Aihe vapaa Pääsispä muuttamaan pois kaupungista

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,449
Reaktioarvo
2,338
Tiedän tunteen. Viime kesänä muutimme äidin ja sisaruksen kanssa Kuopion Jynkkään, sinänsä rauhalliselle seudulle kerrostaloasuntoon. Järkihän siinä meinasi lähteä. Kuului yöt ja päivät kaikki äänet ylä- ja alakerrasta, rappukäytävästä ja ulkoa. Pahinta oli, että alakerrassa asui perhe pikkulapsineen, jotka vetivät itkupotkuraivareita 11 aikaan illalla. Alle vuosi asuttiin siinä ja muutettiin pois. Heti ensimmäisten kuukausien aikana sanoin äidille, että on ikävä navettaan.

Nyt äiti asuu pienessä kylässä kerrostalossa, isä asuu edelleen täällä keskellä ei-mitään. Täällä on hyvä.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,995
Reaktioarvo
8,482
Itse haluaisin muuttaa takaisin kaupunkiin, mutta muutankin parinkymmenen tuhannen asukkaan maalaiskaupunkiin. Paperilla tietty Suomen 5. suurin, mutta kaupunkia ei ole nähnytkään ikinä.
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Pääsispä kaupunkii asuun. Tai no, pikkukylähän tää on, mutta haluun jo asuu ihan koulun vieres omas kodissa. Varmasti aivan perseestä, mutta vähemmän perseestä ku "kotona" oleminen. Kerrostalos voi kuuluu äänii ja olla välil ahistavaa, mut kukaan ei ainakaan yhtäkkiä ilmesty viereen kertoon jotai homofoobista vitsiä tms
 

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,138
Reaktioarvo
1,049
Oon maalta kotosin ja muutin kaupunkiin opiskelemaan. Muutan täält takas maalle niin nopeesti ku mahollista, opiskelujen jälkeen. Ite asunnossa ei oo mitään vikaa, mut täält puuttuu se rauha mistä mä tykkään.

I feel you
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Mie!! En jaksa ko kouluun ja kavereille on yli 25km :Dd ja kaupunkiin joku 30km eikä sekkään kummonen oo..
Mulla menee kaupungissa bussilla koulumatkaan ja kavereille yli tunti, maalla meni autolla vartti ja bussilla puol tuntia. Porukkaa niin järkyttävästi ja kiertää jokaisen sivukujan :)
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Pääsispä kaupunkii asuun. Tai no, pikkukylähän tää on, mutta haluun jo asuu ihan koulun vieres omas kodissa. Varmasti aivan perseestä, mutta vähemmän perseestä ku "kotona" oleminen. Kerrostalos voi kuuluu äänii ja olla välil ahistavaa, mut kukaan ei ainakaan yhtäkkiä ilmesty viereen kertoon jotai homofoobista vitsiä tms
No eipä. :D Ootko ikinä yrittänyt esim istua rauhassa kerrostalon pihassa pultsareiden ja narkkien keskellä.

Harvemmalla on varaa ainakaan nuorena asua ihan koulun vieressä. Itelläni matkaa 7 km tällä hetkellä, edellisessä asunnossa 3 km.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Jos asuisin kaupungissa pyöräilisin joka paikkaan??
Isojen ostosten, satojen sivujen paksuisten koulukirjojen tai treenikamppeiden kanssa? Epäilen. Ja kyllä ne välimatkat saattaa olla isoja myös kaupungissa. Mulla tulee esim parhaan ystäväni luokse sen 15 km matkaa vaikka samassa kaupungissa asutaan :D Samahan se sit on jo pyöräillä se 25 km siellä maalla.

Kyllähän sitä lyhyemmät matkat joo pyöräilee. Mäkin pyöräilen nyt parin kilsan matkan työharkkaan kun ei tarvii mukaan juuri mitään muuta kuin lompakon ja työkengät, samaten töihin oon voinut kävellä. Mut esim ruokaostosten kanssa pyörä alkaa olla jo aika mahdottomuus, ellei käy joka päivä kaupassa tekeen vaan pieniä ostoksia. Ei mahdu reppuun.

Ite oon siis asunut elämästäni 20 vuotta juurikin 25 km päästä koulusta, kavereista ja kaupoista ja paljon pienemmällä vaivalla siellä hoitui oikeastaan kaikki. Tai sit täälläkin pitäis olla oma auto. Tai asua keskustassa, mikä on kallista.
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Isojen ostosten, satojen sivujen paksuisten koulukirjojen tai treenikamppeiden kanssa? Epäilen. Ja kyllä ne välimatkat saattaa olla isoja myös kaupungissa. Mulla tulee esim parhaan ystäväni luokse sen 15 km matkaa vaikka samassa kaupungissa asutaan :D Samahan se sit on jo pyöräillä se 25 km siellä maalla.

Kyllähän sitä lyhyemmät matkat joo pyöräilee. Mäkin pyöräilen nyt parin kilsan matkan työharkkaan kun ei tarvii mukaan juuri mitään muuta kuin lompakon ja työkengät, samaten töihin oon voinut kävellä. Mut esim ruokaostosten kanssa pyörä alkaa olla jo aika mahdottomuus, ellei käy joka päivä kaupassa tekeen vaan pieniä ostoksia. Ei mahdu reppuun.

Ite oon siis asunut elämästäni 20 vuotta juurikin 25 km päästä koulusta, kavereista ja kaupoista ja paljon pienemmällä vaivalla siellä hoitui oikeastaan kaikki. Tai sit täälläkin pitäis olla oma auto. Tai asua keskustassa, mikä on kallista.
No siis ei mun reenikamppeet oo mikään este pyöräilylle? Tai repussa olevat kirjat? Ja pyörällä/kävellen kaupassa käyminen ei oo ongelma jos ei osta oikeasti montaa kassillista ruokaa.

Ja mulla ei mikkään kiva onnistu kovin pienellä vaivalla ko ei oo mittään kyytiä tai korttia.. pyöräillä sitten 25km kaverille tai ostaan kevätjuhlamekkoa :) jee

Toki pääsen välillä jonku kyyillä kaupunkiin jos on muuten menoa. Mutta ei mua kukaan lähe kuskaileen.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
822
Haluaisin mahdottoman, oma talo isolla pihalla jossain omassa rauhassa mutta kuitenki tarpeeksi lähellä kaupunkia. Taloon meillä on varaa hyvällä tuurilla 10 vuoden päästä mutta ahdistaa silti jo nyt se että mihin sit oikein pitäis muuttaa.
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Sama täällä. En asu kovinkaan isossa kaupungissa enkä ees keskustassa, mutta alkaa kyllästyttää rumat maisemat ja jatkuva liikenne ikkunan alla. Oon asunut suurimman osan elämästäni maalla, noin 10 km päässä keskustasta ja koulusta (paitsi ala-aste), ja kauppojakin oli lähellä se yks pikkunen kyläkauppa. Nuorempana ajattelin, että haluun muuttaa kaupunkiin ja pysyä siellä, mutta asuttuani kaks vuotta kaupungissa haluan takaisin johonki rauhallisempaan paikkaan. Olis ihanaa asua jossain pienessä kylässä saaristossa
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Isojen ostosten, satojen sivujen paksuisten koulukirjojen tai treenikamppeiden kanssa? Epäilen. Ja kyllä ne välimatkat saattaa olla isoja myös kaupungissa. Mulla tulee esim parhaan ystäväni luokse sen 15 km matkaa vaikka samassa kaupungissa asutaan :D Samahan se sit on jo pyöräillä se 25 km siellä maalla.

Kyllähän sitä lyhyemmät matkat joo pyöräilee. Mäkin pyöräilen nyt parin kilsan matkan työharkkaan kun ei tarvii mukaan juuri mitään muuta kuin lompakon ja työkengät, samaten töihin oon voinut kävellä. Mut esim ruokaostosten kanssa pyörä alkaa olla jo aika mahdottomuus, ellei käy joka päivä kaupassa tekeen vaan pieniä ostoksia. Ei mahdu reppuun.

Ite oon siis asunut elämästäni 20 vuotta juurikin 25 km päästä koulusta, kavereista ja kaupoista ja paljon pienemmällä vaivalla siellä hoitui oikeastaan kaikki. Tai sit täälläkin pitäis olla oma auto. Tai asua keskustassa, mikä on kallista.
Samaa mieltä. Asun sen verran keskustan ulkopuolella, että auto helpottaa elämää huomattavasti. Isot kaupat (ja kirpputorit hehheh) on melko kaukana, joten isojen ostosten raahaaminen monta kilometriä ei kuulosta mukavalta.
Meen myös töihin yleensä autolla vaikka matkaa on vaan 4 km, ku mun työmatka kulkee aika huonon alueen läpi eikä varsinkaan iltavuoron jälkeen oikein houkuttele pyöräillä/kävellä siellä yksin
 
Ylös Pohja