Aihe vapaa Jotenki ahdistaa se et

Tvruutujalämminsyli

Asiantuntija
Liittynyt
15.2.2021
Viestejä
330
Reaktioarvo
137
mun äiti puhuu aina sillee et ”sitku saat lapsia niin sitä ja tätä” äiti olettaa et haluun lapsia, niin mä halusinkin lapsena suurperheen (niiku mun äidillä ollu) mut nykyään en haluu yhtään lasta.
En oo uskaltanu kertoo kellekkään etten haluu, tuntuu et petän varsinkin mun äidin ja koko suvun, jos en niitä hanki...
äiti ollu aina niin innoissaan et millo se saa olla isoäiti...
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,996
Reaktioarvo
8,482
Yleensä ihmisille tulee halu hankkia lapsia pahimman teiniangstin jälkeen. Moni ihminen hankkiikin lapsia 30-vuotiaana, kun "kaikki on jo koettu".
 

Tvruutujalämminsyli

Asiantuntija
Liittynyt
15.2.2021
Viestejä
330
Reaktioarvo
137
Yleensä ihmisille tulee halu hankkia lapsia pahimman teiniangstin jälkeen. Moni ihminen hankkiikin lapsia 30-vuotiaana, kun "kaikki on jo koettu".
Oon 99% varma ettei mulle oo tulossa tuota vaihetta. Lapset hankitaan nuorena tai ei ollenkaan. Ja ei sitä tiedä varmaksi onko enää täällä 30v.
 

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
866
Reaktioarvo
1,569
Oon 99% varma ettei mulle oo tulossa tuota vaihetta. Lapset hankitaan nuorena tai ei ollenkaan. Ja ei sitä tiedä varmaksi onko enää täällä 30v.
Se on nykyään niin että tehdään lapset vasta yli 30v jälkeen. Opiskellaan pitkään, luodaan uraa, ostetaan omat kämpät ja sitten mietitään vasta lapsia.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Oon 99% varma ettei mulle oo tulossa tuota vaihetta. Lapset hankitaan nuorena tai ei ollenkaan. Ja ei sitä tiedä varmaksi onko enää täällä 30v.
kuulostaa ihan multa nuorempana ja nyt lähempänä kolmeakymppiä haluan ehdottomasti lapsia. samaten kuin kaikki niin paljon lapsia inhonneet kaverini. yhdellä on jo kaksi.

ja ennemmin sitä varmaan hankkii ne lapset sitten kun on työ tiedossa, asuu vähän itsemurhayksiötä isommassa asunnossa ja tietää että se isäkin tulee todennäköisesti pitämään muksuistaan huolta. harvalla nää pätee jo kaksikymppisenä tai alle.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mun äiti aina puhui myös tyyliin että "näet sitten kun omia lapsia on". Mä en ole koskaan elämässäni halunnut lapsia, ja äitini tietää sen hyvin, eikä ole vuosiin puhunut enään noin ja hyväksyy ajatuksen että isoäitiä hänestä ei tule ellei veljeni hanki lapsia.

Mua jotenkin ärsyttää tämä muiden tapa aina kertoa kuinka mieli muuttuu tulevaisuudessa. Miksi sitä pitää hokea muille, mitä se muiden elämään vaikuttaa? Mä olen kuunnellut sitä koko elämäni kuinka mä muutan mieleni yms. Mä täytän kuukauden päästä 31 ja olen yhä vahvasti sitä mieltä että en lapsia tämän elämän aikana hanki. Tämä on myös asia jonka olen tehnyt selväksi kun olen alkanut tapailemaan jotakuta. Mun mielipide on niin vahva että mun on turha alkaa tuhlaamaan kenenkään aikaa joka haluaa perheen. Tämän sanottua, mä en ole ikinä halunnut lapsia. Muistan jo lapsena kotia leikkiessä että mä en koskaan halunnut olla äiti ja taisin olla 7 kun kerroin äidille ensimmäisen kerran että musta ei tule äitiä.

Mutta mua kiinnostaa mikä sai sun mielen muuttumaan? Sä halusit lapsia joskus, miksi et enään?
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
ymmärrän, et sust tuntuu tolta et aiheuttaisit pettymyksen D: kylhän se voi niin ollakin, et muut pettyis - mut parempi mennä niin ku itse haluaa, jos toiset pettyy ni antaa pettyä. jos lapsii ei 110% halua, ni imo niit ei kannata hankkia. mäki joskus aattelin et haluun lapsia, mut en enää. tajusin, että mä en usko et musta on siihen D: ensinnäki en halua olla raskaana enkä synnyttää, toiseksi en halua olla johonki pienempään ihmiseen sitoutunut koko elämääni ja mitä viel.

mä oon onneks säästyny siltä, et mun perhe ja sukulaiset ois sillee "nii-i sit ku saat omia ni eri juttu" - varsinki ny koronan takia, ku ei oo tullu käytyy oikee kenenkää luona. ainaki äidil oon tehny iha selväks, et mult ei lapsenlapsii tule ja siinä se. jos joku sanoo viel noin, ni sanon suoraan et en halua D: mua myös ärsyttää ihan vituiks ne "kyl sun mieli viel muuttuu" nii-i, tiättekö mitä? mu mieli on muuttunu monta kertaa mu elämäni aikana. iha lapsena olin sitä mielt et en haluu lapsii, sitte halusinki taas ja ny viimesen parin vuoden aikana oon tajunnu, että tuskinpa haluan. jos jollai mieli muuttuu ni siinähän muuttuu, mut kaikilla ei muutu.

ainiin ja vielä tldr: pointtini on se, että jos joku haluu lapsia tai ei halua, ni good for them joka tapaukses. tottakai saa ja pitää elää sellaista elämää ku haluaa - ja joo, joskus mieli voi muuttuu, mut joskus sit taas ei D:
 
Viimeksi muokattu:

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
822
Meillä on päinvastoin, äiti tuntuu olettavan etten oo koskaan halunnu lapsia. En aiokaan niitä hankkia mutta usein esimerkiks muiden vauvauutisia kuullessa suren sitä omaa päätöstä (vaivihkaa tottakai, en pilaa muiden onnea mököttämällä) ja äiti ei kykene tätä hahmottamaan.
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Voimakkaasti tämä aihe nyt esillä on ollut pari päivää täällä varasijalla.

Olen samassa tilanteessa kanssasi. Minulle hoetaan vähän väliä omista lapsista ja perheen perustamisesta. Mielestäni se on hieman outoa, olenhan lain silmissä lapsi edelleen itsekin ja koulutkin on aivan kesken. Ehtii sitä miettiä myöhemminkin.

Se, että susta tuntuu ettet tule haluamaan omia lapsia, on ihan ok eikä siitä tarvitse kokea syyllisyyttä. Se on mielipiteesi tässä hetkessä ja muiden tulee kunnioittaa sitä eikä pyrkiä kääntämään päätäsi. Itse olen suhtautunut asiaan siten, että mielipiteet voivat muuttua, mutta eivät ne aina niin tee. Ehkä tulevaisuudessa haluankin lapsia, ehkä en. Kumpikin on yhtä oikea ratkaisu.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,886
Reaktioarvo
1,407
Ite en ikinä oo muistaakseni halunnut lapsia enkä halua vieläkään, mun äiti ei ollu pettyny, koska sano vaa että tuskin edes ehtii isoäidiksi, joten sitä ei vois onneks vähempää kiinnostaa.
Mua vaan ärsyttää se, että aina painostetaan perustamaan perhe. En muutenkaan pystyis mistään mukulasta huolehtimaan, ja tiiän että oisin ihan vitun paska huoltaja, että sillä lapsella tuskin ois mun kanssa hyvä olla, puhumattakaan siitä että kestäisin jotain kumppania, rahat, ikä ja terveys vaan menis, vaikka meneehän jo muutenkin.
 

Tvruutujalämminsyli

Asiantuntija
Liittynyt
15.2.2021
Viestejä
330
Reaktioarvo
137
Mun äiti aina puhui myös tyyliin että "näet sitten kun omia lapsia on". Mä en ole koskaan elämässäni halunnut lapsia, ja äitini tietää sen hyvin, eikä ole vuosiin puhunut enään noin ja hyväksyy ajatuksen että isoäitiä hänestä ei tule ellei veljeni hanki lapsia.

Mua jotenkin ärsyttää tämä muiden tapa aina kertoa kuinka mieli muuttuu tulevaisuudessa. Miksi sitä pitää hokea muille, mitä se muiden elämään vaikuttaa? Mä olen kuunnellut sitä koko elämäni kuinka mä muutan mieleni yms. Mä täytän kuukauden päästä 31 ja olen yhä vahvasti sitä mieltä että en lapsia tämän elämän aikana hanki. Tämä on myös asia jonka olen tehnyt selväksi kun olen alkanut tapailemaan jotakuta. Mun mielipide on niin vahva että mun on turha alkaa tuhlaamaan kenenkään aikaa joka haluaa perheen. Tämän sanottua, mä en ole ikinä halunnut lapsia. Muistan jo lapsena kotia leikkiessä että mä en koskaan halunnut olla äiti ja taisin olla 7 kun kerroin äidille ensimmäisen kerran että musta ei tule äitiä.

Mutta mua kiinnostaa mikä sai sun mielen muuttumaan? Sä halusit lapsia joskus, miksi et enään?
Kuulostat tulevaisuuden multa. Mieli taisi muuttua silloin kun jouduin olemaan 17-18v mun sisarusten (3-4v ja 5-6v) lastenvahtina joka päivä äidin ollessa töissä 3-4h. Ei ollut hääppöistä raskaan lukiopäivän jälkeen vielä katsoa pienten perää. Rankkaa hommaa se on, eikä nuo olleet helpoimmasta päästä. Olivat kova äänisiä, hermot useesti menivät, olin välillä niin väsynyt mikä purkautui suihkussa kyyneleinä. Tuota kesti noin vuoden kunnes muutin omilleni. Nykyään pikkusiskoni (16v) joutuu olemaan niiden lapsenvahtina, apuna välillä mummo.
 
Ylös Pohja