Opiskelisitteko mielummin espanjaa vai venäjää?

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Haluaisin opiskella noita molempia. <3

Jos kuitenkin olisi aivan pakko valita, niin tekisin valinnan sen perusteella, haluaisinko mieluummin opiskella jotain sellaista kieltä, joka kieliperheeltään eroaa niistä yleisimmistä eli todennäköisesti jo opiskelemistani (kuten ranskasta, se ja espanja ovat kumpikin romaanisia kieliä) vai haluaisinko mieluummin opiskella mahdollisimman yleistä ja laajalle levinnyttä kieltä.

Espanja ainakin pikaisen googlauksen perusteella on venäjää huomattavasti yleisempi kieli, mikä historialliset tekijät huomioon ottaen on tietysti loogista. Toisaalta venäjää opiskelemalla pääsisi tutustumaan uuden kieliperheen jäseneen, josta minulla ei ole ennestään kokemusta, joten se voisikin olla mielenkiintoinen lisä kielirepertuaariin, osin jo kirjoitustapansakin vuoksi.

En osaa valita vain toista, mutta jos valinta pitäisi tehdä nopeasti, valitsisin varmaan tulevaisuuden kannalta käytännöllisemmän kielen.
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Itse aikoinaan valitsin espanjan. Nyt jos pitäisi valita uudestaan, niin miettisin tarkkaan. Ehkä nyt valitsisin venäjän, se on haastavampi oppia alussa kyrillisten kirjaimien takia ja opiskelisin vaikeamman kielen nuorempana, jolloin kielet opitaan paremmin. Asun nimittäin Espanjassa ja tänne tulee nuoria parikymppisiä asumaan ilman espanjan osaamista ja moni oppii kielen yllättävän nopeasti. En usko, että venäjää oppisi niin nopeasti.
 

Freya

Sensei
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
476
Reaktioarvo
505
Venäjä kiinnostaa enemmän. Espanjaa oon opiskellut yhden kurssin ja enempää en aiokkaan opiskella.
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Venäjän.
Opiskelin sitä puolivuotta ja kyrilliset kirjaimet on hallussa, joten haluaisin sitä jatkaa.
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
927
Reaktioarvo
704
Espanjaa. Opiskelin sitä lukiossa kaksi viikkoa (:D) ja oisin jatkanutkin ellei iskä olisi painostanut lopettamaan.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Ite varmaan miettisin sen kannalta, että kummankielisten maiden kulttuuri kiinnostaa enemmän ja kummasta olisi oman elämän ja mielenkiinnonkohteiden puolesta enemmän hyötyä. Kieltä oppii parhaiten kun käyttää sitä koulun ulkopuolellakin, esim. käyttämällä sen kielistä mediaa ja matkailemalla sitten joskus kun pystyy ja muuta sellaista, joten kannattaa valita se mihin itsellä riittäisi eniten motivaatiota ja mikä kielialue eniten kiinnostaa
 

Maisie

:)
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
81
Reaktioarvo
80
Opiskelen itseasias täl hetkel venäjää, se on internetin toisiks käytetyin kieli ja tälläi Suomes uskon et siitä vois olla hyötyä, koska itänaapureilla harvoin on kielitaitoa esimerkiks englannin suuntaan. Molemmat on kyl kiinnostavia.
 

swindle

piisamirotta
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
196
Reaktioarvo
232
venäjää. espanjaakin olis toki kiva osata ja oon sitä opiskellutkin (kaikki kunnia duolingolle, jonka ansiosta osaan kertoa espanjaksi että hevoset juovat kaljaa) mutta venäjästä uskoisin olevan enemmän hyötyä
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Olen opiskellut venäjää kohta 8 vuotta. Vitosluokalla se oli mukavaa, kutosella lähinnä harmitti jäädä pariksi tunniksi koululle kun muut kutosluokkalaiset (2/3 ikäryhmästä) pääsivät viikonlopun viettoon. Yläasteella A2-venäjän lukeminen ei oikein motivoinut, mutta onnistuin silti saamaan kokeista kaseja edeltävän illan armottomalla pänttäämisellä.

Meidän lukiossa ei ole tarjolla pitkää venäjää, mutta päätin silti jatkaa lyhyessä. Nykyään venäjä on yksi suosikkiaineistani, ja ne asiat jotka menivät ysiluokalla yli hilseen, sujuvat nyt todella hyvin. Sain prelistä M:n, joka on ehkä hieman alhainen suoritus kurssien 10-9-riviin verrattuna, mutta ei se mitään haittaa. E taitaa jäädä haaveeksi, mutta yritän pitää kielitaitoa yllä joka päivä.

Suosittelen ainakin kokeilemaan, onhan se hienoa osata muitakin vieraita kieliä kuin englantia ja ruotsia.
 

e71347

Uusi
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
59
Reaktioarvo
73
Olen opiskellut venäjää ja vaikka en olisi, valitsisin sen silti tällä hetkellä. Aloitin venäjän opiskelun koska ajattelin, että siitä voisi olla työelämän kannalta hyötyä ihan Suomessakin. Ei ole tosin vielä ainakaan ollut, mutta tykkään matkustella Venäjällä ja venäläinen kulttuuri kiinnostaa niin siltä kannalta on ollut hyödyllinen valinta.
 

rätvänä

Asiantuntija
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
222
Reaktioarvo
317
Venäjää oon halunnut osata tosi pitkään. Teininä melkein muutin kaupunkiin jonka lukiossa sitä opetettiin ja fuksivuonnakin kävin alkeiskurssin, mut siihen se sit jäi, kyrilliset aakkosetkin oon unohtanut jo. Jotenkin kauhean kaunis kieli ja kiehtova kulttuuri kaikkine vikoineenkin, ehkä sit joskus jaksan taas opetella. Vaikka varmaan pitäisi keskittyä ruotsiin ensin, kun oon siinä(kin) kielessä niin onneton :D:
 
Viimeksi muokattu:

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Olen opiskellut venäjää kohta 8 vuotta. Vitosluokalla se oli mukavaa, kutosella lähinnä harmitti jäädä pariksi tunniksi koululle kun muut kutosluokkalaiset (2/3 ikäryhmästä) pääsivät viikonlopun viettoon. Yläasteella A2-venäjän lukeminen ei oikein motivoinut, mutta onnistuin silti saamaan kokeista kaseja edeltävän illan armottomalla pänttäämisellä.

Meidän lukiossa ei ole tarjolla pitkää venäjää, mutta päätin silti jatkaa lyhyessä. Nykyään venäjä on yksi suosikkiaineistani, ja ne asiat jotka menivät ysiluokalla yli hilseen, sujuvat nyt todella hyvin. Sain prelistä M:n, joka on ehkä hieman alhainen suoritus kurssien 10-9-riviin verrattuna, mutta ei se mitään haittaa. E taitaa jäädä haaveeksi, mutta yritän pitää kielitaitoa yllä joka päivä.

Suosittelen ainakin kokeilemaan, onhan se hienoa osata muitakin vieraita kieliä kuin englantia ja ruotsia.
Ite kirjoitin E:n pitkästä venäjästä kouluni ainoana suomenkielisenä, ja täytyy myöntää että istumalihaksia, turhautumista ja kyyneleitäkin se vaati. Venäjä on todella hieno mutta myös todella vaativa kieli, jonka hallitseminen kunnolla vaatii paljon enemmän kuin vaikka perinteisten englannin, saksan tai ruotsin kohdalla. Jos oot valmis näkemään paljon vaivaa, niin go for it, muussa tapauksessa valitsisin jonkun helpomman kielen.
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
espanjaa! melko lähellä enkkuu (samankaltasuuksia kielessä < vähän kun ruotsi ja enkku :D että jotkut sanat kuulostaa melko toisiltaan ja...no eiköhän kaikki tajunnu), joten ois miulle helpompi oppii!
 
Ylös Pohja