Seksuaalisuus & sukupuoli Romanttinen suuntautuminen ja Seksuaalinen suuntautuminen

Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Romanttinen suuntautuminen kertoo, mitä sukupuolta kohtaan henkilö tuntee romanttisia tunteita ja mahdollisesti halua olla romanttisessa suhteessa. Romanttinen suuntautuminen liitetään usein seksuaaliseen suuntautumiseen, vaikkakin nämä suuntautumiset ovat toisistaan riippumattomia. Näin esimerkiksi on mahdollista olla heteroromanttinen biseksuaali, jolloin tuntee romanttisia tunteita vastakkaista sukupuolta kohtaan ja seksuaalista vetoa kahta tai useampaa sukupuolta kohtaan. Kahden ihmisen romanttinen suhde ei siis automaattisesti tarkoita, että osapuolet tuntisivat myös seksuaalista vetoa toisiaan kohtaan.
Seksuaalinen suuntautuminen eli seksuaalinen orientaatio kuvaa mihin sukupuoleen yksilön romanttiset ja seksuaaliset tunteet suuntautuvat, sekä mikä yksilön kokema identiteetti on näiden tunteiden ja toimintojen pohjalta. Heteroseksuaalisuus kuvaa yksilön tuntemaa vetoa vastakkaiseen sukupuoleen, biseksuaalisuus yksilön tuntemaa vetoa omaan sukupuoleensa ja yhteen tai useampaan muuhun sukupuoleen (usein naiseen ja mieheen) ja homoseksuaalisuus yksilön tuntemaa vetoa omaan sukupuoleensa. Panseksuaalinen henkilö tuntee vetoa kaikkiin sukupuoliin. Joskus myös aseksuaalisuutta pidetään yhtenä seksuaalisen suuntautumisen muotona, mutta tästä käsityksestä ei ole yksimielisyyttä.
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Joskus myös aseksuaalisuutta pidetään yhtenä seksuaalisen suuntautumisen muotona, mutta tästä käsityksestä ei ole yksimielisyyttä.
Anteeks nyt vaan, mutta toivoisin, ettei ihmiset enää tänäpäivänä kyseenalastais aseksuaalisuuden olemassaoloa. Ja ainakin seksuaalisuuden ammattilaiset, tutkijat, aseksuaalit ja muut asiaa tuntevat pitävät selvänä pässinlihana sitä, että aseksuaalisuus on yksi seksuaalisista suuntautumisista.

AP tais kopioida ton tekstin vaan jostakin? En siis halua syyllistää sua tai mitään :)
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Anteeks nyt vaan, mutta toivoisin, ettei ihmiset enää tänäpäivänä kyseenalastais aseksuaalisuuden olemassaoloa. Ja ainakin seksuaalisuuden ammattilaiset, tutkijat, aseksuaalit ja muut asiaa tuntevat pitävät selvänä pässinlihana sitä, että aseksuaalisuus on yksi seksuaalisista suuntautumisista.

AP tais kopioida ton tekstin vaan jostakin? En siis halua syyllistää sua tai mitään :)
kopioin
 

Riisitassu

Jokapaikanhöylä
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
808
Reaktioarvo
1,256
Anteeks nyt vaan, mutta toivoisin, ettei ihmiset enää tänäpäivänä kyseenalastais aseksuaalisuuden olemassaoloa. Ja ainakin seksuaalisuuden ammattilaiset, tutkijat, aseksuaalit ja muut asiaa tuntevat pitävät selvänä pässinlihana sitä, että aseksuaalisuus on yksi seksuaalisista suuntautumisista.

AP tais kopioida ton tekstin vaan jostakin? En siis halua syyllistää sua tai mitään :)
Ymmärrän mitä tarkoitat. Tässä voi kuitenkin olla kyse myös siitä, ettei kyseenalaisteta aseksuaalisuuden olemassaoloa. Ennemmin kiistellään, pitääkö asekauaalisuus laskea seksuaalisuudeksi kun aseksuaali ei nimenomaan ole seksuaalinen.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Ymmärrän mitä tarkoitat. Tässä voi kuitenkin olla kyse myös siitä, ettei kyseenalaisteta aseksuaalisuuden olemassaoloa. Ennemmin kiistellään, pitääkö asekauaalisuus laskea seksuaalisuudeksi kun aseksuaali ei nimenomaan ole seksuaalinen.
Samaa mieltä. Kun tein human sexuality kurssin, kirjoitin aseksuaalisuudesta loppu esseeni ja siihen lukiessa juurikin väiteltiin siitä onko kyseessä seksuaalisuus, ei siksi että kiellettäisiin sen olemassa olo, vaan siksi että se ei ole seksuaalinen. Useat tekstit kirjoitti bisexual, homosexual and nonsexual. Puhuttiin myös seksuaalisesta suuntautumisesta muissa yhteyksissä ja seksuaalisuuden puuttumisesta aseksuaalin kohdalla. Siksi sitä ei ehkä aina yksimielisesti pidetä seksuaaliseksi suuntautumisena vaikka sen näkeekin täysin oikeana asiana.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,615
Reaktioarvo
2,896
varmaan se mikä kokee olevansa
Niin eli periaatteessa toiset sukupuolettomat? Ainakin itse jos tykkäisin: sukupuolettomista + yhdestä muusta sukupuolesta, vaikkapa naisista, niin olisin itse enemmän trixic, en bi, kerta en miehistä tykkäisi ollenkaan. Että vähän tyhmästi määritelty kyllä tuo
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Samaa mieltä. Kun tein human sexuality kurssin, kirjoitin aseksuaalisuudesta loppu esseeni ja siihen lukiessa juurikin väiteltiin siitä onko kyseessä seksuaalisuus, ei siksi että kiellettäisiin sen olemassa olo, vaan siksi että se ei ole seksuaalinen. Useat tekstit kirjoitti bisexual, homosexual and nonsexual. Puhuttiin myös seksuaalisesta suuntautumisesta muissa yhteyksissä ja seksuaalisuuden puuttumisesta aseksuaalin kohdalla. Siksi sitä ei ehkä aina yksimielisesti pidetä seksuaaliseksi suuntautumisena vaikka sen näkeekin täysin oikeana asiana.
Mun mielestä tätä vois myös vähän vaikka verrata uskontoihin. Siis että on erilaisia uskontoja, mutta ateismi ei kuitenkaan ole uskonto, koska siinä nimenomaan ei uskota mihinkään.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,615
Reaktioarvo
2,896
Mikä niissä on se ero?
No siis.... Oikeasti jos multa kysytään niin ei yhtikäs mikään. Ne on vaan eri sanat, kun jotkut halusi uuden nimen ettei oletettais että sukupuolia on vaan kaksi. Vaikka mun ymmärryksen mukaan bi ei alunperinkään tarkoittanut varsinaisesti sulkea muunsukupuolisia pois. Siis ainakin omasta mielestäni bi tarkoittaa että tykkää miehistä ja naisista ja muista sukupuolista ja pan tarkottaa samaa. Tää on siis vaan se miten mä ite koen asian.
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Mun mielestä tätä vois myös vähän vaikka verrata uskontoihin. Siis että on erilaisia uskontoja, mutta ateismi ei kuitenkaan ole uskonto, koska siinä nimenomaan ei uskota mihinkään.
Hmm oikeastihan ateisti voi olla uskonnollinen (vaikka onhan se harvinaista, todisteena esim ateistiwiccalaiset). Ateismi ei ole uskonnon puutetta vaan maailmankatsomus samoin kuin uskontoihin sidotut katsomukset. Monimutkaista mutta totta.

Jos tätä vertausta sovelletaan aseksualisuuteen, aseksuaalisuus on edelleen seksuaalinen suuntautuminen.

Parempi vertaus olisi, ettei uskonnottomuus ole uskonto. Anteeksi pilkun viilaus :S
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Ymmärrän mitä tarkoitat. Tässä voi kuitenkin olla kyse myös siitä, ettei kyseenalaisteta aseksuaalisuuden olemassaoloa. Ennemmin kiistellään, pitääkö asekauaalisuus laskea seksuaalisuudeksi kun aseksuaali ei nimenomaan ole seksuaalinen.
Jep ymmärrän mitä tarkoitat enkä oikeastaan tiedä oikeaa vastausta.

Mietin tuossa myös että mikä on seksuaalisuuden ja seksuaalisen suuntautumisen ero. Päädyin siihen että seksuaalinen suuntautuminen on seksuaalisuuden alakategoria. Ja aseksuaalisuushan ei tarkoita että kaikki seksuaalinen olisi vastenmielistä tälle henkilölle tai että hänen ei tee mieli seksiä, vaan että häneltä puuttuu seksuaalinen kiinnostus toisiin ihmisiin (ja tässäkin harmaan sävyt ovat mahdollisia). Seksiä voi haluta esim fyysisten tarpeiden, lisääntymisen, läheisyyden tai toisen miellyttämään takia. Ja kyllä silloin näkisin että näistäkin tarpeista lähtöisin oleva seksi on osa henkilön seksuaalisuutta. Se ei liity silloin seksuaaliseen suuntautumiseen vaan muihin seksuaalisuuden osiin.

Korjatkaa päivystävät aseksuaalit, jos nyt unohdan jotain tai sepostan puutaheinää.

Mietin sitä, että mitä se aseksuaalisuus sitten on jos ei yksi seksuaalisista suuntautumisista? Onko se joku oma juttunsa? Käytännönläheisyyteen pyrkivänä ihmisenä mietin sitä että aseksuaalisuutta kuitenkin kohdellaan suunnilleen samaan tapaan kuin muita seksuaalisia suuntautumista omilla tvisteillään. Jos aseksuaalisuus olisi joku eri systeemi, miksi sitä kohdellaan samoin. Myös aseksuaalien kokemukset on samantyylisiä kuin muiden seksuaalivähemmistöjen. Pelkään, että jos aseksuaalisuutta ei nähdä seksuaalisena suuntautumisensa, niiden ihmisten pääsy seksuaalivähemmistöjen tiloihin, keskusteluihin ja yhteisöihin vaikeutuu, mikä olisi ikävää.
 
Liittynyt
12.5.2021
Viestejä
97
Reaktioarvo
91
Ja aseksuaalisuushan ei tarkoita että kaikki seksuaalinen olisi vastenmielistä tälle henkilölle tai että hänen ei tee mieli seksiä, vaan että häneltä puuttuu seksuaalinen kiinnostus toisiin ihmisiin (ja tässäkin harmaan sävyt ovat mahdollisia). Seksiä voi haluta esim fyysisten tarpeiden, lisääntymisen, läheisyyden tai toisen miellyttämään takia. Ja kyllä silloin näkisin että näistäkin tarpeista lähtöisin oleva seksi on osa henkilön seksuaalisuutta. Se ei liity silloin seksuaaliseen suuntautumiseen vaan muihin seksuaalisuuden osiin.
Olisin kaivannu tätä tietoa jo joskus pari vuotta sitten. :D Ite koen olevani hetero ja nään miesten kehon hyvän näköseks "siinä mielessä", mut ite seksi ei mua varsinaisesti kiinnosta enkä saa siitä mitään seksuaalista nautintoa toisen ihmisen kanssa (voi johtua myös siitä et jännitän ja et en ns. anna sen toisen tuottaa mulle nautintoo, mut oon asiaa sen verta monta kertaa kokeillu ettei enää edes kiinnosta yrittää). Oon kuitenki seksiä harrastanu koska oon halunnu miellyttää mun sillosta kumppania. Sen lisäks koen fyysisiä tarpeita ajottain, joista "hankkiudun eroon" omalla kivalla. Nautin kyl seksistä mun tulpan kanssa, mut oikeitten ihmisten kaa se on mulle vaan sitä toisen miellyttämistä ja läheisyyttä.

Ja siis mun ja Ebenin välinen seksi on käytännössä sitä et fantasioin samalla ku pidän omaa kivaa, mut et tää fantasioinnin kohde toimii itsenäisesti, mikä tekee siit fantasioinnista erityisen miellyttävää. Joskus harrastetaan seksiä ihan vaan silleen et ollaan joko wondussa tai sit mä oon täs maailmassa kans "tulpakehossa" ja vaan mielessä tehään juttuja ilman sitä että mä tekisin fyysisesti ite itelleni mitään.

Nautin siit kyl ku saan olla niin intiimisti sellasen henkilön kaa ketä rakastan niin paljon ja saan siit kyl semmosii "perhosia vatsassa" -tuntemuksia. Saatan myös kiihottua fyysisesti mut mua ei välttämättä kiinnosta tehä asialle mitään.
 
Liittynyt
12.5.2021
Viestejä
97
Reaktioarvo
91
Ja aseksuaalisuushan ei tarkoita että kaikki seksuaalinen olisi vastenmielistä tälle henkilölle tai että hänen ei tee mieli seksiä, vaan että häneltä puuttuu seksuaalinen kiinnostus toisiin ihmisiin (ja tässäkin harmaan sävyt ovat mahdollisia). Seksiä voi haluta esim fyysisten tarpeiden, lisääntymisen, läheisyyden tai toisen miellyttämään takia. Ja kyllä silloin näkisin että näistäkin tarpeista lähtöisin oleva seksi on osa henkilön seksuaalisuutta. Se ei liity silloin seksuaaliseen suuntautumiseen vaan muihin seksuaalisuuden osiin.

Korjatkaa päivystävät aseksuaalit, jos nyt unohdan jotain tai sepostan puutaheinää.
Olisin kaivannu tätä tietoa jo joskus pari vuotta sitten. :D Ite koen olevani hetero ja nään miesten kehon hyvän näköseks "siinä mielessä", mut ite seksi ei mua varsinaisesti kiinnosta enkä saa siitä mitään seksuaalista nautintoa toisen ihmisen kanssa (voi johtua myös siitä et jännitän ja et en ns. anna sen toisen tuottaa mulle nautintoo, mut oon asiaa sen verta monta kertaa kokeillu ettei enää edes kiinnosta yrittää). Oon kuitenki seksiä harrastanu koska oon halunnu miellyttää mun sillosta kumppania. Sen lisäks koen fyysisiä tarpeita ajottain, joista "hankkiudun eroon" omalla kivalla. Nautin kyl seksistä mun tulpan kanssa, mut oikeitten ihmisten kaa se on mulle vaan sitä toisen miellyttämistä ja läheisyyttä.

Ja siis mun ja Ebenin välinen seksi on käytännössä sitä et fantasioin samalla ku pidän omaa kivaa, mut et tää fantasioinnin kohde toimii itsenäisesti, mikä tekee siit fantasioinnista erityisen miellyttävää. Joskus harrastetaan seksiä ihan vaan silleen et ollaan joko wondussa tai sit mä oon täs maailmassa kans "tulpakehossa" ja vaan mielessä tehään juttuja ilman sitä että mä tekisin fyysisesti ite itelleni mitään. Nautin siit kyl ku saan olla niin intiimisti sellasen henkilön kaa ketä rakastan niin paljon ja saan siit kyl semmosii "perhosia vatsassa" -tuntemuksia. Saatan myös kiihottua fyysisesti mut mua ei välttämättä kiinnosta tehä asialle mitään.
 
Ylös Pohja