Muu Kirjotatteko kirjojen sivuille merkintöjä?

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Eli niinku jotain, että merkitsette kirjaan vaikka suosikkikohtanne, kirjoitatte muistiinpanoja, tai korostatte jotain kohtaa yliviivaustussilla?

Mä en siis ite tee tätä. Silleen ihan hauska idea, mutta mua varmaan vaan jäis häiritsemään ne kaikki merkinnät sit, ku sitä lukee taas uudestaan ja sen mahdollisinen uudelleenmyyminenkin voi olla vaikeampaa. Enkä mä kyllä ees tiiä, mitä merkintöjä mä niihin kirjoihin tekisin. :D
 

Desvelada

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
174
Reaktioarvo
154
En tee, koska varmaan tekisin vahingossa kirjaston kirjaankin, jos alkaisin sitä harrastaa D:

Mun mielestä ne kyllä näyttää supersöpöiltä ja oon vähän miettinyt semmosia tarralappuja joita voisin laittaa kirjojen väliin ja sitten niihin kirjoitella kaikkea ylös
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
En tee, koska varmaan tekisin vahingossa kirjaston kirjaankin, jos alkaisin sitä harrastaa D:

Mun mielestä ne kyllä näyttää supersöpöiltä ja oon vähän miettinyt semmosia tarralappuja joita voisin laittaa kirjojen väliin ja sitten niihin kirjoitella kaikkea ylös
Toi tarralappuidea kuulostaa kyl kivalta. :) Ja ehkä ne silleen näyttää mun mielestä söpöltä, mutta jotenki vaan silti häiritsee, ku haluun mun kirjojen pysyvän täysin siisteinä. xD Ehkä vähän sama ku että jos vaikka housuille roiskuu vähän maalia niin se saattaa näyttää söpöltä, mutta voi silti haluta niitten olevan vain täysin siistit vaikka jotkut farkkuja ihan varta vasten maalaileekin.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Eli niinku jotain, että merkitsette kirjaan vaikka suosikkikohtanne, kirjoitatte muistiinpanoja, tai korostatte jotain kohtaa yliviivaustussilla?

Mä en siis ite tee tätä. Silleen ihan hauska idea, mutta mua varmaan vaan jäis häiritsemään ne kaikki merkinnät sit, ku sitä lukee taas uudestaan ja sen mahdollisinen uudelleenmyyminenkin voi olla vaikeampaa. Enkä mä kyllä ees tiiä, mitä merkintöjä mä niihin kirjoihin tekisin. :D
Teen paljon merkintöjä. Alleviivaan ja kirjoitan marginaalin. Tää helpottaa kirjojen lukemista tosi paljon. Kannattaa alkaa tehdä tätä jos opiskelet jotain kirjaa tai käytät sitä ns. työkaluna. Löydät kaikki tärkeät jutut paljon nopeammin ja muistat vielä miksi ne ovat olleet tärkeitä. Pystyt myös jättämään kommentteja ja kirjoittaa omia ajatuksia sinne.

Uudelleenmyymisestä en välitä, koska kirjoja on muutenkin tosi vaikea myydä, ellei kyseessä ole joku keräilykohde. Ja vaikka sais myytyy, niin ei se hintakaan ole mikään kummoinen. Maksimissaan kymppi tai pari.
 

hemulinlada

hömelö
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
601
Reaktioarvo
655
En oo ikinä tehny sillee ku tuntuu et mä jotenkin "pilaan" sen kirjan ja sit se on ihan sotkunen ja kaikkee. Joskus vaan kirjotan puhelimeen muistiin jotain mut ei sen enempää.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Teen paljon merkintöjä. Alleviivaan ja kirjoitan marginaalin. Tää helpottaa kirjojen lukemista tosi paljon. Kannattaa alkaa tehdä tätä jos opiskelet jotain kirjaa tai käytät sitä ns. työkaluna. Löydät kaikki tärkeät jutut paljon nopeammin ja muistat vielä miksi ne ovat olleet tärkeitä. Pystyt myös jättämään kommentteja ja kirjoittaa omia ajatuksia sinne.

Uudelleenmyymisestä en välitä, koska kirjoja on muutenkin tosi vaikea myydä, ellei kyseessä ole joku keräilykohde. Ja vaikka sais myytyy, niin ei se hintakaan ole mikään kummoinen. Maksimissaan kymppi tai pari.
Joo no noi mun lukemat kirjat on enimmäkseen kaunokirjallisuutta ja ne jotka ei oo on kuitenki vaan vapaa-ajan lukemista. Oppikirjoja mulla ei oo mutta vaikka oiski niin siihen ei sais tehä mitään, ku se ois koulun. :D
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Mutta siis nyt viime aikoina ku oon lukenut yhtä kirjaa niin mulle tulikin yllättäen siitä sellanen tunne, että haluan kirjottaa siihen merkintöjä ja piirtää. :D Mut sit kuitenki tulis se tunne että pilaisin sen eikä se vaan tunnu oikeelta. Sit huomasin, että pokkareista tuli semmonen tunne, että niihin pystyis ehkä kirjottaa, mutta melkein mikään mun kirjoista ei oo pokkari. Aloin miettii miks pokkareihin tuntuu olevan matalampi kynnys kirjottaa ja tajusin että hinnan lisäks yks syy on se että esim. ala-asteella oli vaikka englannissa silleen, että oli tehtäväkirja ja lukukirja. Ja siinä tehtäväkirjassa oli pehmeät kannet ja siihen sai kirjoittaa, mutta lukukirjassa oli kovat kannet. Se oli tarkoitettu vain lukemiseen ja siihen ei saanut kirjoittaa tai piirtää mitään, koska sen kirjan piti säilyä kaikille muillekin.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Mutta siis nyt viime aikoina ku oon lukenut yhtä kirjaa niin mulle tulikin yllättäen siitä sellanen tunne, että haluan kirjottaa siihen merkintöjä ja piirtää. :D Mut sit kuitenki tulis se tunne että pilaisin sen eikä se vaan tunnu oikeelta. Sit huomasin, että pokkareista tuli semmonen tunne, että niihin pystyis ehkä kirjottaa, mutta melkein mikään mun kirjoista ei oo pokkari. Aloin miettii miks pokkareihin tuntuu olevan matalampi kynnys kirjottaa ja tajusin että hinnan lisäks yks syy on se että esim. ala-asteella oli vaikka englannissa silleen, että oli tehtäväkirja ja lukukirja. Ja siinä tehtäväkirjassa oli pehmeät kannet ja siihen sai kirjoittaa, mutta lukukirjassa oli kovat kannet. Se oli tarkoitettu vain lukemiseen ja siihen ei saanut kirjoittaa tai piirtää mitään, koska sen kirjan piti säilyä kaikille muillekin.
Hyvää pohdintaa 😁 Itellä kans oli hirvee kynnys lähtee tekee mitään merkintöjä suoraan kirjoihin. Mutta kun sen aloittaa, on lähes mahdotonta lopettaa 😁

Sellane vinkki vielä esim. korkeakoulujen kirjoista ois tällane, että kun haette kirjastosta oppikirjoja, nii yrittäkää löytää juuri ne kirjat missä on eniten merkintöjä. Siitä huomaatte sitte nopeesti mitkä kohdat kirjasta voi olla kokeiden kannalta tärkeitä 😅 Ja muutenki et mikä osuus kirjasta on hyvää ja mikä on turhempaa 🤭
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Hyvää pohdintaa 😁 Itellä kans oli hirvee kynnys lähtee tekee mitään merkintöjä suoraan kirjoihin. Mutta kun sen aloittaa, on lähes mahdotonta lopettaa 😁

Sellane vinkki vielä esim. korkeakoulujen kirjoista ois tällane, että kun haette kirjastosta oppikirjoja, nii yrittäkää löytää juuri ne kirjat missä on eniten merkintöjä. Siitä huomaatte sitte nopeesti mitkä kohdat kirjasta voi olla kokeiden kannalta tärkeitä 😅 Ja muutenki et mikä osuus kirjasta on hyvää ja mikä on turhempaa 🤭
Toi oppikirjavinkki kuulostaa kyl hyvältä! Pitää kyl sit kattoo, jos joskus meen korkeakouluun ja muistan ton vielä. :D
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,137
Reaktioarvo
1,171
Sellane vinkki vielä esim. korkeakoulujen kirjoista ois tällane, että kun haette kirjastosta oppikirjoja, nii yrittäkää löytää juuri ne kirjat missä on eniten merkintöjä. Siitä huomaatte sitte nopeesti mitkä kohdat kirjasta voi olla kokeiden kannalta tärkeitä 😅 Ja muutenki et mikä osuus kirjasta on hyvää ja mikä on turhempaa 🤭
Parhaiten opit kyllä, jos itse teet työn ja etsit sieltä ne tärkeät asiat. Ja muutenkin, mikä takaa, että kirjaa aiemmin käyttänyt on osannut alleviivata sieltä tärkeimpiä asioita ja kirjoittaa terävimpiä huomioita?
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Parhaiten opit kyllä, jos itse teet työn ja etsit sieltä ne tärkeät asiat.
En ole samaa mieltä. Onko muiden opiskelijoiden tekemät muistiinpanot aina ne parhaat? Ei tietenkään, eikä niiden tarvitse olla. Muiden opiskelijoiden merkintöjen lukeminen on kuin kävisi keskustelua heidän kanssaan.

Joskus törmää kirjoihin johon on tehnyt merkintöjä joku joka selvästi tietää aiheesta paljon. Silloin kirjaan tehdyt huomautukset, alleviivaukset ja merkinnät tuovat selvää lisäarvoa kansien väliin.

En ole sanonut että kirjoista kannattaa lukea *vain* muiden opiskelijoiden merkintöjä. Tarkoitan että niitä voi ja kannattaa hyödyntää.

mikä takaa, että kirjaa aiemmin käyttänyt on osannut alleviivata sieltä tärkeimpiä asioita ja kirjoittaa terävimpiä huomioita
Mikä takaa sen, että pystyt itse löytämään kirjasta tärkeitä asioita paremmin kuin muut merkintöjä tehneet opiskelijat? Ei mikään.
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,137
Reaktioarvo
1,171
En ole samaa mieltä. Onko muiden opiskelijoiden tekemät muistiinpanot aina ne parhaat? Ei tietenkään, eikä niiden tarvitse olla. Muiden opiskelijoiden merkintöjen lukeminen on kuin kävisi keskustelua heidän kanssaan.

Joskus törmää kirjoihin johon on tehnyt merkintöjä joku joka selvästi tietää aiheesta paljon. Silloin kirjaan tehdyt huomautukset, alleviivaukset ja merkinnät tuovat selvää lisäarvoa kansien väliin.

En ole sanonut että kirjoista kannattaa lukea *vain* muiden opiskelijoiden merkintöjä. Tarkoitan että niitä voi ja kannattaa hyödyntää.
Sanoit, että kannattaa ottaa merkittyjä kirjoja, jotta nopeasti näkee mikä on tärkeää ja mikä ei. Niin sanotun keskustelun käyminen kirjan ja vielä jonkun kolmannen raapustelijan kanssa vie enemmän aikaa kuin pelkän kirjan lukeminen, jos siis teet asiat kunnolla etkä sutaisten. Väitit siis oikeastaan päinvastaista alkuperäisessä viestissä, jossa vinkkisi oli nimenomaan se, että miten nopeasti kykenee erottamaan tärkeät asiat vähemmän tärkeämmistä.

Mikä takaa sen, että pystyt itse löytämään kirjasta tärkeitä asioita paremmin kuin muut merkintöjä tehneet opiskelijat? Ei mikään.
En väittänytkään niin. Sanoin, että paremmin oppii syventymällä kirjan tekstiin itse, eikä siten, että yrittää jotenkin nopeammin silmäillä, että mikä siellä nyt on tärkeää ja mikä ei, jättäen osan ehkä kokonaan huomiotta. Eli ensisijaisesti ajattele itse (ajattelemalla ajattelu kehittyy), ja sen jälkeen voi olla hyödyllistä kolmannen osapuolen ajatukset, joihin vertailla omaa ajattelua. Tämä on hidas prosessi joka johtaa hyvään lopputulokseen, ei mikään nopea vinkki, joka oikoo mutkat suoriksi. Lisäksi, kun itse suodattaa niitä tärkeitä ja vähemmän tärkeitä juttuja, oppii paremmaksi ja nopeammaksi myös siinä. Sen sijaan jos luotat enemmän toisten ajatuksiin kuin omiisi, niin tuskinpa koskaan tulet itse kovin hyväksi.

Eli, toisten merkinnät eivät ole mikään huono juttu (ja kyllä, saattavat olla jopa avuksi), mutta niiden käyttö oppimisen nopeuttamiseksi ei ole mikään loistavin idea. Ellei sitten tahdo vain läpäistä kokeita ilman syvempää ymmärrystä.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Sanoit, että kannattaa ottaa merkittyjä kirjoja, jotta nopeasti näkee mikä on tärkeää ja mikä ei.
Taidat nyt pistää sanoja mun suuhun tai jättää jotain olennaista pois. Sanoin "voi olla kokeiden kannalta tärkeitä". Se tarkoittaa eri asiaa kuin "näkee mikä on tärkeää ja mikä ei" 😤

toisten merkinnät eivät ole mikään huono juttu (ja kyllä, saattavat olla jopa avuksi), mutta niiden käyttö oppimisen nopeuttamiseksi ei ole mikään loistavin idea. Ellei sitten tahdo vain läpäistä kokeita ilman syvempää ymmärrystä
Eihän tässä ollut tavoitteena professoriksi lukea, vaan hyödyntää muiden merkintöjä kokeita varten.

Siitä huomaatte sitte nopeesti mitkä kohdat kirjasta voi olla kokeiden kannalta tärkeitä 😅

Toivottavasti huomaat etten ole täällä väittelemässä siitä, mikä on ehdottomasti paras tapa opiskella ja lukea kirja 😁
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,137
Reaktioarvo
1,171
Taidat nyt pistää sanoja mun suuhun tai jättää jotain olennaista pois. Sanoin "voi olla kokeiden kannalta tärkeitä". Se tarkoittaa eri asiaa kuin "näkee mikä on tärkeää ja mikä ei" 😤
Se, että käytän hieman eri sanoja ei tarkoita, että puhuisin eri asiasta. Mutta tämä on tietysti vaikea ymmärtää, jos sanoja oppii käyttämään ulkoa oppimalla eikä itse soveltamalla.
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,137
Reaktioarvo
1,171
Eihän tässä ollut tavoitteena professoriksi lukea, vaan hyödyntää muiden merkintöjä kokeita varten.
Syvempi ymmärrys auttaa kaikessa (esim. seuraavalla kurssilla, opinnäytetyössä, työpaikalla, elämässä...), ei vain professorina olemisessa.

Toivottavasti huomaat etten ole täällä väittelemässä siitä, mikä on ehdottomasti paras tapa opiskella ja lukea kirja 😁
Älä sitten vastaile.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,985
Reaktioarvo
8,477
Parhaiten opit kyllä, jos itse teet työn ja etsit sieltä ne tärkeät asiat. Ja muutenkin, mikä takaa, että kirjaa aiemmin käyttänyt on osannut alleviivata sieltä tärkeimpiä asioita ja kirjoittaa terävimpiä huomioita?
Tämä. Joku suuhengittäjä alleviivaa joka toisen rivin, kun ei ymmärrä lukemaansa ja reputtaa kokeessa ja sitten helpointa reittiä hakevat epäonnistuvat myös, koska eivät osaa opiskella itse vaan seuraavat jotain kehitysmaisaa muna huurussa.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Aina hauskaa lukea kirjaston kirjoja mihin joku on kirjotellu tyyliin "kato sivu 46" "ja 67" "ja vielä 99" "vielä 160.." ja "hahaa olitpas utelias!!1!" :D
Eikä, mä en tiennyt, että tollasiikin on. xD Yleensä kirjaston kirjoissa ei oo mitään, mutta kerran luin yhtä kirjaa, jossa oli esim. huuto- ja kysymysmerkkejä ja tyyliin jotain random alleviivauksia ka ympyröintejä enkä tajunnut mikä niissä oli pointtina ja se oli niin rasittavaa ka häiritsevää, kun niitä oli siinä.
 

auringon_lasku

tyhjäntoimittaja
Liittynyt
2.7.2021
Viestejä
512
Reaktioarvo
308
otin kirjaston "ota ja jätä" hyllyltä kirjan ihan tätä varten et voin tehdä siihen mitä merkintöi tykkään. en vaan jaksanu jatkaa lukemista niin jäi aika vähäiseksi, mutta mä niinku alleviivasin lauseita ja sanoja niin et niist muodostu kaikkee.
 

hillasuo

Asiantuntija
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
2,391
Reaktioarvo
965
Eikä, mä en tiennyt, että tollasiikin on. xD Yleensä kirjaston kirjoissa ei oo mitään, mutta kerran luin yhtä kirjaa, jossa oli esim. huuto- ja kysymysmerkkejä ja tyyliin jotain random alleviivauksia ka ympyröintejä enkä tajunnut mikä niissä oli pointtina ja se oli niin rasittavaa ka häiritsevää, kun niitä oli siinä.
Oon lukenu monta semmosta kirjaa :D
 
Ylös Pohja