Lalamon
𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
- Reaktioarvo
- 1,512
Etunimeksi vuonna 2021 haluttiin antaa Kahvi, Häiriö ja Maito – näitä nimilautakunta ei puoltanut, mutta Kissa hyväksyttiin
Nimilautakunta esittelee listauksessaan nimet, joita se puolsi ja oli puoltamatta vuonna 2021.
www.is.fi
Demissä oli aikoinaan tällaisista erikoisista nimistä keskustelua, joten päätin tänne tehdä samanlaisen.
Itse tykkään vähän harvinaisemmista nimistä, enkä haluisi nimetä lastani massanimellä (ellei just se mun suosikkinimi tule ajassaan suosioon), mutta musta osa tällaisista artikkelin kaltaisista tapauksista menee vähän yli. Koska itekään en haluisi lapselleni kamalan yleistä nimeä, niin ymmärrän, ettei yleensä lasten vanhemmat tarkota nimellä pahaa. Noissa nimissä on hyvä puoli se, että ne ovat erottuvia ja persoonallisia sekä yksilöivät enemmän lapsen omaa identiteettiä kuin perusnimet.
Mutta siis osa noista nimistä kuulostaa hassuilta ja jopa vähän pilkkaavilta. :'D Suurin osa näistä mun inhokeista on maistraatin hylkäämien listalla, mutta musta tuntuu oudolta, että jotkut kummat nimet on mennyt läpi. Tästä esimerkkinä Kissa ja Peekoo. Musta kissa ei oikein sovi ihmisen nimeksi, ja Peekoosta tulee mieleen peeaa. :D Ja musta toi Äälö kuulostaa ällö-sanasta, mikä tuo nimeen pilkkaavan vaikutelman. Lienee vanhemmat tarkoittaneet nimellä jotain muuta kuin ällö-termiä?
Hylättyjen listassa mua huvitti Guybrush ja Ikuinen Taivaan Jumala. :D Mä nauroin tuon viimeisenä mainitsemani nimen kohdalla. Ja jos itse suosikkeihin päädytään tästä artikkelista, niin ne ovat Tuhka ja Lootussydän.
Ja mua mietityttää noissa ulkomaalaisissa nimissä, että onkohan lapsilla vanhemmat tai osa vanhemmista ulkomaalaisia tai lapsi ulkomailta kotoisin? Ei sinänsä mua haittaa nuo ulkomaalaiset nimet, vaan mietin tätä, koska (ainakin ennen) Suomessa ei ole saanut antaa lapselle nimeä, jonka lausuminen poikkeaa suomen kielen lausumisjärjestelmästä. Tietty tässä säännössä sai tarpeen mukaan poikkeusluvan.