Pääsisittekö tämän testin perusteella Mensaan?

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,148
Reaktioarvo
5,467
http://www.mensa.fi/iq/index_2.html

Kyllä-vastaukset hyväksytään vain kuvan kera. Mensaan pääsevät ihmiset, joiden ÄO on korkeampi kuin 98 %:lla väestöstä, eli testin tuloksen tulee olla yli 130.

Meinasin ensin laittaa otsikoksi "Kuinka kalluja olette?" mutta tulin toisiin ajatuksiin, koska tämä testi sisältää vain kuviopäättelytehtäviä eikä mittaa kaikkia älykkyyden osa-alueita...
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,986
Reaktioarvo
8,477
Taidat olla kallu, kun et tajua älykkyyden syvintä olemusta..
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Oon tehny ton testin pari kertaa aiemmin ja saanu muistaakseni 126 pistettä, eli ei ihan riitä. Mut en tee tota uudestaan koska Mensan virallistakaan testiä ei saa yrittää kuin korkeintaan 2 kertaa. Ei tarvii uskoa noita pisteitä jos ei halua, mutta oon ite nähnyt elämässäni myös älykkyyden nurjan puolen, josta oon kärsinyt. Eli kannattaa muistaa, että älykkyys ei oo mikään itseisarvo, hyvää elämää voi elää oli äo mikä hyvänsä.
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,148
Reaktioarvo
5,467
Oon tehny ton testin pari kertaa aiemmin ja saanu muistaakseni 126 pistettä, eli ei ihan riitä. Mut en tee tota uudestaan koska Mensan virallistakaan testiä ei saa yrittää kuin korkeintaan 2 kertaa. Ei tarvii uskoa noita pisteitä jos ei halua, mutta oon ite nähnyt elämässäni myös älykkyyden nurjan puolen, josta oon kärsinyt. Eli kannattaa muistaa, että älykkyys ei oo mikään itseisarvo, hyvää elämää voi elää oli äo mikä hyvänsä.
Totta puhut! Ei todellakaan mittaa ihmisen onnellisuutta tai arvokkuutta se, minkä pistemäärän repäisee jostain nettitestistä. Ja toi testi ei tosiaan edes mittaa älykkyyttä kokonaisuudessaan, koska ei millään kuvatehtävillä saada määritettyä esim. sosiaalista tai kielellistä älykkyyttä.

Itse sain tosta aikoinaan tulokseksi 135 pistettä ja en ole ikinä kokenut olevani erityisen älykäs, koska muutamilla muilla osa-alueilla olen aivan armottoman tyhmä. :D Loogisuudella selviää tossa testissä todella pitkälle, ja ei pelkkä loogisuus ole mikään suora merkki älykkäästä ihmisestä.
 
Viimeksi muokattu:

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
En todellakaan pääsis :(
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Ja se on täysin okei, ei tee sinusta mitenkään huonompaa ihmistä! :)
Toki monta kertaa oon tuon testin tehnyt ja tulos on parantunut edellisistä mutta mihinkään huippulukemiin en oo koskaan päässyt. Varmaan vireystila ja varsinkin hahmotushäiriö vaikuttaa tulokseen kohdallani.
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Sain viittä vaille 130 enkä kyllä halua mensaan. Looginen päättely on ihan nasta juttu, mutta niinkuin aloittaja ja @varjojenmaa totesi, tuo testi ei ole koko totuus henkilön älykkyydestä eikä varsinkaan arvokkuudesta ja lisäisin myös, ettei älykkyys ole myöskään sama asia kuin taitavuus tai kyvyykkyys kuten psykassa sitä kutsutaan.

Toisaalta, onhan tuollaiset testit ihan hauskaa ajanvietettä (ja vähän myöskin itsetunnon buustauksen välineitä, jos saa suht korkeat pisteet. Typerää, tiedän!)... Tekisi mieli tehdä tuo uudestaan päiväsaikaan niin vireystaso olisi parempi.
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,148
Reaktioarvo
5,467
Sain viittä vaille 130 enkä kyllä halua mensaan. Looginen päättely on ihan nasta juttu, mutta niinkuin aloittaja ja @varjojenmaa totesi, tuo testi ei ole koko totuus henkilön älykkyydestä eikä varsinkaan arvokkuudesta ja lisäisin myös, ettei älykkyys ole myöskään sama asia kuin taitavuus tai kyvyykkyys kuten psykassa sitä kutsutaan.

Toisaalta, onhan tuollaiset testit ihan hauskaa ajanvietettä (ja vähän myöskin itsetunnon buustauksen välineitä, jos saa suht korkeat pisteet. Typerää, tiedän!)... Tekisi mieli tehdä tuo uudestaan päiväsaikaan niin vireystaso olisi parempi.
Hyvä pointti tuo älykkyyden ja kyvykkyyden ero! Ja sama täällä, en näe mitään maailmaa mullistavaa hyötyä siitä jäsenyydestä, se testaaminen vaikuttaa pelkältä rahastukselta muutenkin. :D

Myönnän samaistuvani tuohon itsetunnon boostaukseen, nämä testit on hauskoja juuri siksi että voi ainakin hetkellisesti kokea olevansa hyvä jossain (kuulostaapa masentavalta...). :D Testaa ihmeessä paremmalla vireystasolla uusiksi, sillä voi olla isokin vaikutus!
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Viimeeksi kun kevään aikana tuon kokeen tein, äo:kseni paljastui testin perusteella 125. Eli kyllä, täyskallu olen harkitsemasi otsikon perusteella, tosin onhan toi saamani tulos hieman poikkeuksellisen korkea verrattuna valtaväestöön.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Yritin kerran, mutta oli niin pitkä etten jaksanut keskittyä ja luovutin. Tuskinpa pääsisin muutenkaan mutta ehkä jonain päivänä koitan uudestaan jos saisin ton edes loppuun
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
128 eli korkeampi kuin 96.9% väestöstä mutta 2p alle tuon 130
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Pohja