Aihe vapaa nuoren kuntoutusraha ja vammaistuki

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
saan kelalta joka kuukaus nuorten kuntoutusrahaa ja vammaistukea mielenterveysongelmien takia. miulle sanottiin viime maanantaina hoitoneuvottelussa, että kun meen seuraavaks amikseen (todennäkösesti lähihoitajaks), niin voi olla, ettei kela enää maksa sitä kuntoutusrahaa tai sit saan sitä vähemmän. ne kai jotenkin kattoo, että... voin paremmin, koska en oo enää kymppiluokalla vaan amiksessa? D: ei siinä oo miusta mitään logiikkaa, jos ne ei maksa sitä enää, koska eihän tilanne oo yhtään eri. ihan yhtälailla miulla on ne samat mt-ongelmat ku aina ennenki, vaikka meen amikseen. yhtä vaikeeta se opiskelu ja arki tulee ainakin todennäkösesti olemaan, ellei sitten tapahdu joku maaginen parannus miun voinnissa (mitä kyllä hyvin vahvasti epäilen...). onko kellään siis tarkempaa tietoa, että miten nää jutut menee ja miten kela suhtautuu?
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Oon ite saanut työkyvyttömyyseläkettä vastaavaa kuntoutustukea yliopistossa opiskellessa 1,5 vuoden ajan, mutta en tiiä onko kyse samasta tuesta. Kelasta voi ainakin omakelan kautta kysyä viestillä tosta asiasta, jos tuntuu soittamista helpommalta.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
No, ite sain lukioaikoina autismikirjon häiriön ja dysfasian vuoksi kuntoutusrahaa ja korotettua vammaistukea lukiossa 2. vuodesta eteenpäin. Muutin tolloin siskon luota omilleni ja täytin 18 vuotta. Lukion jälkeen mun kuntoutusraha näin kansanopistossa evättiin, ja vammaistuki tippui perusvammaistukeen. D: Perusteena eväämiselle oli mun hyvät kognitiiviset taidot ja hassua päätöksessä oli, että siinä sanottiin, ettei mun olisi pitänyt lukiossa edes saada kuntoutusrahaa, vaikkei tommosia vanhoja tietoja pitäisi päätöksissä olla. :D Ja ei nää mun sairaudet oo sen kummemmin parantunut, mitä nyt oon vähän enemmän positiivisempi kuin ennen ja katsekontakti onnistuu vähän paremmin.

Kävin isossa lukiossa, ja mulla oli erityisjärjestelyjä koetilanteissa. Sain lisäaikaa normikokeissa ja yo-kirjoituksissa, tosin kokeissa harvoin lisäaikaa käytin. Kävin myös usein kuraattorin ja erityisopettajan luona puheilla mun sairauksien aiheuttamien opiskeluhaasteiden vuoksi. Mun sairaudet vaikutti lukioaikoina lähinnä sosiaalisiin tilanteisiin: olin yksinäinen ja tietty se söi aika paljon opiskeluintoa ja wanhojentanssiparin etsintä oli täyttä tuskaa.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Oon ite saanut työkyvyttömyyseläkettä vastaavaa kuntoutustukea yliopistossa opiskellessa 1,5 vuoden ajan, mutta en tiiä onko kyse samasta tuesta. Kelasta voi ainakin omakelan kautta kysyä viestillä tosta asiasta, jos tuntuu soittamista helpommalta.
en kyllä tiiä, onkohan se sama tuki. mutta voisin laittaa tosiaan viestiä omakelan kautta, kun soittaminen tuntuu vaikeelta D: kiitos :)
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
715
Reaktioarvo
823
Vammaistuki ja muutenki mielenterveysasiat määritellään kelalla pitkälti toimintakyvyn kannalta, jos pystyy opiskelemaan katsotaan että toimintakyky on riittävä. Sit kun ammattikoululainen on oikeutettu opintotukeen niin se on pois jostain muusta, yhtä aikaa ei voi kovin montaa tukea saada.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
No, ite sain lukioaikoina autismikirjon häiriön ja dysfasian vuoksi kuntoutusrahaa ja korotettua vammaistukea lukiossa 2. vuodesta eteenpäin. Muutin tolloin siskon luota omilleni ja täytin 18 vuotta. Lukion jälkeen mun kuntoutusraha näin kansanopistossa evättiin, ja vammaistuki tippui perusvammaistukeen. D: Perusteena eväämiselle oli mun hyvät kognitiiviset taidot ja hassua päätöksessä oli, että siinä sanottiin, ettei mun olisi pitänyt lukiossa edes saada kuntoutusrahaa, vaikkei tommosia vanhoja tietoja pitäisi päätöksissä olla. :D Ja ei nää mun sairaudet oo sen kummemmin parantunut, mitä nyt oon vähän enemmän positiivisempi kuin ennen ja katsekontakti onnistuu vähän paremmin.

Kävin isossa lukiossa, ja mulla oli erityisjärjestelyjä koetilanteissa. Sain lisäaikaa normikokeissa ja yo-kirjoituksissa, tosin kokeissa harvoin lisäaikaa käytin. Kävin myös usein kuraattorin ja erityisopettajan luona puheilla mun sairauksien aiheuttamien opiskeluhaasteiden vuoksi. Mun sairaudet vaikutti lukioaikoina lähinnä sosiaalisiin tilanteisiin: olin yksinäinen ja tietty se söi aika paljon opiskeluintoa ja wanhojentanssiparin etsintä oli täyttä tuskaa.
onpa erikoista D: jotenkin tuntuu, ettei kelalla aina ihan toimi tuo logiikka. jos miettii vaikka noita vaikeuksia mitä sulla oli lukioaikana (jotka todellakin vaikuttaa arkeen ja on varmasti tuntunu raskaalta), nii minkähän ihmeen takia se tuki ei siulle ois kuulunu D: tai sit tuo että se vammaistuki evättiin, vaikkei siun sairaudet erityisemmin oo parantunu.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Vammaistuki ja muutenki mielenterveysasiat määritellään kelalla pitkälti toimintakyvyn kannalta, jos pystyy opiskelemaan katsotaan että toimintakyky on riittävä. Sit kun ammattikoululainen on oikeutettu opintotukeen niin se on pois jostain muusta, yhtä aikaa ei voi kovin montaa tukea saada.
oon kans ymmärtäny näin, että ne kattoo sen mukaan, miten pystyn opiskelemaan. todennäkösesti tuun siis saamaan sitä tukea joko normaalisti tai sit vähän vähemmän, luulen ainakin. tuo on kyllä totta.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
Vammaistuki ja muutenki mielenterveysasiat määritellään kelalla pitkälti toimintakyvyn kannalta, jos pystyy opiskelemaan katsotaan että toimintakyky on riittävä. Sit kun ammattikoululainen on oikeutettu opintotukeen niin se on pois jostain muusta, yhtä aikaa ei voi kovin montaa tukea saada.
Joo näin mäkin oo ymmärtänyt.
Mä veikkaan et kela katsoo että sä et tarvitse sitä tukea kun et muutenkaan kävisi töissä ja olet oikeutettu jo valmiiksi maksuttomaan opiskeluun.
Multa lopetettiin perusvammaistuki kun täytin olikohan 16, vaikka minulla on parantumaton autoimmuunisairaus ja sen ainoa hoito on ruokavaliohoito ja ruoka joka on kalliimpaa kuin tavallinen. Silti ei aikuisille enää ole moneen vuoteen maksettu edes sitä pientä tukea(lapsille siis edelleen perusvammaistuki).

Saanko kysyä että mihin sä tarvitset rahallista tukea?
//Edit: kysymys siis haituvaiselle
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Vammaistuki ja muutenki mielenterveysasiat määritellään kelalla pitkälti toimintakyvyn kannalta, jos pystyy opiskelemaan katsotaan että toimintakyky on riittävä. Sit kun ammattikoululainen on oikeutettu opintotukeen niin se on pois jostain muusta, yhtä aikaa ei voi kovin montaa tukea saada.
Jos on osaksi opiskelukykyinen, niin sillon voi saada vielä kuntoutustukea. Itellä tää oli ihan kiinni lääkäristä: melkein pari vuotta pystyin opiskelemaan normaalitahdissa, vaikka välillä olinkin sairaalahoidossa. Opintotuet ei silloin tietenkään juokse.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
kunhan perustelet hyvin niin etköhän saa samaa tukea, vaikkei sitä ikinä tiedä kuka vatipää päätöksen tekee. olen kirjoilla aikuislukiossa joka on yksi syy miksi saan kuntoutustukea. Saan myös alinta vammaistukea. toivottavasti asia selviää D=
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Joo näin mäkin oo ymmärtänyt.
Mä veikkaan et kela katsoo että sä et tarvitse sitä tukea kun et muutenkaan kävisi töissä ja olet oikeutettu jo valmiiksi maksuttomaan opiskeluun.
Multa lopetettiin perusvammaistuki kun täytin olikohan 16, vaikka minulla on parantumaton autoimmuunisairaus ja sen ainoa hoito on ruokavaliohoito ja ruoka joka on kalliimpaa kuin tavallinen. Silti ei aikuisille enää ole moneen vuoteen maksettu edes sitä pientä tukea(lapsille siis edelleen perusvammaistuki).

Saanko kysyä että mihin sä tarvitset rahallista tukea?
//Edit: kysymys siis haituvaiselle
pärjään ilman sitäkin, mutta onhan siitä ollu paljon apua kun voi laittaa omiin menoihin ja ei tarvii esim. pyytää äitiä maksamaan. oon kustantanu sillä tuella lähes kaikki miun vaatteet, ajomatkat ratsastusterapiaan ja sieltä takas (tallille on siis meiltä varmaan 45 km eli siitä tulee jo 90 km / käynti), uimahallimaksut, bussikortit jne. koen et siitä on ollu apua kuntoutumisen kannalta ainakin jollain tasolla D:
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
kunhan perustelet hyvin niin etköhän saa samaa tukea, vaikkei sitä ikinä tiedä kuka vatipää päätöksen tekee. olen kirjoilla aikuislukiossa joka on yksi syy miksi saan kuntoutustukea. Saan myös alinta vammaistukea. toivottavasti asia selviää D=
toivotaan niin D: sen tiedon pitäs tulla n. parin kuukauden päästä, ei siis kovin kauaa enää mutta silti on vähän malttamaton olo :D ja totta, riippuu varmaan henkilöstäkin joka siellä päättää - voi tosiaan olla joku, no, kuten sanoit, vatipää :D
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
pärjään ilman sitäkin, mutta onhan siitä ollu paljon apua kun voi laittaa omiin menoihin ja ei tarvii esim. pyytää äitiä maksamaan. oon kustantanu sillä tuella lähes kaikki miun vaatteet, ajomatkat ratsastusterapiaan ja sieltä takas (tallille on siis meiltä varmaan 45 km eli siitä tulee jo 90 km / käynti), uimahallimaksut, bussikortit jne. koen et siitä on ollu apua kuntoutumisen kannalta ainakin jollain tasolla D:
Okei no hyvä kuulla!
Jos sulla on ens vuonna yli 7km bussimatka kouluun niin saat bussikortin ainakin kelalta mut en tiiä riittäiskö toi ratsastuterapia ainaki jonkinlaiseen tukeen? Riippunee kai kenen kanssa tätä hommaa hoitaa.
Toki vaatteiden kustantaminen ei taida olla riittävä peruste tuohon tukeen.

Tai en minä noista kriteereistä tiedä...kela osaa olla monimutkainen ja järjetön...tähän esimerkkinä ruokavaliokorvaus kun "eihän muutkaan *allergikot* saa korvauksia".
No ei saa ei mutta muut autoimmuunisairaat saa (kyseessä siis ei missään nimessä allergia:D)


Lienee siis ainoa keino kysyä siltä jonka kanssa oot näitä asioita ennenkin hoitanut:)
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Okei no hyvä kuulla!
Jos sulla on ens vuonna yli 7km bussimatka kouluun niin saat bussikortin ainakin kelalta mut en tiiä riittäiskö toi ratsastuterapia ainaki jonkinlaiseen tukeen? Riippunee kai kenen kanssa tätä hommaa hoitaa.
Toki vaatteiden kustantaminen ei taida olla riittävä peruste tuohon tukeen.

Tai en minä noista kriteereistä tiedä...kela osaa olla monimutkainen ja järjetön...tähän esimerkkinä ruokavaliokorvaus kun "eihän muutkaan *allergikot* saa korvauksia".
No ei saa ei mutta muut autoimmuunisairaat saa (kyseessä siis ei missään nimessä allergia:D)


Lienee siis ainoa keino kysyä siltä jonka kanssa oot näitä asioita ennenkin hoitanut:)
jep, apua siitä on ollut paljon mutta ei tosiaan oo mikään välttämätön juttu. kelasta ei tosiaan ikinä tiiä, joskus niissä päätöksissä ei oo mitään järkeä :D saan todennäkösesti joskus kesäkuussa tiedon kelalta, et saanko sitä tukea ens vuonna. bussimatkasta en osaa sanoa vielä varmaks, mutta se on todennäkösesti 4 km ja jos meen kasvatus- ja ohjausalalle (joka oli miun toinen vaihtoehto), niin sit se on muistaakseni joku 10 km. mutta joo,tää on vähän sellanen fifty fifty -tilanne, ei oikein voi tietää mitä mieltä ne on D:
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
jep, apua siitä on ollut paljon mutta ei tosiaan oo mikään välttämätön juttu. kelasta ei tosiaan ikinä tiiä, joskus niissä päätöksissä ei oo mitään järkeä :D saan todennäkösesti joskus kesäkuussa tiedon kelalta, et saanko sitä tukea ens vuonna. bussimatkasta en osaa sanoa vielä varmaks, mutta se on todennäkösesti 4 km ja jos meen kasvatus- ja ohjausalalle (joka oli miun toinen vaihtoehto), niin sit se on muistaakseni joku 10 km. mutta joo,tää on vähän sellanen fifty fifty -tilanne, ei oikein voi tietää mitä mieltä ne on D:
Okei no mut tsemppiä! Kyllä se aina johonkin suuntaan ratkeaa:)
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
onpa erikoista D: jotenkin tuntuu, ettei kelalla aina ihan toimi tuo logiikka. jos miettii vaikka noita vaikeuksia mitä sulla oli lukioaikana (jotka todellakin vaikuttaa arkeen ja on varmasti tuntunu raskaalta), nii minkähän ihmeen takia se tuki ei siulle ois kuulunu D: tai sit tuo että se vammaistuki evättiin, vaikkei siun sairaudet erityisemmin oo parantunu.
Ei siis vammaistukea evätty vaan kuntoutusraha. Vammaistuki pienenty multa korotetusta perusvammaistukeen, joka kyllä riipaisi selkänahasta. :( Mut joo, itekin ihmettelen tuota päätöstä. Tässä korkeakouluopintoja odotellessa pelkään, että onnistunko valmistuu ajoissa, kun kyseisellä kouluasteella on paljon opintoja ja paineita. Nimittäin jos ei valmistu ajoissa, niin Kela ei hyvitä sitä suurta osaa opintolainasta pois. Kuntoutusrahaa saadessa ei tarvitsisi (eikä edes saisi) opintolainaa hankkia, mutta eipä nyt tässä ole aikomusta näiden kokemusteni perusteella kuntoutusrahaa hakea... Oon tosin kuullut, etten oo ainut autismikirjolainen tän asian suhteen.

Mulle yritettiin hakea kuntoutusrahaa asuessani siskon kaa, mutten sitä saanut. Tosin tuolloin mulla ei ollut vahvaa autismikirjon diagnoosia vaan sellanen epäselvä laaja-alaisen lapsuuden kehityshäiriön diagnoosi Asperger-piirtein. :D Heti saadessani tän vankan diagnoosin sain ton korotetun vammaistuen ja kuntoutusrahan loppu lukioajaksi.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Vammaistuki ja muutenki mielenterveysasiat määritellään kelalla pitkälti toimintakyvyn kannalta, jos pystyy opiskelemaan katsotaan että toimintakyky on riittävä. Sit kun ammattikoululainen on oikeutettu opintotukeen niin se on pois jostain muusta, yhtä aikaa ei voi kovin montaa tukea saada.
Joo siis kuntoutusrahaa saadessa ei saa opintotukea. Ainakaan mä en saanut lukioaikoinani saadessani kuntoutusrahaa, mutta en mä enempää rahaa ois tarttenutkaan. :'D
 
Ylös Pohja