Yhteishaku & pääsykokeet Voiko olla mahdollista etten pääse kouluun kun pääsykokeiden tulokset tulee?

Yhteishaku, pääsykokeet, valintakokeet.

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Olen ainoastaan amiksen todistuksella pyrkimässä sisään ja silloin amk pääsykoe päivänä mulla oli toiset pääsykokeet päällekkäin, joten en niitä amk pääsykokeita voinut tehdä. Olen varasijalla 24 kolmanteen hakukohteeseen ja kaikkiin muihinkin olen jäänyt varasijoille mutten uskalla kertoa kaikkia koska pelkään että mut tunnistetaan :D
Pelkään et sit kun valintakokeiden tulokset tulevat, tipun kokonaan varasijalta pois, koska en osallistunut valintakokeeseen ollenkaan. Kumpi on todennäköisempää, se etten pääse kouluun vai se että pääsen kouluun?
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Tolta varasijalta on todennäköisempää että et pääse. Toki riippuu alan koosta. Mä itse skippasin pääsykokeet ja juuri ennen koulun alkua varasijat liikkuivat sillä yhdellä, jotta pääsin sisään ensimmäiseltä varasijalta. Oon mun luokan ainoa, joka pääsi varasijoilta sisään. Mun toiseen kohteeseen varasija liikkui sijalta 9 sijalle 7. Mun kaveri taas jäi ensimmäiselle varasijalle viime keväänä, jono ei liikkunut kertaakaan.

Mut varmaksi ei voi sanoa. 🤷🏻‍♀️
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Tolta varasijalta on todennäköisempää että et pääse. Toki riippuu alan koosta. Mä itse skippasin pääsykokeet ja juuri ennen koulun alkua varasijat liikkuivat sillä yhdellä, jotta pääsin sisään ensimmäiseltä varasijalta. Oon mun luokan ainoa, joka pääsi varasijoilta sisään. Mun toiseen kohteeseen varasija liikkui sijalta 9 sijalle 7. Mun kaveri taas jäi ensimmäiselle varasijalle viime keväänä, jono ei liikkunut kertaakaan.

Mut varmaksi ei voi sanoa. 🤷🏻‍♀️
Aa :(
Tohon kouluun on siis 45 aloituspaikkaa et en tiiä tipunko sit varasijalta pois. Saattaa olla et tipun jos joku muu kiilaa ohi pääsykoetuloksillaan :/
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Eihän kukaan silloin voi sun edelle kiilata.
Aa eli siis en voi tippua alaspäin jonossa vaan voin mennä eteenpäin sitä mukaa mitä paikkoja vapautuu…
Sori oon tyhmä XD
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Joo taitaa olla niin etten pääse mihinkään tänä vuonna 😭
Kun kuulemman varasijat on liikkuneet joillakin mut mulla ei… ja en usko että pääsen amiksen todistuksella mihinkään kolmesta viimeisestä vaihtoehdosta :/
Nyt todellakin saa rukoilla et hakijat peruisi
paikkoja🙏
Pientä toivonkipinää on tohon taidekouluun, koska osalla hakijoista voi tosiaan olla muitakin taidealoja ensisijaisena vaihtoehtona ja tuo taidekoulu on aikalailla landea (ja siitä koulusta liikkuu muutaki paskaa juttua)… mut en yhtään tiiä että milloin muiden taidealojen tulokset tulee vai ovatko jo tulleet…
Hakee sitten jatkuvassa haussa amikseen jos ovet eivät korkeakouluun aukeakaan…
Tahtoisin vaan jatkuvasta työttömyyskierteestä eroon (en luota kykyihini että pärjäänkö missään muussa työssä ilman koulutusta) ja opiskella uuden ammatin, jossa todellakin viihtyisi…
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Aa kuulemman kenenkään varasijat ei ole liikkuneet tohon korkeakouluun mistä juuri aloituksessa puhun…
Mut rukoilen 🙏
 
Viimeksi muokattu:

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Tosta kolmannesta kohteesta tuskin 24. varasijalta pääsee sisään yleisesti ottaen edes normaaleilla korkeakoulualoilla. 😥 Tietty suuremmat mahikset voi olla päästä sisään, jos kyseinen koulu on syrjässä ja pohjoisessa ja koulutukseen otetaan paljon hakijoita.

Kokemusteni perusteella taidealoilla on vaikea päästä varasijoilla sisään, vaikka koulu sijaitsisi kuinka syrjässä. Tähän ilmeisesti vaikuttaa se, että moni alaan hakeva on motivoitunut taiteeseen jo pienestä pitäen, ja pääsykokeisiin on harjoiteltu todella kauan. Tosin toivon kipinää uskon taidealoilla olevan, jos koulutukseen otetaan tavanomaista enemmän hakijoita ja varasijat liikkuvat 1-5 paikkeilla.

Millä sijalla hait tähän koulutukseen, jonka pääsykokeisiin joudut jättää osallistumatta, jos saa kysyä? Sen ainakin tiiän, että jos ei ota ylempänä hakutoiveena olevaa hyväksyttyä opiskelupaikkaa vastaan, niin alempana olevat hyväksytyt hakukohteet peruuntuvat. En tiedä, koskeeko tämä myös silloin, kun ei osallistu kohteen pääsykokeisiin. Itse tätä asiaa pohdiskelin paljon tänä keväänä.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Niin ja mitä ite oon kuullut, niin normialoillakin voi olla vaikeeta pääsykokeilla päästä varasijoilta sisään. Helpompaa on kuulemani mukaan päästä varasijoilta kouluun ylioppilastodistuksella. Tietty helpompaa sisään on päästä normialoilla varasijoilta kuin taidealoilla. :D
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Tosta kolmannesta kohteesta tuskin 24. varasijalta pääsee sisään yleisesti ottaen edes normaaleilla korkeakoulualoilla. 😥 Tietty suuremmat mahikset voi olla päästä sisään, jos kyseinen koulu on syrjässä ja pohjoisessa ja koulutukseen otetaan paljon hakijoita.

Kokemusteni perusteella taidealoilla on vaikea päästä varasijoilla sisään, vaikka koulu sijaitsisi kuinka syrjässä. Tähän ilmeisesti vaikuttaa se, että moni alaan hakeva on motivoitunut taiteeseen jo pienestä pitäen, ja pääsykokeisiin on harjoiteltu todella kauan. Tosin toivon kipinää uskon taidealoilla olevan, jos koulutukseen otetaan tavanomaista enemmän hakijoita ja varasijat liikkuvat 1-5 paikkeilla.

Millä sijalla hait tähän koulutukseen, jonka pääsykokeisiin joudut jättää osallistumatta, jos saa kysyä? Sen ainakin tiiän, että jos ei ota ylempänä hakutoiveena olevaa hyväksyttyä opiskelupaikkaa vastaan, niin alempana olevat hyväksytyt hakukohteet peruuntuvat. En tiedä, koskeeko tämä myös silloin, kun ei osallistu kohteen pääsykokeisiin. Itse tätä asiaa pohdiskelin paljon tänä keväänä.
Ne 3 amk kohdetta, joihin hain niin niihin oli sama pääsykoe ja siihen en voinut osallistua, koska oli just ton taidealan pääsykokeet niiden kanssa päällekkäin. Ja ne laitoin hakutoiveisiin 3-5. Taidekoulu oli ekana. Tuohon taidekouluun otetaan 25 hakijaa. Ja siihen kolmanteen 45 (varasija 24) ja neljänteen 55 (varasija 32).
Mutta kaikki hakukohteet ovat etelässä että mahkut on menetetty. Ja muutenkin olin siinä luulossa koko ajan, että pääsykokeisiin ei välttämättä oo pakko osallistua jos hakee todistuksella. Pääsykoepäivä piti vain ilmoittaa hakulomakkeessa, mutta samalla sain käsityksen, ettei se vaikuta pääseekö kouluun. Kun kuitenkin varasijoille on omat jonot mut en tiedä poistuuko se todistusjono sitten kun pääsykoetulokset tulee ja kouluunpääsymahkut on menetetty sitten siinä…
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Ne 3 amk kohdetta, joihin hain niin niihin oli sama pääsykoe ja siihen en voinut osallistua, koska oli just ton taidealan pääsykokeet niiden kanssa päällekkäin. Ja ne laitoin hakutoiveisiin 3-5. Taidekoulu oli ekana. Tuohon taidekouluun otetaan 25 hakijaa. Ja siihen kolmanteen 45 (varasija 24) ja neljänteen 55 (varasija 32).
Mutta kaikki hakukohteet ovat etelässä että mahkut on menetetty. Ja muutenkin olin siinä luulossa koko ajan, että pääsykokeisiin ei välttämättä oo pakko osallistua jos hakee todistuksella. Pääsykoepäivä piti vain ilmoittaa hakulomakkeessa, mutta samalla sain käsityksen, ettei se vaikuta pääseekö kouluun. Kun kuitenkin varasijoille on omat jonot mut en tiedä poistuuko se todistusjono sitten kun pääsykoetulokset tulee ja kouluunpääsymahkut on menetetty sitten siinä…
Aah. Aika paha, että kolme hakukohdetta käsitti juuri tätä amk-valintakoealaa. :/ En ite oikeen tiiä tosta amiksen tokarilla saati normaaleihin aloihin hakemisesta paljoa. Eli en tiiä, poistuuko todistusjonot pääsykoetulosten julkistamisen jälkeen. Normaaleilla aloilla kyllä Etelä-Suomen kohteet on aika suosittuja, että niihin on aika vaikea noin isoilta varasijoilta päästä... 😥
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Aah. Aika paha, että kolme hakukohdetta käsitti juuri tätä amk-valintakoealaa. :/ En ite oikeen tiiä tosta amiksen tokarilla saati normaaleihin aloihin hakemisesta paljoa. Eli en tiiä, poistuuko todistusjonot pääsykoetulosten julkistamisen jälkeen. Normaaleilla aloilla kyllä Etelä-Suomen kohteet on aika suosittuja, että niihin on aika vaikea noin isoilta varasijoilta päästä... 😥
Joo ja varsinkin ku nuo 3 ja 4 kohteet on sellaisia koulutuksia, joita ei ole Suomessa muualla niin varmasti sinne ei pääse 😭
Huomenna on haastattelu siihen musiikkikansanopistoon niin odotan vielä että tärppääkö sieltä.
Jos en pääse siihenkään niin sitten haen amikseen jatkuvassa haussa. Siinä ei ainakaan menetä ensikertalaisuutta. Pääasia, että saa uuden ammatin, jossa viihtyy.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Ne 3 amk kohdetta, joihin hain niin niihin oli sama pääsykoe ja siihen en voinut osallistua, koska oli just ton taidealan pääsykokeet niiden kanssa päällekkäin. Ja ne laitoin hakutoiveisiin 3-5. Taidekoulu oli ekana. Tuohon taidekouluun otetaan 25 hakijaa. Ja siihen kolmanteen 45 (varasija 24) ja neljänteen 55 (varasija 32).
Mutta kaikki hakukohteet ovat etelässä että mahkut on menetetty. Ja muutenkin olin siinä luulossa koko ajan, että pääsykokeisiin ei välttämättä oo pakko osallistua jos hakee todistuksella. Pääsykoepäivä piti vain ilmoittaa hakulomakkeessa, mutta samalla sain käsityksen, ettei se vaikuta pääseekö kouluun. Kun kuitenkin varasijoille on omat jonot mut en tiedä poistuuko se todistusjono sitten kun pääsykoetulokset tulee ja kouluunpääsymahkut on menetetty sitten siinä…
Siis ei se todistusjono poistu mihinkään. Tietty prosentti paikoista on varattu todistusjonosta tuleville ja tietty prosentti valintakokeiden kautta tuleville. Pakko ei oo osallistua kokeeseen, mutta se kannattaa jos todistuspisteet ei riitä varmasti sisäänpääsyyn.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Siis ei se todistusjono poistu mihinkään. Tietty prosentti paikoista on varattu todistusjonosta tuleville ja tietty prosentti valintakokeiden kautta tuleville. Pakko ei oo osallistua kokeeseen, mutta se kannattaa jos todistuspisteet ei riitä varmasti sisäänpääsyyn.
Aa okei
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Iik nyt oli taidekoulun ja viidennen hakukohteen varasijat liikkuneet yhdellä pienempään suuntaan.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Iik nyt oli taidekoulun ja viidennen hakukohteen varasijat liikkuneet yhdellä pienempään suuntaan.
Jee pääsin kansanopistoon!
Onnea kansanopistoon pääsystä! 🌸 Vaikket opiskelupaikkaa saisikaan, niin sulla on nyt varasuunnitelma uutta yritystä varten. 👍🏽 Ja toivotaan parasta, jos varasijat ovat kuitenkin suht lähellä kohti opiskelupaikkaa.

Ei kannata kuitenkaan ottaa liikaa paineita, jos opiskelupaikka ei tälläkään kertaa tullut. Korkeakouluihin hakee entistä enemmän porukkaa, kun korkeakoulutaustalla on yhä enemmän vaikutusta työelämässä ja yhteiskunnallisella statuksella. Hyvin harva opiskelupaikkaa täten saa, kun aloituspaikkoja ei nosteta samassa tahdissa kuin lisää hakijoita tulee, varsinkaan taideaoilla. :/ Päättäjät vaan vaativat ihmisiä valmistumaan tuli perseen alla ajoissa veroja maksamaan. Heihin ei ylitunnollisesti tarvitse uskoutua, sillä he eivät tiedä, kuinka vaikeaa opiskelupaikan saanti saati opiskelu nykyään on. :/
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Onnea kansanopistoon pääsystä! 🌸 Vaikket opiskelupaikkaa saisikaan, niin sulla on nyt varasuunnitelma uutta yritystä varten. 👍🏽 Ja toivotaan parasta, jos varasijat ovat kuitenkin suht lähellä kohti opiskelupaikkaa.

Ei kannata kuitenkaan ottaa liikaa paineita, jos opiskelupaikka ei tälläkään kertaa tullut. Korkeakouluihin hakee entistä enemmän porukkaa, kun korkeakoulutaustalla on yhä enemmän vaikutusta työelämässä ja yhteiskunnallisella statuksella. Hyvin harva opiskelupaikkaa täten saa, kun aloituspaikkoja ei nosteta samassa tahdissa kuin lisää hakijoita tulee, varsinkaan taideaoilla. :/ Päättäjät vaan vaativat ihmisiä valmistumaan tuli perseen alla ajoissa veroja maksamaan. Heihin ei ylitunnollisesti tarvitse uskoutua, sillä he eivät tiedä, kuinka vaikeaa opiskelupaikan saanti saati opiskelu nykyään on. :/
Jep siis muakin vituttaa tää. Kun aloituspaikkoja on niin vähän mutta silti korkeakoulutusta arvostetaan työelämässä enemmän. Kurjaa :/
 

Vierailija

Harjoittelija
Liittynyt
18.6.2022
Viestejä
1
Reaktioarvo
0
Aa eli siis en voi tippua alaspäin jonossa vaan voin mennä eteenpäin sitä mukaa mitä paikkoja vapautuu…
Sori oon tyhmä XD
Itse asiassa mulla kävi niin, että olin varasija 6 ja sit hetken päästä 7. Et voi varmaan todistusvalinnasda ainakin. En tiedä miten ja sitä itsekin ihmettelin kovin. Nyt oon taas 6, mut saas nähdä miten menee.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Itse asiassa mulla kävi niin, että olin varasija 6 ja sit hetken päästä 7. Et voi varmaan todistusvalinnasda ainakin. En tiedä miten ja sitä itsekin ihmettelin kovin. Nyt oon taas 6, mut saas nähdä miten menee.
Johtuu varmaan siitä että oikaisupyynnöt käsiteltiin tuo jonossa taaksepäin meneminen. Nää on jänniä…
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Jep siis muakin vituttaa tää. Kun aloituspaikkoja on niin vähän mutta silti korkeakoulutusta arvostetaan työelämässä enemmän. Kurjaa :/
Ite en ainakaan päässyt mihinkään töihin vaikka olin jo maisterivaiheen opiskelija ennen alanvaihtoa. Tuli kyllä tosi selväks että työkokemus ja suhteet se on mikä painaa, ei tutkinto.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Ite en ainakaan päässyt mihinkään töihin vaikka olin jo maisterivaiheen opiskelija ennen alanvaihtoa. Tuli kyllä tosi selväks että työkokemus ja suhteet se on mikä painaa, ei tutkinto.
Tosi kurjaa. Saako kysyä et mikä ala oli kyseessä?
Se on kyllä huomattu että suhteilla saa.
Olen harkinnut yrittäjyyttä juuri tästä syystä.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Onnea kansanopistoon pääsystä! 🌸 Vaikket opiskelupaikkaa saisikaan, niin sulla on nyt varasuunnitelma uutta yritystä varten. 👍🏽 Ja toivotaan parasta, jos varasijat ovat kuitenkin suht lähellä kohti opiskelupaikkaa.

Ei kannata kuitenkaan ottaa liikaa paineita, jos opiskelupaikka ei tälläkään kertaa tullut. Korkeakouluihin hakee entistä enemmän porukkaa, kun korkeakoulutaustalla on yhä enemmän vaikutusta työelämässä ja yhteiskunnallisella statuksella. Hyvin harva opiskelupaikkaa täten saa, kun aloituspaikkoja ei nosteta samassa tahdissa kuin lisää hakijoita tulee, varsinkaan taideaoilla. :/ Päättäjät vaan vaativat ihmisiä valmistumaan tuli perseen alla ajoissa veroja maksamaan. Heihin ei ylitunnollisesti tarvitse uskoutua, sillä he eivät tiedä, kuinka vaikeaa opiskelupaikan saanti saati opiskelu nykyään on. :/
Ja kiitos onnittelusta! ❤️
Sivuutinpas törkeästi :( (en huomannut tai jotain)
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Tosi kurjaa. Saako kysyä et mikä ala oli kyseessä?
Se on kyllä huomattu että suhteilla saa.
Olen harkinnut yrittäjyyttä juuri tästä syystä.
Humanistinen ala. En halunnut opettajaks niin oli uravaihtoehdot muutenkin vähissä :D

Mä aloin kans harkita yrittäjyyttä samasta syystä ja nyt vaikka vaihdoin alaa niin se kiinnostus omaa yritystä kohtaan on edelleen mielessä. 🤔
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Ja kiitos onnittelusta! ❤️
Sivuutinpas törkeästi :( (en huomannut tai jotain)
Joo, ei mitään! 😅 Anteeksi myöhäisestä vastauksesta. Ei ole paljon tullut täällä käytyä kesän aikana.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Ite en ainakaan päässyt mihinkään töihin vaikka olin jo maisterivaiheen opiskelija ennen alanvaihtoa. Tuli kyllä tosi selväks että työkokemus ja suhteet se on mikä painaa, ei tutkinto.
Ää, tämäkin häiriötekijä vielä tähän mukaan. 🤐 Unohdin tämän kokonaan. Tuntuu siltä, ettei nykyään ylemmille tahoille kelpaa mikään. 😅
 
Ylös Pohja