Mielenterveys Tein adhd/add-testin

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
"Yli 70 pistettä: Sinulla on paljon adhd-piirteitä, mutta samanlaisia oireita voi aiheutua muistakin syistä. Tulosta tuloksesi ja varaa aika lääkärille päästäksesi neuropsykiatrisiin tutkimuksiin. Oireita voidaan helpottaa monin eri tavoin."
Nyt tosiaan vaan kysymys kuuluu johtuuko se pakko-oireisesta häiriöstä vai mitä hemmettiä. Se on nimittäin täysin mahdollista että johtuu vain ahistuksesta. Mutta vaikea tietää kumpi on syy ja kumpi seuraus. Voi kai se johtua add:stäkin, jos sen takia ahdistaa kun ajatukset menee miten sattuu. Tai sitten toisinpäin, ajatukset menee miten sattuu koska ahdistaa. Enpä tiedä.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
OCD:llä ja ADHD:lla käsittääkseni on yhteys, vaikka käänteisesti kaikilla OCD:tä sairastavilla ei olekaan ADHD:ta, eikä kaikilla ADHD:illa tietenkään OCD:tä.

Tosin OCD onkin yhteydessä "vähän kaikkeen". Ja niin kyllä ADHD:kin aika moneen asiaan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Voi se johtua ihan hyvin niistä pakko-oireista.

Itsehän saan samaisesta testistä päivästä riippuen 15-40 pistettä. Heilumista siis on, ja voi olla että sunkin tulos vaihtelee riippuen milloin teet sen testin.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Onks sulla ollut sen tyyppisiä oireita lapsesta asti/ennen OCD:n puhkeamista? Aika moni juttu, kuten esim. ahdistus/masennus tai muu voi aiheuttaa ADD:n tyyppisiä oireita olematta kuitenkaan ADD:ta. Se ja OCD tosiaan altistaa toinen toisilleen, ja jos niitä piirteitä on ihan pienestä asti ollut niin sitten ainakin kannattaa selvitellä jossain. Tai kannattaa toki muutenkin jos se elämää häiritsee D:
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
Entä se adt vai mikä se olikaan. Se siis koka ei oo ollut aina vaan on "kehittynyt" myöhemmin
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
OCD:llä ja ADHD:lla käsittääkseni on yhteys, vaikka käänteisesti kaikilla OCD:tä sairastavilla ei olekaan ADHD:ta, eikä kaikilla ADHD:illa tietenkään OCD:tä.

Tosin OCD onkin yhteydessä "vähän kaikkeen". Ja niin kyllä ADHD:kin aika moneen asiaan. :D
Okei 🤔 tarkotat siis että monesti ihmisellä saattaa olla molemmat mutta ei tietenkään aina?
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Onks sulla ollut sen tyyppisiä oireita lapsesta asti/ennen OCD:n puhkeamista? Aika moni juttu, kuten esim. ahdistus/masennus tai muu voi aiheuttaa ADD:n tyyppisiä oireita olematta kuitenkaan ADD:ta. Se ja OCD tosiaan altistaa toinen toisilleen, ja jos niitä piirteitä on ihan pienestä asti ollut niin sitten ainakin kannattaa selvitellä jossain. Tai kannattaa toki muutenkin jos se elämää häiritsee D:
Noku mul on ollu ocd-oireita ihan lapsesta asti. En muista kovinkaan elämää ennen niitä joten niitä on ollut kai aina D:
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Okei 🤔 tarkotat siis että monesti ihmisellä saattaa olla molemmat mutta ei tietenkään aina?
Juuri sitä. Minullakin on ADD-diagnoosi ja lisäksi on ollut raju OCD, tosin sitä diagnoosia ei listastani enää löydy. Lievempiä pakko-oireita toki on aina silloin tällöin, mutta tulen toimeen niiden kanssa nykyään.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
Noku mul on ollu ocd-oireita ihan lapsesta asti. En muista kovinkaan elämää ennen niitä joten niitä on ollut kai aina D:
Aa no sit en tiiä voiko olla tuo
Okei sori maailman luotettavimmasta lähteestä mutta nyt ei jaksa kun olen vähän kipeä ja siivonnut kokopäivän
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,692
Reaktioarvo
1,625
Juuri sitä. Minullakin on ADD-diagnoosi ja lisäksi on ollut raju OCD, tosin sitä diagnoosia ei listastani enää löydy. Lievempiä pakko-oireita toki on aina silloin tällöin, mutta tulen toimeen niiden kanssa nykyään.
Itekin oon ADD(- ja Asperger)-diagnoosin lisäksi havainnut itessäni joitain OCD-piirteitä - mutta ne ei kyllä ole kovin voimakkaita, enkä usko, että riittäisivät diagnoosiin asti. Äitikin meinaa, että ne (tai ainakin monet niistä) voi aivan hyvin liittyä ihan vaan autismiinkin. Onhan siinäkin kaikenlaisia pakkomielteitä ja "outoja" rutiineja.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Itekin oon ADD(- ja Asperger)-diagnoosin lisäksi havainnut itessäni joitain OCD-piirteitä - mutta ne ei kyllä ole kovin voimakkaita, enkä usko, että riittäisivät diagnoosiin asti. Äitikin meinaa, että ne (tai ainakin monet niistä) voi aivan hyvin liittyä ihan vaan autismiinkin. Onhan siinäkin kaikenlaisia pakkomielteitä ja "outoja" rutiineja.
Juu, osa pakko-oireista on päällekkäisiä myös autismikirjon kanssa. Toisaalta "puhtaimmillaan" näiden kahden ero on ymmärtääkseni siinä, että OCD:hen liittyvien pakko-oireiden tarkoitus on välttää/poistaa ahdistusta, kun taas autismiin liittyvät rutiinit ja erikoiset tavat tuottavat usein sinällään mielihyvää, vaikka tietysti niidenkin toteuttamisen estyminen voi tuottaa ahdistusta.

Toki raja voi olla pakko-oireissa myös hyvin hämärä ja veteen piirretty viiva, sillä myös mielihyvän tavoitteluun liittyvät toiminnot voivat olla luonteeltaan pakonomaisia, ja toisinaan tuottaa ahdistusta sen takia.
 
Viimeksi muokattu:

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Juuri sitä. Minullakin on ADD-diagnoosi ja lisäksi on ollut raju OCD, tosin sitä diagnoosia ei listastani enää löydy. Lievempiä pakko-oireita toki on aina silloin tällöin, mutta tulen toimeen niiden kanssa nykyään.
Aaaa okei D': en tiennyt että sullakin on ollut ocd. Must tuntuu että mulla ei koskaan lähetty selvittämään tuota add:n mahdollisuutta juuri noiden ahdistushäiriödiagnoosien takia
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Luin tota vähän matkaa mutta ei siitä tullu oikeen mitään en pystyny lukee loppuun asti ja pakko-oireet triggeröi kun "luen väärällä tavalla" XDdddddd vittu. Mutta kiitos kuitenkin. Tuo on muuten yksi syy miksi en lue enää kirjoja lähes ollenkaan, en oo pitkään aikaan pystynyt siihen oikein.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Aaaa okei D': en tiennyt että sullakin on ollut ocd. Must tuntuu että mulla ei koskaan lähetty selvittämään tuota add:n mahdollisuutta juuri noiden ahdistushäiriödiagnoosien takia
Perinteisesti on kaiketi ollut tapana, että muut mielenterveyden häiriöt täytyy hoitaa "kuntoon", ennen kuin ADD:ta tai ADHD:ta lähdetään selvittämään. Tämä on toki ristiriitaista, koska monilla hoitamaton AD(H)D juuri on siellä ahdistuksen taustalla (usein vielä päihdeongelmalla tai muulla mt-ongelmalla höystettynä). Ja jos jonkun ahdistushäiriöt jatkuvat parhaimmillaan koko eliniän, missä vaiheessa ADHD:n tutkiminen sitten onnistuu? 🤔

Riippuu toki paljon hoitotahostakin. Jotkut lääkärit kirjoittavat lähetteen tutkimuksiin, vaikka ihmisellä olisi rajummanpuoleinen ahdistushäiriö silläkin hetkellä, toiset taas eivät.

Jos asia mietityttää paljon ja sinulla on hoitokontakti/olet aikeissa hankkia sellaisen, niin kannattaa tiedustella ADD-tutkimuksia. Aina vain parempi, jos suvussa on varmistettuja AD(H)D-tapauksia, koska AD(H)D periytyy voimakkaasti.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Perinteisesti on kaiketi ollut tapana, että muut mielenterveyden häiriöt täytyy hoitaa "kuntoon", ennen kuin ADD:ta tai ADHD:ta lähdetään selvittämään. Tämä on toki ristiriitaista, koska monilla hoitamaton AD(H)D juuri on siellä ahdistuksen taustalla (usein vielä päihdeongelmalla tai muulla mt-ongelmalla höystettynä). Ja jos jonkun ahdistushäiriöt jatkuvat parhaimmillaan koko eliniän, missä vaiheessa ADHD:n tutkiminen sitten onnistuu? 🤔

Riippuu toki paljon hoitotahostakin. Jotkut lääkärit kirjoittavat lähetteen tutkimuksiin, vaikka ihmisellä olisi rajummanpuoleinen ahdistushäiriö silläkin hetkellä, toiset taas eivät.

Jos asia mietityttää paljon ja sinulla on hoitokontakti/olet aikeissa hankkia sellaisen, niin kannattaa tiedustella ADD-tutkimuksia. Aina vain parempi, jos suvussa on varmistettuja AD(H)D-tapauksia, koska AD(H)D periytyy voimakkaasti.
Näinpä, ja kiitos neuvoista. Mä oon miettinyt tota hoitokontaktijuttua mut on tosi ristiriitaset fiilikset kun jotenkin oon todennu ettei siitä tunnu olevan juuri mitään apua mulle, pikemminkin haittaa, niin ehkä mun on parempi vaan olla ilman hoitokontaktia D':
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Näinpä, ja kiitos neuvoista. Mä oon miettinyt tota hoitokontaktijuttua mut on tosi ristiriitaset fiilikset kun jotenkin oon todennu ettei siitä tunnu olevan juuri mitään apua mulle, pikemminkin haittaa, niin ehkä mun on parempi vaan olla ilman hoitokontaktia D':
Harmi, jos hoitokontaktista on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. : (

Minulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Parhaimmillaan apua on saanut paljonkin, ja pahimmillaan ongelmat ovat menneet vain entistäkin pahemmiksi, joten ymmärrän tuonkin, jos et halua mahdollisten haittojen vuoksi hoitokontaktia.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Juuri sitä. Minullakin on ADD-diagnoosi ja lisäksi on ollut raju OCD, tosin sitä diagnoosia ei listastani enää löydy. Lievempiä pakko-oireita toki on aina silloin tällöin, mutta tulen toimeen niiden kanssa nykyään.
tämä. mullakin on koko ikäni ollut pakkoliikkeitä (naaman ja raajojen vääntely, erilaiset äänet ja änkytykset, leuan ja niskan taivuttelu ja venyttely, ihon pakonomainen repiminen jne) ja lääkärin mukaan on ihan normaalia (tai ei normaalia mutta yleistä adhd kanssa) mutta jos ne ei elämää merkittävästi häiritse niin niiden annetaan olla. terapiassa sit voi löytää apua niihin.

mutta hae apua. tuskin itse vastausta löydät kysymykseesi, kerro lääkärille sun mietteet ja kysy mitä mieltä se on.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Perinteisesti on kaiketi ollut tapana, että muut mielenterveyden häiriöt täytyy hoitaa "kuntoon", ennen kuin ADD:ta tai ADHD:ta lähdetään selvittämään. Tämä on toki ristiriitaista, koska monilla hoitamaton AD(H)D juuri on siellä ahdistuksen taustalla (usein vielä päihdeongelmalla tai muulla mt-ongelmalla höystettynä). Ja jos jonkun ahdistushäiriöt jatkuvat parhaimmillaan koko eliniän, missä vaiheessa ADHD:n tutkiminen sitten onnistuu? 🤔

Riippuu toki paljon hoitotahostakin. Jotkut lääkärit kirjoittavat lähetteen tutkimuksiin, vaikka ihmisellä olisi rajummanpuoleinen ahdistushäiriö silläkin hetkellä, toiset taas eivät.

Jos asia mietityttää paljon ja sinulla on hoitokontakti/olet aikeissa hankkia sellaisen, niin kannattaa tiedustella ADD-tutkimuksia. Aina vain parempi, jos suvussa on varmistettuja AD(H)D-tapauksia, koska AD(H)D periytyy voimakkaasti.
tää on kyllä kummallista. ite sai
Perinteisesti on kaiketi ollut tapana, että muut mielenterveyden häiriöt täytyy hoitaa "kuntoon", ennen kuin ADD:ta tai ADHD:ta lähdetään selvittämään. Tämä on toki ristiriitaista, koska monilla hoitamaton AD(H)D juuri on siellä ahdistuksen taustalla (usein vielä päihdeongelmalla tai muulla mt-ongelmalla höystettynä). Ja jos jonkun ahdistushäiriöt jatkuvat parhaimmillaan koko eliniän, missä vaiheessa ADHD:n tutkiminen sitten onnistuu? 🤔

Riippuu toki paljon hoitotahostakin. Jotkut lääkärit kirjoittavat lähetteen tutkimuksiin, vaikka ihmisellä olisi rajummanpuoleinen ahdistushäiriö silläkin hetkellä, toiset taas eivät.

Jos asia mietityttää paljon ja sinulla on hoitokontakti/olet aikeissa hankkia sellaisen, niin kannattaa tiedustella ADD-tutkimuksia. Aina vain parempi, jos suvussa on varmistettuja AD(H)D-tapauksia, koska AD(H)D periytyy voimakkaasti.
tämä. ja sit miten vaikeeta lääkkeitä on saada. sama jos on päihdeongelma niin et saa lähetettä psykiatriselle poliklinikalle koska eka pitää olla 3kk ilman päihteitä. kuulostaa naurettavalta ainakin mun korvaan, ne kulkee yleensä käsi kädessä joten eikö niitä pitäisi hoitaa myös niin....

// en tiedä miten oikein lainasin tän näin mutta ei anneta sen häiritä :D
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
tää on kyllä kummallista. ite sai

tämä. ja sit miten vaikeeta lääkkeitä on saada. sama jos on päihdeongelma niin et saa lähetettä psykiatriselle poliklinikalle koska eka pitää olla 3kk ilman päihteitä. kuulostaa naurettavalta ainakin mun korvaan, ne kulkee yleensä käsi kädessä joten eikö niitä pitäisi hoitaa myös niin....
Olen samaa mieltä kanssasi. Ja tuo vaatimus kolmen kuukauden päihteettömyydestä on älytön, kun ihmisellä on kuitenkin päihdeongelma. D: Jos ihminen pystyisi helposti olemaan päihteittä sen kolme kuukautta itsekseen, eihän se silloin olisi ongelma.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Harmi, jos hoitokontaktista on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. : (

Minulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Parhaimmillaan apua on saanut paljonkin, ja pahimmillaan ongelmat ovat menneet vain entistäkin pahemmiksi, joten ymmärrän tuonkin, jos et halua mahdollisten haittojen vuoksi hoitokontaktia.
Se on kyllä surullista että se on hyvinkin arpapeliä että saako hyvää apua
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Olen samaa mieltä kanssasi. Ja tuo vaatimus kolmen kuukauden päihteettömyydestä on älytön, kun ihmisellä on kuitenkin päihdeongelma. D: Jos ihminen pystyisi helposti olemaan päihteittä sen kolme kuukautta itsekseen, eihän se silloin olisi ongelma.
Pystyykö tuohon 3kk:n päihteettömyyteen sitten saada jotakin apua, pääseekö jonnekin ammattiavun piiriin sitten sen päihdeongelman takia vai onko siinäkin sitten vastaavasti joku että et pääse päihdevieroitukseen ennen kuin mt-ongelmat on hoidossa :D en tiedä yhtään miten nää menee.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Se on kyllä surullista että se on hyvinkin arpapeliä että saako hyvää apua
Niinpä. Pahimmillaan huonot hoitokokemukset estävät avun hakemisen uudelleen ja jopa traumatisoivat ihmisen pysyvästi. Ja varsinkin, jos tämä on kokemus ensimmäisestä hoitokontaktista eikä aiempia hyviä kokemuksia ole.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Pystyykö tuohon 3kk:n päihteettömyyteen sitten saada jotakin apua, pääseekö jonnekin ammattiavun piiriin sitten sen päihdeongelman takia vai onko siinäkin sitten vastaavasti joku että et pääse päihdevieroitukseen ennen kuin mt-ongelmat on hoidossa :D en tiedä yhtään miten nää menee.
Tuohon en osaa vastata, koska minulla ei ole tuosta henkilökohtaisesti kokemusta. Monet tuntemani päihdepuolen kokemusasiantuntijat ovat kertoneet avun saamisen olevan vaikeaa juuri tuon kolmen kuukauden rajan takia, mutta en tiedä, mitä kautta heidän polkunsa on tarkemmin mennyt.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
tämä. mullakin on koko ikäni ollut pakkoliikkeitä (naaman ja raajojen vääntely, erilaiset äänet ja änkytykset, leuan ja niskan taivuttelu ja venyttely, ihon pakonomainen repiminen jne) ja lääkärin mukaan on ihan normaalia (tai ei normaalia mutta yleistä adhd kanssa) mutta jos ne ei elämää merkittävästi häiritse niin niiden annetaan olla. terapiassa sit voi löytää apua niihin.

mutta hae apua. tuskin itse vastausta löydät kysymykseesi, kerro lääkärille sun mietteet ja kysy mitä mieltä se on.
Mä kans allekirjoitan tuon pakonomaisen pään pyörittelyn, ihon repimisen ja venyttelyn (nypin myös ihokarvojani, näplään korviksia, pyörittelen nilkkoja tiettyjä liikesarjoja, revin kynsiä, kosken vähän väliä niskaa tai korvantaustaa, nostelen laseja vaikkei tarvitse yms. tuollaista) mutta ite oon omalla kohdalla aina laittanut sen motorisen levottomuuden piikkiin enkä niinkään pakkoliikkeiksi, mutta jostain syystä mitkään fidget-cubet tai stressipallot sun muut ei ikinä auttanut lopettamaan tuota vaikka lapsena mulle niitä tarjottiin vaikka missä. Jännää todeta etten oo ainoa D:
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Pystyykö tuohon 3kk:n päihteettömyyteen sitten saada jotakin apua, pääseekö jonnekin ammattiavun piiriin sitten sen päihdeongelman takia vai onko siinäkin sitten vastaavasti joku että et pääse päihdevieroitukseen ennen kuin mt-ongelmat on hoidossa :D en tiedä yhtään miten nää menee.
pääsee vierotukseen mutta sinne on monesti pitkät jonot ja se jakso on yleensä 2 viikkoa vaikka monen aineen vierotusoireet jatkuu kuukausia, saati henkiset. itellä sen katkon jälkeen hoito oli akupunktio kerta viikkoon ja tunnin sairaanhoitaja aika joka toinen viikko. kai niitä pidempiäkin jaksoja joskus saa mutta kela ei vissiin hirveen innokas oo niitä maksamaan. en tunne ketään kuka olis saanu yli kahden viikon jaksoa. ja ne jaksot on sellasta että joukko narkkareita viettää telkkarin edessä aikaa ja kuivanappailee toistensa kesken joten ne olotkaan ei oo hirveen tukevat. ei siellä ollu mitään jutteluapua, mitä muutama sana sairaanhoitajan kanssa vaihdettiin kolmesti päivässä kun oli lääkejako.

// mutta aika omillaan sen kahden viikon katkon jälkeen on jos sen siis saa, jonot on pitkät ja resursseista pula.
 
Ylös Pohja