Opiskelu Kannattaako vastaanottaa opiskelupaikka? + Kysymys ensikertalaisuudesta

Opiskelu ja itseopiskelu

Pumpulipilvi

Harjoittelija
Liittynyt
14.12.2023
Viestejä
1
Reaktioarvo
0
Pääsisin nyt yhdelle alalle amkiin opiskelemaan, mutta mietin uskallanko vastaanottaa paikkaa. Opinnoissa tulee vastaan matematiikaa ja fysiikkaa (mitkä ei ole suurimpia vahvuuksia itselle). Vain kokeilemalla selviäisi pärjäisinkö niissä. Ala kyllä muuten kiinnostaa.

Kannattaako vastaanottaa paikka, vaikka on vähän epävarmat fiilikset matematiikasta ja fysiikasta? Mulla on taustalla lukio ja olen käynyt ihan minimikurssimäärät kummastakin. Kirjoittanut en ole kumpaakaan.

Ensikertalaisuuttakin mietin. Kuinkahan vaikeaa on ensikertalaisuuden menettämisen jälkeen päästä kouluihin sisään? Jos siis kävisi niin, että en tuolla pärjäisi.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
Miksi mennä lukioon, jos ei edes kirjoita lyhyttä matematiikkaa?
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Kannattaa sun kokeilla kun kerran oot sinne hakenukki. Toki ne matikka ja fysiikka taatusti tulee olemaan vaikeita, mut sun pittää vaa tehä töitä.
Ja no en tosta ensikertalaisuudesta tiiä, varmaan riippuu mihin paikkaan sit meinasit hakee jos et nyt tota paikkaa ota. Mut yleensä taidetaan ensikertalaisia ottaa enemmän sisään ku muita mut ei sekään tarkota että et mihinkää pääsis.
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Jos ala kiinnostaa nii ehdottomasti kannattaa! Kyllä mä uskon et sä selviät niistä matikasta ja fysiikastakin. Jos siinä ei ollu mitään osaamisvaatimuksia, ei se ihan mahdottoman vaikeeta voi olla.

Toisaalta se ensikartalaisuuden menetys ei välttämättä vaikuta, riippuu tietysti mille alalle sit hakee. Itsehän oon lopettanu kesken opiskelun amkssa ja aattelin, etten saa uutta paikkaa mistään, ku en ollu ensikertalainen enää. No olisin päässyt sit kahteenkin eri amkkiin. Tosin oma ala löyty sit lopulta amiksen puolelta
 

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,138
Reaktioarvo
1,049
Meillä amkissa matematiikkaa ja fysiikkaa opetettiin vääntämällä rautalangasta. Lukion käyneenä sulla ihan hyvä pohja vaikka olisitkin käynyt lyhyen matikan. Amkiin menee kuitenkin amiksesta valmistuneita ja siellä ei taida ollakaan kummemmin matikkaa(?)
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
Meillä amkissa matematiikkaa ja fysiikkaa opetettiin vääntämällä rautalangasta. Lukion käyneenä sulla ihan hyvä pohja vaikka olisitkin käynyt lyhyen matikan. Amkiin menee kuitenkin amiksesta valmistuneita ja siellä ei taida ollakaan kummemmin matikkaa(?)
Pakkohan se on opettaa rautalangasta, koska ammattikouluun menevät ne, jotka eivät pääse yliopistoon tai teknilliseen korkeakouluun. Ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu.
 

rätvänä

Asiantuntija
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
222
Reaktioarvo
317
Veikkaan että opit nuo kyllä opiskelun ohessa, kunhan jaksat antaa niille paljon aikaa. Ja jos et opi tai jaksa, niin ei se ole maailmanloppu.

Ainakin itse pääsin aika iisisti papereilla sisään suht. ison kaupungin yliopistoon, vaikka ensikertalaisuus oli mennyt. Toki riippuu alasta ja arvosanoista, mut ei mullakaan ollut pelkkää ällää ja kirjoitin aika "helppoja" aineita enkä mitään luonnontiederivejä.
 
Viimeksi muokattu:

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
260
Reaktioarvo
169
En tiedä ketään joka ei olisi saanut alaa vaihdettua ja niitä vaihtajia on aika monta lähipiirissä. Myös minä :)
 
Ylös Pohja