tiedät hypotenuusan (=a) ja kulmat => voit laskea pinta-alan. Tiedät nyt siis neliön ympärillä olevan alueen pinta-alan, joten voit myös laskea pienemmän neliön pinta-alan. Sitten tarkastelet vain suhdetta ja huomaat, että a:t supistuvat pois :)
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Pitää kommentoida tänne, että onpa ollut hauskaa miettiä täällä esiin tulleita matemaattisia pulmia! Lisää kysymyksiä innolla odottaen :)
 

RZMZ

Uusi
Liittynyt
25.2.2021
Viestejä
12
Reaktioarvo
2
1614711601218.png
Nooh tuossa olisi seuraava :D Laskinkin menee solmuun kun tuolla on tuo n
 

Karzaa

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
435
Reaktioarvo
423
Oon nyt kyllä lomalla, mut ens viikolla saatan palata asiaan. :D
 
Ylös Pohja