Opiskelu Entä jos en jaksa

Opiskelu ja itseopiskelu

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Perjantaina mulla oli valman opettajan kanssa HOKS-keskustelu ja vähän alkoi huolestuttaa.

Oon tullut siihen tulokseen, että joko mulla on joku suolisto ongelma tai sitten kaikki johtuu vaan ahdistuksesta. Pitäisi kuitenkin varmaan käydä lääkärissä... Harvoin on päivää, että maha toimisi ihan oppikirjan mukaan. Nyt kuitenkin asiaan. Tää valman opettaja on sellainen, että en hänelle oikein uskalla puhua täysin rehellisesti kaikesta esim, jaksamiseen liittyvistä asioista. Hän puhuu vaan opiskelusta ja sen tärkeydestä ja vaikuttaa siltä, että hänelle tärkeintä on opiskelumenestys, vaikka se maksaisi mielenterveyden. Hän varmaan pitää mua laiskana koska, kun torstaina mahakivun takia jouduin lähtemään kesken päivän koulusta hän katsoi mua pitkään hiljaa sellaisella ilmeellä, että ei olisi uskonut mitään, mitä sanoin. Olin siis siinä kohtaa jo tunnin kärsinyt voimistuvasta vatsakivusta. Vasta, kun toisen kerran kysyin hän antoi mun lähteä.

Tää valma alkaa vaikuttaa tosi huonolta paikalta mulle. Osa korotuskursseista järjestetään ihan eri kouluissa ja nään jos en kuinka väsyn, kun joudun ravaamaan eri koulujen välillä ja eri työssäoppipaikoissa. Koska jännitän kaikkia uusia paikkoja ja tilanteita tosi paljon ja stressaan pieniäkin asioita niin en tiedä missä välissä ehdin oppia ja jaksaa tehdä läksyt. Mietin jopa mun tallilla käynnit mahdollisimman tarkkaan, jotta jaksan tehdä kaiken. Siis jopa asia jonka pitäis rentouttaa ja olla kivaa on nykyään raskaampaa.

Musta tuntuu, että oon vaan laiska ja ylireagoin. En uskalla puhua kenellekään, koska en usko, että mua voidaan auttaa tai sitten muhun vaan petytään taas. Siskokin pitää mua vaan lusmuilijana. Äiti ja isä toivoo, että löytäisin vaan jostain sopivan alan ja työn, mutta mikään ei vaan tunnu sopivalta mulle. Musta tuntuu, että oon huono kaikessa ja oon tulevaisuudessa työtön ja kaikki sukulaiset pitää mua epäonnistuneena.

Oon jossain tilassa josta en vaan löydä tai osaa edes kuvitella ulospääsyä.
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
mä ymmärrän sua, oon oikeestaan samankaltasessa tilanteessa ku sinä. varsinkin tohon samaistun et tuntuu olevan sellasessa tilanteessa, josta ei pääse pois ja ei uskalla puhua tällasista tuntemuksista ääneen. ensiksi sanon: sä et oo laiska ja sä et ylireagoi, noi on sun tunteita ja sä saat ja sulla on oikeus tuntea noin ku tunnet. toi opettajan reaktio oli mun mielest tosi välinpitämätön, se kuuluu aina ottaa tosissaan ku joku sanoo, että joku asia vaivaa. tostaki jo näkee että hän pitää opiskelua yms tärkeämpänä ku mitää muuta koska sen haistaa tänne asti, et hän oli heti sillee "........aha, tällanen tyyppi". niinku, sori että voin huonosti...?

mä inhoan sitä syvästi, että meihin kaikkiin on porattu nii syvälle se, miten yhteiskunta "meillä" toimii. eli silleen, että et saa arvostusta muuten ku tekemällä koko ajan jotakin ja et saa oikeastaan arvostusta sillonkaan, ja jos ei tee mitään NIIN AUTA ARMIAS sitten on viimeistään taivaspaikka menetetty. inhoan, että tää ajattelutapa on niin syvällä varsinkin joidenkin ihmisten päissä, ja sitten esim. omassa silleen et pelkää ylireagoivansa ja olevansa laiska, kun ei jaksa, vaikka todellisuudessa yhteiskunta tässä on mätä eikä me. lienee sanomattakin selvää, että en oikeen siedä esimerkiks ton opettajan ja siskosi kaltaisia ihmisiä, jotka aattelee heti että ahaa toi on vaan laiska. huokaus.

anteeksi ku en osaa oikein auttaa, ku/vaik oon itsekin samassa tilanteessa D: toivottavasti tästä mu tekstistä oli ees jotakin hyötyä, jos ei muuten niin toivon mukaan ainakin vertaistukea tilanteeseen.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
mä ymmärrän sua, oon oikeestaan samankaltasessa tilanteessa ku sinä. varsinkin tohon samaistun et tuntuu olevan sellasessa tilanteessa, josta ei pääse pois ja ei uskalla puhua tällasista tuntemuksista ääneen. ensiksi sanon: sä et oo laiska ja sä et ylireagoi, noi on sun tunteita ja sä saat ja sulla on oikeus tuntea noin ku tunnet. toi opettajan reaktio oli mun mielest tosi välinpitämätön, se kuuluu aina ottaa tosissaan ku joku sanoo, että joku asia vaivaa. tostaki jo näkee että hän pitää opiskelua yms tärkeämpänä ku mitää muuta koska sen haistaa tänne asti, et hän oli heti sillee "........aha, tällanen tyyppi". niinku, sori että voin huonosti...?

mä inhoan sitä syvästi, että meihin kaikkiin on porattu nii syvälle se, miten yhteiskunta "meillä" toimii. eli silleen, että et saa arvostusta muuten ku tekemällä koko ajan jotakin ja et saa oikeastaan arvostusta sillonkaan, ja jos ei tee mitään NIIN AUTA ARMIAS sitten on viimeistään taivaspaikka menetetty. inhoan, että tää ajattelutapa on niin syvällä varsinkin joidenkin ihmisten päissä, ja sitten esim. omassa silleen et pelkää ylireagoivansa ja olevansa laiska, kun ei jaksa, vaikka todellisuudessa yhteiskunta tässä on mätä eikä me. lienee sanomattakin selvää, että en oikeen siedä esimerkiks ton opettajan ja siskosi kaltaisia ihmisiä, jotka aattelee heti että ahaa toi on vaan laiska. huokaus.

anteeksi ku en osaa oikein auttaa, ku/vaik oon itsekin samassa tilanteessa D: toivottavasti tästä mu tekstistä oli ees jotakin hyötyä, jos ei muuten niin toivon mukaan ainakin vertaistukea tilanteeseen.
Kiitos <3 oon kyllä täysin samaa mieltä ja vertaistuki on varmaankin just parasta tässä tilanteessa. Ehkä tästä selvitään johonkin suuntaan, vaikka ei kyllä mitään hajua minne. :D
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
Kiitos <3 oon kyllä täysin samaa mieltä ja vertaistuki on varmaankin just parasta tässä tilanteessa. Ehkä tästä selvitään johonkin suuntaan, vaikka ei kyllä mitään hajua minne. :D
ole hyvä!! D: ilo on mun puolellani jos voin olla mitenkään avuksi :3 kiva ku löytää ihmisiä, jotka aattelee samalla tavalla - ainakaa ite en oo montaa ihmistä tavannu jokka ois tästä asiasta samaa mieltä. uskon että selvitään, elämässä asioiden on onneks tapana järjestyä - vaik välil se näyttää mahdottomalta... kunhan ei lannistuta muiden ihmisten höpöhöpöjutuista ni kyllä se tästä, varmasti! tai jos meinaa lannistua ni onneks esim. täältä löytyy ihmisiä, jotka ymmärtää, jos muualta ei löydy D:
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
ole hyvä!! D: ilo on mun puolellani jos voin olla mitenkään avuksi :3 kiva ku löytää ihmisiä, jotka aattelee samalla tavalla - ainakaa ite en oo montaa ihmistä tavannu jokka ois tästä asiasta samaa mieltä. uskon että selvitään, elämässä asioiden on onneks tapana järjestyä - vaik välil se näyttää mahdottomalta... kunhan ei lannistuta muiden ihmisten höpöhöpöjutuista ni kyllä se tästä, varmasti! tai jos meinaa lannistua ni onneks esim. täältä löytyy ihmisiä, jotka ymmärtää, jos muualta ei löydy D:
Niinpä! Mäkään en oo aiemmin kovin moniin samalla tavalla ajatteleviin törmänny, joten oli tosi kiva huomata, että niitäkin löytyy.
 
Ylös Pohja